Permalänk
Medlem
Skrivet av malistic:

Väcker denna till liv igen med avseende på windows. Allkeyshop säljer OEM och Retail W11 till samma låga pris, kan det verkligen vara schyst och riktiga nycklar? När ngt verkar lite för bra så är det ofta inte sant, någon här som faktiskt handlar därifrån och som kan bekräfta att det funkar?
Sen fattar jag också att allt kan klicka, men att det är en legit sida liksom?

Dom flesta sånna ställen säljer riktiga men lite gråzons-nyklar, dom är normalt inte sålda för att användas på konsumentdatorer. (Oftast) inte direkt olagliga nyklar men i något led bryter det nog mot microsoft licensavtal att använda dom.

Vill man inte hålla på i någon gråzon får man betala vad de kosta hos inet/webhallen med fler. Eller bara inte aktivera alls. Allt som händer med ett o-aktiverat windows är att man får ett lite vattenmärke i ena hörnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Allt som händer med ett o-aktiverat windows är att man får ett lite vattenmärke i ena hörnet.

Tack för tydligt svar, är det så på både 10 och 11?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Vill man inte hålla på i någon gråzon får man betala vad de kosta hos inet/webhallen med fler. Eller bara inte aktivera alls. Allt som händer med ett o-aktiverat windows är att man får ett lite vattenmärke i ena hörnet.

...samt att man inte kan byta tema/bakgrundsbild.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

...samt att man inte kan byta tema/bakgrundsbild.

Fast jo bakgrundsbild kan man byta - bara inte på i inställningsmenyn men går bra att högerklicka och välja en bild som bakgrund. Typ alla begränsningar kan rätt enkelt komma runt (utom vattenmärken, går också men lite lurigare). Min uppfattning är att Microsoft egentligen är rätt ok att man använder det som gratisversion.

Permalänk
Medlem

Just byggt ihop den första av de två, en näradödenupplevelse som jag kan berätta mer om senare. Vid första uppstart får jag medd att fTPM/PSP NV Corrupted eller structure changed.... what?
Försökte läsa lite men blev inte klok på vad det är, nån som kan kasta lite ljus över det hela?
Kan välja Y (reset fTPM) eller N (keep prev fTPM record) (samt gå in i BIOS), har inte gjort ngt val.
Är moderkortet inte nytt? Köpte det ju nytt men om nån har returnerat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av malistic:

Just byggt ihop den första av de två, en näradödenupplevelse som jag kan berätta mer om senare. Vid första uppstart får jag medd att fTPM/PSP NV Corrupted eller structure changed.... what?
Försökte läsa lite men blev inte klok på vad det är, nån som kan kasta lite ljus över det hela?
Kan välja Y (reset fTPM) eller N (keep prev fTPM record) (samt gå in i BIOS), har inte gjort ngt val.

Vilka komponenter blev det i slutändan? lättare att ge råd då! TMP håller krypteringsnyklar, utan att egentligen ha koll skulle jag personligen bara kört reset.

Permalänk
Skrivet av malistic:

Det blir så när man stoppar i en ny CPU. Säkerhetsgrej.

Välj reset så kommer det bli bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Vilka komponenter blev det i slutändan? lättare att ge råd då! TMP håller krypteringsnyklar, utan att egentligen ha koll skulle jag personligen bara kört reset.

Blev detta

Är ju insteg och budget, men tycker nog att mobot och chassit var det som stack ut mest.
Vad gäller chassit så var det knepigt med distanserna, gängade i tunn plåt så det gick nästan att vicka på dem. De man skulle skruva in själv var rejält besvärligt eftersom det var färg i hålen så att trycka för att få gängan att fästa samtidigt som man skulle se till att komma rakt krävdes verktyg. Satt 6 förmonterade ARGB fläktar, alla dock seriekopplade med egna kontakter och matade med sata så inget som kan kopplas direkt till moderkortet. De går fullt så länge datorn är på.

Kan ju säkert skaffa andra fläktar om ljudet blir störande, men då kommer vi till moderkortet. Fick rev 1.5 vilket av ngn anledning är det enda tillsammans med 1.6 som saknar bla LED headers. Så där hjälpte inte för-kontrollen riktigt eftesom specen anger att de har headers.

I Bios fanns ngt som Initial graphics output, och där står nu PCIe1. Borde jag byta det då jag kör utan grafikkort med 5600G? Fanns ett val jag tolkade som CPUn, å andra sidan har jag ju bild med den inställningen som nu gäller (PCIe1).

Har inte kommit förbi Bios än, får fixa windows i morgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av malistic:

Blev detta
https://komponentkoll.se/bild/sUUHE.png

Är ju insteg och budget, men tycker nog att mobot och chassit var det som stack ut mest.
Vad gäller chassit så var det knepigt med distanserna, gängade i tunn plåt så det gick nästan att vicka på dem. De man skulle skruva in själv var rejält besvärligt eftersom det var färg i hålen så att trycka för att få gängan att fästa samtidigt som man skulle se till att komma rakt krävdes verktyg. Satt 6 förmonterade ARGB fläktar, alla dock seriekopplade med egna kontakter och matade med sata så inget som kan kopplas direkt till moderkortet. De går fullt så länge datorn är på.

Kan ju säkert skaffa andra fläktar om ljudet blir störande, men då kommer vi till moderkortet. Fick rev 1.5 vilket av ngn anledning är det enda tillsammans med 1.6 som saknar bla LED headers. Så där hjälpte inte för-kontrollen riktigt eftesom specen anger att de har headers.

I Bios fanns ngt som Initial graphics output, och där står nu PCIe1. Borde jag byta det då jag kör utan grafikkort med 5600G? Fanns ett val jag tolkade som CPUn, å andra sidan har jag ju bild med den inställningen som nu gäller (PCIe1).

Har inte kommit förbi Bios än, får fixa windows i morgon.

Låter chassigrejerna är nog sånt man får tyvärr får leva med i ultrabudget klassen. Bygga i bätter/dyrare chassin är ofta mycket enklare.

Får du bild lär du ställt in det rätt - finns ju bara en GPU att välja på.
Windows brukar vara den lätta delen. I bland behöver man bråka lite med formateringen av SSD - men det är inte svårt heller (och det borde funka utan problem).

Permalänk
Medlem

Nu ska jag inte skräpa ner köprådstråden med installationsdiskussioner men windows var inte helt straight forward om jag ville undvika ms-konto etc, fick göra om det men då hade första installationen enablat CSM i bios så den vägrade ta emot uefi USB't. Som vanligt är det konstant lärande med datorer.

Vad som kanske hör hemma i denna tråd är dock skillnaden på komponenter... köpte ju 2 av allt för att bygga 2 likadana burkar. Men ändå uppför de sig olika, en disablar skärmen efter ett tag men inte den andra, en visar en slags uppstartmeny före Bios, men inte den andra. Så samma verkar inte alltid vara samma...