Permalänk

Samma wifi med två olika routrar..

Ska försöka få fram min fråga så att ni förstår (med min grundliga kunskap)

Jag bor i villa och vi har fiber. Vi har en router från Telenor i huset som skickar ut wifi. Jag byggde till ett attefallshus ( GAMINGRUM) på tomten och har dragit ETHERNET-kabel till attefallshuset enligt konstens alla regler osv. I attefallshuset är det ju en ANNAN router som jag använder som accespunkt? tror jag det heter. Ethernetkabeln går alltså från fiberdosan i villan och bort till vägguttaget i Attefallshuset. Från det vägguttaget är det då en router som skickar ut wifi till Attefallshuset. Hoppas ni förstod!

Nu till frågan:

Går det, isåfall hur, gör jag så att jag kan ha "samma" wifi i Attefallshuset som i villan? I attefallshuset heter ju mitt wifi något annat och har ett annat lösenord idag då det är en annan router. Mitt ps5 är i attefallshuset och jag skulle alltså vilja spela portabelt i villan, ex vill grabben ibland inte sitta själv i attefallshuset och vill kunna lira på ipad eller mobilen i villan.

Kravet är ju att det ska vara på samma wifi för att det ska funka.. i villan får man bara en plupp täckning från wifi i attefallshuset.

När jag läser texten själv så inser jag hur rörigt det blev men ni kanske fattar. Tacksam för hjälp!

Sammanfattning: Kan jag ha samma wifi i både villa och gamingrummet trots att det är två olika routrar men som ligger på samma fiberdosa från start.

Tack!

Permalänk
Medlem

Du behöver bara sätta samma SSID och lösenord för att klienterna ska ansluta till wifi på bägge routrarna automatiskt.

Edit.

Sen är ju frågan varför du satte ytterligare en router i Attefallshuset, jag hade ju valt att sätta en switch plus en accesspunkt.

Permalänk
Rekordmedlem

Samma wifi år lätt, ange samma ssid och lösen.
Däremot behöver du konfa om routern som bara ska agera ap till ren ap för annars hamnar klienterna på olika nät, har enheten ett ap läge är det det du ska använda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Du behöver bara sätta samma SSID och lösenord för att klienterna ska ansluta till wifi på bägge routrarna automatiskt.

Edit.

Sen är ju frågan varför du satte ytterligare en router i Attefallshuset, jag hade ju valt att sätta en switch plus en accesspunkt.

Det är väl precis det TS har gjort, bara att Routern nu är inställd som AP (som då är Switch + AP i det här fallet)?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Skrivet av No_Jah:

Edit.

Utveckla gärna? Vad hjälper en switch mer än att jag får fler portar? Alltså jag tänker ju att en router är ett måste i attefallshuset för att kunna ha Wi-Fi eller? Routern är i mitt fall accespunkten? Eller vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av priinseen:

Utveckla gärna? Vad hjälper en switch mer än att jag får fler portar? Alltså jag tänker ju att en router är ett måste i attefallshuset för att kunna ha Wi-Fi eller? Routern är i mitt fall accespunkten? Eller vad menar du?

en Accesspunkt är Wifi, fast utan Router-delen (NAT). Den blir en del av samma nätverk som alla övriga maskiner.

Om det går bör sätta din router i AP-mode eller Bridged-mode, olika tillverkare kallar det olika saker.

Se mrqaffes svar också.

Nån extra switch lär du inte behöva om du redan har kunna koppla in detta.

Permalänk
Medlem

Låter som att du har kopplat in attefallaren in i fiberuttaget nu?
sätt den i villaroutern
Precis som någon annan skriver så ska routern i attefallaren sitta som AP.
Det viktigaste är att endast en av routrarna har dhcp på, det är en funktion som delar ut ip adresser i nätet.
sen sätter du (som någon här ovan sa) samma SSID och lösenord.

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av Mr.3:

Låter som att du har kopplat in attefallaren in i fiberuttaget nu?
sätt den i villaroutern
Precis som någon annan skriver så ska routern i attefallaren sitta som AP.
Det viktigaste är att endast en av routrarna har dhcp på, det är en funktion som delar ut ip adresser i nätet.
sen sätter du (som någon här ovan sa) samma SSID och lösenord.

Lycka till!

Då är jag med! Tusen tack!