Permalänk
Medlem

Hur ska jag koppla?

Hej gott folk,

Behöver lite hjälp, har blivit rätt ringrostig inom nätverk och behöver bättre mottagning på ovanvåningen (kör wifi idag) men har ett nätverksuttag i rummet men frågan är hur jag ska koppla in centralen.

Tar det i punktform hur jag kopplat.

1. Nätverksskåpet finns i hallen.
2. Routern är kopplad till ett nätverksuttag i vrummet.
3. I skåpet har jag kopplat en cat kabel mellan fiber omvandlaren port (LAN1) till uttag nr.18 som routern är kopplad i vrummet till.

Nu kommer min fråga, har kopplat en cat kabel mellan LAN2 på mediaovandlaren och uttag nr.4 som sitter på ovanvåningen. Därefter kopplat direkt med kabel från det uttaget (nr.4) till datorn men får ingen internet.

Nu är min fråga, går det att koppla på det viset eller måste jag flytta hela routern till skåpet där mediaovandlaren sitter och koppla kabel mellan routern och uttaget nr.4 i skåpet för att få internet på ovanvåningen i vägguttag (nr.4)

Permalänk
Medlem

Det kommer inte gå.

Bäst är om du har 2 uttag på varje plats, då kan du dra kabel från LAN på din router tillbaka till nätskåpet, patcha sen från det uttaget till nästa uttag till det rummet du vill ha till.
Alternativt om du vill ha fler trådade uttag placera en switch i skåpet.

så du får en slags loop - Skåp - router - router - skåp - till nästa rum. Förutsätter 2 uttag som går till routern. Annars får du köpa en splitter eller en router och switch som stödjer VLAN och göra på det viset.

Eller placera routern i skåpet och om WIFI inte täcker köpa en WIFI accesspunkt som du placerar där routern var tidigare.

Permalänk
Medlem

Jag har två uttag i varje rum, jag testar som du skrev att kabla mellan router och det andra uttaget i väggen där routen sitter och därefter kabla mellan de två uttagen i centralen, tack för tipset, ska testa!

Jag hade tänkte placera routern i skåpet men där får den inte plats

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorBiz:

Jag har två uttag i varje rum, jag testar som du skrev att kabla mellan router och det andra uttaget i väggen där routen sitter och därefter kabla mellan de två uttagen i centralen, tack för tipset, ska testa!

Jag hade tänkte placera routern i skåpet men där får den inte plats

När du ändå håller på.

Köp en liten switch som du sätter in i skåpet i hallen sen kopplar du enligt:

fiber->uttag 18->router WAN anslutning
Router (LAN anslutning)-> Tillbaka in i skåpet -> switch
Switch ansluter du sen till alla uttag i alla rum som du vill ska fungera.
Varav ett av dessa anslutna måste vara uttaget på ovanvåningen som du vill ska fungera

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

När du ändå håller på.

Köp en liten switch som du sätter in i skåpet i hallen sen kopplar du enligt:

fiber->uttag 18->router WAN anslutning
Router (LAN anslutning)-> Tillbaka in i skåpet -> switch
Switch ansluter du sen till alla uttag i alla rum som du vill ska fungera.
Varav ett av dessa anslutna måste vara uttaget på ovanvåningen som du vill ska fungera

Smart, men det är bara ett rum på ovanvåningen som jag behöver lite bättre nät, resten funkar köra med wifi

Men om jag bestämmer mig för en switch, har ni något förslag på en? (gärna netonnet då jag har butiken på avstånd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorBiz:

Smart, men det är bara ett rum på ovanvåningen som jag behöver lite bättre nät, resten funkar köra med wifi

Men om jag bestämmer mig för en switch, har ni något förslag på en? (gärna netonnet då jag har butiken på avstånd)

Beror väl på hur många portar du behöver. Men antagligen räcker 5 (om du inte har nått emot att byta sladd i skåpet nån gång), men jag rekommenderar 8 portar.

Skickar med 2 förslag på bra produkter:
TP-Link TL-SG105
TP-Link TL-SG108

Vill du ha fler så kan du alltid köpa 2 switchar, eller spendera lite mer på en större switch

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM