Allt från Computex 2023
Permalänk
Medlem

Tips speldator (newbie)

Tjena!

Jag funderar på att bygga en dator för första gången och har försökt läsa på gällande olika delar, då min kunskap är oerhört låg gällande datorbygge. Därför är jag öppen för all tips och råd av er!

Vad är tanken med datorn då? Tja, jag är nostalgisk av mig så det är mycket möjligt att jag spelar en del "gamla" spel, Counter-Strike 1.6/CS:GO. Det kan bli en del LoL. En polare visade även spelet The Forest, vilket såg roligt ut. Det spelet kanske är mest krävande(?)

Detta är vad jag själv kollat på hittils och slängt ihop:

Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact
Processor: Inter Core i5 13400F 2.5GHz
Moderkort: Asus Prime B660-PLUS D4
Grafik: Asus Geforce RTX 3060 12GB Dual OC V2
RAM: Kingston Fury 16GB (2x8GB)
Hårddisk: Kingston NV2 M2 1TB
PSU: Asus ROG Strix 850W
Kylare: be quiet! Pure Rock2

Budget? Jag kan tänka mig att sträcka till runt 15000kr. Måste jag ha typ "iiglo PC-bygg-kit 16 delar" för att få bättre förutsättningar, eller något annat? Tackar ödmjukast för alla tips och råd jag kan få här.

Trevlig helg och ta hand om er!

/ Mvh, Kevin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verlinho:

Tjena!

Jag funderar på att bygga en dator för första gången och har försökt läsa på gällande olika delar, då min kunskap är oerhört låg gällande datorbygge. Därför är jag öppen för all tips och råd av er!

Vad är tanken med datorn då? Tja, jag är nostalgisk av mig så det är mycket möjligt att jag spelar en del "gamla" spel, Counter-Strike 1.6/CS:GO. Det kan bli en del LoL. En polare visade även spelet The Forest, vilket såg roligt ut. Det spelet kanske är mest krävande(?)

Detta är vad jag själv kollat på hittils och slängt ihop:

Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact
Processor: Inter Core i5 13400F 2.5GHz
Moderkort: Asus Prime B660-PLUS D4
Grafik: Asus Geforce RTX 3060 12GB Dual OC V2
RAM: Kingston Fury 16GB (2x8GB)
Hårddisk: Kingston NV2 M2 1TB
PSU: Asus ROG Strix 850W
Kylare: be quiet! Pure Rock2

Budget? Jag kan tänka mig att sträcka till runt 15000kr. Måste jag ha typ "iiglo PC-bygg-kit 16 delar" för att få bättre förutsättningar, eller något annat? Tackar ödmjukast för alla tips och råd jag kan få här.

Trevlig helg och ta hand om er!

/ Mvh, Kevin

Bättre balanserat bygge ifall du vill köra Nvidia så satsa på ett RTX 3060 Ti KFA2 GeForce RTX 3060 Ti 5127 kr

Verktygen du behöver är en phillips 1 och phillips 2 skruvmejesl samt ett ESD armband

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Bättre balanserat bygge ifall du vill köra Nvidia så satsa på ett RTX 3060 Ti KFA2 GeForce RTX 3060 Ti 5127 kr

Verktygen du behöver är en phillips 1 och phillips 2 skruvmejesl samt ett ESD armband
https://komponentkoll.se/bild/iMXrm.png

Tack för tipset! Flera intressanta val här med proccesorn och grafikkortet. Chassit går däremot bort direkt, då jag är ute efter en mer "elegant" look. Är 32GB RAM viktigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verlinho:

Tack för tipset! Flera intressanta val här med proccesorn och grafikkortet. Chassit går däremot bort direkt, då jag är ute efter en mer "elegant" look. Är 32GB RAM viktigt?

32 GB RAM blir viktigare och viktigare. Hogwarts Legacy t.ex. verkar ha problem med endast 16 GB RAM.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/GSP 370/ATH-SR30BT 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a 🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Verlinho:

Ja 16GB RAM börjar bli lite för lite gällande chassi välj ett chassi du gillar rekommenderar Fractal Pop Air eller Fractal Meshify 2 Compact känns som Meshify 2 är för dyrt just nu kostar det ca 2K hos de flesta butiker

Fractal Design Pop Air Black Computer Case Solid 1057 kr ifall du vill ha USB-C i fronten kräver det en extra kabel Fractal Design USB-C 10Gbps Kabel – Model D 159 kr för Pop Air
Fractal Design Meshify 2 Compact 1290 kr

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB