Veckans fråga: Hur applicerar du kylpastan?

Permalänk
Medlem

Stryker på ett tunt lager som täcker hela och lägger liten klick i mitten, så det inte blir nån luft bubbla när man trycker på cpu-kylaren.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F Gaming | AMD Ryzen™ 9 5900XT | Kingston FURY Renegade 64 GB
Red Devil AMD Radeon™ RX 6950 XT 16GB | CREATIVE Sound BlasterX AE-9
Phanteks Enthoo Pro II Server Edition | Phanteks Glacier One 420D30
LG 32" UltraGear 180Hz 32GS85Q | BenQ 32" 60Hz PD3200Q
Glorious GMMK 3 100%| Roccat Kone XP

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GamlingH:

Stryker på ett tunt lager som täcker hela och lägger liten klick i mitten, så det inte blir nån luft bubbla när man trycker på cpu-kylaren.

Intressant.
Hur dåligt tryck tycker du att det brukar bli av kylarens fastsättning så att det bildas "luft bubbla"?
Är detta vanligt förekommande? Hur vanligt? Har du någon länk/källhänvisning som behandlar ämnet?

Tack på förhand.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Brer ut med ett finger, tjockare i mitten och sluttande ut mot kanten. Lämnar dom sista millimeterna utan pasta.
Kylaren vickar man sen på med lite tryck innan den fästes.

Använder förresten kopparpasta, något jag gjort dom senaste +30-åren.

Har aldrig behövt att byta pasta under datorns livslängd, hade en som användes i +15-år innan den var helt uttjänad.

Skrivet av medbor:

Jag har nog aldrig bytt kylpasta

Kopparpasta är nog bra med lite riskabelt om man slarvar eftersom det leder ström

Dessutom så fräter (korroderar) koppar på aluminium då Cu och Al har olika elektriska potentialer, så man bör välja sina metoder noggrant beroende på kylarens material. Det är ytterligare en fördel med elektriskt isolerande kylarpasta. Men har man en lite dyrare kylare med stora kopparytor så fungerar det nog bra. Googlade IHS (processorns ovansida) och det är tydligen kopparmaterial med nickelyta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Intressant.
Hur dåligt tryck tycker du att det brukar bli av kylarens fastsättning så att det bildas "luft bubbla"?
Är detta vanligt förekommande? Hur vanligt? Har du någon länk/källhänvisning som behandlar ämnet?

Tack på förhand.

Kollade på nån video på YouTube för rätt längesen med olika sätt att stryka på pasta och hur det ser ut under. Thermal Paste Spread Under Glass

Jag brukar alltid stryka på pastan utan en liten klick, sen när jag sett på denna videon så testa jag göra så nästa gång man satt pasta på cpu, funkar bra så det har blivit så.

Ingen direkt vetenskap bakom valet.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F Gaming | AMD Ryzen™ 9 5900XT | Kingston FURY Renegade 64 GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GamlingH:

Kollade på nån video på YouTube för rätt längesen med olika sätt att stryka på pasta och hur det ser ut under. Thermal Paste Spread Under Glass

Jag brukar alltid stryka på pastan utan en liten klick, sen när jag sett på denna videon så testa jag göra så nästa gång man satt pasta på cpu, funkar bra så det har blivit så.

Ingen direkt vetenskap bakom valet.

Spännande. Däremot ser jag ingenstans i videon att det skulle uppstå luftfickor i kylpastan, fast jag kanske missar just den sekvensen.
Sen så undrar jag hur likvärdig det blir att pressa något med muskelstyrka kontra t.ex fyra skruvar, en i vardera hörn.
Nej, det där med att det skulle uppstå luftfickor avfärdar jag och likställer med Jultomten, Xenu, och annat hittepå tills det att motsatsen bevisas, så klart.

Visa signatur

SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Spännande. Däremot ser jag ingenstans i videon att det skulle uppstå luftfickor i kylpastan, fast jag kanske missar just den sekvensen.
Sen så undrar jag hur likvärdig det blir att pressa något med muskelstyrka kontra t.ex fyra skruvar, en i vardera hörn.
Nej, det där med att det skulle uppstå luftfickor avfärdar jag och likställer med Jultomten, Xenu, och annat hittepå tills det att motsatsen bevisas, så klart.

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Thermal-Paste-Appl...

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem

Alltid kört med ärtan. Men ofta täcker det inte i hörnen då. Senast prova jag med o göra ett X, det blev mycket bra resultat så jag stannar med det. Dock var det en ny kylpasta också (Arctic MX6), så förbättringen kanske berodde mest på kylpastan.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem

Ärtan funkar bra på äldre cuper och är vad jag använt genom åren. På nyare modeller där kärnorna inte nödvändigtvis är placerade i mitten så håller den metoden inte alltid. Jag har inte landat i någon ny favorit än - körde spread metoden sist.. den funkar ju men är lite jobbig.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Slaget: Team SweC

Vanligen ett kryss och några punkter, kör inte med någon strömledande så för mycket är ingen fara, för lite är dåligt så brassar på en stor mängd

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Dessutom så fräter (korroderar) koppar på aluminium då Cu och Al har olika elektriska potentialer, så man bör välja sina metoder noggrant beroende på kylarens material. Det är ytterligare en fördel med elektriskt isolerande kylarpasta. Men har man en lite dyrare kylare med stora kopparytor så fungerar det nog bra. Googlade IHS (processorns ovansida) och det är tydligen kopparmaterial med nickelyta.

Det fräter inte! För att fräta så skall en syra eller bas vara inblandad i processen.

Olika material med olika elektrodpotentialer behöver ett media för att få igång en galvanisk ström, om det mediet finns i PC'n så har man säkert mycket större problem.
Man behöver ett media såsom förorenat vatten eller liknande, som då har kontakt med inblandade metaller, något som kopparpastan även motverkar då det stöter ifrån sig fukt.

Källa: https://www.worldstainless.org/Files/issf/non-image-files/PDF/Euro_Inox/Contact_with_Other_SW.pdf sidan 3

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Det där är bra! Tackar 👍

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Här finns en artikel där det visar luftbubblor när man applicerat kylpasta på olika vis.

Thermal Paste Application Techniques

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Det fräter inte! För att fräta så skall en syra eller bas vara inblandad i processen.

Olika material med olika elektrodpotentialer behöver ett media för att få igång en galvanisk ström, om det mediet finns i PC'n så har man säkert mycket större problem.
Man behöver ett media såsom förorenat vatten eller liknande, som då har kontakt med inblandade metaller, något som kopparpastan även motverkar då det stöter ifrån sig fukt.
<Uppladdad bildlänk>
Källa: https://www.worldstainless.org/Files/issf/non-image-files/PDF/Euro_Inox/Contact_with_Other_SW.pdf sidan 3

Med "fräter" menade jag "löser upp", så som i korrosion (som jag skrev inom parenteser). Aluminiumoxid är ju ett väldigt poröst material som förmodligen isolerar bra. (Brukar skrubba bort sådant från min cykels aluminiumram.)

Du menar att det inte är någon fara i en torr inomhusmiljö? Detta alldeles oavsett de skyddande egenskaperna från olika pasta-produkter? (Här syftar jag inte på någon maträtt. )
Hur blir det med en Al-Cu övergång om man använder en ledande kylpasta? Behöver man vara orolig, d.v.s. undvika sådana kombinationer?

Permalänk
Medlem

Brer nuförtiden på ordentligt, då jag flera gånger stött på problem med för lite kylpasta när jag kört med ärtan på senare tid (exempel: 2080 Ti, 3950X, 5950X).

Lite för mycket är mycket bättre än lite för lite.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Några klickar på kylaren och stryker därefter ut pastan med en torr bomullstrasa. När jag monterar kylaren ruckar jag den någon millimeter fram och tillbaka och i sidled för att jämna ut ytterligare. Sedan drar jag fast kylaren.

Permalänk
Medlem

Körde LM på en 3770k delidd. De va pilligt att smöra ett tunt lager. Klick i mitten på nya 10900k. Funkat bra i ett par år nu. Inte jobbat med större socklar.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Varför är det ingen som smetar på kylaren istället? Måste ju vara enklare att sitta vid matbordet och pyssla än att ligga på golvet och dyka ner i en mörk låda, omgiven av vassa kanter, svärandes osande svador som får resten av familjen att dra sig undan..

Jag vet inte hur du gör, men det är mer eller mindre vanligast att montera kylaren innan moderkortet är monterat i chassit.
Ska man byta kylare eller applicera ny pasta så är man ju ändå tvungen att dyka ner i ormboet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Inaktiv

Jag brer på ett tunt lager med en dedikerad plastskrapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Med "fräter" menade jag "löser upp", så som i korrosion (som jag skrev inom parenteser). Aluminiumoxid är ju ett väldigt poröst material som förmodligen isolerar bra. (Brukar skrubba bort sådant från min cykels aluminiumram.)

I princip alla keramer är isolatorer där aluminiumoxid ingår, däremot så kan det bli ledare genom förorening/tillsats av elektronbärare som i tex. batterier.
Oxiden du får på din cykel är en förorenad oxid då ren aluminiumoxid är hård, den brukar användas som slipmaterial, för skärande bearbetning av metaller m.m.
Är aluminiumoxiden tillräckligt ren så blir den ädelsten, kallas då för rubin respektive safir.

För att hindra aluminium detaljer från att oxidera sönder så brukar man anodisering (som är en kontrollerad form av oxidering), efter anodisering så kan man tillsätta färg, hemmapulare har till och med använt hushållsfärg (som används till bak och godis) med gott resultat.
Efter infärgning så stänger man porerna i aluminiumoxiden genom att sänka ner detaljen i ett kokande vattenbad, varvid ytan blir tät (stänger inne färgen) och tålig mot yttre påverkan.

Skrivet av mc68000:

Du menar att det inte är någon fara i en torr inomhusmiljö? Detta alldeles oavsett de skyddande egenskaperna från olika pasta-produkter? (Här syftar jag inte på någon maträtt. )
Hur blir det med en Al-Cu övergång om man använder en ledande kylpasta? Behöver man vara orolig, d.v.s. undvika sådana kombinationer?

Om luftfuktigheten är under 60% så brukar ingen oxidering ske, men är inget som man kan förutsätta i ett vanligt hem. Orsaken är att många faktorer spelar in, såsom ventilation, bruk av badrum och kök (som är källor till vattenånga), även vi människor bidrar till luftfuktighet.
Utomhus så kräver processen förorenat (salt, lut m.m.) vatten (vattenånga som blir kondens), när temperaturen går under 0'C och vattnet övergår till is så stannar processen varvid ingen oxidering sker.

Med pasta så antar jag att att du menar kylpasta, om kylpastan inte har egenskapen att ta upp fuktighet. Så är svaret NEJ, man behöver inte vara orolig!

Vad du får i Al-Cu övergång med som ex. kopparpasta är en bruten krets (liknande ett batteri som inte har anslutna poler), bär-materialet i pastan är icke ledande och tar inte upp vatten. Däremot så har jag förr i tiden råkat ut för vanlig kylpasta som torkat ut, varefter det inte har några problem att ta upp vatten i porerna som bildats.
Då det sen tidigare då har kommit in syre i porerna så har man kunnat se en viss oxidering som antagligen har stannat av då syretillförseln är/blir obefintlig när vatten har ersatt syrets plats i porerna.

Visst är där en chans att där blir en galvanisk korrosion även med kopparpasta om båda ytorna inte är helt täckta av kopparpasta, märk att det räcker att en yta är täckt för att förhindra korrosion, därav orsaken att jag sprider ut kopparpastan med fingret över ytan. Efter det så (rullar) jag på kylaren från ena kanten (för att undvika luftblåsor) och skruvar kylaren lite fram och tillbaka för att få skiktet tunnare.

--- ---
Angående korrosion som ett sidospår, lite allmänt i samhället.

Ett utekök i rostfritt (EN 1:4301/4307) som används i svenska inlandet kommer att få en fin patina över åren och håller antagligen en människas livslängd och mer om det skötts rätt.

Skulle däremot samma utekök användas ute vid kusten, så borde det redan efter ett år vara hopplöst att sköta och hålla fint. Efter några år så skulle det vara förstört, bara för den större salt exponeringen i kombination med luftfuktighet och väder.

Vid kusten så får man använda EN1:4401/4404 eller liknande syrafast.

Ibland så behöver man använda syrafast även i inlandet om man har en större industri i närheten, på grund av dess förorening av luften.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Har alltid smetat ut ett tunt lager på mina och kunders datorer, har aldrig haft några problem när man gör det. Testade att göra en liten plutt i mitten på min PS4 Slim, men där fick den inte full kontakt och fläktarna gick på högvarv av överhettning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GamlingH:

Här finns en artikel där det visar luftbubblor när man applicerat kylpasta på olika vis.

Thermal Paste Application Techniques

Jag har nu under några dagar läst igenom deras artikel, flera gånger. Och jag vill nog ändå påstå att om man har tillräckligt med kylpasta så är dessa luftbubblor ett icke-problem. Synd att deras bilder som hör till artikeln är så lågupplösta.
Dessutom skiljer det som mest ca två grader mellan deras testexemplar, vilket jag personligen skulle avfärda som ett icke-problem.
Har man tillräckligt med kylpasta och tryck så kommer överflödet att pressas utanför kylområdet och eventuella bubblor kan förpassas till samma rymdskepp som Xenu & co.
Sammanfattning? Snåla inte, men överdriv inte och är man tveksam ta råd från någon som har erfarenhet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Jag har nu under några dagar läst igenom deras artikel, flera gånger. Och jag vill nog ändå påstå att om man har tillräckligt med kylpasta så är dessa luftbubblor ett icke-problem. Synd att deras bilder som hör till artikeln är så lågupplösta.
Dessutom skiljer det som mest ca två grader mellan deras testexemplar, vilket jag personligen skulle avfärda som ett icke-problem.
Har man tillräckligt med kylpasta och tryck så kommer överflödet att pressas utanför kylområdet och eventuella bubblor kan förpassas till samma rymdskepp som Xenu & co.
Sammanfattning? Snåla inte, men överdriv inte och är man tveksam ta råd från någon som har erfarenhet.

Vem har nu pratat om att det är problem ? Det är du som tar upp det. Sen då lägger tid på det.
Du sa att det inte finns några bubblor. Jag visa dig att det finns visst.
Så nu är vi klara med det. Ha en bra dag.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Perdonotknow:

Vem har nu pratat om att det är problem ? Det är du som tar upp det. Sen då lägger tid på det.
Du sa att det inte finns några bubblor. Jag visa dig att det finns visst.
Så nu är vi klara med det. Ha en bra dag.

Nu funkar det ju inte riktigt så där med en konversation/samtal att bara för att du säger att det är klart så är det klart. Tänk vad tråkigt det skulle bli här i världen om folk inte tilläts samtala vidare bara för att just du inte vill det.
Jag tänker fortfarande hävda att de där luftbubblorna, fickor eller vad man nu ska kalla det är så obetydliga så jag står fast vid mitt tidigare inlägg.

Visa signatur