Arctic Liquid Freeze II 360 eller 420? | i7 13700k

Permalänk

Arctic Liquid Freeze II 360 eller 420? | i7 13700k

Hey. Jag har planerat bygga en ny dator med en i7 13700k och jag ska prova bygga mitt första system med an AIO. Eftersom jag gärna vill ha ett så tyst och kallt system som möjligt så funderar jag på köpa ett Arctic Liquid Freeze II, men eftersom jag aldrig ägt eller sett ett AIO så funderar jag på om jag ska välja mellan 360 eller 420? Kan ni som vet mer guida mig om det är någon märkbar skillnad ljudmässigt mellan dessa två storlekar? Jag har inga planer på att överklocka utan jag ska bara ha datorn för att spela.

Permalänk
Medlem

Köpte en 420 med en Contact frame ifrån Thermal take, riktigt nöjd med temps. Aldrig över ca 65 vid spelande. 13900KS. Kolla så att radiatorn får platts i chassit bara det är sjukt stort.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

420 kostar lika mycket som en 360 så skulle absolut kört på den om du har plats för den i ditt chassi.

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Köpte en 420 med en Contact frame ifrån Thermal take, riktigt nöjd med temps. Aldrig över ca 65 vid spelande. 13900KS. Kolla så att radiatorn får platts i chassit bara det är sjukt stort.

Skrivet av siglolmic:

420 kostar lika mycket som en 360 så skulle absolut kört på den om du har plats för den i ditt chassi.

Det låter perfekt, kan ni rekommendera ett bra chassi att köra med en 420? Ska man ha den i fronten eller i toppen av chassit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vargavinter:

Det låter perfekt, kan ni rekommendera ett bra chassi att köra med en 420? Ska man ha den i fronten eller i toppen av chassit?

Viktigast att tänka på är att pumpen aldrig ska vara högsta punkten i systemet (då den inte mår bra av ev luftbubblor).

Helst ska radiatorn vara i toppen så att den varma luften kan blåsas ut uppåt. Sätter du den i fronten som intake blåser du in den varma luften på övriga komponenter i datorn.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vargavinter:

Jag körde med Fractal Torrent, och satte det i fronten

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Du får bättre temp på GPU'n om du kör en 360 top än om du kör en 420 front. Jag skulle också påstå att det bli innget större skillnad i CPU temps.
Jag kör själv en LIquid FReeze II 240 på min i5 13600k. En 360 räcker hela vägen till i9 tror jag.

Visa signatur

Alienware AW2723DF- LCD2C-
MacBook Pro M1
Aune X1S GT- RTX3080- NCase M2
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Viktigast att tänka på är att pumpen aldrig ska vara högsta punkten i systemet (då den inte mår bra av ev luftbubblor).

Helst ska radiatorn vara i toppen så att den varma luften kan blåsas ut uppåt. Sätter du den i fronten som intake blåser du in den varma luften på övriga komponenter i datorn.

Det är en bra idé att ha radiatorn i toppen av just anledningen du nämnde först, att pumpen inte ska vara högsta punkten i systemet.

Däremot, vad gäller radiator som insug eller utblås så finns det inget rätt svar. Visst blåser du varmluft på resten av komponenterna om du har radiatorn som insug, men alternativet är att blåsa varmluft från GPU och resterande komponenter på radiatorn (dvs CPU:n). Antingen går luften CPU->GPU->Ut eller GPU->CPU->Ut, vilket som är bäst beror på var man prioriterar låga temps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Det är en bra idé att ha radiatorn i toppen av just anledningen du nämnde först, att pumpen inte ska vara högsta punkten i systemet.

Däremot, vad gäller radiator som insug eller utblås så finns det inget rätt svar. Visst blåser du varmluft på resten av komponenterna om du har radiatorn som insug, men alternativet är att blåsa varmluft från GPU och resterande komponenter på radiatorn (dvs CPU:n). Antingen går luften CPU->GPU->Ut eller GPU->CPU->Ut, vilket som är bäst beror på var man prioriterar låga temps.

Jo, men har man radiator i toppen som utsug +fläktar fram som insug och ev fläkt i bakkant av chassit så bör större delen av värmen från grafikkortet tryckas ut på baksidan av chassit, under förutsättning att dessa fläktar överpresterar jämfört med hur mycket luft fläktarna på den toppmonterade radiatorn flyttar.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Medlem

Har själv 420, och jag ångrar det lite grann faktist att jag inte köpte 360. De presterar väldigt lika.
Nackdelen med 3X140 är ju brist på chassin och ibland fläktar om man vill ändra lite. Jag kör min i fronten på ett P500 Air. Kanonprestanda, men en 360 hade varit samma. Jag fick lust på nya NV7 chassiet, men den tar inte 3X140 radiatorer i sidan eller toppen.

Du får mycket mer val med en 360.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Jo, men har man radiator i toppen som utsug +fläktar fram som insug och ev fläkt i bakkant av chassit så bör större delen av värmen från grafikkortet tryckas ut på baksidan av chassit, under förutsättning att dessa fläktar överpresterar jämfört med hur mycket luft fläktarna på den toppmonterade radiatorn flyttar.

Ja det är möjligt att om man har en chassifläkt bak på hög rpm eller som följer cpu-temp-kurvan och varvar upp vid belastning, och om man inte har andra insugsfläktar nedtill (separat från radiatorn) att man skulle kunna få den effekten till viss del, men jag tror inte en chassifläkt bak kommer stå för majoriteten av utblåset vid belastning om man har en 360/420radda på toppen som styrs av cpu-temp. Det är möjligt att ställa in fläktkurvor på det sättet men det är väl undantag snarare än regel.

Permalänk
Medlem

Jag valde 360 bara för att det finns fler val och tyckte chassit som Freezer II 360 passade i så passade mig i smaken, annars hade jag såklart valt 420 då det presterar ett par grader bättre i bästa fall / går att få likvärdig prestanda i lite lägre varvtal (tystare). Däremot tycker jag ljudnivån är helt acceptabel på 360 också, vid max varvtal ligger det på gränsen vad jag "klarar av", sänkte litegrann bara via PWM men nog skulle jag tåla max varvtal också men behövdes inte temp mässigt.

Så kolla lite på vad för chassi som faller dig i smaken och välj efter det enligt mig.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB