SnickeriClockers - Hemmasnickrare, vad bygger ni?

Permalänk
Hedersmedlem

SnickeriClockers - Hemmasnickrare, vad bygger ni?

Jag har svårt att hitta något riktigt snickarforum, det finns byggahus men det är ju mer, ja, husbygge.

Själv har jag nyligen fått upp ögonen för snickrande och jag är nyfiken på om det är fler som har projekt med att tillverka egna möbler, nyttorpylar, träfigurer eller annat trärelaterat arbete. Vad har ni för verktyg, var köper ni material och så vidare. Jag tänker att vi kan dela lite bilder under projekt och färdiga saker.

Jag börja med en bild på mitt enkla projekt. Första gången jag jobbar med trä sedan grundskolan.

Jag insåg att det började bli svårt att få plats med alla filamentrullar till 3D-skrivaren och inser att hyllor på väggen ofta är en lösning. Jag ville ändå göra någon hylla där jag kunde ha rullarna men också lägga annat på. Jag insåg att jag kunde kombinera att skriva ut väggfästen med en enkel bräda jag fräser ur lite. Hyllorna kommer gå att sätta upp ände-till-ände också för att göra så långa jag vill såklart.

Jag köpte en meter furu på bauhaus att bara leka med och lära mig jobba med trä, det är den som är i bilden och sen är nästa bräda på gång i bakgrunden.

Permalänk
Medlem

Roligt!

Tänkte svara tidigare, men glömde helt bort det av någon anledning... Är själv en hobbysnickare som just nu håller på att försöka färdigställa verkstaden för fullt under sommarhalvåret.

Har en liten hobbyverkstad i garaget för stunden, tyvärr saknas en del ännu då det är svårt att hitta begagnade maskiner häromkring och det är för dyrt att köpa nytt som student med hus.

Har en mindre SCM Minimax justersåg, en liten bandputs, skivputs, några överhandsfräsar med diverse jiggar, bandsåg, pelarborr och svarv... En rikt och plan-hyvel står på inköpslistan för sommaren, och ett större fräsbord och tvingställ håller på att byggas... Tyvärr saknar jag ännu tyvärr bra förvaring för virke och skivor, samt ett riktigt arbetsbord... Så det blir en större arbetsbänk i MFT-stil i sommar om jag hinner med.

Bygger mest högtalare samt diverse saker till huset... Gör även knivskaft när tid ges.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Har själv inte sysslat med det, men helt klart något jag skulle vilja börja med.
Dock bor jag i en tvåa, så har ingen plats för varken verktyg eller att hålla till på, så det har som inte gått nå längre än just tankar och vilja än så länge.
Själv har jag fastnat en del för EpicUpCycling på YouTube (med många andra).
En kanal där han främst från gamla lastpallar, möbler och annan återvunnen trä gör en hel del coola projekt.
Han pratar inget i sina videos, endast lite text här och där för att förtydliga, annars får man helt enkelt följa med i processen.
Kan verkligen rekommendera för de som är intresserade av snickeri överlag.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem

Kul tråd!

Har tänkt dra igång med lite diverse-byggande i garaget och är på jakt efter maskiner. En hyfsad justersåg, gärna med inbyggt fräsbord vore trevligt att hitta till en början. Sen kan man ju tillverka egna maskiner som Mattias Wendel på yt.

Misstänker att det skulle duga med en vanlig bordsåg av bättre modell. Hade gärna sett att Sawstop såldes i Sverige.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

ett stycke transmissionline högtalare, CNC fräst mdf

mitt första bygge för inomhusbruk. byggkostnaden var runt 12tkr, låter mycket fint. spacklad och handmålad med snickerifärg, ser faktiskt bra ut i finnishen ändå eftersom den är ganska matt
i sommar ska jag bygga en kopia på boenicke w5 med staplad bänkskiva

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

ett stycke transmissionline högtalare, CNC fräst mdf

TBTL-W6 från hobbyhifi?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Skrivet av roxkz:

TBTL-W6 från hobbyhifi?

Stämmer bra

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om något sånt här? https://www.globaltools.se/maskiner/sagar/justersag,cirkelsag...

Någon som handlat från sidan?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Vad tror ni om något sånt här? https://www.globaltools.se/maskiner/sagar/justersag,cirkelsag...

Någon som handlat från sidan?

Skulle personligen hopppa, har känt på liknande konstruktioner och de har varit rappliga i justerbordet och är bökiga att ställa in ordentligt. Addera dessutom en relativt liten klinga och ett mindre bra anhåll.. Upphängningen av motor, och därmed även klinga är heller inte den bästa på dessa har jag för mig.

Har haft kontakt med GT ett par vändor, de har alltid skickat det man ska ha, men de har aldrig svarat på mail med frågor om någon produkt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Skulle personligen hopppa, har känt på liknande konstruktioner och de har varit rappliga i justerbordet och är bökiga att ställa in ordentligt. Addera dessutom en relativt liten klinga och ett mindre bra anhåll.. Upphängningen av motor, och därmed även klinga är heller inte den bästa på dessa har jag för mig.

Har haft kontakt med GT ett par vändor, de har alltid skickat det man ska ha, men de har aldrig svarat på mail med frågor om någon produkt.

Tack för input! Tråkigt angående både såg och försäljare då.

Storleken kändes annars förhållandevis smidigt och formatet "hybridsåg" (som amerikanerna kallar det) borde passa bra. Såg en video på en amerikan som recenserade en liknande såg i samma prisklass och den verkade vettig för pengen.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Kul tråd! Jag bor i lägenhet så har inte riktigt utrymmet att snickra. Men på semestern tänkte jag låna farsans garage och testa på det. Jag har kikat på ett projekt på youtube (https://www.youtube.com/watch?v=J5jlKbTg0ns&ab_channel=Thomas...) som jag skulle vilja göra med följande material:

1 2'x2' project panel 3/4" plywood for the sides

1 4x8 sheet of 1/4" plywood for the riding surface

4 2x4s for the supports

1 2x2 for the coping

2.25" screws for joining the sides and 2x4s

1.25" screws for attaching the riding surface

2" steel pipe

J bolts for attaching the coping to the 2x2

Jag helt grön på detta och känner inte riktigt igen de amerikanska måtten, men jag tänker att det är tum som är " men vad kan ´innebära?

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen att snickra. Gör det när jag får tid, vilket inte är ofta nog
Skoställ, bokhylla, två par högtalare och två baslådor är väl det som används mest.

Handöverfräs, pelarborrmaskin, sänksåg, slipmaskin underlättar många arbeten.

Bjuder på en dålig bild

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av Sewerin:

Jag helt grön på detta och känner inte riktigt igen de amerikanska måtten, men jag tänker att det är tum som är " men vad kan ´innebära?

" = tum
' = fot

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Tack för input! Tråkigt angående både såg och försäljare då.

Storleken kändes annars förhållandevis smidigt och formatet "hybridsåg" (som amerikanerna kallar det) borde passa bra. Såg en video på en amerikan som recenserade en liknande såg i samma prisklass och den verkade vettig för pengen.

Var bor du isch? Beroende på var finns det ju möjligheter att klämma och känna på saker innan köp.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Kul initiativ! Har blivit lite gott och blandat, men inget jag riktigt kan skryta med än

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Var bor du isch? Beroende på var finns det ju möjligheter att klämma och känna på saker innan köp.

Skaraborg. Brukar vara långt till det mesta härifrån dessvärre.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Skaraborg. Brukar vara långt till det mesta härifrån dessvärre.

Tråkigt, ja... har dålig koll på den biten av Sverige tyvärr. Hade du bott närmare kunde du klämt på min minimax och ett par billigare ditos.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Vad tror ni om något sånt här? https://www.globaltools.se/maskiner/sagar/justersag,cirkelsag...

Någon som handlat från sidan?

Hola

Tycker den känns lite dyr för en hobbymaskin, hade nog hellre tittat på en såg som riktar sig mer mot byggsidan typ en Bosch GTS 254 eller liknande, märke spelar mindre roll men tyckte det var en ok prisklass, annars kika begagnat, där kan man göra riktiga fynd. Lann (anhåll) och andra tillbehör följer med och ska du bruka den för verkligt finsnickeri kan man alltid byta klingan till en mer fintandad historia. Förr hade Bosch en grön version av sina verktyg (bättre pris än de blåa) men man lade ner den för några år sedan, misstänker att för många proffs körde deras gröna verktyg istället för de blå, en kunde köpa och köra slut på 2 till 3 gröna innan man kom upp i kostnad för vad en blå kostade och när det gäller bänksågar är det sällan de går sönder, oberoende av märke

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Tråkigt, ja... har dålig koll på den biten av Sverige tyvärr. Hade du bott närmare kunde du klämt på min minimax och ett par billigare ditos.

Jag tackar ändå för erbjudandet!

Skrivet av [SmR]BMF:

Hola

Tycker den känns lite dyr för en hobbymaskin, hade nog hellre tittat på en såg som riktar sig mer mot byggsidan typ en Bosch GTS 254 eller liknande, märke spelar mindre roll men tyckte det var en ok prisklass, annars kika begagnat, där kan man göra riktiga fynd. Lann (anhåll) och andra tillbehör följer med och ska du bruka den för verkligt finsnickeri kan man alltid byta klingan till en mer fintandad historia. Förr hade Bosch en grön version av sina verktyg (bättre pris än de blåa) men man lade ner den för några år sedan, misstänker att för många proffs körde deras gröna verktyg istället för de blå, en kunde köpa och köra slut på 2 till 3 gröna innan man kom upp i kostnad för vad en blå kostade och när det gäller bänksågar är det sällan de går sönder, oberoende av märke

Glhf!

Ptja, jag lägger gärna en slant extra för att få något som verkligen är en bra "baseline". Har naturligtvis kollat lite vanliga byggsågar också, men har fått för mig att steget upp till något med gjutjärnsbord kan vara värt det i längden. Har lite småkoll på beg-marknaden, bl.a. så står denna i närheten https://www.blocket.se/annons/skaraborg/justersag__bordssag__...

Dessvärre är det inte riktigt dags än för inköp då annat går före, men målsättningen är att kunna greja i sommar.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Kul tråd!

Är sugen på att bygga en mediavägg där jag bygger in kablar till tv, mediabänk, kablar till högtalare i väggen. Samt att jag i samband med det bygger så att det under mediabänken blir vedförvaring. Känns som det passar i tiden vi lever i

Permalänk
Hedersmedlem

Kul att tråden är uppskattad

Känner att som ny är det lockande att börja jaga alla möjliga elverktyg men efter lite betänketid är det sällan det faktiskt behövs, det räcker med ett nytt tillbehör till min överhandsfräs eller något enklare handverktyg som en såg, stämjärn eller hyvel som då också blir betydligt billigare.

Undrar lite var ni hittar erat material? För mig har det bara varit aktuellt med några metersbitar av furu och det har varit överkomligt på bauhaus.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde tydligen ett klipp nyligen när jag köpte mig en gammal pelarborr. Ska funka både i metall och trä då den är 5-växlad och tar spann 150-3150rpm. Fick även med ett stort set med borrar upp till 30mm. Det enda som fattas är en borrchuck.

Är det någon som har bra idér för effektivt utnyttjande av mindre verkstadsyta? Jag hålls i garaget och tampas med ett ojämnt golv, så det är en utmaning att designa arbetsytor och förvaring på ett bra sätt.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jag tackar ändå för erbjudandet!

Ptja, jag lägger gärna en slant extra för att få något som verkligen är en bra "baseline". Har naturligtvis kollat lite vanliga byggsågar också, men har fått för mig att steget upp till något med gjutjärnsbord kan vara värt det i längden. Har lite småkoll på beg-marknaden, bl.a. så står denna i närheten https://www.blocket.se/annons/skaraborg/justersag__bordssag__...

Dessvärre är det inte riktigt dags än för inköp då annat går före, men målsättningen är att kunna greja i sommar.

Sent svar min tanke var nog att en byggsåg är lite mer allmännyttig än en ren verkstadssåg som man kanske inte vill eller så lätt kan plocka med sig om man behöver.

Hur gick det med såg föresten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Sent svar min tanke var nog att en byggsåg är lite mer allmännyttig än en ren verkstadssåg som man kanske inte vill eller så lätt kan plocka med sig om man behöver.

Hur gick det med såg föresten?

Absolut är det så! Har inte köpt någon såg än då jag fortfarande planerar och inte är säker på vilken budget jag borde sätta. Just nu är jag ändå inne på någon typ av byggsåg för att kunna tillverka en smidig arbetsbänk/sågstation, typ detta:

Som jag ovan nämnde så är jag (som många andra) begränsad av yta och ett ojämnt golv, så en liknande lösning hade varit högst fördelaktig.

Annars finns det tydligen gjutjärnssågar i mindre format också: https://swedendro-tools.se/se/produkter/saga/stationart-bruk/...

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Fastnade rejält i snickarträsket för ett par år sedan när jag rev och byggde ny balkong. Det var ju skitskoj! Trode jag aldrig skulle tycka det.....
Men blev inbiten och gjorde om en bod på 2X2 meter till en snickarbod. Köpte alltför mycket skojjiga verktyg självklart.....
Byggde hela boden med french cleat från golv till tak och då är det ju bara fantasin som håller en tillbaka på vad man kan bygga.
Jag har sån tur att jag har gratis spillvirke från jobbet i form av 12 och 15mm björkfiner, tyvärr inte av bästa kvalitet, men fullgod nog till att använda till föremålet, samt grova skelett till bord, möbler osv.
Skulle helst vilja ha MDF, men det är så in i granskogen dyrt.

Köpte en riktigt enkel black and decker byggsåg som jag bytte blad på. Den fungerar alldeles utmärkt. Tyvärr ingen slowstart på den, men vad får man för 3000 liksom? Den tar lätt tvåtum på klyv utan att klaga. Byggde ett bord med låsbara hjul på den så jag kan bara rulla den under snickarbänken eller rulla den utanför om jag skall såga långt virke. På anslagsbordet till sågen byggde jag ett fräsbord där jag snabbt kan montera en handöverfräs på batteri. Kanon till lister och liknande.

Ett tips dock, skall ni ha såg av någon form, se till att inte skippa på dammsugaren. Behöver inte kosta allvärldens, men en Nilfisk till ett par tusenlappar duger bra. Den är dessutom oumbärlig till att städa bilen med. Ingen filter, bara töm behållaren. Bygger du på en cyclon så blir den jävligt effektiv mot sågdamm.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

snickrat arkadkabinett

ska målas rött också på de delar som inte har vinyldekaler.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Absolut är det så! Har inte köpt någon såg än då jag fortfarande planerar och inte är säker på vilken budget jag borde sätta. Just nu är jag ändå inne på någon typ av byggsåg för att kunna tillverka en smidig arbetsbänk/sågstation, typ detta:

https://www.youtube.com/watch?v=sWj2yBb6KI8

https://www.youtube.com/watch?v=DzmVpFmqvvw

Som jag ovan nämnde så är jag (som många andra) begränsad av yta och ett ojämnt golv, så en liknande lösning hade varit högst fördelaktig.

Annars finns det tydligen gjutjärnssågar i mindre format också: https://swedendro-tools.se/se/produkter/saga/stationart-bruk/...

Hönan eller ägget, behöver du ett arbetsbord för att tillverka dit arbetsbord Skämt å sido. Arbetsborden ser jättefina ut och förstår att du är sugen på att tillverka ett, och roligt är det. Hade jag varit dig hade jag kört igång En ok byggsåg räcker till det där eftersom det inte är regelrätt möbelsnickeri. Ifall du har ont om plats så finns det ju kombisågar också typ DeWalt DW743N men de är lite sisådär både på klyv och kap/gering däremot skitbra att ha i bilen som byggnadssnickare där det kanske inte alltid behöver bli snygga snitt, skulle t.ex försöka undvika en sådan om jag skulle skära socklar och lister. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Köpte en riktigt enkel black and decker byggsåg som jag bytte blad på. Den fungerar alldeles utmärkt. Tyvärr ingen slowstart på den, men vad får man för 3000 liksom? Den tar lätt tvåtum på klyv utan att klaga. Byggde ett bord med låsbara hjul på den så jag kan bara rulla den under snickarbänken eller rulla den utanför om jag skall såga långt virke. På anslagsbordet till sågen byggde jag ett fräsbord där jag snabbt kan montera en handöverfräs på batteri. Kanon till lister och liknande.

Ett tips dock, skall ni ha såg av någon form, se till att inte skippa på dammsugaren. Behöver inte kosta allvärldens, men en Nilfisk till ett par tusenlappar duger bra. Den är dessutom oumbärlig till att städa bilen med. Ingen filter, bara töm behållaren. Bygger du på en cyclon så blir den jävligt effektiv mot sågdamm.

Det finns moduler att köpa löst för att fixa mjukstart (exempel, vet ej om det är rätt/bra): https://lukaseparts.se/butik/diy-komponenter/kretsskydd/annan...

Angående det där med dammsugare så har den här herrn andra åsikter:

Det där med cyklon tänkte jag testa att bygga, det verkar smart i alla fall. Men jag har inte hittat några blå filter (som i videon) för fint damm till Nilfisk? Någon som har tips?

Skrivet av [SmR]BMF:

Hönan eller ägget, behöver du ett arbetsbord för att tillverka dit arbetsbord Skämt å sido. Arbetsborden ser jättefina ut och förstår att du är sugen på att tillverka ett, och roligt är det. Hade jag varit dig hade jag kört igång En ok byggsåg räcker till det där eftersom det inte är regelrätt möbelsnickeri. Ifall du har ont om plats så finns det ju kombisågar också typ DeWalt DW743N men de är lite sisådär både på klyv och kap/gering däremot skitbra att ha i bilen som byggnadssnickare där det kanske inte alltid behöver bli snygga snitt, skulle t.ex försöka undvika en sådan om jag skulle skära socklar och lister. Lycka till!

Ptja, arbetsyta finns ju till viss del i nuläget. Bara det att jag behöver organisera och effektivera utrymmet. Det är kaos ute i garaget idag :/ Och ett sådant arbetsbord med inbyggd plats för maskinerna skulle lösa en hel del. Kombisåg är jag högst tveksam till, men är inte heller så begränsad att det känns som att det direkt löser något.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Söker tips.

Har en enkel ytterdörr i vitmålad MDF som inte blivit speciellt gott omhändertagen. Den har svällt nere på en del ställen, sväller när det varit fuktigt ute en längre tid. Som ett sista försök har jag funderat på att klä den, men jag har svårt att hitta lämpligt material.

Det hade varit perfekt om man kunde köpa lameller i något beständigt träslag, 5mm tjocka t.ex. Finns det ens?

En annan tanke jag fick, har en hel del björkplywood 4mm, kunde såga ut några skivor, ytbehandla och fästa.
Hade det funkat?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Lyckades äntligen knipa mig en bordssåg! Det blev en Makita 2704N från Bauhaus stora utförsäljning: https://www.bauhaus.se/bordscirkelsag-makita-2704n-1600w

Helt OK pris och får duga till att börja med. Det lutar åt att bygga ett sånt där bord med inbyggda verktyg, så tror inte det blir någon rejäl justersåg än på ett tag. Kanske dumpar lite bilder framöver när jag kommit igång.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather