Alphacool öppnar förbokning till knäpptysta metallfläktar

Permalänk
Melding Plague

Alphacool öppnar förbokning till knäpptysta metallfläktar

Med Computex-snackisen Apex Stealth Metal utlovar Alphacool fläktar som är "tystast på marknaden oavsett varvtal" till en prislapp om 350 kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skall bli intressant att se om de kan prestera, när testerna kommer.
Men inte heller speciellt dyrt om man vill köpa grisen i säcken.

Permalänk
Medlem

Vem vågar testa att stoppa in ett finger?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Intressant.
Man varför inte 0-2000?
Jag vill självklart att mina fläktar ska kunna stanna helt om jag så önskar.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Administrativ avgift

Redaktionen förbokar några exemplar och testar hoppas jag?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Redaktionen förbokar några exemplar och testar hoppas jag?

Bump på denna! 300kr är billigt för en tystare lösning så väldigt intressant med Sweclockers verifiering av deras demo/löften

Permalänk
Medlem

Men det är väl ändå bra om det låter lite när det blir för varmt, då får man ju en indikation på att något kanske inte står rätt till.

Edit: för det är väl ändå så de flesta har det idag, även med kvalitetsfläkar såsom Noctua. Vill man vekligen slänga ut dessa och sen lägga dubbla (?) pengarna för att få det knäpptyst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Intressant.
Man varför inte 0-2000?
Jag vill självklart att mina fläktar ska kunna stanna helt om jag så önskar.

Det med att fläktar stannar är bara ett ofog. Start stop innebär bara högre temp på saker och ting. Knappast tystare dator. En Noctua fläkt på 300-400 rpm är i princip ohörbar. En stillastående betongvägg i ett sovrum avger typ 22-23db genom att bara existera och nudda luften du andas. Skulle nu denna fläkten ge under 20db vid 1000rpm.... ja då får den helt klart godkänt. Även för den kräsnaste i världen.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Men det är väl ändå bra om det låter lite när det blir för varmt, då får man ju en indikation på att något kanske inte står rätt till.

Du behöver inte oroa dig, det kommer fortfarande finnas tillräckligt många kassa fläktar som du kan köpa.

Permalänk
Medlem

Funkar dessa att spänna fast på noctua nh-u12a? Tänker att det inte borde vara några problem?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av andra94:

Redaktionen förbokar några exemplar och testar hoppas jag?

Skrivet av lindstroem:

Bump på denna! 300kr är billigt för en tystare lösning så väldigt intressant med Sweclockers verifiering av deras demo/löften

Håller koll på söndag och förbokar några.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Det med att fläktar stannar är bara ett ofog. Start stop innebär bara högre temp på saker och ting. Knappast tystare dator. En Noctua fläkt på 300-400 rpm är i princip ohörbar. En stillastående betongvägg i ett sovrum avger typ 22-23db genom att bara existera och nudda luften du andas. Skulle nu denna fläkten ge under 20db vid 1000rpm.... ja då får den helt klart godkänt. Även för den kräsnaste i världen.

Jaha. 🤷‍♀️
Men nu var det vad jag vill.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Expertgissare

Hoppas verkligen på ett Sweclockers test, för det låter väldigt intressant om de fått de så tysta som de säger.

Men skulle inte vilja påstå att man kan kalla de metallfläktar när enbart ramen är av metall.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Du behöver inte oroa dig, det kommer fortfarande finnas tillräckligt många kassa fläktar som du kan köpa.

Bjuder på den;) Men är det inte så alla har det - även du, som jag beskrev det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jaha. 🤷‍♀️
Men nu var det vad jag vill.

Då kanske det inte är en fläkt för dig.
Det är sällan att en lösning passar alla.

Ska dock tillägga att jag inte känner till någon pc-fläkt som kan köra hela vägen till 1rpm. Oftast så går dom till 300-500rpm för att sedan stanna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jaha. 🤷‍♀️
Men nu var det vad jag vill.

Hur många datorfläktar kan köra 0-2000rpm? Känns som en onödigt dyr konstruktion att göra det möjligt.

Permalänk
Medlem

Tycker mig känna lukten av.... dynga..? Ganska stark lukt faktiskt..

Se här nedan bara på fantasisiffrorna de presenterar på sin hemsida.

För det första menar de att i jämförelsegruppen är NF-A12 sämst. Låter mest (?!?). Redan där tappade de mitt förtroende helt. För den r&d och ingenjörstid som gått in i den fläkten är på en nivå utöver det vanliga. Och den slår i pricip allt. Edit: Skulle i och för sig kunna vara NF-A12x15, framgår inte, men då jämför de äpplen och päron och har även då tappat mitt förtroende.

För det andra ligger den både ca 30-35% högre i luftflöde vid säg 2000 rpm samtidigt som ljudnivån är typ 20 dB lägre än övriga. Edit: Även statiska trycket är samtidigt över allt annat. Ska bli oerhört intressant att se oberoende tester..

För det tredje så är kurvan över luftflöde helt klart offsettad. Tänker man sig att linjen går ner till 0 rpm så borde flödet vara 0 men det ligger ju på kanske 25 cfm eller så.

I smell horseshit. A big fricking pile of it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Vem vågar testa att stoppa in ett finger?

Hoppas seriöst detta ingår i eventuellt recension. xD

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Tycker mig känna lukten av.... dynga..? Ganska stark lukt faktiskt..

Se här nedan bara på fantasisiffrorna de presenterar på sin hemsida.

För det första menar de att i jämförelsegruppen är NF-A12 sämst. Låter mest (?!?). Redan där tappade de mitt förtroende helt. För den r&d och ingenjörstid som gått in i den fläkten är på en nivå utöver det vanliga. Och den slår i pricip allt.

För det andra ligger den både ca 30-35% högre i luftflöde vid säg 2000 rpm samtidigt som ljudnivån är typ 20 dB lägre än övriga.

För det tredje så är kurvan över luftflöde helt klart offsettad. Tänker man sig att linjen går ner till 0 rpm så borde flödet vara 0 men det ligger ju på kanske 25 cfm eller så.

I smell horseshit. A big fricking pile of it.

<Uppladdad bildlänk>

Om detta skulle stämma så är det ju RIP Noctua och alla deras investeringar i deras senaste flaggskepp

Måste vara något lurt med detta

Men alltid kul om det skulle vara sant, blir ju press på de andra att göra bättre, men detta känns alldeles för osannolikt

Vid 2000RPM ges alltså 80CFM vid 24dBa

Noctua klarar inte ens så lågt ljud vid 600RPM och klarar ändå inte att ens nå upp till 60CFM över huvud taget

detta är såklart inte möjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om detta skulle stämma så är det ju RIP Noctua och alla deras investeringar i deras senaste flaggskepp

Måste vara något lurt med detta

Men alltid kul om det skulle vara sant, blir ju press på de andra att göra bättre

Inte en chans att de är så mycket bättre än andra fläktar som redan är väldigt väl optimerade.

Man kan inte bara "optimera lite till", tillverka fläktbladen i metall (vad nu det skulle ge för fördel) och plötsligt slå allt med den marginalen. Finns helt enkelt inte en chans.

Marketing wank

Permalänk
Medlem

Låter lite väl bra och till en billig peng. Återstår att se hur mycket hype det är.
Kan också vara att dom gått utanför standard och fläktarna är extra djupa eller något

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om detta skulle stämma så är det ju RIP Noctua och alla deras investeringar i deras senaste flaggskepp

Måste vara något lurt med detta

Men alltid kul om det skulle vara sant, blir ju press på de andra att göra bättre, men detta känns alldeles för osannolikt

Vid 2000RPM ges alltså 80CFM vid 24dBa

Noctua klarar inte ens så lågt ljud vid 600RPM och klarar ändå inte att ens nå upp till 60CFM över huvud taget

detta är såklart inte möjligt

Självklart det e BS Denna lansering får Onecoin att verka en trolig historia...

Skulle den ligga 15db under en Noctua vid 1200rpm? Hehe... jo visst. 30 till 45db innebär att denna fläkten skulle avge 150ggr mindre energi i ljudvågor.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Sen vad jag tror de menar med att den är "decoupled", måste ju vara att de två yttre fyrkantiga delarna håller ihop fläktdelen med 2 st O-ringar. Dvs den är gummiupphängd i sin ram så att säga. Kan eventuellt dämpa ut lite högfrekventa vibrationer men oklart till vilken grad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Inte en chans att de är så mycket bättre än andra fläktar som redan är väldigt väl optimerade.

Man kan inte bara "optimera lite till", tillverka fläktbladen i metall (vad nu det skulle ge för fördel) och plötsligt slå allt med den marginalen. Finns helt enkelt inte en chans.

Marketing wank

Enda fördelen med metall är att bladen möjligen kan göras lite tunnare, men det kan inte göra så stor skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Intressant.
Man varför inte 0-2000?
Jag vill självklart att mina fläktar ska kunna stanna helt om jag så önskar.

Jag tycker det är mer intressant om de uppfunnit en fläkt som inte går att stanna. Jag skulle kunna tänka mig att köpa ett helt gäng av dem isf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Inte en chans att de är så mycket bättre än andra fläktar som redan är väldigt väl optimerade.

Man kan inte bara "optimera lite till", tillverka fläktbladen i metall (vad nu det skulle ge för fördel) och plötsligt slå allt med den marginalen. Finns helt enkelt inte en chans.

Marketing wank

Fläkten är plast, bara själva ramen som är metall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Enda fördelen med metall är att bladen möjligen kan göras lite tunnare, men det kan inte göra så stor skillnad

Ja precis. Tunnare och vassare. Och möjligen att man kan få en slätare yta, men det tvivlar jag på om det gör så jättestor skillnad. Och tunnare fläktblad är inte nödvändigtvis receptet på en tyst fläkt.

Men men, skulle det mot förmodan visa sig att siffrorna stämmer, eller om de ens stämmer halvvägs, då köper jag direkt. Då skulle de ha uppfunnit en helt ny nivå av fläkt-godis. Tystare än NF-A12 (x25) vore något.

Men jag har som sagt vissa reservationer.

Permalänk
Medlem

Iskallt att han lyssnar på en fläkt på en datormässa. Förmodligen sämsta referensplatsen att uttala sig på. Ambient ljudnivån där av allt sorl är så högt att sist jag var bakfull på en mässa fick jag gå ut o gömma mig i turistbussen

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Fläkten är plast, bara själva ramen som är metall.

Aha.

Meh ..