Alphacool öppnar förbokning till knäpptysta metallfläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Ja precis. Tunnare och vassare. Och möjligen att man kan få en slätare yta, men det tvivlar jag på om det gör så jättestor skillnad. Och tunnare fläktblad är inte nödvändigtvis receptet på en tyst fläkt.

Men men, skulle det mot förmodan visa sig att siffrorna stämmer, eller om de ens stämmer halvvägs, då köper jag direkt. Då skulle de ha uppfunnit en helt ny nivå av fläkt-godis. Tystare än NF-A12 (x25) vore något.

Men jag har som sagt vissa reservationer.

De kanske är 100mm tjocka 🤪

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Jag tycker det är mer intressant om de uppfunnit en fläkt som inte går att stanna. Jag skulle kunna tänka mig att köpa ett helt gäng av dem isf.

Alla fläktar kan ju stå still. Men 0-2000 är inte 0, det är ett spann. Hur många fläktar klarar det spannet?

Permalänk
Medlem

Men jisses... fläkten är plast!? Tråkigt...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Men det är väl ändå bra om det låter lite när det blir för varmt, då får man ju en indikation på att något kanske inte står rätt till.

Med homeassistant kan du monitorera alla temps i din dator och så kan du sätta upp en automation som gör att ett signalhorn tutar när din cpu är över en viss temperatur. Om fläktarna går sönder så snurrar de inte på högvarv när systemet blir överhettat.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Med homeassistant kan du monitorera alla temps i din dator och så kan du sätta upp en automation som gör att ett signalhorn tutar när din cpu är över en viss temperatur. Om fläktarna går sönder så snurrar de inte på högvarv när systemet blir överhettat.

https://www.kahlenberg.com/media/catalog/product/cache/9917679eca0983e45064ec9531cd6897/k/-/k-1l1_scoreboard_horn.jpg

Riktar man dessutom kompressorhornen in i datorn så löser man ju även kylningsproblemet om/när larmet går.

Dags att ta patent på den?

On topic: Metallfläkt med fläktblad i plast känns fruktansvärt meh. Blev ju nästan orimligt exalterad innan jag läste det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

On topic: Metallfläkt med fläktblad i plast känns fruktansvärt meh. Blev ju nästan orimligt exalterad innan jag läste det.

Lär vara precis vad marknadsavdelningen varit ute efter. Blåljuga totalt. Idag är en nyhet het i 30 sekunder. Vad som händer lång efter... när sanningen letar sig fram spelar mindre roll.
Har man då 30 miljoner potentiella kunder så räcker det med att 5% eller något litar på broschyren.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Det är med fläktar är en never ending story. Har 10st Asus TUF 120, som kostade 129kr/st. Precis som dyrare SilentWing 3 samt fläktarna till D15 är dom helt tysta upp till cirka 75%. Stänger man av högaltarna så hummar dom lite, över 85% hörs dom tydligt. Att folk betalt 3-4 hundra för en fläkt kan jag inte förstå. Dom flesta kör ju inte custom och då låter ju alla GPU fläktar som ett jetplan. Tillverkar skulle ju satsa på 2 större istället för 3 små.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Det är med fläktar är en never ending story. Har 10st Asus TUF 120, som kostade 129kr/st. Precis som dyrare SilentWing 3 samt fläktarna till D15 är dom helt tysta upp till cirka 75%. Stänger man av högaltarna så hummar dom lite, över 85% hörs dom tydligt. Att folk betalt 3-4 hundra för en fläkt kan jag inte förstå. Dom flesta kör ju inte custom och då låter ju alla GPU fläktar som ett jetplan. Tillverkar skulle ju satsa på 2 större istället för 3 små.

Begagnade noctua fläktar i oöppnade kartonger är prima för 100kr/st 😊
Tuf fläkterna är dock inte ljudlösa upptill 75% tycker dem låter från 50%, har dock enbart testat.

Dock låter ju gpuer mer än alla chassi fläktar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Hur många datorfläktar kan köra 0-2000rpm? Känns som en onödigt dyr konstruktion att göra det möjligt.

Jag har inte haft någon fläkt som INTE klarar 0-MAX ... att det däremot inte är helt steglös reglering inom dess varvtalsområde är en annan sak.

Permalänk
Medlem

Jomentjänare, visst serrö.

Den här vill jag se test på, siffrorna verkar vara helt off.

Hur den skall lyckas med de bedrifter de påstar den klarar, ser jag ingen rimlig orsak till.

Det är som de precis uppfunnit fläkten på nytt.

Test snarast, tack.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Jag har inte haft någon fläkt som INTE klarar 0-MAX ... att det däremot inte är helt steglös reglering inom dess varvtalsområde är en annan sak.

Det är skillnad på att "inte vara helt steglös", och inte klara att snurra under 400rpm utan att stanna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Den här vill jag se test på, siffrorna verkar vara helt off.

Hur den skall lyckas med de bedrifter de påstar den klarar, ser jag ingen rimlig orsak till.

Det är som de precis uppfunnit fläkten på nytt.

Test snarast, tack.

Alphacool är ju dock väldigt respektabla... Vore sjukt om de ljög så mycket... Men instämmer test snarast!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Med homeassistant kan du monitorera alla temps i din dator och så kan du sätta upp en automation som gör att ett signalhorn tutar när din cpu är över en viss temperatur. Om fläktarna går sönder så snurrar de inte på högvarv när systemet blir överhettat.

https://www.kahlenberg.com/media/catalog/product/cache/9917679eca0983e45064ec9531cd6897/k/-/k-1l1_scoreboard_horn.jpg

Kul, är det en egen erfarenhet? Men ärligt, är det inte så alla har det - även du, som jag beskrev det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Alphacool är ju dock väldigt respektabla... Vore sjukt om de ljög så mycket... Men instämmer test snarast!

Även den bäste eldsjälen har en marknadsföringsavdelning

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Helt klart intressant.

Jag tror inte en sekund på de där fantasimätningarna, men har jag fel är ingen gladare än jag, och då köper jag troligen på mig en hel bunt av dessa.

Prestandan/effektiviteten är ju dock förstås det viktigaste - den här fläkten kan vara hur tyst som helst och flytta massor med luft, men om den i praktiken är medioker eller rent kass på en kylfläns så faller den ju platt. Om man nu inte enbart har den till att ventilera motståndsfritt förstås.

Skrivet av AkUs:

En stillastående betongvägg i ett sovrum avger typ 22-23db genom att bara existera och nudda luften du andas.

En stillatående betongvägg genererar väl rimligen inget ljud överhuvudtaget (bortsett från expansion/kontraktion vid eventuella temperaturförändringar)?

Om man utgår från exemplen hos https://noiseawareness.org/info-center/common-noise-levels/ så ligger andning i 10 dB-trakten, och 20 dB är i trakten av en viskning på 1,5 meters avstånd.

22-23 dB är inte särskilt tyst om du frågar mig, vem som helst med normal hörsel skulle höra det utan problem.

Men ja, bakgrundsbrus är svårt att eliminera, och har man exempelvis ett ventilationssystem i huset som låter mer än fläktarna i datorn så ger det givetvis inget att sänka datorfläktljudet ytterligare.

Skrivet av AkUs:

Skulle nu denna fläkten ge under 20db vid 1000rpm.... ja då får den helt klart godkänt. Även för den kräsnaste i världen.

Det återstår att se, jag är kräsen som satan.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Håller koll på söndag och förbokar några.

Tack! Det kommer bli väldigt intressant!

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Dags att ta patent på den?

Skrivet av NutCracker:

Kul, är det en egen erfarenhet? Men ärligt, är det inte så alla har det - även du, som jag beskrev det?

Ja, man önskar ju att man kunnat ta patent på det, men det var inte jag som kom på det tyvärr. Ser det i alla homeassistantforum, verkar vara något av det första som folk gör.

Många använder dessutom tut med morsekoder för att kunna signalera om olika händelser hemma, så man slipper titta på en skärm. T.ex vad klockan är varje heltimme. 3 tut för klockan 3 på natten och 22 tut för klockan 10, o.s.v. Jag har inte kommit så långt i mina automationer än, men jag är helt övertygad att det är något som hela familjen här hemma hade uppskattat. DÅ glömmer man aldrig bort tiden!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Intressant.
Man varför inte 0-2000?
Jag vill självklart att mina fläktar ska kunna stanna helt om jag så önskar.

En ner till noll, typ 10 går inte då motorn helt enkelt inte orkar snurra fläkten då. Det skulle vara möjligt att gå ner till noll om högsta varvtalet var betydligt lägre alt. om det fanns en växellåda.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Redaktionen förbokar några exemplar och testar hoppas jag?

Tror inte dom har rätt utrustning för att göra sånt test tyvärr :/ men skulle iaf bli en bra fingervisning om dom är bra lr dåliga ifall dom gör nåt slags jämförelse test dock 🙂👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Finns det en premium-prismodell, så att man kan betala mer och få produkten före alla plebs?

Jag menar, kom in i matchen Alphacool. Det är så alla kommer göra förr eller senare. Varför inte vara först?

/Sarkasm, för de som inte fattar.

Kommer absolut aldrig förboka hårdvara.

Permalänk
Medlem

0-2000rpm.. Vore kul att se en fläkt gå i 1rpm. Nödvändigt värre. Oavsett vad lär en fläkt inte göra så mycket nytta under ett visst antal hundra rpm.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

"Last fan in your life" för att bladen flyger ut från ramen och tar livet av en?

Är väl knappast bladen som går sönder i fläktar i vanliga fall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Håller koll på söndag och förbokar några.

Heja! Och som nämndes här vore det intressant med att montera dem på en noctua-kylare och jämföra eventuell skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Helt klart intressant.

Jag tror inte en sekund på de där fantasimätningarna, men har jag fel är ingen gladare än jag, och då köper jag troligen på mig en hel bunt av dessa.

Prestandan/effektiviteten är ju dock förstås det viktigaste - den här fläkten kan vara hur tyst som helst och flytta massor med luft, men om den i praktiken är medioker eller rent kass på en kylfläns så faller den ju platt. Om man nu inte enbart har den till att ventilera motståndsfritt förstås.

En stillatående betongvägg genererar väl rimligen inget ljud överhuvudtaget (bortsett från expansion/kontraktion vid eventuella temperaturförändringar)?

Om man utgår från exemplen hos https://noiseawareness.org/info-center/common-noise-levels/ så ligger andning i 10 dB-trakten, och 20 dB är i trakten av en viskning på 1,5 meters avstånd.

22-23 dB är inte särskilt tyst om du frågar mig, vem som helst med normal hörsel skulle höra det utan problem.

Men ja, bakgrundsbrus är svårt att eliminera, och har man exempelvis ett ventilationssystem i huset som låter mer än fläktarna i datorn så ger det givetvis inget att sänka datorfläktljudet ytterligare.

Det återstår att se, jag är kräsen som satan.

Själva definitionen är att vi hör ljud från 0 dB (vid 1000Hz), sen måste man ju även tänka på hur flera fläktar låter. Ligger en fläkt på 22 dB kommer 2 fläktar ligga på 25dB och 10 fläktar på 32 dB.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Eismannen:

Tycker mig känna lukten av.... dynga..? Ganska stark lukt faktiskt..

Se här nedan bara på fantasisiffrorna de presenterar på sin hemsida.

För det första menar de att i jämförelsegruppen är NF-A12 sämst. Låter mest (?!?). Redan där tappade de mitt förtroende helt. För den r&d och ingenjörstid som gått in i den fläkten är på en nivå utöver det vanliga. Och den slår i pricip allt. Edit: Skulle i och för sig kunna vara NF-A12x15, framgår inte, men då jämför de äpplen och päron och har även då tappat mitt förtroende.

För det andra ligger den både ca 30-35% högre i luftflöde vid säg 2000 rpm samtidigt som ljudnivån är typ 20 dB lägre än övriga. Edit: Även statiska trycket är samtidigt över allt annat. Ska bli oerhört intressant att se oberoende tester..

För det tredje så är kurvan över luftflöde helt klart offsettad. Tänker man sig att linjen går ner till 0 rpm så borde flödet vara 0 men det ligger ju på kanske 25 cfm eller så.

I smell horseshit. A big fricking pile of it.

<Uppladdad bildlänk>

Ja, har extremt svårt att se hur deras siffror stämmer i verkligheten. Ska bli väldigt kul att se hur det ser ut när vi lägger vantarna på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Ja, har extremt svårt att se hur deras siffror stämmer i verkligheten. Ska bli väldigt kul att se hur det ser ut när vi lägger vantarna på dem.

Ja precis. Skulle den mot förmodan visa sig vara bättre så köper jag direkt. Men avvaktar lite som det ser ut nu. Siffrorna de presenterat behöver definitivt backas upp lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Vem vågar testa att stoppa in ett finger?

Linus

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Håller koll på söndag och förbokar några.

Sweet! Låter väldigt intressant om den faktiskt är såpass knäpptyst med bra prestanda, med snygg design 👀👀

Är själv definitivt en person som är villig att betala för om något är tyst, då jag avskyr att höra datorn. Så gärna overkill på kylning för min del, lätt värt extra pengarna.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Begagnade noctua fläktar i oöppnade kartonger är prima för 100kr/st 😊
Tuf fläkterna är dock inte ljudlösa upptill 75% tycker dem låter från 50%, har dock enbart testat.

Dock låter ju gpuer mer än alla chassi fläktar

Jag har bara testat med dom i chassit och när det står på golvet.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS