Permalänk
Medlem

6 till 8 pin

har ett en gammal psu där det inte finns någon 8 pin på som jag tänkte använda till min dator.

sitter ett 2060 super i den och det är 8 pin kontakt.

Kan man använda en adapter 6 till 8?
typ denna?
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datorkomponenter/dat...

hittade hemma en 6 till 8 kontakt stycke men där var bara 7 stift så antar att man inte ska använda den iallfall

Visa signatur

Moderkort: Asus något skit Processor: Amd 3600k Minne: 32GB Grafik: GeForce RTX 2060 Super

Permalänk

eventuellt så kan du köra på 6 pin utan adapter.

det enda de 2 extra stiften gör är att tillåta kortet att dra mer ström än en 6 pin kontakt är tillverkad för.

du kan ju alltid testa utan adaptern det värsta som händer är att:

1. kortet startar inte alls.
2. det kommer va ostabilt vid hög last.

min rekomendation är att istället denna typen av adapter.
https://www.inet.se/produkt/8600959/adapter-2xmolex-till-8-pi...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av rgolsson:

Kan man använda en adapter 6 till 8?
typ denna?
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datorkomponenter/dat...

hittade hemma en 6 till 8 kontakt stycke men där var bara 7 stift så antar att man inte ska använda den iallfall

Det är sannolikt inga problem.

Det är normalt lika många fasledare (3x +12V) oavsett om det är en 6- eller 8-pin. Det som tillkommer på en 8-pin jämfört med en 6-pin är ytterligare en Sense samt Ground, och dessa tas från befintliga jordkablar. En 6-pin kan ha fem stift, och en 8-pin kan ha sju stift och fortfarande vara inom specifikationen, men köp för all del en annan så slipper du känna dig osäker... det är ju trots allt sällan sinnesfrid är såpass billigt.

En normal 6-pinskabel med tre fasledare kan hantera minst 215W, effektbegränsningen som anges syftar på kontaktstycket. Det är med största sannolikhet inte några problem eftersom det handlar om ett såpass klent kort som RTX 2060, där effekten via 6/8-pinskabeln maximalt blir i storleksordningen 85W 100W [EDIT: Missade att det var ett Super].

Permalänk
Medlem

Jag har denna liggandes oöppnad, tror det är en 6-8 adapter, bor du i Stockholm får du den mot avhämtning. Annars kan jag ordna frakt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

6-pin kontakten är speccad för 75W och 8-pin 150W. Du får 75W genom PCI-E kontakten på moderkortet också. Så totalt 150W vs 225W. Kollade spec för ett random 2060 super som är 175W. Rekommenderar gasmask och brandsläckare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengtt:

6-pin kontakten är speccad för 75W och 8-pin 150W.

Dels är det inte år 2003 längre, och dels klarar en 6-pinskabel mycket mer än 75W.

Därför är det inga problem att använda en adapter för 6/8-pin för att koppla in ett grafikkort med 8-pinskontakt.

Permalänk
Medlem

Snubben sitter på ett gammalt nätagg och ska köpa adapter från Kjell. Funkar antagligen bra men jag rekommenderar inte att gå utanför speccen när det kommer till strömförsörjning. Och har du inga kontakter på dina kablar?

Permalänk
Medlem

Det finns adaptrar 2x6-pin -> 8-pin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengtt:

Funkar antagligen bra men jag rekommenderar inte att gå utanför speccen när det kommer till strömförsörjning. Och har du inga kontakter på dina kablar?

Du tänker på skarven mellan 6-pinskabelns kabelstam från nätdelen och 6/8-pinsadaptern förmodar jag?

Blev tvungen att kolla specifikationen för 6-pin Mini-Fit hos Molex.

Där listas ett kontaktbleck för 6-pin som saknar benämningen "High Current", och utan att vara någon expert så man kan ana att inpressningarna i blecket (som pressar mot pinnen) är större på "High Current"-varianten.

Märkströmmen är egentligen 8A per stift med minsta tillåtna kabelarea för kabelstammen (18 AWG/0,75 mm) i en ATX 2.0-nätdel, efter vad jag kunde hitta när jag rotade igenom gamla designguider för nätdelar från mitten av 2000-talet. Den äldsta varianten av 6-pinskontakt som bara har två fasledare borde då rimligen klara 2x 8A = 192W @ 12V, rent elektriskt, men det kan ju vara så att kontakten är olämplig för mer än 75W kontinuerligt p.g.a. att den "garanterade kontaktytan" pinne/bleck kan vara mindre. Jag tänkte på alla gamla nätdelar med 2x 6-pin (2x 75W) på samma kabelstam -- men där är det ju faktiskt så att de ledare som går till kontakt nummer två på kabelstammen inte går via ett kontaktbleck först...!

Eftersom adaptrarna ändå kostar lika mycket/lite så det bästa att ta en adapter som har 2x 4-pin Molex till 1x 8-pin, som @Rouge of Darkness sa tidigare alternativt 2x 6-pin till 1x 8-pin om det finns två 6-pin lediga.

Bra att bli utmanad och bli tvungen att tänka, och lärde mig att kontaktblecken inte nödvändigtvis är identiska även om de ser ut att vara det vid en snabb anblick. Uppskattar inläggen! 😅

Permalänk
Medlem

Ja det jag lärt mig är att 6-pinskontakten är speccad för 75W och 8-pinnen för 150W. Vill minnas att kablen för en vanlig kabel från nätagg till 2x8pin ska klara 288W. Men då det råder förvirring här på forumet och det är svårt att hitta enkla förklaringar från bra källor skulle jag gärna se en guide från Sweclockers. Kanske något för @CrispVanDahl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengtt:

Ja det jag lärt mig är att 6-pinskontakten är speccad för 75W och 8-pinnen för 150W. Vill minnas att kablen för en vanlig kabel från nätagg till 2x8pin ska klara 288W. Men då det råder förvirring här på forumet och det är svårt att hitta enkla förklaringar från bra källor skulle jag gärna se en guide från Sweclockers. Kanske något för @CrispVanDahl

Det är egentligen ganska enkelt om man bara följer specifikationerna: PCIe 6-pin är specad för 75W, 8-pin för 150W, och kablarna från nätagget klarar av att man använder kontakterna på dem inom spec (d.v.s. minst 300W för en kabel med 2x8-pin).

Det är först när man vill gå utanför specifikationen som man kan börja spåna på vad kontakterna och kablarna egentligen klarar. Att konvertera en 6-pin till en 8-pin går t.ex. troligtvis bra som sagt, eftersom PCIe-standarden är rätt konservativ på den punkten. Men när det gäller ström så är det alltid bättre att hålla sig inom spec (friskt kopplat, hälften brunnet som man brukar säga), så det är bättre att använda t.ex. 2x6-pin eller 2xMolex till 8-pin istället om man kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är egentligen ganska enkelt om man bara följer specifikationerna: PCIe 6-pin är specad för 75W, 8-pin för 150W, och kablarna från nätagget klarar av att man använder kontakterna på dem inom spec (d.v.s. minst 300W för en kabel med 2x8-pin).

Det är först när man vill gå utanför specifikationen som man kan börja spåna på vad kontakterna och kablarna egentligen klarar. Att konvertera en 6-pin till en 8-pin går t.ex. troligtvis bra som sagt, eftersom PCIe-standarden är rätt konservativ på den punkten. Men när det gäller ström så är det alltid bättre att hålla sig inom spec (friskt kopplat, hälften brunnet som man brukar säga), så det är bättre att använda t.ex. 2x6-pin eller 2xMolex till 8-pin istället om man kan.

Jag tvivlar dock på att det är rationellt ur produktionssynpunkt att använda två olika kontaktbleck till PCIe-kablar som produceras idag, utan skulle tro att strax efter att 8-pin PCIe lanserades 2007 så gick samtliga PSU-tillverkare succesivt över till att endast stoppa i "High Current"-modellen av kontaktblecket i båda varianterna av kontaktstycke.

En okvalificerad gissning är att begränsningen på 75W kvarstår just p.g.a. åren 2003-2007, eftersom det annars är samma pitch och samma positioner för de kablar i 6/8-pinskontaktstycket som står för strömförsörjningen till grafikkortet.

Permalänk
Medlem

nu blev man förvirrad vad man skall göra haha

jag har liggnades 6 till 7 stift som satt på ett grafikkort men ett gammal. så man kanske inte ska klydda :/

har en liknande denna

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/installationstil...

Visa signatur

Moderkort: Asus något skit Processor: Amd 3600k Minne: 32GB Grafik: GeForce RTX 2060 Super

Permalänk

Som jag sa tidigare testa att bara hota i 2 st 6 pin kontakter då det troligen räcker.

Iom att du kan dra 2*75w från kablarna +75w från pcie porten så lite norr om 200w och kortet drar typ 190w eller nå sånt.

Om det inte går lär du bli varse det i princip direkt att kortet inte vill starta alls eller att du får problem att kortet crashar under hög belastning.

Inget lär gå sönder pga det och då kolla på lösning för att få de extra pinnarna för strömmen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows