TP-Link Archer AX50 - ostabil/tappar koppling över wifi flera gånger om dagen

Permalänk
Medlem

TP-Link Archer AX50 - ostabil/tappar koppling över wifi flera gånger om dagen

Hej,

Vi har på senare tid märkt av ostabilt WI-FI hemma. Och då jag inte har någon koll alls på nätverk och felsökning söker jag nu hjälp här.

Jag har Telia via bostadsrättsföreningen och svar alltså en fiberlåda(?) i lägenheten. Där har jag kopplat in routern. Inga konstigheter med det. Jag har 250/250.

Routern är en TP-Link Archer X50 v1.0.
Har haft den sedan 2020 och har väl funkar helt ok, men på senare tid väldigt ostabil.

Hemsidor, videor och annat via wifi brukar ibland tappa enormt i hastighet eller dö helt någon sekund. Jag har ej märkt av att de trådande nätet har samma problem. Kör PC och Xbox trådar och där har jag aldrig haft problem. Så misstänker bara wifi i dagsläget.

När jag väl får chansen att testa uppkopplingshastigheten via bredbandskollen så reagerar den följande (har enbart lyckat pricka detta någon enstaka gång då internet ”stabiliseras” igen ganska omgående):
* Start av mätning på bredbandskollen tar cirka 2-4 sekunder att starta, alltså nedladdning står på 0 och drar inte igång förens nätet är tillbaka.
* Nedladdningshastigheterna börjar på 2-5Mpbs och tar cirka 2-3 sekunder att komma upp till 150-170 och sedan är den klar.
* Uppladdning har jag aldrig haft problem med på kollen, men det är för att nätet blivit stabilt tills dess.

Jag söker nu något sätt att felsöka WIFI och routern. Vad kan jag göra för att eventuellt hitta felet? Eller kan det vara värt att göra en reklamation?

Jag har testat det vanliga.
* Starta om
* Fabriksåterställa
* Uppdatera Firmware
* Nedgradera Firmware

Och där någonstans tar mina kunskaper inom nätverk slut..

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Wifi är ett delat medium så har dina grannar införskaffat utrustning som använder sig av 2.4 eller 5Ghz kan det ge problem för dig. Pröva byt kanal och kanalbredd till att börja med alt. strömadaptern. Pröva byt drivrutiner också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Wifi är ett delat medium så har dina grannar införskaffat utrustning som använder sig av 2.4 eller 5Ghz kan det ge problem för dig. Pröva byt kanal och kanalbredd till att börja med alt. strömadaptern. Pröva byt drivrutiner också.

Och problemen kan vara såpass att WIFI bara slutar fungera en stund?

Just nu står allt sånt på Auto. Kan testa trixa där. Tack.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Bobiri:

Och problemen kan vara såpass att WIFI bara slutar fungera en stund?

Just nu står allt sånt på Auto. Kan testa trixa där. Tack.

Det är väl inte omöjligt. Min Asus-router gjorde det ibland och det är troligen strömadaptern som börjar/de ge upp efter lite sökande, jag böt dock ut routern

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det är väl inte omöjligt. Min Asus-router gjorde det ibland och det är troligen strömadaptern som börjar/de ge upp efter lite sökande, jag böt dock ut routern

Strömadaptern har jag inte ens tänkt på.

Får jag fråga vad för router du kör nu? Och är du nöjd? Kanske själv får söka nytt om detta ej går att fixa.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Bobiri:

Strömadaptern har jag inte ens tänkt på.

Får jag fråga vad för router du kör nu? Och är du nöjd? Kanske själv får söka nytt om detta ej går att fixa.

En Edgerouter-X samt en Unifi AP-AC-Lite. Det är två olika system och betydligt mer pill och lära sig än peka-klicka

Permalänk

Ladda ner en wifi analyser till din telefon och kolla hur pass belastat wifi utrymmet är.

Kan du även se vilka kanaler som har minst belastning.

De flesta routrar brukar köra samma kanal från fabrik och 99% av alla användare byter inte så brukar bli rätt fullt där.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Ladda ner en wifi analyser till din telefon och kolla hur pass belastat wifi utrymmet är.

Kan du även se vilka kanaler som har minst belastning.

De flesta routrar brukar köra samma kanal från fabrik och 99% av alla användare byter inte så brukar bli rätt fullt där.

Har du tips på någon från IOS?

Tack ska kolla.

Permalänk
Skrivet av Bobiri:

Hej,

Vi har på senare tid märkt av ostabilt WI-FI hemma. Och då jag inte har någon koll alls på nätverk och felsökning söker jag nu hjälp här.

Jag har Telia via bostadsrättsföreningen och svar alltså en fiberlåda(?) i lägenheten. Där har jag kopplat in routern. Inga konstigheter med det. Jag har 250/250.

Routern är en TP-Link Archer X50 v1.0.
Har haft den sedan 2020 och har väl funkar helt ok, men på senare tid väldigt ostabil.

Hemsidor, videor och annat via wifi brukar ibland tappa enormt i hastighet eller dö helt någon sekund. Jag har ej märkt av att de trådande nätet har samma problem. Kör PC och Xbox trådar och där har jag aldrig haft problem. Så misstänker bara wifi i dagsläget.

När jag väl får chansen att testa uppkopplingshastigheten via bredbandskollen så reagerar den följande (har enbart lyckat pricka detta någon enstaka gång då internet ”stabiliseras” igen ganska omgående):
* Start av mätning på bredbandskollen tar cirka 2-4 sekunder att starta, alltså nedladdning står på 0 och drar inte igång förens nätet är tillbaka.
* Nedladdningshastigheterna börjar på 2-5Mpbs och tar cirka 2-3 sekunder att komma upp till 150-170 och sedan är den klar.
* Uppladdning har jag aldrig haft problem med på kollen, men det är för att nätet blivit stabilt tills dess.

Jag söker nu något sätt att felsöka WIFI och routern. Vad kan jag göra för att eventuellt hitta felet? Eller kan det vara värt att göra en reklamation?

Jag har testat det vanliga.
* Starta om
* Fabriksåterställa
* Uppdatera Firmware
* Nedgradera Firmware

Och där någonstans tar mina kunskaper inom nätverk slut..

Jag hade samma problem i min förra lägenhet och kom till slut fram till att "fiberlådan" som du kallar den störde ut signalen. Prova att ta ut routern i lägenheten och se om signalen blir bättre och mer stabil. Lådan i min förra lägenhet hade en tät plåtdörr som jag tror var boven i dramat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersNNN:

Jag hade samma problem i min förra lägenhet och kom till slut fram till att "fiberlådan" som du kallar den störde ut signalen. Prova att ta ut routern i lägenheten och se om signalen blir bättre och mer stabil. Lådan i min förra lägenhet hade en tät plåtdörr som jag tror var boven i dramat.

Sjukt att du nämner det för det är exakt där jag har routern. Vill inte ha den synlig alls.

Ska testa att ta ut den. Tack för din input!

Permalänk
Medlem

Ja dessa skåp borde ha en lucka av plast då det inte är så otippat att folk placerar wifi-router innanför av estetiska skäl och brist på kunskap om radiovågor. Att ha en wifi-router inuti praktiskt taget en plåtburk säger ju sig självt att det inte kommer fungera så bra då metallen fungerar som en "spegel" för radiovågorna så de studsar runt inuti plåtkammaren och med lite tur kanske en radiovåg lyckas ta sig ut. Sen ska ju dessutom radiovågorna från klienterna leta sig tillbaks in denna också. 🙈😆

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Skrivet av Pitr-:

Ja dessa skåp borde ha en lucka av plast då det inte är så otippat att folk placerar wifi-router innanför av estetiska skäl i brist på kunskap om radiovågor. Att ha en wifi-router inuti praktiskt taget en plåtburk säger ju sig självt att det inte kommer fungera så bra då metallen fungerar som en "spegel" för radiovågorna så de studsar runt inuti plåtkammaren och med lite tur kanske en radiovåg lyckas ta sig ut. Sen ska ju dessutom radiovågorna från klienterna leta sig tillbaks in denna också. 🙈😆

Ja i min okunskap tänkte jag att eftersom det fanns en dedikerad plats för routern i skåpet måste väl "nån" ha planerat för att man faktiskt kunde ha den där. Ack, så fel jag hade... 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersNNN:

Ja i min okunskap tänkte jag att eftersom det fanns en dedikerad plats för routern i skåpet måste väl "nån" ha planerat för att man faktiskt kunde ha den där. Ack, så fel jag hade... 😁

Ja det är rätt knäppt, visar kanske snarare på brist på kunskap från de som projekterade fiberinstallationerna i fastigheter, de kanske fortfarande lever kvar mentalt i världen före wifi där allt gick över tråd. 😆

Alternativt så är tanken att du ska placera routern ute i lägenheten och patcha tillbaks LAN-sidan av nätet till en switch i skåpet om det finns ett dubbeluttag någonstans i lägenheten, men då hade det ju vart schysst att skriva en instruktion för detta på insidan av luckan till skåpet. 😊

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Ladda ner en wifi analyser till din telefon och kolla hur pass belastat wifi utrymmet är.

Kan du även se vilka kanaler som har minst belastning.

De flesta routrar brukar köra samma kanal från fabrik och 99% av alla användare byter inte så brukar bli rätt fullt där.

Inga wifi analyser appar visar hur mycket belastning det är på en kanal. de kan visa hur många nätverk det finns men inte hur mycket kanalen faktiskt används. Man kan gissa att många nätverk = mycket trafik, men det behöver inte vara så.

Du kan lika gärna ha störningar från andra källor än wifi på en kanal som är ”tom”, eller så har du en nördgranne som kör kameror, torrents och allsköns skit genom luften dygnet runt på en kanal, medan du har 10 default ownit-nät på en annan som på sin höjd kör lite netflix klockan nio.

Min upplevelse är att de flesta routrar brukar vara inställda på att automatiskt välja kanal baserat på hur många nätverk de ser i närheten samt hur mycket faktisk trafik de ser på respektive kanal.

För kuriosa är det här faktorerna som en vanlig asus-router väger in när den väljer kanal:

* The facts which could be weighted in the channel scoring systems are: * 1) Number of BSS's detected during the scan process (from scan result) * 2) Channel Occupancy (percentage of time the channel is occupied by other BSS's) * 3) Channel Interference (from CCA stats) * 4) Channel FCS (from CCA stats) * 5) Channel MAX tx power * 6) Adjacent Channel Interference * The scoring algorithm for each factor is subject to update based on testing results. * The weight for each factor can be customized based on different channel eval policies. */

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Jag har denna routern också och nu på senare tid så börjar den bara säga no internet tills man rycker ut ström adapter och kopplar in den igen. Har senaste firmware. Kör trådad anslutning. Jag tror strömadaptern gett upp.

Visa signatur

Gigabyte X570 AORUS MASTER, AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident*2=64GB, Gigabyte Geforce RTX 3090 24GB AORUS XTREME, PNY XLR8 CS3140 M.2 Gen 4 NVMe SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Om kondingarna i strömadaptern torkat så kan du mycket väl få den typen av problem.

Ofta är det vanliga likströms 12V-matningar och då kan en nätadapter för en extern 3.5"-USB disk fungera om dess strömstyrka är lika hög eller högre än din routers behov (brukar stå vad den vill ha - annars titta på den existerande adaptern).

Man kan behöva kolla polariteten (+ och -) men passar kontakten så brukar det stämma då det numera är en viss konsensus på typ av kontakt och polaritet på just 12V nätadaptrar.

---

själv har jag halv kasse liggande sådana i området 1.5 - 3 ampere då just nätadaptrar av olika slag slänger jag inte även om apparaten som den kom med inte längre är kvar.