Installera windows vid nybyggd dator

Permalänk
Medlem

Installera windows vid nybyggd dator

Hej!

Har byggt en dator från grunden med det som ska behövas.
När jag ska installera Windows 11, från USB-sticka, så kommer en dialogruta upp efter att jag skrivit in produktnyckeln där man ska välja den drivrutin som ska installeras.
Det kommer inte upp några alternativ. Jag har letat i "Bläddra...". Alla mappar är tomma.

Vad kan problemet vara?

Jag har följande komponenter:
Hårddisk
Moderkort
Fläkt
Grafikkort
Processor

Permalänk
Medlem

Svårt att veta utan att du skriver vilka komponenter du har.

Nyare W11 kräver internetuppkoppling under installationen. Du saknar kanske drivrutiner till nätverkskortet.

Permalänk
Medlem

Har du provat att hoppa över och struntat i satt skriva in nyckeln?
Står det vad det är för drivrutin som saknas?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Nyare W11 kräver internetuppkoppling under installationen. Du saknar kanske drivrutiner till nätverkskortet.

Nej, man behöver inte vara ansluten till internet under själva installationsprocessen av Windows 11. Den processen kan genomföras utan problem med inget internet. Men under konfigurationsprocessen är det både ja och nej.

Det första man möter efter att man har ställt in språk för både systemet och för tangentbordet, är att man måste ha internet för att fortsätta. Då trycker man på Shift+F10 för att få fram kommandotolken. Där skriver man in OOBE\BYPASSNRO och trycker sen på Enter. Datorn kommer då att startas om och man kan sen fortsätta att konfigurera Windows 11 utan internet. Märk väl att processen är då begränsad.

Jag testade detta nyss via VirtualBox med Windows 11 23H2 (den svenska versionen, nedladdat från Microsofts webbsida), och det funkade klockrent

Källa: How to bypass internet connection to install Windows 11

Det enda minuset som jag såg med detta, var att redigeringen av grupprincip inte fungerar utan internet, vilket sög rätt gött. Man kan nämligen inaktivera datainsamlingen helt via den (källa). Ni vet, den där datainsamlingen som man kan bara välja "allt" eller "obligatorisk" på, i konfigurationsprocessen. Annars verkar Windows 11 fungera galant utan internet, direkt efter en ny installation Perfekt om man vill göra det extra svårt för Microsoft att samla in data om en innan man har hunnit göra systemet mer integritetsvänligt.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Trodde de tagit bort den möjligheten helt med 23H2-uppdateringen. Tack för ett bra inlägg.

Permalänk
Medlem

Går att skapa en ISO här med, som tar bort telemetri och behov av uppkoppling.

https://rufus.ie/sv/

Permalänk
Medlem
Skrivet av medC:

Vad kan problemet vara?

Hårddisk
Moderkort
Fläkt
Grafikkort
Processor

Är det här nåt slags avancerat skämt?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av dlq84:

Är det här nåt slags avancerat skämt?

Verkar dock sakna PSU och chassi:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av medC:

Hårddisk
Moderkort
Fläkt
Grafikkort
Processor

Lite, No shit? Hoppas du har PSU o RAM.

Nä men lista komponenternas namn oxå.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 7 5700x3D, 32Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Jag råkade ut för det nyligen för första gången när jag formaterade.
För mig var det intel rst drivern som inte hittades.

Om det är samma problem för dig så gör så här:
- Ladda ner Intel RST Drivern
- Kör setupen och välj Extract och peka mot rooten på USBn där du har windows-installationen.
- starta installationen igen

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |