Permalänk
Medlem

Från 2d till 3d

Hej!

Undrar om det finns något program eller AI som kan skapa 3d-bilder av gamla flygfoton på byggnader, typ som Google Maps som har 3d-byggnader?

/Anders

Permalänk

Google använder (minst) tre olika metoder för att skapa sina 3D-kartor:

1. Automatiskt via höjdinformation från stereoflygfoton.

2. Manuellt eller automatiskt från lantmäteridatabaser över byggnaders dimensioner.

3. Manuellt skapade 3D-modeller för populära områden.

Det tredje alternativet går bort då jag uppfattar det som att du vill att programmet självt ska göra 3D-modellerna åt dig. Det andra går bort då det bara är användbart för nutida byggnader.

Då återstår alternativ ett. Har du stereobilder - eller helst många bilder från olika riktningar - finns det program som kan göra det du vill, helt eller delvis automatiskt. Jag kikade på demon av flera av dem för några år sedan, och var inte imponerad av någon av dem. Med perfekt indata fungerade de någotsånär okej, men även nytagna bilder måste vara med precis rätt ljussättning och rätt vinklar för att det ska bli bra. De var också ganska till väldigt dyra, och jag skulle inte rekommendera att du köper något av dem om du inte verkligen vet att de fungerar bra för just din data.

Är du intresserad av att kika på program för det, så finns det en lista här: https://all3dp.com/1/best-photogrammetry-software/

Det jag skulle rekommendera är en hybridlösning - ett program som inte gör 3D-modellen automatiskt, utan istället hjälper dig att manuellt skapa en 3D-modell utifrån ett foto som förlaga.

Visa signatur

Ockhams rakkniv går utmärkt att tillämpa även på datorproblem: när du hör hovar, tänker du inte "zebra".