Mediaspelare för utökat codec-stöd & uppskalning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phillefresh:

Men om man kör med någon linux dist typ, libreelec, OSMC eller liknande. Får man samma problematik då med codecsen?

Beror till stor del på hårdvaran.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phillefresh:

Men om man kör med någon linux dist typ, libreelec, OSMC eller liknande. Får man samma problematik då med codecsen?

Är inte så uppdaterad vad som är möjligt och inte möjligt. Va säkert 7-8 år sen jag testade Kodi på en Pi med Linux.
Här hittar du mer info
https://wiki.libreelec.tv/configuration/4k-hdr

Verkar inte som DV stöds i Kodi iaf eller HDR till SDR osv.

Ser inte riktigt fördelarna heller jämfört med en android-spelare som är plug n play med schysst interface och bäst filstöd. Kanske att man kan komma billigare undan.

Offtopic: måste säga att Apple TV med Infuse är en riktig höjdare. Testat lite nu i väntan på att min nya Zidoo ska levereras.
Haft en film som hackat (vet ej varför) och scrapern är lite sämre än min tidigare Zappiti. Kan inte spela mina rippade Blu-Ray heller. Men snyggt och rappt interface. Ser absolut fördelen med att ha det lokala biblioteket integrerat i samma maskin som streamingtjänsterna.
Sitter man redan på en ATV är Infuse absolut värt pengen 👍

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Lite nyheter från Sam Nazarko (OSMC) ang Vero V:
https://discourse.osmc.tv/t/testing-ipt-colour-space-conversi...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Fick hem min Zidoo Z2000 Pro för nån vecka sen som ersatte Zappiti Neo, då jag va osugen på att betala för R.Volutions app för att hålla Zappiti vid liv.

Är ganska nöjd med Zidoo så här långt. Fjärrkontrollen är långt bättre, UI är mycket snabbare och har bättre respons (även om posters inte laddar så värst mycket snabbare än Zappiti).
UI är dock inte riktigt lika stiligt som Zappiti (ex inga rörliga bakgrundsbilder) men ett plus är att man för Blu-ray har möjligheten att starta filmen direkt eller starta ”skivan” med menyer. På Zappiti va det ett val man fick korrigera i inställningar.
I form av kvalité på video så skulle jag säga att de är väldigt lika för att inte säga identiska (svårt att säga utan direkt jämförelse men har i princip samma chip).

Den enda egentliga nackdelen som jag ogillar är att Zidoo inte konverterar DTS till Multi LPCM. Det är förmodligen inget problem för de flesta men jag har en Bluesound Pulsebar+ och två Flex satelliter som inte hanterar DTS.
Ljudmässigt är det inget jätteproblem att konvertera till 2 kanal LPCM och sen låta bluesound skala upp till 5.1 men det är lite meckigt när en film bara har DTS och man måste gå in i inställningarna i huvudmenyn för spelaren och ändra från Raw till 2-kanal. Zidoo har också en auto-funktion som ska spela bitström om mottagaren hanterar den annars konvertera till tvåkanal men jag har inte fått denna att fungera. Kanske för att tvn hanterar DTS? Får fortsätta pilla med det.

Överlag dock är jag väldigt nöjd med spelaren. Sväljer allt jag vill kunna spela utan glitchar, lagg, buffer osv.
Tyckte Infuse på Apple TV va ett schysst budgetalternativ om man sitter på en ATV, men samtidigt blir man lite begränsad i vad man kan spela upp och allt flöt inte smärtfritt.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Fick hem min Zidoo Z2000 Pro för nån vecka sen som ersatte Zappiti Neo, då jag va osugen på att betala för R.Volutions app för att hålla Zappiti vid liv.

Är ganska nöjd med Zidoo så här långt. Fjärrkontrollen är långt bättre, UI är mycket snabbare och har bättre respons (även om posters inte laddar så värst mycket snabbare än Zappiti).
UI är dock inte riktigt lika stiligt som Zappiti (ex inga rörliga bakgrundsbilder) men ett plus är att man för Blu-ray har möjligheten att starta filmen direkt eller starta ”skivan” med menyer. På Zappiti va det ett val man fick korrigera i inställningar.
I form av kvalité på video så skulle jag säga att de är väldigt lika för att inte säga identiska (svårt att säga utan direkt jämförelse men har i princip samma chip).

Den enda egentliga nackdelen som jag ogillar är att Zidoo inte konverterar DTS till Multi LPCM. Det är förmodligen inget problem för de flesta men jag har en Bluesound Pulsebar+ och två Flex satelliter som inte hanterar DTS.
Ljudmässigt är det inget jätteproblem att konvertera till 2 kanal LPCM och sen låta bluesound skala upp till 5.1 men det är lite meckigt när en film bara har DTS och man måste gå in i inställningarna i huvudmenyn för spelaren och ändra från Raw till 2-kanal. Zidoo har också en auto-funktion som ska spela bitström om mottagaren hanterar den annars konvertera till tvåkanal men jag har inte fått denna att fungera. Kanske för att tvn hanterar DTS? Får fortsätta pilla med det.

Överlag dock är jag väldigt nöjd med spelaren. Sväljer allt jag vill kunna spela utan glitchar, lagg, buffer osv.
Tyckte Infuse på Apple TV va ett schysst budgetalternativ om man sitter på en ATV, men samtidigt blir man lite begränsad i vad man kan spela upp och allt flöt inte smärtfritt.

Skaffa något ljudsystem som stödjer DTS så är problemet löst

Men det går inte att konvertera från DTS till Dolby då? Antingen direkt eller vid sidan om i en dator innan?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Skaffa något ljudsystem som stödjer DTS så är problemet löst

Men det går inte att konvertera från DTS till Dolby då? Antingen direkt eller vid sidan om i en dator innan?

Har gått från 7.4.2 Atmos-system med högtalare i taket och en alldeles för påkostad hembioförstärkare för att jag ville förenkla och minimera antalet högtalare i vardagsrummet 😅
Man väljer inte soundbar för ljudets skull. Finns väl soundbars som klarar åtminstone DTS, typ Sonos (ej DTS:X). Men tyckte Arc lät kasst i jämförelse med Bluesound framförallt för röster.
Jag tycker min gör ett ganska bra jobb med att skala upp 2-kanal. Problemet är som sagt att jag inte får Zidoo att automatiskt välja LPCM när DTS spelas. Väljer jag det i ljudinspelningar så kommer den konvertera Dolby också. Nåja, jag ska se om jag kan hitta nån lösning annars får jag väl leva med det. Nyare Blu-ray har oftast Atmos.

Verkar tyvärr inte gå att konvertera DTS till Dolby nej. Jag använder ingen dator utan kör filerna från en NAS.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

En av burkarna jag testat Win 11 på men ledsnat kör jag nu med LibreELEC 12 (Kodi 21 Beta 3), 4k HDR funkar bra, tyst (fläktlös), den består av ett https://www.asrock.com/mb/Intel/J5040-ITX/ med ssd, 16GB DDR4 i ett InWin Chopin. Startar när jag trycker på vilken knapp som helst på OSMC-fjärren https://www.electrokit.com/osmc-fjarrkontroll.

Komplettering
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.