Underligt signering med okänd Bank-ID

Permalänk

Underligt signering med okänd Bank-ID

Hej

Jag kollade igenom min bank-idhistorik idag och hittade en underlig signering. Jag vet vilka enheter jag har bank-id installerat på men denna är inte en av dessa. Hur har detta gått till? Jag äger inte ens en Iphone.

Jag är nu orolig att nån köpt nåt eller skrivit på något avtal eller gjort något annat ofog med mitt bank-id. Givetvis är denna spärrad nu. Går det att få ut mer information om denna signering (mac-adress, imei osv) än den man bara kan se i Bank-id-historiken? Hur hanterar polisen dessa fall? Är det ens värt att polisanmäla?

Får jag nu hem en faktura ska jag självklart bestrida den men jag är rädd att jag ändå blir betalningsskyldig. Vad gäller i dessa fall? Har jag varit oaktsam? Jag har aldrig svarat på några skumma samtal där de bett mig verifiera mig med bank-id eller liknande? Har jag blivit id-kapad, fått virus eller vad är det som pågår?

Mvh

Visa signatur

Intel i9 13900K || MSI PRO Z790-P || Kingston Fury Beast 64Gb DDR5 5600Mhz || MSI GeForce RTX 4090 GAMING X TRIO || be quiet! Silent Loop 2 360mm AIO ||

Permalänk
Permalänk
Medlem

Du gick opåkallat igenom din historik och hittade en som skedde knappt en timme innan du postade tråden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagdgruppe_nord:

Hej

Jag kollade igenom min bank-idhistorik idag och hittade en underlig signering. Jag vet vilka enheter jag har bank-id installerat på men denna är inte en av dessa. Hur har detta gått till? Jag äger inte ens en Iphone.

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Jag är nu orolig att nån köpt nåt eller skrivit på något avtal eller gjort något annat ofog med mitt bank-id. Givetvis är denna spärrad nu. Går det att få ut mer information om denna signering (mac-adress, imei osv) än den man bara kan se i Bank-id-historiken? Hur hanterar polisen dessa fall? Är det ens värt att polisanmäla?

Får jag nu hem en faktura ska jag självklart bestrida den men jag är rädd att jag ändå blir betalningsskyldig. Vad gäller i dessa fall? Har jag varit oaktsam? Jag har aldrig svarat på några skumma samtal där de bett mig verifiera mig med bank-id eller liknande? Har jag blivit id-kapad, fått virus eller vad är det som pågår?

Mvh

Vem hade utfärdat det bankid som användes? Din bank? Någon annan bank? (Om du fått det spärrat så antar jag att det bör ha framkommit?)
Var det där den enda skumma bankid-användningen som fanns? Säger texten som du strök över i bilden (motparten?) dig någonting om vad detta kan handla om?

Det kanske finns något slags ledtråd i svaren på ovanstående iaf...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Laffe:

Du gick opåkallat igenom din historik och hittade en som skedde knappt en timme innan du postade tråden?

Yes, fick ett mejl från sidan i fråga.

Visa signatur

Intel i9 13900K || MSI PRO Z790-P || Kingston Fury Beast 64Gb DDR5 5600Mhz || MSI GeForce RTX 4090 GAMING X TRIO || be quiet! Silent Loop 2 360mm AIO ||

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jagdgruppe_nord:

Yes, fick ett mejl från sidan i fråga.

Ok, vilken sida rör det sig om? Det är ju inte du som signerat så det finns ju inget att förlora på att dela med sig av den infon.

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Vem hade utfärdat det bankid som användes? Din bank? Någon annan bank? (Om du fått det spärrat så antar jag att det bör ha framkommit?)
Var det där den enda skumma bankid-användningen som fanns? Säger texten som du strök över i bilden (motparten?) dig någonting om vad detta kan handla om?

Det kanske finns något slags ledtråd i svaren på ovanstående iaf...

Min egen bank, Swedbank.

Det fanns flera skumma signeringar. Det verkar vara en VPN som använts. I detta fall var det en e-signering av ett avtal.

Visa signatur

Intel i9 13900K || MSI PRO Z790-P || Kingston Fury Beast 64Gb DDR5 5600Mhz || MSI GeForce RTX 4090 GAMING X TRIO || be quiet! Silent Loop 2 360mm AIO ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagdgruppe_nord:

Min egen bank, Swedbank.

Det fanns flera skumma signeringar. Det verkar vara en VPN som använts. I detta fall var det en e-signering av ett avtal.

Om det är genom din bank så undrar jag ju ändå om du blivit phishad på ett eller annat vis.

Mina förslag tillför kanske inte så mycket, men här är de:

* Polisanmäl. Har ingen aning om det kan leda någon vart rent utredningsmässigt, men det är säkert bra att ha en anmälan dokumenterad så snart det går efter att du upptäckt detta, om inte annat att kunna hänvisa till i eventuella andra situationer som uppstår till följd av detta.

* Prata (mer?) med din bank. De kanske kan hjälpa dig att reda ut vad som faktiskt hänt. Verkar ha lite kontaktinfo här: https://www.swedbank.se/om-oss/sakerhet-och-bedragerier/anmal...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Laffe:

Ok, vilken sida rör det sig om? Det är ju inte du som signerat så det finns ju inget att förlora på att dela med sig av den infon.

Ebox. Det gällde ett hyresavtal.

Visa signatur

Intel i9 13900K || MSI PRO Z790-P || Kingston Fury Beast 64Gb DDR5 5600Mhz || MSI GeForce RTX 4090 GAMING X TRIO || be quiet! Silent Loop 2 360mm AIO ||

Permalänk

Någon som hyr en ebox i ditt namn och kan smuggla in skit i landet?

Permalänk
Medlem

Värt att försöka kontakta företagen i sig också om att ditt ID kapats och ge dem bevis på polisanmälan att de får undersöka och bryta kontraktet så snart som möjligt för den tjänsten.

De uppskattar nog att slippa jaga någon okänd person som beställt någon tjänst som troligen är gratis 1 - 3 månader innan de försöker dra pengar och inte kommer någonstans eller att det kommer hamna på dig.

*edit* Ah skulle kanske uppdaterat tråden innan jag började skriva.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Värt att försöka kontakta företagen i sig också om att ditt ID kapats och ge dem bevis på polisanmälan att de får undersöka och bryta kontraktet så snart som möjligt för den tjänsten.

De uppskattar nog att slippa jaga någon okänd person som beställt någon tjänst som troligen är gratis 1 - 3 månader innan de försöker dra pengar och inte kommer någonstans eller att det kommer hamna på dig.

*edit* Ah skulle kanske uppdaterat tråden innan jag började skriva.

Ja, det är nog bra förslag att försöka ogöra det som går. Beroende på hur motparterna ställer sig till det hela kan det ju dock vara bra att ha en polisanmälan om bedrägeriet att hänvisa till också.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, det är nog bra förslag att försöka ogöra det som går. Beroende på hur motparterna ställer sig till det hela kan det ju dock vara bra att ha en polisanmälan om bedrägeriet att hänvisa till också.

Japp, kan tänka mig att det antingen är något de importerar eller helt enkelt använder tjänsten för att köpa elektronik med stulna bank eller kreditkort som de sedan lämnar tillbaks i närmaste butik till något nytt eller pengarna tillbaks om möjligt för att tvätta rent pengarna på något sätt.

Som T ex stulna nycklar på G2A som säljs där efter att de köpts med stulna kreditkort från utvecklarna av spelen. Bankerna tar då tillbaks pengarna från utvecklarna såklart och de inte kan göra något åt produktnycklarna som nu är ute på vift.
Medans G2A är glada att skicka ut nycklarna och tvätta pengarna åt tjuvarna.
Även om de vet om att det är stulna nycklar de nu har fått in för att sälja vidare, utan att en krona går tillbaks till utvecklarna av spelen.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Kan bli lite irri över hur lite som ts försöker hjälpa här. Först be om hjälp sen svara med enstaka meningar när folk sen försöker hjälpa. Ser det rätt ofta.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Kan bli lite irri över hur lite som ts försöker hjälpa här. Först be om hjälp sen svara med enstaka meningar när folk sen försöker hjälpa. Ser det rätt ofta.

Min spontana reaktion, vilket säkert lyser igenom i min respons, är alltid att TS i såna här trådar bara skrivit en cover story för något annat eller vill gömma vitala delar av sitt eget agerande. Därför försöker de ge så lite detaljer som möjligt för att inte spräcka den storyn. Brukar alltid visa sig att saker inte går att få ihop när det kommer mer info.

Det här är samma TS som för nåt år sedan skrev en "hypotetisk" fråga om att gömma datorer och pengar i skogen på ett säkert sätt. Vilket gav ännu mer varningsklockor i det här fallet.

Jag förstår att jag är insinuant nu och TS kanske har det renaste mjölet i världen i sin påse. I så fall ber jag om ursäkt, men jag ogillar tanken på att sitta och hjälpa någon med något de själva inte vill stå för. Vare sig det är något de vill gömma för familj eller stat. När det inte är rakfram info man får så föreställer jag mig det värsta.

Permalänk
Skrivet av Laffe:

Min spontana reaktion, vilket säkert lyser igenom i min respons, är alltid att TS i såna här trådar bara skrivit en cover story för något annat eller vill gömma vitala delar av sitt eget agerande. Därför försöker de ge så lite detaljer som möjligt för att inte spräcka den storyn. Brukar alltid visa sig att saker inte går att få ihop när det kommer mer info.

Det här är samma TS som för nåt år sedan skrev en "hypotetisk" fråga om att gömma datorer och pengar i skogen på ett säkert sätt. Vilket gav ännu mer varningsklockor i det här fallet.

Jag förstår att jag är insinuant nu och TS kanske har det renaste mjölet i världen i sin påse. I så fall ber jag om ursäkt, men jag ogillar tanken på att sitta och hjälpa någon med något de själva inte vill stå för. Vare sig det är något de vill gömma för familj eller stat. När det inte är rakfram info man får så föreställer jag mig det värsta.

Jag skulle ju gömma en .357 som varit försvunnen sen Palmemordet men seriöst att anklaga mig för att undanhålla information. Vad är det du vill veta? Jag har ju svarat på varenda fråga som ställts i tråden.

Visa signatur

Intel i9 13900K || MSI PRO Z790-P || Kingston Fury Beast 64Gb DDR5 5600Mhz || MSI GeForce RTX 4090 GAMING X TRIO || be quiet! Silent Loop 2 360mm AIO ||

Permalänk
Skrivet av Laffe:

Det här är samma TS som för nåt år sedan skrev en "hypotetisk" fråga om att gömma datorer och pengar i skogen på ett säkert sätt. Vilket gav ännu mer varningsklockor i det här fallet.

Du syftar på denna text jag skrev för några år sedan. Ja, jag har en dyr laptop och 10 miljoner i krypto som jag var tvungen att gömma snabbt och skogen är ju det perfekta ställe för det syftet eller hur? Det var bara en kul frågeställning och vill man ta sånt seriöst så får man väl göra det...

Det jag skrev:

Hej. Satt att dagdrömde om man hade en laptop med säg 10 miljoner dollar i kryptovaluta lagrad på den eller vad som helst egentligen som är värdefullt. Polisen är efter mig och jag måste gömma den på ett säkert ställe. Jag bestämmer mig för att jag ska gräva ned den i en låda i skogen för att snuten inte ska hitta den.

Hur bör en sådan låda konstrueras för att en laptop ska klara sig i säg två, tre år gömd i skogen mot fukt, kyla, tjäle etc?

Visa signatur

Intel i9 13900K || MSI PRO Z790-P || Kingston Fury Beast 64Gb DDR5 5600Mhz || MSI GeForce RTX 4090 GAMING X TRIO || be quiet! Silent Loop 2 360mm AIO ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Kan bli lite irri över hur lite som ts försöker hjälpa här. Först be om hjälp sen svara med enstaka meningar när folk sen försöker hjälpa. Ser det rätt ofta.

Typiskt trollbetende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagdgruppe_nord:

Yes, fick ett mejl från sidan i fråga.

Om någon annan skulle beställa en tjänst som om de vore dig så hade väl denne angett en e-post-adress som de kunde läsa, inte din e-post?

Ett företag sitter väl inte på lördagseftermiddagen och surfar på nätet för att leta upp en e-postadress till sin nya kund?

Permalänk
Medlem

Loggade du in med bankID i direkt anslutning till att ha läst det där mejlet?

Permalänk
Skrivet av warp64:

Loggade du in med bankID i direkt anslutning till att ha läst det där mejlet?

Ja precis, det gällde en industrilokal i Visby och ägaren undrade vad jag skulle bedriva för verksamhet där.

Visa signatur

Intel i9 13900K || MSI PRO Z790-P || Kingston Fury Beast 64Gb DDR5 5600Mhz || MSI GeForce RTX 4090 GAMING X TRIO || be quiet! Silent Loop 2 360mm AIO ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagdgruppe_nord:

Ja precis, det gällde en industrilokal i Visby och ägaren undrade vad jag skulle bedriva för verksamhet där.

Hur fick ägaren till industrilokalen din mail-adress?

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagdgruppe_nord:

Yes, fick ett mejl från sidan i fråga.

Hur ser mejlet ut?