Permalänk
Medlem

SFF för 4K <45k.

Edit: Har vunnit lite pengar så min budget är numera 45,000 kr.

Målet är fortfarande en liten, diskret speldator utan RGB för singleplayer-spel och 60 fps (högre bilduppdatering behövs inte för mig), jag har dock gått upp till 4k. Chassit är det jag vill använda så det kommer inte att ändras. Allt annat tar jag gärna emot feedback på.

Ny uppdaterad inköpslista. Kommer byta ut fläktarna på AIOn till Phanteks T30 som är den bästa fläkt man kan köpa i dagsläget. Dessa flyttar mer luft trots lägre varvantal = tystare. Jag tror att nätaggregatet räcker till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zesty:

Söker feedback på mitt kommande köp där budgeten ligger på <22,000 kr. Målet är en liten, diskret speldator utan RGB för singleplayer-spel i 1440p och 60 fps (högre bilduppdatering behövs inte för mig). Chassit är det jag vill använda så det kommer inte att ändras. Allt annat tar jag gärna emot feedback på.

https://komponentkoll.se/bild/KRNnI.png

Trevligt litet chassi, har ett själv. Om du är helt säker på 1440@60fps och inte är helt bestämd på Nvidia hade jag kanske sneglat på ett 6700xt och sparat ett par tusenlappar där.

3060ti/3070 med ovanstående krav och om Nvidia känns bättre sparar också några tusenlappar.

Allt beroende på vilka spel som är aktuella nu och framöver givetvis. Med 4070 köper man sig kanske lite svängrum för framtida titlar men å andra sidan är det ju enkelt att byta kort om/när det blir aktuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Trevligt litet chassi, har ett själv. Om du är helt säker på 1440@60fps och inte är helt bestämd på Nvidia hade jag kanske sneglat på ett 6700xt och sparat ett par tusenlappar där.

3060ti med ovanstående krav och om Nvidia känns bättre sparar också några tusenlappar.

Tack för din feedback. Jag bryr mig inte om vem tillverkaren är. Att jag väljer Nvidia är för att deras DLSS 3/Frame Generation är överlägset AMDs motsvarighet i dagsläget. Och angående att spar en slant så är det alltid trevligt när det behövs, men eftersom jag har en satt budget tycker jag att man ska nyttja den. Därför som jag försöker köpa så bra presterande komponenter som möjligt för pengarna. Men tack för din feedback som sagt. Alltid intressant att läsa vad andra tycker och tänker.

Permalänk
Skrivet av Zesty:

Tack för din feedback. Jag bryr mig inte om vem tillverkaren är. Att jag väljer Nvidia är för att deras DLSS 3/Frame Generation är överlägset AMDs motsvarighet i dagsläget. Och angående att spar en slant så är det alltid trevligt när det behövs, men eftersom jag har en satt budget tycker jag att man ska nyttja den. Därför som jag försöker köpa så bra presterande komponenter som möjligt för pengarna. Men tack för din feedback som sagt. Alltid intressant att läsa vad andra tycker och tänker.

Skaffa en m2 istället för två, brukar bli billigare per Tb.
Aio kan du köra Arctic freezer för några kronor billigare om du vill, båda är likvärdiga

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Skaffa en m2 istället för två, brukar bli billigare per Tb.
Aio kan du köra Arctic freezer för några kronor billigare om du vill, båda är likvärdiga

Att jag väljer två SSD är för att jag vill ha en för OS och en för spel. Är det Arctic Liquid Freezer II 240 mm du syftar på så är den för tjock. I chassit finns bara utrymme för 55 mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zesty:

Yes, det var mest det jag tänkte på när jag nämnde ”bestämd på Nvdia”. Det blir en kanondator det där, fina komponentval.

Så här ser det ut hos mig: https://www.sweclockers.com/galleri/15626-lian-li-dan-a4-h20 Inte svårt alls att bygga. Mesta trixandet var att få till en bra dragning av slangarna till AIOn tyckte jag.

Lägg gärna upp lite bilder när du är klar.

Permalänk
Skrivet av Zesty:

Att jag väljer två SSD är för att jag vill ha en för OS och en för spel. Är det Arctic Liquid Freezer II 240 mm du syftar på så är den för tjock. I chassit finns bara utrymme för 55 mm.

Ja det är det och det visste jag inte att den var, men som sagt EK är i samma klass men några kronor dyrare

Angående två olika m2 för spel/OS så finns det ingen mening med det egentligen.... Är ju bara att skapa olika partioner.
Att ha flera M2 KAN begränsa lanes till cpu beroende på moderkort och cpu

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Det här landar under 22 000 kr och inkluderar en mycket starkare CPU samt 2 TB lagring.

https://komponentkoll.se/bild/SWnLX.png

CPU-kylare: https://www.amazon.se/Thermalright-luftkylare-CPU-kylare-kylf...

Men då bortsåg du TS första post om chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Men då bortsåg du TS första post om chassit.

Det missade jag, har uppdaterat bygget.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Har uppdaterat första inlägget.

Permalänk
Medlem

Du är säkert med på det redan men bara en heads up om att T30 inte ”ska” passa chassit (med AIO då) egentligen. Lite av en hack och man får plocka bort gummihörnen på fläktarna så går de in,

Jag gör för övrigt samma byte i veckan. T30 på AIOn och NF-A12 som sitter där idag till grafikkortet istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Du är säkert med på det redan men bara en heads up om att T30 inte ”ska” passa chassit (med AIO då) egentligen. Lite av en hack och man får plocka bort gummihörnen på fläktarna så går de in,

Jag gör för övrigt samma byte i veckan. T30 på AIOn och NF-A12 som sitter där idag till grafikkortet istället.

Tänkte att jag kan komma med en liten update efter att ha testat 2st T30 på AIOn. Med T30 vann jag någon grad eller två i Cinebench men 65c eller 67c på mitt 5600x gör ingen skillnad. Tyckte dessutom att Noctuafläktarna är tystare vid samma temperatur.

Med T30 i performance mode och på 100% kom jag ned i 63c men då låter det som ett jetplan som lyfter. Testade mest för att se exakt hur långt ned det gick att komma och det är som sagt endast ett par grader från en redan ganska låg nivå.

Lägg till att T30 inte passar riktigt och behöver trixas med lite för att få det att lira så är Noctua NF-A12x25 bättre val i det här chassit (på en AIO då) enligt mig och med facit i hand så monterar jag tillbaka Noctuafläktarna.

Bara min erfarenhet och ta det för vad det är.

Permalänk
Medlem

här har du vad jag rekomenderar. Jag tycker du inte direkt ska gå för 2 ssd's. För att då kan du inte upgradera i framtiden. och att skaffa 1tb nu känns inte så bra då du kanske behöver mer i framtiden. 750w kommer nog inte funka. Komponentkoll tar typ 4watt under det men det är en minsta rekomendation. Jag brukar som minst ligga 100w över det och det är som minst. Så jag valde en annan riktigt bra för 1k mer men jag tror det blir värt det.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

TS, kan bara nämna att du är på milimetern precis av vad chassit kan svälja för grafikkort, 322mm (enligt specs). Tror att kortet kan vara precis för tjockt också, 62mm mot 60mm enl. chassits specs. Går kanske att trycka på sidopanelen ändå men det blir sannolikt inte bra för varken utseende eller temperaturer isf.

Bara så att du är med på att det kan bli en tight fit.