Backup, hur gör ni mer kunniga?

Permalänk

Backup, hur gör ni mer kunniga?

Hej!

Jag har idag en macbook pro mid 2014 med Big Sur som räcker för mitt arbete tills den går sönder eller blir alldeles för gammal.

Bootbar extern hårddisk-klon för cold storage verkar helt dött, APFS stöds inte vettigt av mekaniska diskar och SSD är inget bra alternativ för cold storage.

Hur gör ni mer kunniga med backup? Jag måste omvärdera mina backup-rutiner helt.

(Upp till High Sierra hade jag tidigare två olika diskar på 2 olika orter.)

Mina önskemål är:
*Enkelt att flytta hela OS med filer till nyare macbook när min gamla går sönder.
*Backup gärna lokalt på mekaniska diskar, att ladda upp online går relativt segt trots 500Mbit och känns heller inte så safe om någon på clouden smygkikar.
*Lösenordsskyddat. FileVault t.ex.

Tackar så mycket för hjälp.

Permalänk
Skrivet av stefaneriksson123:

Hej!

Jag har idag en macbook pro mid 2014 med Big Sur som räcker för mitt arbete tills den går sönder eller blir alldeles för gammal.

Bootbar extern hårddisk-klon för cold storage verkar helt dött, APFS stöds inte vettigt av mekaniska diskar och SSD är inget bra alternativ för cold storage.

Hur gör ni mer kunniga med backup? Jag måste omvärdera mina backup-rutiner helt.

(Upp till High Sierra hade jag tidigare två olika diskar på 2 olika orter.)

Mina önskemål är:
*Enkelt att flytta hela OS med filer till nyare macbook när min gamla går sönder.
*Backup gärna lokalt på mekaniska diskar, att ladda upp online går relativt segt trots 500Mbit och känns heller inte så safe om någon på clouden smygkikar.
*Lösenordsskyddat. FileVault t.ex.

Tackar så mycket för hjälp.

Jag kör en Linuxbaserad TimeMachine-kompatibel server till vilken jag skickar mina vanliga, krypterade maskinbackuper. Denna server går som en virtuell maskin på en av mina fysiska servrar. En gång varje dygn tar jag en filsystems-snapshot av filerna som utgör TimeMachine-servern och skickar dessa till en andra fysisk server på en annan plats. Sättet jag gör detta på innebär att bara ändrade block på hårddisken behöver skickas över nätverket.

Jag ska erkänna att jag är en smula nördig. Vill du bara ha något som fungerar utan meck skulle jag rekommendera en USB- hårddisk eller -SSD som TimeMachine-mål för snabb återläsning av filer, och ett abonnemang hos BackBlaze för katastrofåterställning om någon stjäl dina grejer eller huset brinner.

Permalänk

""Hårddiskar är en bättre långtidslagringsenhet. SDD:er tenderar att vara mindre tillförlitliga för långtidslagring på grund av dataläckor som börjar efter ett år utan ström.""
https://www.ibm.com/blog/hard-disk-drive-vs-solid-state-drive...

Med Toshiba HDD 2,5" canvio advance (APFS krypterad) får jag en hastighet på ca 20MB/sek. Suger, helt värdelöst.

Känns ganska uteslutet att använda externa diskar. SSD är inte bra för cold storage och HDD är extremt seegt.

Jag ska fundera lite till, kanske testa någon 3,5" 7200 RPM HDD för att se hur krypterat APFS funkar där.

Alternativt så får det bli någon cloud / nas lösning som jag helst egentligen vill undvika.

Känner mig dessvärre rejält låst här.

Permalänk
Sötast

Varför är du emot en nas lösning?

Det finns inget, på något vis lättare lösning för backups än en nas som sköter jobbet åt en.

Om datorn är online så synkar den mot backup. Done. Inte ens behöva tänka på koppla och fixa och hatta och ha sig och manuellt vänta på att backups ska ske.

-----
Till orginalfrågan:

Jag lagrar så lite som möjligt på min macbook.

Jag kör en egenhostad filesync/cloud lösning i mitt eget nätverk. Alla foton alla mobiler har tagit under dagen och alla filförändringar gjorda i specifika mappar på datorn laddas upp till cloud per automatik. Manuella backups finns ingenstans.

Endast specifika filer och mappar är tillgängliggjorda med faktiska kopior på disk på laptopen för lätt åtkomst.
Cloudet har också ett webboffice installerat vilket gör att jag kan redigera samtliga dokument direkt ifrån webben om det skulle behövas

Har funderat på att sluta använda apples calendar och köra egen sådan också men känns som det kanske börjar bli överdrivet ;D

När det gäller nätverksynkroniserade automatiserade backups så laddas endast förändringar upp och inte all data gång på gång.
Så det är sällan datorerna spenderar mer än 20sekunder per dag på att synkronisera, undantaget är väl mobilerna som ibland kommer hem med betydligt mer data i form av foto å film. Men det gör ju heller inget om de tuggar i en halvtimme, de får bara ladda upp om de är anslutna till wifi och laddas samtidigt annars väntar de fint.

Nånstans i bakgrunden gör time machine sin grej. Märker inte av den direkt, verkar göras en gång per dag.

Permalänk
Medlem

du kan ju bara köpa en backuptjänst tex backblaze personal för 99 dollar/året och då får du backa obegränsad.
Bara markera dina mappar o köra.

Göra en klon av systemet är överdrivet dock.

Annars en NAS tex Synology som har stöd för timemachine. En 1 eller 2 diskars enhet räcker långt, men för det priset får du 7-8 år av backblaze typ.

Fördelen en NAS kan göra så mycket mer än bara backupa.. synology drive mm är ju riktigt bra.