Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost
Kondingen i en mikro är totalt, absolut och direkt LIVSFARLIG uppladdad till den spänning som mikron använder (ca 2 kV). Vid demontering ur mikron, ladda ur den på ett säkert sätt och kortslut sedan terminalerna med en liten tåt.

Som sagt - dom är feta.

Läste någonstanns att microungnar var det som dödade flest reparatörer av all elektronikutrustning pga dom stora kondensatorerna.

Visa signatur

Micael Ehn

Permalänk

det räcker med 100mA i en sekund om man vill ha ihäl nån
fast det beror ju oxå på hur strömen passerar kroppen. mät upp motståndet genom den bit av kroppen som strömen är tänkt att passera så är det bara att räkna ut vilken spänning som krävs. rent teoretiskt tänkt då :/

Visa signatur

"Mircwaret Måste Tillbaka"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baalzamon
Så länge man inte lägger tungan över kommer man inte känna något om det handlar om 12V. Möjligen kan du känna ett svaft pirrande om du har mycket fuktiga fingrar och lägger över polerna.
För att det skall kännas någorlunda tydligt måsta man upp i åtminstone 24V, och om det skall göra ont kanske 50V.

Jag har en konding till bilen på 1 fahrad , kan inte du slicka på den ??

Visa signatur

:D "Det är roligare att ha kul" :D
<@L/\/\()$t-Üñ®è@L>

Permalänk
Medlem

Är inte kondensatorerna som sitter i monitorer och tvapparater fetare?
Det ska väl finnas spänningar uppemot 10kV i dom har jag för mig. Sen är det ju inte många ampere fast det är fortfarande livsfara att arbeta med.

Dock väldigt enkelt att urladda dem om man är försiktig och vet hur man gör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Almostunreal
Jag har en konding till bilen på 1 fahrad , kan inte du slicka på den ??

Njae, vill är väll att ta i. Men jag har slickat på kablar från ett bilbatteri (hade ingen spänningsprovare) och det lär ju vara samma sak för bilbatterier kan leverera ganska många ampere. Däremot har jag inga som helst problem med att sätta handen på den, det var trots allt inte tungor tråden var om.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffi
Det ska väl finnas spänningar uppemot 10kV i dom har jag för mig. Sen är det ju inte många ampere fast det är fortfarande livsfara att arbeta med.

Jag är tveksam till om dom sitter på högspänningssidan.

Visa signatur

Micael Ehn

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffi

Det sitter inga rena kondensatorer i högspänningen på en TV/monitor, men däremot får man en kondensatorverkan i HS-kabeln och bildröret. Dessa kan hålla kvar en laddning precis som en kondensator. I teorin är denna laddning ofarlig, efter som väldigt liten ström kan levereras, men det gör fruktansvärt ont att få den i fingret.

Permalänk
Medlem

Ah, då var det så det var.
Fick en midre lektion i det där när jag skulle flytta en avmantalad monitor senast. Var lätt att urladda den dock.

Permalänk
Medlem

Även i påslaget läge brukar högspäningsdelen i monitorer och TV-apparater vara ganska ofarlig för en vuxen, frisk människa. Den klarar inte att lämna särskilt mycket ström, bara hög spänning. Nätspänningsdelen däremot ska man se upp med.

Permalänk

Men fortfarande så gör det betydligt mera ont med högspänning. Jag är livrädd för högspänningen i TV-apparater, medan jag är betydligt slarvigare med nätspänningen. Jag brukar få mängder med 220V stötar när jag jobbar, men jag bara vaknar till lite, och har glömt det efter några minuter. De gånger jag har kännt på högspänning så har jag skakat i flera timmar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baalzamon
Men fortfarande så gör det betydligt mera ont med högspänning. Jag är livrädd för högspänningen i TV-apparater, medan jag är betydligt slarvigare med nätspänningen. Jag brukar få mängder med 220V stötar när jag jobbar, men jag bara vaknar till lite, och har glömt det efter några minuter. De gånger jag har kännt på högspänning så har jag skakat i flera timmar.

Jag har tagit både 12 kV (från ett drivaggregat till en liten HeNe-laser) och 230 V. 230 V är inget jag vill uppleva igen, medan högspänning med låg ström mest gör att man hoppar till.

Högspänning med hög ström håller jag mig så långt bort som möjligt ifrån, man vill u inte bli "extra crispy"..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost
Jag har tagit både 12 kV (från ett drivaggregat till en liten HeNe-laser) och 230 V. 230 V är inget jag vill uppleva igen, medan högspänning med låg ström mest gör att man hoppar till.

Högspänning med hög ström håller jag mig så långt bort som möjligt ifrån, man vill u inte bli "extra crispy"..

Jag håller med. Högspänning smäller till lite mer men nätspänningen gör ju att musklerna drar ihop sig ordentligt och stöten håller i mycket längre. Dessutom känns den i hela kroppen och inte bara där man tar i spänningskällan.

Jag har fått flera 230v stötar med en hand på jord och en på 230v, det är definitivt inte trevligt

Visa signatur

Micael Ehn

Permalänk
Medlem

Vi lekte med 10.000V, tog varann i händerna och så höll jag i elstängslet, men hände inget eftersom vi hade skor på oss, sen kom en bakom som gick på sock och tog den sista på axeln. Haha sån jäkla skön känsla, musklerna drar ihop sig, man ramlar och börjar skratta som fan, vi gjorde det 3 ggr, bättre än knark

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk

Men det går inte att jämföra ett elstängsel eller ens laserdrivningen med högspänningen i en TV. Här pratar vi 30KV, och kanske upp mot 1-2mA. Det kanske låter som en låg ström, men det gör fruktansvärt ont. Lasern har jag inte kännt på, men elstängsel är verkligen ingenting i jämförelse.