Arbetsmiljöverket granskar risker med digitala arbetssätt

Permalänk
Melding Plague

Arbetsmiljöverket granskar risker med digitala arbetssätt

Genom inspektion av 2 000 svenska arbetsgivare vill Arbetsmiljöverket förebygga risker med bland annat hybrid- och distansarbete.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inget av alternativen, så mitt svar blir:

-Nej, hybridlösning av något slag.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Kan jobba hemifrån långt mycket mer än vad jag gör idag om jag vill.
Men mår så mycket bättre av att få komma iväg och inte spendera hela dagar hemma.
Finns väl flera skäl till detta, men vet att många känner tvärtom

Permalänk
Medlem

Jobbar helt på distans och jag personligen kommer inte ta en ny anställning, om den möjligheten inte finns. Jobbar näst intill globalt och det fungerar utmärkt. Brukar besöka kunden ett par gånger om året för planering, men det är väl det.

Det möjliggör:
Lugn och ro
Tid över till annat. Istället för kafferast, så kan man tvätta.
En positiv klimatpåverkan då man eliminerar resor
Mitt välmående i form av mer sömn, mindre stress

Listan kan göras lång.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dreijer:

Jobbar helt på distans och jag personligen kommer inte ta en ny anställning, om den möjligheten inte finns. Jobbar näst intill globalt och det fungerar utmärkt. Brukar besöka kunden ett par gånger om året för planering, men det är väl det.

Det möjliggör:
Lugn och ro
Tid över till annat. Istället för kafferast, så kan man tvätta.
En positiv klimatpåverkan då man eliminerar resor
Mitt välmående i form av mer sömn, mindre stress

Listan kan göras lång.

Vad jobbar du med?

Permalänk
Medlem

Blandning av de två nedersta alternativen.

Den tekniska begränsningen går nog kringgå om företaget vill, iaf för att kunna jobba lite hemma som hybridlösning men för tillfället är det en begränsning vi har. Men även om det vart aktuellt så är det helt uteslutet för mig att göra mitt hem till en arbetsplats utan jag vill vara på plats.

Därav blandning mellan dem.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Jag har inte möjlighet att jobba hemifrån, men jag tvivlar på att jag skulle vilja. Personligen tror jag att gå till jobbet och träffa lite "annat folk" är sunt. Givetvis är inte alla likadana.

Permalänk
Medlem

Jag har väldigt långt till kontoret så jag har ingen möjlighet att jobba på plats.

Däremot så vore det trevligt att komma in till kontoret lite då och då (om det låg lite närmare).

Blir lätt lite ensamt med 100% distansarbete.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Jobbar delvis på distans, funkar bra för mig som har lång restid till kontoret. Använder tiden till träning och annat

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Jobbar mestadels hemifrån och det passar mig väldigt bra. Slipper lägga tid/energi på pendla, kan promenera i trevligare miljöer på lunchen, får lugn och ro i arbetet osv. Dessutom sitter kollegor så utspritt i landet/världen ändå.

En del verkar ju fått för sig att det ena eller andra arbetssättet passar bäst för alla.

Permalänk
Medlem

Hybrid- och distansarbete känns som en självklarhet år 2023 så jag är glad att detta arbetssätt blivit en del av det moderna arbetslivet. Att tvingas sitta på ett kontor 5 dagar i veckan (om man kan utföra sitt arbete på distans) känns gammalmodigt och något som tillhör det förgångna. Själv jobbar jag mestadels på distans och det har lett till att jag blivit mer produktiv då jag slipper en massa ljud och intryck hela tiden. Underbart att ha sin "arbetsplats" bara några meter från sängen. Då kan man sova längre också

Visa signatur

Acer Predator Helios 18 Core i9 32GB 1024GB SSD RTX 4080 250Hz 18"

Permalänk

Där jag bor nu har jag väldigt nära till jobbet, så det är ok att åka till jobbet, men där jag bodde innan hade jag 1h 15 min enkel väg till jobbet utan trafikolyckor eller ovanligt mycket trafik. Så jag la på en "bra dag" 2,5 - 3 timmar per dag i resor. En dålig dag typ 6 timmar med trafikolycka i båda färdriktningarna.

Hade jag fått jobba hemifrån då, och sedan blivit förfrågad om att komma tillbaka till jobbet hade stressen ökat något enormt.

Jobbar idag hybrid, 2-3 dagar i veckan i kontoret.

Permalänk
Medlem

Sen pandemin och uppköp och personalbyten så sitter jag nu i ett team med folk från hela världen, vad spelar det då för roll om jag är på ett kontor eller inte? Kommer ju inte träffa de jag jobbar med ändå

Har man tråkigt är det bara att ringa upp någon kollega som inte sitter i möte och bara småprata, antingen om en gemensam uppgift, men oftast gör vi helt olika saker men kan fråga om en detalj här eller där…

Standup ca 30 minuter varje morgon gör att man får ganska bra koll och läge att säga hej och grattis till alla, eller berätta om något kul…

Kommer aldrig pendla de 2 timmar enkel väg som jag har, om jag mot förmodan byter till ett jobb nära där jag bor så har jag väl inget emot att gå till ett kontor ibland, men då ska det ge något tillbaka

Permalänk

Bra att det granskas. Problemet är om resultatet blir ett svar som gäller alla.

Distansjobb påverkar samhället hur mycket som helst. De som bor i mindre orter tom städer var tidigare väldigt begränsad i vilka jobb de kunde söka, men självklart fanns alternativet dumpa fru&barn och flytta till en ny ort.
Nu med distans och hybridjobb öppnas helt nya möjligheter av jobb de kan söka.

Frågan är hur arbetsverket ska kunna undersöka hur dens arbetsmiljö har påverkas?

Permalänk
Medlem

Vi var snabba med att komma tillbaka till kontoret under 2021 så ingen hybridlösning för oss. Jobbar bara hemma några dagar per månad och då specifikt om det finns en anledning, exempelvis utvecklingssamtal på barnens skola.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Målet är väl att fritt kunna välja om man vill jobba hemma eller på kontor.

Mår nog bäst av att kanske gå 1-2 ggr till jobbet om man har någon anledning eller roliga kollegor att träffa. Men ibland vill man gärna stanna hemma mer o jobba hemifrån utan att behöva tjafsa med chef eller kollegor.

Är väl främst pendlingen och att sova mindre som är segt. Dock enbart hemifrån kan ibland påverka en negativt om man glömmer att faktist göra annat utöver datorn.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Hade varit nice att jobba på distans men hittar inget men här verkar alla göra det. Vad jobbar folk med egentligen? 🤣

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Lite blandat lanthandel för min del dock.

I början av covid var det jättetrevligt att jobba hemifrån, 1 timme mindre restid +1 timme mera hemma, men efter några månader blev jag lite trött på det.

For det första saknade jag umgänge med kollegor, på teams är det inte helt det samma (teams = videochatt) som att käka fika med kollegorna och skratta lite högt, på teams blir det bara seriöst business prat och inte riktig mycket kollegialt, urtråkigt.

For det andra så är man så nära hemmet hela tiden att distansen mellan arbetsplats och privatliv blir så liten att jag inredde eget kontor bara för att ha ett "jobb" att komma till, så det känns lite som "hemma/kontor/hemma", men även det blev drygt med tiden, saknade kollegor och aktivitet, på kontoret/fabriken kunde jag gå någon rundar dagligen för att hälsa på kollegor, se vad som verkligen händer med dom tjänster man utför (IT i mitt tillfälle), och se hur det på riktig påverkar företaget och arbetskollegorna som får slita med grejer dom inte alltid inrapporterar till IT för det är för krångligt på distans, ticket som ska upprättas, beställningar som måste hanteras på distans etc. Inte så jättekul att vara borta hela tiden.

Och så är det en annan grej jag INTE tänkte över, jag hade en liten billig bil, du vet - en riktig bensinare, en liten söt suzuki ignis som jag älskade då det var min lilla pärla, fast... det var ju en åkgräsklippare med tak (sorry suzzy, but... hope you found a better home than with me).

Och för 6 mån sen fick jag nytt job (ja jag slutade, orkade inte mer med det där att sitta hemma bak en laptop och inga fysiska kontakter), och ännu längre till arbete - och när jag tänkte efter så körde jag inte rett mycket med åkgräsklipparen då det låter som ....ja en åkgräsklippare i 40 minuter varje väg, och jag tänkte, jag måste göra nåt för att den tiden fram och tillbaka till arbete inte ska kännas som att jag slänger 1 timme och 20 minuter av mitt liv varje arbetsdag till ingenting, så jag fick en el-bil till halv pris då den var svårsåld pga. distans-panik folk har över en Mazda Mx-30, och butiken var enda ägaren...najs.

Sen ändrades mitt bild av att "åka bil" helt och hållet, 14 dagars romantiken av att äga nåt nytt var över och 6 månader hade passerat. Då upptäckte jag att jag fick en helt ny syn på att "ha bil", det var inte som förut, jag märkte inte längre hur lång en resa var, det var bara som om man gled på ett moln och kunde for första gång höra egna tankar och inte minst kvalité på musiken man spelar, och behöver inte längre högsta volym. Jag upptäckte att jag nu åker till närmaste by varje helg istället för att tänka, aj...ska jag nu sitta i bil i 1 timme bare för att skölja ner en burgare eller besöka en större butik? Det var inte en fråga längre, det var bara hoppa i, trycka på en knapp, aldrig mera tänka bensin, och ... tiden märkts inte längre.

Ja det kan låta lite som en reklam för el-bilar, men jag har inte råd med en dyr 500K-900K el-bil, så är det bara, och absolut inte en svindyr "tyst" bensinare, så jag upplevde för första gången varför vissa folk har dyra bilar till arbete som är knyst-tysta (för det är - goda bensinbilar, billiga som vi alla har råd med, låter som om man rider på en tornado, och sega som en åsna i rundkörsel och stopp-väg, gonk-gonk-gonk, virrr, host-host) ja det har nåt med livskvalité att göra.

Det är därför jag nämner bilen här för den är extremt viktig när man har lång restid till arbete.

Permalänk
Skrivet av Zidious G:

Hade varit nice att jobba på distans men hittar inget men här verkar alla göra det. Vad jobbar folk med egentligen? 🤣

IT folk skulle jag gissa många här på sweclockers jobbar som.

Permalänk
Medlem

Jobbar inom IT, kör hemifrån lite som jag vill(snittar väl 2 dagar kontor i veckan) men jag trivs bäst hemma. Man träffar ändå ingen på kontoret eftersom alla sitter med sina ljudisolerade lurar.

Permalänk
Medlem

Hybrid med 2 dgr/vecka här och tycker det är ganska lagom då det är möjligt med min typ av arbete. Då det tar typ 1 timme och 30 min dörr till dörr så har detta förändring efter pandemin varit en gudagåva. Orkar så jävla mycket mer och jag har ingen lust att flytta närmare storstaden av både ekonomiska och hälsoskäl.
Så ge fan i mitt distansarbete :D.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J

Permalänk
Medlem

Jag bytte jobb för att slippa risk för påtvingat distansarbete och att slippa överdrivet många arbetsuppgifter framför datorskärm som jag hade på gamla jobbet. Jag mår mycket bättre både psykiskt och fysiskt på mitt nya jobb. Samarbete fungerar mycket bättre när kollegorna finns på plats fysiskt. Enda jag ångrar är att jag inte bytte jobb tidigare men ibland tar det tid att komma på varför man mår dåligt på jobbet. Jag har ungefär 1 timme framför datorn per dag nu. På gamla jobbet var det kanske 1 timme per dag som inte var vid datorn. Kan starkt rekommendera att minska sitt digitala arbete om man har den möjligheten.

Det största problemet pandemin orsakade var distansarbetet och att folk fortsätter med det trots att de inte måste. Jag tror det kommer orsaka så mycket mer hälsoproblem än vad själva covid orsakade.

Permalänk
Medlem

Jag har ganska nyligen bytt till ett jobb där jag har möjligheten att arbeta hemifrån ibland. Jag kan även arbeta hemifrån tex vid vab(barnen är såpass gamla nu att de fixar det).

Det är verkligen lyxigt än så länge. Så skönt att slippa resan till och från jobbet. Använda sin egna toa är fint det med. Det är även skönt att slippa den sociala biten till och från, men den behövs även för mig som högfungerande autist.
Jag kommer dock inte jobba hemifrån så mycket så jag skaffar en dedikerad plats i hemmet för mitt arbete, utan sitter oftast i en fåtölj där jag annars lyssnar på musik.

Permalänk
Medlem

Bytte från ett skiftjobb som jag var tvungen att vara på plats 100% till en dagtidstjänst där jag kan jobba 2,5dag på distans. Finns inte på kartan att jag någonsin söker ett jobb där jag ska vara på kontoret 5 dagar per vecka. Man har två små barn och flexibiliteten är avgörande. HM försöker tvinga tillbaka folk på kontoret. Slutar med att de vassaste knivarna lämnar och byter.

Permalänk
Medlem

Distans och flexibla timmar här. Fruktansvärt gött när man ska få ihop småbarnslivet. Åker in till kontoret en gång i veckan ungefär. Det är den minst produktiva dagen, blir mest fika och snack. 🤣

Permalänk
Keeper of Traditions

Det är verkligen helt överlägset på så många sätt att kunna jobba hemifrån, men många företag verkar tyvärr börja tvinga sina anställda tillbaka till kontor igen... Tråkig utveckling.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag bytte jobb för att slippa risk för påtvingat distansarbete och att slippa överdrivet många arbetsuppgifter framför datorskärm som jag hade på gamla jobbet. Jag mår mycket bättre både psykiskt och fysiskt på mitt nya jobb. Samarbete fungerar mycket bättre när kollegorna finns på plats fysiskt. Enda jag ångrar är att jag inte bytte jobb tidigare men ibland tar det tid att komma på varför man mår dåligt på jobbet. Jag har ungefär 1 timme framför datorn per dag nu. På gamla jobbet var det kanske 1 timme per dag som inte var vid datorn. Kan starkt rekommendera att minska sitt digitala arbete om man har den möjligheten.

Det största problemet pandemin orsakade var distansarbetet och att folk fortsätter med det trots att de inte måste. Jag tror det kommer orsaka så mycket mer hälsoproblem än vad själva covid orsakade.

Jag tror precis tvärtom. Att vara på arbetsplatsen för att någon tycker att det fungerar bättre. Det måste ha med vad man gör. Jag får mer gjort när jag jobbar på distans. På plats så. Blir man bara störd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Jag tror precis tvärtom. Att vara på arbetsplatsen för att någon tycker att det fungerar bättre. Det måste ha med vad man gör. Jag får mer gjort när jag jobbar på distans. På plats så. Blir man bara störd.

Kommer det inte lite an på vad man jobbar med?

Jag har en programmerare kompis som hatar att sitta på jobbet med störiga kollegor (dom är trevliga, men det är svårt att fokusera när alla pratar i telefon etc.)

För min del så gör jag mycket fysisk, reparerar datorer, elektronik, fixar folks laptoppar, desktops, reser ut till olika avdelningar och kollar nätverk etc. Då är det väldig trevligt (och informativt) att prata med folk, dom säger ofta grejer som dom inte skrev i "ticketen" som leder till att man upptäcker felet, och även kan fixa till acceptabla alternativa lösningar när man informerar folk om alternativen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Kommer det inte lite an på vad man jobbar med?

Jag har en programmerare kompis som hatar att sitta på jobbet med störiga kollegor (dom är trevliga, men det är svårt att fokusera när alla pratar i telefon etc.)

För min del så gör jag mycket fysisk, reparerar datorer, elektronik, fixar folks laptoppar, desktops, reser ut till olika avdelningar och kollar nätverk etc. Då är det väldig trevligt (och informativt) att prata med folk, dom säger ofta grejer som dom inte skrev i "ticketen" som leder till att man upptäcker felet, och även kan fixa till acceptabla alternativa lösningar när man informerar folk om alternativen.

Absolut. Det kanske inte framkom av mitt inlägg. Det finns fördel med att synas. Men vi finns oftast bara ett samtal eller ett meddelande via Teams. Onsite-support är
Guld värd. I mitt arbete behöver jag fokusera långa stunder och då funkar distans allra bäst.

Permalänk
Medlem

Arbetar hemifrån och bestämmer själv var jag skall sitta men försöker gå till kontoret för de flesta möten eftersom många möten blir effektivare ”irl” (vilket jag inte ens har något varje vecka). Skulle aldrig ta ett arbete där jag tvingades faktiskt producera något på kontoret, det är för ineffektivt att sitta där helt enkelt. Hemma har jag bättre utrustning och bättre stol samtidigt som man slipper bli störd av att sitta i kontorslandskap och kan arbeta de tider som passar bäst, mycket av arbetet är problemlösning och tankeverksamhet och det görs bäst när jag gör annat än att stirra på en datorskärm.