Datortillverkare levererade maskiner med skadeprogram

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Mjo, det där är ju nästa steg i vad man har anledning att oroa sig för när man köper en billig dator av okänt ursprung.

Dock kan jag tycka att miniminivån får anses vara att rensa lagringen och installera ett rent operativsystem bara, även om det finns potential även för djupare bekymmer om någon verkligen lagt manken till...

Ja, det är det absolut minsta man kan göra imo. Sen flasha en ren BIOS om man kan hitta en.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Säljs av en okänd kinesisk tillverkare på Amazon, vad kan gå fel?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Ja den risken finns ju alltid och det är helt orealistiskt att skydda sig fråm detta tyvärr. Att någon specifikt skulle attackera en enskild privatperson är dock osannolikt och sker det i för bred skala lär det upptäckas.

Varför skulle det vara problem att köpa Intel? Är det Intel Management Engine du tänker på? Finns ju motsvarande bakdörr hos AMD. Eller är det något annat du tänker på?

Bara för att jag är privatperson ska jag väl inte bry mig om risken med att köpa elektronik som spionerar på mig eller riskerar sno känsliga uppgifter från mig. Min hårdvara kan användas i ett botnät eller sprida skadlig kod utan min vetskap. Det finns inget som ursäktar den här typen av hårdvara.

Inga problem med att köpa Intel, kör det i nästan alla mina maskiner. InteR är däremot för mig mer okänt...

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av r80x:

Folk som lever på en stram budget skulle jag kunna tänka mig. Ensam förälder till ett barn som verkligen vill ha en dator i födelsedagspresent eller någon där expertisen inom datorsdjungelns alla snår kanske inte når hela vägen. Kan se många anledningar till att ett billigt pris kan locka kunder.

Jag skulle faktiskt lockas att titta närmare på den pga formfaktorn. Jag gillar SFF, framför allt stående med USB och hörlur på framsidan. Jag har haft datorer i precis det formatet tidigare.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.