Permalänk
Medlem

Fläkt hub anslutning vars?

Jag har byggt en ny dator.

Jag köpte en fläkt hub Noctua NA-FH1 PWM-Splitter.
Nu har jag försökt att luska ut vilken port jag skall ansluta huben på.

Vad som står i instruktionerna för na-fh1 är att den skall anslutas på första anslutningen på moderbordet.

Lite rörigt beskrivet. Menar de cpu fan porten eller cha-fan 1 porten? Jag hade först den ansluten på cha-fan 3, men testade sedan på cpu_opt porten.

Jag har inte möjlighet att ansluta på cha-fan 1, då det är för mycket i vägen och det borde väl inte spela någon roll vilken cha-fan port man använder?

Hur som, jag får bara info i bios och Asus Armory crate att det är en enda fläkt. När jag kör auto kalibrering i bios då den är ansluten till cpu opt så blir det tystare fläktar. Men kanske det inte är så bra att ha den på cpu anslutningen?

Denna fläkt hub kanske inte är utformad att ge all data från 8 fläktar samtidigt?

Moderkortet är PRIME Z790-A WIFI.

Permalänk

nej. precis som alla andra fläkthubbar så kommer endast en fläkt rapportera varvtal och alla fläktarna styrs av samma PWM signal.

RPM pinnen på 3/4pin fläktkontakterna kan bara läsa ett rpmvärde per kontakt.

verkar ju vara fläkt 1 som är fullkopplad på den där de andra sitter bara där som slavfläktar oövervakade.

så fläkt 1 rapporterar varvtal till moderkortet
och alla fläktkontakterna får en pwm från fläktkontakten på moderkortet baserat på din fläktkurva för kontakten den är kopplad till.

säg att du har 2 fläktar kopplade till den

fläkt 1 är en 2000rpm fläkt (rapporterar rpm)
fläkt 2 är en 1500rpm fläkt

låt oss säga att din fläktkurva vid aktuell temp vill ha 50% ös på fläkten så kommer:

fläkt 1 snurra i 1000rpm och rapportera detta till moderkortet
fläkt 2 snurra i 750rpm men moderkortet kommer inte veta att denna snurrar saktare än den den mäter på

och samma sak även om du haft en långsammare fläkt på kontakten som levererar rpm bara att den snabbare av dem snurrat snabbare än rapporterat.

PWM bryr sig inte om faktiskt varvtal som rapporterat utan är bara en signal som klipper upp 12v matningen i småbitar baserat på vad din fläktkurva specar.

så vill den ha
100% pwm så kommer den inte klippa 12v matningen alls.
50% pwm så kommer den klippa bort 50% av tiden 12V matas
25% pwm så kommer den klippa bort 75% av tiden 12V matas

har för mig pwm signalen jobbar i 25khz eller nått åt hållet dvs den kan klippa 12v matningen 25000ggr/sekund

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

nej. precis som alla andra fläkthubbar så kommer endast en fläkt rapportera varvtal och alla fläktarna styrs av samma PWM signal.

RPM pinnen på 3/4pin fläktkontakterna kan bara läsa ett rpmvärde per kontakt.

verkar ju vara fläkt 1 som är fullkopplad på den där de andra sitter bara där som slavfläktar oövervakade.

så fläkt 1 rapporterar varvtal till moderkortet
och alla fläktkontakterna får en pwm från fläktkontakten på moderkortet baserat på din fläktkurva för kontakten den är kopplad till.

säg att du har 2 fläktar kopplade till den

fläkt 1 är en 2000rpm fläkt (rapporterar rpm)
fläkt 2 är en 1500rpm fläkt

låt oss säga att din fläktkurva vid aktuell temp vill ha 50% ös på fläkten så kommer:

fläkt 1 snurra i 1000rpm och rapportera detta till moderkortet
fläkt 2 snurra i 750rpm men moderkortet kommer inte veta att denna snurrar saktare än den den mäter på

och samma sak även om du haft en långsammare fläkt på kontakten som levererar rpm bara att den snabbare av dem snurrat snabbare än rapporterat.

PWM bryr sig inte om faktiskt varvtal som rapporterat utan är bara en signal som klipper upp 12v matningen i småbitar baserat på vad din fläktkurva specar.

så vill den ha
100% pwm så kommer den inte klippa 12v matningen alls.
50% pwm så kommer den klippa bort 50% av tiden 12V matas
25% pwm så kommer den klippa bort 75% av tiden 12V matas

har för mig pwm signalen jobbar i 25khz eller nått åt hållet dvs den kan klippa 12v matningen 25000ggr/sekund

Intressant bra info, tack.
ja då får det ju vara så helt enkelt.
Anslutningen ska vara på en av cha-fan portarna då och spelar ingen roll vilken? Blir det tok fel att ha fläkt huben på cpu_opt porten?

Permalänk
Skrivet av Lonian:

Intressant bra info, tack.
ja då får det ju vara så helt enkelt.
Anslutningen ska vara på en av cha-fan portarna då och spelar ingen roll vilken? Blir det tok fel att ha fläkt huben på cpu_opt porten?

det ända brukar väl vara om du inte ansluter något till cpu_fan att den kommer gnälla om att den inte ser någon fläkt som snurrar varje gång du startar datorn.

men om den bara är till dina chassifläktar så kan du troligen använda vilken port du vill utan ve övriga.

möjligen inte cpu_opt ibland är den inte varvtalsstyrd alls utan tänkt för vattenpump till vattenkylning men det får du kolla i ditt bios / moderkortsmanualen om den är varvtalsstyrd eller ej.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows