Installerade Widows på fel disk, återställa data?

Permalänk
Medlem

Installerade Widows på fel disk, återställa data?

Hej,

Jag installerade Windows 11 idag, men tyvärr råkade jag välja fel disk (SSD 1TB) att radera partitioner från och installera över! Hela installationsprocessen gick igenom, och jag märkte misstaget först när jag väl var inne i Windows och skulle komma åt backupfilerna. Nu har jag installerat Windows på rätt hårddisk (SSD 250 GB) och försöker återhämta åtminstone en del av den data som låg på den större disken. Jag har testat DMDE, men filstrukturen som visas är inte helt enkel att tolka, den verkar i stort reflektera hur den faktiskt ser ut just nu (875 GB ledigt) snarare än filerna som låg på den innan fjaskot.

Ja, jag vet att det var onödigt att radera partitionerna, en gammal ovana. Som tur är har jag den absolut viktigaste filerna på en annan plats men här låg lite filer jag gärna hade fått tillbaka om möjligt.

Så, är det ens lönt att försöka återställa data från denna disk eller var raderingen av partitionerna spiken i kistan?

MVH

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Som första steg plocka genast ut hårddisken och använd den inte mer annat än till att försöka läsa från den. Såg att du redan hade gjort det så var ju ett onödigt råd från mig...

Permalänk
Medlem

@Neon Jag lyckades att återställa nästan alla filer ifrån en HDD med Photorec.
Du måste ha en till HDD eller SDD att skriva till, du ska inte skriva mer till disken du försöker återställa filer ifrån.

Det tar en bra tag och sen var det en del jobb med att sortera och döpa om filerna.

https://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lembritt:

@Neon Jag lyckades att återställa nästan alla filer ifrån en HDD med Photorec.
Du måste ha en till HDD eller SDD att skriva till, du ska inte skriva mer till disken du försöker återställa filer ifrån.

Det tar en bra tag och sen var det en del jobb med att sortera och döpa om filerna.

https://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec

Det finns andra program som är bättre på att återställa katalogstruktur och filnamn, photorec bryr sig inte om sånt, så det blir lätt rörigt om man ska återställa mycket data.

Jag använde getdataback senast jag behövde göra sånt, men det var verkligen 100 år sedan så jag har ingen aning om hur det programmet står sig idag.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Stellar Data Recovery har jag haft bra resultat med: https://www.stellarinfo.com/

Går att pröva köra skanning gratis men sen när man ska återställa krävs det att man köper (1GB är gratis)

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Jag har nu flyttat disken till en annan dator där det finns plats att köra återställning och satt disken i läsläge. Nu kör jag Photorec på den partition som verkar vara störst. Den beräknade tiden är just nu 6 timmar, men den hoppar en hel del upp och ner.

För tillfället återställer programmet nonsenskataloger (recup_dir.[X]) där varje katalog innehåller slumpmässiga filer. På 10 minuter har den skapat cirka 40 kataloger, med ungefär 500 filer i varje. Filnamnen börjar alla med en "kod" liknande denna : f4502568, i bästa fall följer det riktiga namnet därefter men i många fall är det allt man får. Flera filer kan ex heta : f450256[x]evbda_sys.

Vi får se om detta ger något resultat. Jag tror det blir svårt att återställa en hel filstruktur, som till exempel en Visual Studio-lösning, men enstaka filer där namnet inte spelar någon roll kan möjligen återställas, ex bilder\foto.

Med tanke på resultatet hittills kommer jag troligen att testa något annat verktyg efter detta för att se om det går att få ut mer "korrekt" strukturerad data. Kanske blir GetDataBack nästa mjukvara att prova. Som jag förstår det gäller det att använda rätt verktyg för rätt situation, men det är svårt att veta vilket. Vi får testa oss fram.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Det är helt normalt för photorec, så nu är det bara att vänta...

Permalänk
Medlem

Det gick lite snabbare än förväntat, Photorec har nu kört igenom båda partitionerna. Resultatet är att den fick fram 150 respektive 180 kataloger med cirka 500 filer i varje. Filerna har fått nya namn som till synes bygger på en serie, många verkar ha kvar sin filändelse men för att verkligen veta vad det är måste man manuellt läsa filen. Genom att söka fram allt som har filändelsen .jpg och visa förhandsgranskning av dessa, har jag lyckats få fram 30-40 foton.

Tyvärr kunde inga CS-filer hittas, d.v.s. inga C#-filer.

Vidare testade jag GetDataBack Pro. Precis som DMDE visar den en filstruktur, men den bygger helt på hur det ser ut just nu på disken. För att komma åt övriga filer måste man gå in under "Lost & Found" och där har vi endast nonsensnamn på kataloger och filer, de flesta filer verkar dessutom ha samma storlek. Just nu ser det ut som att jag får ut ännu mindre med denna applikation.

Jag tror att det blir mycket svårt att få ut något vettigt från detta, tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har nu även testat UFS Explorer Professional Recovery och det gick inte mycket bättre där, ganska så likt reslutat. Tror jag ger upp nu, har redan lagt på tok för mycket tid på detta. Blir till att formatera disken och sätta tillbaka den i rätt dator. Även om vi inte fick så mycket ut av detta så tack för hjälpen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är standardresultat när man har kackat sönder $MFT - ibland kan dataräddningsprogramen hitta en gren med förståelig bit $MFT och trädet under det kan återskapas något så när komplett.

Med datascrape (och man identifierar filer med olika 'magic words') så är det igen garanti att filsvansen efter headern man identifierade har något alls med varandra att göra - och särskilt inte med dagens windows där man bara gör dold defragmentering på stora filer i rädsla för att de skall bli för fragmenterade (för att NTFS har en gräns i hur många fragment en fil kan ha, och det är med dagens ögon rätt låg gräns även när det designades på 1990-talet så var gränsen ofattbart stor) - kort sagt när man skiter sönder filsystemet med en oönskad nyinstallation ovanpå det gamla väl mogna filsystemet så är prognosen av räddade och kompletta/felfria filer numera rätt ursel även om filens alla sektorer skulle finnas kvar oskadade på lagringen.

---

Till nästa gång, koppla ur alla diskar fysiskt som bär viktig data om en ny windows skall installeras, det andra är att göra diskimage av samtliga diskar som är kvar inkopplade innan man gör en ny winistallation

- det spar tid om man gör fel och slipper förluster av filer som kan vara kostsamma att ersätta...

Sedan brukar det här med backupper bli mycket bättre efter man har gjort en sådan fadäs, synd att det måste svida rejält först innan fjällen ramlar av ögonen och man ser nyttan med backupper

Permalänk
Medlem

Linux:
testdisk

Det är det verktyg jag haft långt mest lycka med, då gör man oftast en avbildning av alla sektorer och sen skannar och arbetar från kopian

Programmet är i terminalen utan snyggt GUI, men väldigt kraftfullt