Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week
Permalänk
Medlem

ASUS RT-AC68U Ai-Mesh problem

Jag har efter ett års användande stött på problem med vårat Ai-Mesh (2 st. likadana ASUS RT-AC68U) nätverk. I grunden handlar det om att routrarna tappar kontakten med varandra. Och i regel uppstår det inom ett dygn efter omstart. Så, jag kan starta om och det fungerar felfritt hela kvällen. Dagen efter, kan de antingen fortsatt fungera eller också inte.

Jag har inte gjort några förändringar i inställningarna, utan det har kommit av någon yttre påverkan. Routrarna är up to date och verkar fungera felfritt, men de tappar kommunikationen med varandra vilket gör att Wifi't försvinner på övervåningen (Där "repeatern" är placerad)

Till en början (hela första året) fungerade det felfritt, och jag har aldrig behövt bry mig. Uppskattningsvis har problemet kommit nu under vintern.

Någon som känner igen sig i beskrivningen och har tips? Eller vet med sig någon uppdatering som kan orsaka detta dilemma och jag kanske behöver konfigurera routrarna på något annat vis? Bör jag göra en total fabriksåterställning?

Mvh/ Novis på nätverk

Permalänk

Är heller inte jätte insatt i detta ämne ska sägas.

Denna rackare har ju några år på nacken nu, fundera på om wifi delen håller på att ge upp eller kanske överhettning?
Vad kör du för mjukvara, kanske testa äldre/nyare version, kan prova byta frekvensband, spelar det någon roll om du kör 2,4 eller 5 GHz bandet?

Visa signatur

Desktop|Intel I7 9700K|Asus Z390-F|nVidia GTX 1070|Corsair DDR4 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag har också haft problem med Ac68U och AC86U och efter mycket googlande fick jag rulla tillbaka till en gammal version för att få det att fungera. Fungerande version för mig är 3.0.0.4.386_45987, slå av automatisk uppdatering så slipper du detta problem. De senaste uppdateringarna är ett stort skämt då AI-mesh slutar fungera som den ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Jag har också haft problem med Ac68U och AC86U och efter mycket googlande fick jag rulla tillbaka till en gammal version för att få det att fungera. Fungerande version för mig är 3.0.0.4.386_45987, slå av automatisk uppdatering så slipper du detta problem. De senaste uppdateringarna är ett stort skämt då AI-mesh slutar fungera som den ska.

Hej! Jag ville bara säga att jag följde ditt råd, och hitintills har det fungerat felfritt i flera veckor. Så uppenbarligen är de nya uppdateringarna ett bekymmer för dessa äldre routrar. Man kan fråga sig varför ASUS släpper uppdateringar till dessa, när de bevisligen inte är kompatibla

Tack för ditt tips.

Permalänk
Medlem

Kul att det fungerade. Lie konspiratoriskt börjar man ju undra om ASUS gör detta med flit för att vi ska köpa nya grejer;)

Permalänk
Medlem

En del problem med uppdateringar i ASUS kan undvikas om man gör så här:
- Ta backup på config
- Uppdatera
- Gör en fabriksåterställning
- Restore på config

Fabriksåterställningen skall göras efter uppdateringen då denna sätter allt i konfigurationen till default värden.
Om man inte gör detta så kan det bli konstiga värden i konfigurationen som spökar.

Sedan finns det ju vissa uppdateringar som är mindre bra, ASUS QA är inte den bästa.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

En del problem med uppdateringar i ASUS kan undvikas om man gör så här:
- Ta backup på config
- Uppdatera
- Gör en fabriksåterställning
- Restore på config

Fabriksåterställningen skall göras efter uppdateringen då denna sätter allt i konfigurationen till default värden.
Om man inte gör detta så kan det bli konstiga värden i konfigurationen som spökar.

Sedan finns det ju vissa uppdateringar som är mindre bra, ASUS QA är inte den bästa.

I mitt fall var det problem med nodernasr LAN vs. trådlös uppkoppling och jag gjorde som du skrev, men enligt andra forum så fungerar AImesh sämre med de nya uppdateringarna. Problemet för mig var att jag aldrig fick noderna att koppla upp sig via LAN i stället för trådlöst, men när jag backade tillbaka till rek. firmware så fungerade allt igen:)

Permalänk
Medlem

Har ett annat problem.
Har en RT68U och en AX 3000v2 jag kör i mesh. Har problem att många grejer försöker koppla sig till 3000x som står längre bort och har sämre täckning för grejerna. Dem står nästan i samma rum som rt68u men försöker likt förbannat koppla sig till ax3000. Provat binda dem till den routern som är närmst men dem helt plötsligt slutade funka.
Fick klabba lite och till sist fick jag dem att koppla upp igen.
Har anslutning i hela huset men när man är mellan dem så är det precis som den inte vet vart den ska plocka data från och slutar med att du sitter med världens segaste internet. Någon som har tips?

Dem är kopplade i mesh via kabel.

Brist på snus o babblande kärring tappar man skrivförmågan