Missa inte Amazon Primedays i Dagens fynd
Permalänk

xml = Starting tag expected

Hej

Jag jobbar med programmet Lasernet Developer 10 och ska börja med en design där datan kommer från ett xml dokument. När jag ska läsa in xml dokumentet får jag besked.

Hur löser jag detta?

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 11, 64-bit, Intel 285k, MSI MEG Z890 Ace, 64GB RAM,
MSI GeForce RTX 5080 16GB Vanguard SOC Launch

Permalänk
Medlem

Testa att köra XML-filen genom en validator, t.ex. denna. Då borde du åtminstone få ett bättre felmeddelande som talar om var felet är.

Permalänk

Kommer upp att filen är Valid

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kanske är så att programmet kräver en specifik start-tag som du har missat. har du något exempel du kan jämföra med?

Permalänk
Medlem

Hur en XML-fil ska se ut kan definieras i en annan XML-fil som kallas ”XML schema”, oftast med filändelsen .xsd.

Många program struntar i att ha en sådan fil att validera mot och kör någon egen variant. Då är det i princip kört utan någon form av dokumentation eller att reverse-engineera koden.

Ett av de vanliga felen man gör när man handknackar XML-filer är att göra misstag med namespaces.

Ovanstående är lite bakgrundsinformation. Hur du fixar ditt problem? Ingen aning — och jag gissar att ingen annan kan säga det heller utan (minst) tillgång till den fullständiga filen och programmet i fråga.

Permalänk

Detta verkar vara någon slags dokumentation för Lasernet 10: https://prsupportdownloads.blob.core.windows.net/lasernet/Doc...

Där läser jag något om att det ska finnas en "Schemas"-mapp där eventuella XSD-filer kan ha hamnat. Läs från PDF-sidor 306-310. Det står också att: "XML received from an external system should also be checked to ensure full paths are used." (PDF s.309) Så exakta filsökvägar behövs för varifrån ett givet XML Schema finns.

Vidare läser jag här: https://community.mendix.com/link/space/integrations/question... om någon som fick XSD-genererade filer i fel UTF-format (UTF-8 fast fast deras XML-fil använder UTF-16). Jag såg att din XML-fil använder UTF-16 så om du hittar XSD-filen så kanske du vill kika så att de båda använder rätt UTF?

Till sist så ska du kunna generera en ny XSD-fil här i önskad UTF: https://www.freeformatter.com/xsd-generator.html

Möjligen kan du copy&pastea din XML-kod för att skapa en XSD-fil hos FreeFormatter i UTF-16 som du sedan lägger i Schemas-mappen eller i samma mapp som din XML-fil. OBS: Jag vet inte om FreeFormatter kanske sparar inmatad data så överväg okänsliga testdata för att upptäcka vad felet kan vara.

Mvh,
WKL.

Visa signatur

(V)ulnerabilities
(I)n
(B)asically
(E)verything
Programming

Permalänk

Har fått veta att XML inte var ämnad till Lasernet. Jag ska se om jag kan skriva om den med utgångpunkt från en XML som fungerar och byta datan i den!

Tack för vägledningen så långt

Visa signatur