Ändra ett tecken (permanent) i Windows 11?

Permalänk

Ändra ett tecken (permanent) i Windows 11?

Under Escape har jag tecknet "§" vilket jag aldrig använder.

"Backward tick" (ingen aning vad det är på svenska) är något jag inte ens har på tangentbordet (Svenskt).
I alla fall kan jag inte hitta tecknet någonstans, skulle gärna ha det (backward tick)-tecknet på denna tangent istället då jag skulle behöva börja använda det (Discord-funktion).

Går det att göra? I så fall hur?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

Mellan ? och backspace är väl det du söker. ´ utan shift, och ` med shift. Du behöver dock trycka två gånger för att få fram något då det egentligen kombineras med andra tecken, för att få t.ex. Ò eller Ó

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk

tack! irriterade + det blir 2 stycken också. skulle gärna ändra så jag istället bara har det tecknet och utan någon shift-funktion . har ingen användning av § ändå.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

Googlade din fråga och får första träffen från Microsoft som visar två olika sätt:
https://www.microsoft.com/en-us/windows/learning-center/how-t...

Hoppas nån funkar. Annars kan jag kolla imorn, gjorde ett globalt tangent-macro i Python som hookade in i nån gammal 32-bits dll. Borde funka att mappa om med också. Men glömt namnet o scriptet är på jobbdatorn

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

tack! irriterade + det blir 2 stycken också. skulle gärna ändra så jag istället bara har det tecknet och utan någon shift-funktion . har ingen användning av § ändå.

För att få en bara så trycker du på knappen en gång och sedan på space.
Titta på den länken som han gav. Låter som att Microsoft Keyboard Layout Creator löser det. Annars kan du ladda ner powertoys där och mappa om, annars har du autohotkey också men i Powertoys så är det enklare om man inte kan skripta.

Eller det är typ en rad du skriver i autohotkey:

§::`

Edit:
Till Discord kan man skriva detta i autohotkey så hamnar markören emellan dom:

§::{ Send "````" Sleep 10 Send "{Left}" return }

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 21 Aug : v0.6.0 Nu kan du dimra bilder på SweC!
Installera Custom SweC UserCSS
Lagers tips: Mappa om framåt-knappen på musen till Home-knappen! Du kan inte leva utan det sedan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Men... Så har det ju alltid varit... Är det inte lättare att mappa om i discord istället? Så som man brukar göra i alla spel och program när man vill ha egna inställningar.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·
https://fightchatcontrol.eu

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Googlade din fråga och får första träffen från Microsoft som visar två olika sätt:
https://www.microsoft.com/en-us/windows/learning-center/how-t...

Hoppas nån funkar. Annars kan jag kolla imorn, gjorde ett globalt tangent-macro i Python som hookade in i nån gammal 32-bits dll. Borde funka att mappa om med också. Men glömt namnet o scriptet är på jobbdatorn

powertoys har jag, men tyvärr får man inte välja just `. tycks vara många tecken som fattas och som man inte får ändra där.

ska kolla de andra förslagen. tack ändå

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Lagers:

För att få en bara så trycker du på knappen en gång och sedan på space.
Titta på den länken som han gav. Låter som att Microsoft Keyboard Layout Creator löser det. Annars kan du ladda ner powertoys där och mappa om, annars har du autohotkey också men i Powertoys så är det enklare om man inte kan skripta.

Eller det är typ en rad du skriver i autohotkey:

§::`

Edit:
Till Discord kan man skriva detta i autohotkey så hamnar markören emellan dom:

§::{ Send "````" Sleep 10 Send "{Left}" return }

skulle gärna hitta nått mer beständigt sätt att ändra det, alltså i Windows självt. om det går på något sätt. helst inte att det är "hookat" till olika program så att det ibland är av, ibland inte.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av dan@work:

Men... Så har det ju alltid varit... Är det inte lättare att mappa om i discord istället? Så som man brukar göra i alla spel och program när man vill ha egna inställningar.

har discord en sån funktion? isf skulle jag kunna tänka mig det, ifall det sparas som val för min användare. det är nog till 95% där jag kommer använda det ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

powertoys har jag, men tyvärr får man inte välja just `. tycks vara många tecken som fattas och som man inte får ändra där.

ska kolla de andra förslagen. tack ändå

Jag lyckades med det i Powertoys:

Ignorera varningen bara som kommer upp.
Men annars om du verkligen vill mappa om så tror jag att du ska kolla på Microsoft Keyboard Layout Creator som MS gjort själv.
Men annars är det effektivt med autohotkey, där kan du mappa om och greja som du vill med massa kommandon också. Och om du ska använda det till discord så är det riktigt smidigt med ett skript som gör allt åt dig och lägger den i mitten om de båda `

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 21 Aug : v0.6.0 Nu kan du dimra bilder på SweC!
Lagers tips: Mappa om framåt-knappen på musen till Home-knappen! Du kan inte leva utan det sedan!

Permalänk

funkar definitivt inte för mig i Powertoys, shift +´ blir ´ och inte `
nån varning får jag inte.

ska kolla MS keyboard layout creator! tack alla

edit
blir bara bad gateway på https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=1021...

tänkte att de har den i sin store, men icke...

får kolla imorrn om det är löst från MS..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

funkar definitivt inte för mig i Powertoys, shift +´ blir ´ och inte `
nån varning får jag inte.

ska kolla MS keyboard layout creator! tack alla

edit
blir bara bad gateway på https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=1021...

tänkte att de har den i sin store, men icke...

får kolla imorrn om det är löst från MS..

Skriver du shift + ´ och sedan trycker på spacetangenten efter det och du är i remap a key och inte shortcut. du kan ju också skriva den i notepad och sedan copy-pastea in den. konstigt om det inte går för dig. men hoppas du löser det med MS

här kan du hitta den: https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=1021...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

har discord en sån funktion? isf skulle jag kunna tänka mig det, ifall det sparas som val för min användare. det är nog till 95% där jag kommer använda det ändå.

Efter en liten snabb websök så upptäckte jag att det inte verkar gå att ändra default keys av nån idiotisk anledning.
Sorry, jag tog helt enkelt för givet att det skulle gå. Med tanke på hur stort discord är...

Jag har iofs aldrig gillat discord, så jag använder det väldigt sällan.

Du kan lägga till keybinds men då finns det bara en liten lista att välja på; tryck på kugghjulsikonen nere till vänster och scrolla ner till kategorin 'app settings' där finns keybinds som alternativ.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·
https://fightchatcontrol.eu

Permalänk
Skrivet av Lagers:

Skriver du shift + ´ och sedan trycker på spacetangenten efter det och du är i remap a key och inte shortcut. du kan ju också skriva den i notepad och sedan copy-pastea in den. konstigt om det inte går för dig. men hoppas du löser det med MS

här kan du hitta den: https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=1021...

tack. nä ingen av dessa funkar, trycka space också, nja, då byts istället tangenten ut till just space för mig så samma med shift+´ det blir bara ´ så den verkar bara kunna läsa av en tangent åt gången. copy/paste tror jag inte funkar alls, för den läser alltså av vad man trycker ner, någon paste funktion finns inte, du har inget fält för att klistra in något.

MS eget får jag något fel när jag ska bygga dll och göra setup, vilket jag får anta är att slutföra det. "there was a problem with the keybord file" är allt jag får upp.

Skitsamma. det var värt ett försök, men inget superviktigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

tack. nä ingen av dessa funkar, trycka space också, nja, då byts istället tangenten ut till just space för mig så samma med shift+´ det blir bara ´ så den verkar bara kunna läsa av en tangent åt gången. copy/paste tror jag inte funkar alls, för den läser alltså av vad man trycker ner, någon paste funktion finns inte, du har inget fält för att klistra in något.

MS eget får jag något fel när jag ska bygga dll och göra setup, vilket jag får anta är att slutföra det. "there was a problem with the keybord file" är allt jag får upp.

Skitsamma. det var värt ett försök, men inget superviktigt.

Märkte det också med MS egna.
Tycker det är konstigt att du inte kan mappa om i Powertoys så gjorde en liten gif där jag gör det:

Det borde verkligen fungera för dig med att mappa om en tangent i powertoys, annars är det verkligen något annat fel. Observera att jag väljer Send text på den sista där. Jag behöver inte copy/paste från notepad utan kan skriva i den rutan direkt.
Lycka till

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Lagers:

Märkte det också med MS egna.
Tycker det är konstigt att du inte kan mappa om i Powertoys så gjorde en liten gif där jag gör det: https://i.imgur.com/bHJrWyu.gif

Det borde verkligen fungera för dig med att mappa om en tangent i powertoys, annars är det verkligen något annat fel. Observera att jag väljer Send text på den sista där. Jag behöver inte copy/paste från notepad utan kan skriva i den rutan direkt.
Lycka till

Aha, send text, det hade jag missat helt, ja nu funkar det! kanon! tack för din gif också!

Finns inget sätt att mappa om tangentbordkombos va? hatar printscreen + windowstangenten, men jag tror jag ska mappa den till min mus kanske

Överlag, borde titta mer på Powertoys, det lilla man sett verkar ju fantastiskt. Jag har haft det installerat hur länge som helst utan att använda något av det (lol). Jag tror man kan snabba upp sitt arbetssätt i Windows en del med det. Jag sitter hela dagarna och fipplar mellan många olika mappar (jag gör moddar), tror PT säkert kan göra det vettigare/snabbare/mindre kaotiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Aha, send text, det hade jag missat helt, ja nu funkar det! kanon!

Finns inget sätt att mappa om tangentbordkombos va? hatar printscreen + windowstangenten, men jag tror jag ska mappa den till min mus kanske

Överlag, borde titta mer på Powertoys, det lilla man sett verkar ju fantastiskt. Jag har haft det installerat hur länge som helst utan att använda något av det (lol). Jag tror man kan snabba upp sitt arbetssätt i Windows en del med det. Jag sitter hela dagarna och fipplar mellan många olika mappar (jag gör moddar), tror PT säkert kan göra det vettigare/snabbare/mindre kaotiskt.

Windows + Shift + S låter dig göra screenshots om du vill. Enklare med en hand än Windows + Printscreen

Men annars är det nog AutoHotKeys som någon tidigare nämnt. Det låter dig göra lite vad som helst.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Windows + Shift + S låter dig göra screenshots om du vill. Enklare med en hand än Windows + Printscreen

Men annars är det nog AutoHotKeys som någon tidigare nämnt. Det låter dig göra lite vad som helst.

bra att veta! ja det suger att behöva använda båda händerna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Aha, send text, det hade jag missat helt, ja nu funkar det! kanon! tack för din gif också!

Vad bra att du lyckades till slut, tyckte det var lite konstigt om det inte skulle fungera för dig.

Sedan de introducerade Windows +shift + s har jag inte ens koll på printscreen längre.
Med Powertoys kan du med samma funktion mappa om kombos också. Precis nästan som du vill. Och med autohotkey kan du göra precis som du vill.

Man kan få superavancerade funktioner med autohotkey men jag använder bara ett fåtal.
Men den bästa som jag använder är att varje gång jag trycker "framåt" (knapp4 på sidan av musen) så skickar autohotkey "home" vilket gör att jag i webbläsaren snabbt kan komma längst upp på sidan, eller i Word längst upp till dokumentet. Sedan har jag lagt in att när jag trycker på capslock så går den till nästa oläst kanal i discord men om jag är i webbläsaren eller andra program byter den flikar.
De två funktionerna är bara dessa rader.

XButton2::Home #HotIf WinActive("ahk_exe Discord.exe") CapsLock::!+Down #HotIf CapsLock::^Tab

Autohotkey har också så du t.ex kan skriva mvh så ersätter han det med mvh Lagers eller vad du vill ha.

:*:mvh::Mvh Lagers{Enter}E-mail: lagermail@123.com{Enter}Telefon: 01254-123106-11

Vilket blir såhär:

Mvh Lagers E-mail: lagermail@123.com Telefon: 01254-123106-11

När man väl hittat det man vill ha mappat om i autohotkey kan man inte klara sig utan...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Lagers:

Vad bra att du lyckades till slut, tyckte det var lite konstigt om det inte skulle fungera för dig.

Sedan de introducerade Windows +shift + s har jag inte ens koll på printscreen längre.
Med Powertoys kan du med samma funktion mappa om kombos också. Precis nästan som du vill. Och med autohotkey kan du göra precis som du vill.

Man kan få superavancerade funktioner med autohotkey men jag använder bara ett fåtal.
Men den bästa som jag använder är att varje gång jag trycker "framåt" (knapp4 på sidan av musen) så skickar autohotkey "home" vilket gör att jag i webbläsaren snabbt kan komma längst upp på sidan, eller i Word längst upp till dokumentet. Sedan har jag lagt in att när jag trycker på capslock så går den till nästa oläst kanal i discord men om jag är i webbläsaren eller andra program byter den flikar.
De två funktionerna är bara dessa rader.

XButton2::Home #HotIf WinActive("ahk_exe Discord.exe") CapsLock::!+Down #HotIf CapsLock::^Tab

Autohotkey har också så du t.ex kan skriva mvh så ersätter han det med mvh Lagers eller vad du vill ha.

:*:mvh::Mvh Lagers{Enter}E-mail: lagermail@123.com{Enter}Telefon: 01254-123106-11

Vilket blir såhär:

Mvh Lagers E-mail: lagermail@123.com Telefon: 01254-123106-11

När man väl hittat det man vill ha mappat om i autohotkey kan man inte klara sig utan...

Tack tack för all info! autohotkey verkar bra, ska testa lite med det

Visa signatur