Vill fräsha upp en gammal hp dator men vad för RAM funkar?

Permalänk

Vill fräsha upp en gammal hp dator men vad för RAM funkar?

Det handlar om en stationär hp dator som jag köpte 2012 från Media Markt.
Jag vill fräsha upp den så att mamma kan få den till lite hemma kontor grejer.

Jag har uppgraderat hårddisken till en SSD redan vilket definitivt hjälpte med uppstarten men nu vill jag också skaffa nya RAM minnen för 4GB räcker inte långt längre.

Detta finns i burken nu;
Processor: AMD A6-3620 APU with Radeon HD Graphics 2,20 GHz
Moderkort: Pegatron 2ACF
RAM: 4GB ingen aning hur snabba
SSD: Kingston A400 240GB 2.5"

Tyvärr står det inte på RAM minnet nu vad det är för RAM så jag har googlat efter moderkortet och tror att det är DDR3 iaf
Så jag hittade dessa från Komplett och tror dom ska funka men tänker att nån klokare än jag kanske vet bättre:

https://www.komplett.se/product/826953/datorutrustning/datork...

vet lixom inte vad det ska vara för hastighet eller latenstid och allt sånt som jag inte blir klok på så jag är tacksam på tips

Permalänk
Medlem

för 568kr får du nästan en hel ny(annan) kontorsdator begagnat med 8gb ram.

Och de är inte billiga att köpa begagnat heller men hellre det. Nu finns ju ddr5 så till och med ddr4 är utåldrad för att inte tala om ddr3.

Möjligen ifall du hittar 4gb ram för 10-50kr begagnat, så kan du använda båda tillsammans och 8gb räcker för windows & lite surfing. Hastighet och latenstid ska du inte ens tänka på med det bygget tycker jag.

Permalänk
Medlem

https://www.tradera.com/item/639370682

https://www.tradera.com/item/639229562

någon av de här för 100kr inklsuive frakt är ok. Kan ge bud på typ 80kr för den andra i listan, den har billigare frakt.

Permalänk
Medlem

Ja, köp begagnat. 8GB kanske är max på den där. Sedan är det ju så att om man på en äldre burk ska skaffa mer RAM, uppgradera CPU (jag gissar att man kan ta ett par kliv upp i prestanda), gpu (behövs knappast för kontorsgrejor) blir det ofta bättre att köpa en komplett begagnad dator.

Men det är ju inte lika kul som att fixa själv.

Det mesta i mina datorer är köpt begagnat, och jag har kommit ganska billigt undan tycker jag själv.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Rekordmedlem

Den datorn är så gammal att man bör köra linux på den om den ska användas kopplad till internet för den har väl win 7 ?
Hårdvarumässigt borde den stödja 2st 4 Gbyte ram.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den datorn är så gammal att man bör köra linux på den om den ska användas kopplad till internet för den har väl win 7 ?
Hårdvarumässigt borde den stödja 2st 4 Gbyte ram.

Den datorn kan mycket väl ha uppgraderats till Windows 10

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sannesaurus:

Det handlar om en stationär hp dator som jag köpte 2012 från Media Markt.
Jag vill fräsha upp den så att mamma kan få den till lite hemma kontor grejer.

14 oktober 2025 upphör supporten för Win10.
Datorer från 2012 kan inte köra Win11 utan massa krångel.
Lägg pengarna på ny dator istället.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jnsson:

Den datorn kan mycket väl ha uppgraderats till Windows 10

Som slutar uppdateras om ett år. Den har nått linuxåldern om den ska användas aktivt kopplad till internet.
Det är inte lämpligt att försöka förlänga livet på den som win dator så endera byter man dator eller operativsystem eller både och om den ska vara en bruksdator med internetåtkomst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag ska gå emot strömmen lite...har ni testat att köra den med 4 GB ram? Märker ni att det är ett problem att den får slut på RAM och börjar swappa från SSDn?

Gör det först innan du köper nått.

EDIT:
Annars tycker jag du ska kolla här på forumet efter folk som gör garderobsrensningar...brukar finnas mycket gamla DDR3 moduler där som säkert skulle passa

Som denna: https://www.sweclockers.com/marknad/241817-stor-sommarrensing

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM