Vinn nätagg från Seasonic

Frågor om bild i formatet JFIF

Permalänk
Medlem

Frågor om bild i formatet JFIF

Hej! Undrar över ett mobilfoto jag fick skickat till mig, när det är taget. Storleken är bara 123kb och det står JIFIVersion 1.01 när jag kollar metadata. Är det nytaget eller gammalt foto?

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om - MOD
Permalänk
Medlem

Söker jag på Google så hamnar din tråd högst (hur är det möjligt?).
Duckduckgo säger att filen är en bitmap med jpeg-komprimering och kan öppnas av allt möjligt, dra in den i webläsaren t.ex.

Frågan är nog svårare att svara på då du sitter på filen... Och även gamla kameror kan ta nya bilder, som bekant.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Söker jag på Google så hamnar din tråd högst (hur är det möjligt?).
Duckduckgo säger att filen är en bitmap med jpeg-komprimering och kan öppnas av allt möjligt, dra in den i webläsaren t.ex.

Frågan är nog svårare att svara på då du sitter på filen... Och även gamla kameror kan ta nya bilder, som bekant.

Ja, fick den skickad på whatsapp som om kameran skulle ta den i realtid, men ser gammal ut o med tanke på den lilla filstorleken.
1.9 Megapixel, 1200x1600, jpeg

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Det står MIMEType: image/jpeg, och JFIFVerion 1.01

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krake944:

Ja, fick den skickad på whatsapp som om kameran skulle ta den i realtid, men ser gammal ut o med tanke på den lilla filstorleken.
1.9 Megapixel, 1200x1600, jpeg

Well. Åter, även en gammal kamera kan ta en ny bild...
Så det är svårt att sia om din bild är tagen nu, för 1 år sen eller 10 år sen.

Om frågan snarare gäller om sådana bilder tas av en kamera av idag, så säger jag pass.
Men mängden megapixel känns låg. Å andra sidan går det väl att köpa en webkamera i 640x480 fortfarande, speciellt om Wish eller Aliexpress är inblandat.

Och på (icke ställd) fråga, men svarar bara för att, så verkar filen kunna öppnas av allt som läser jpeg-filer, fast filändelsen kanske inte känns igen av programmet. Men man kan tydligen dra in filen i en webläsare, t.ex Edge.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Well. Åter, även en gammal kamera kan ta en ny bild...
Så det är svårt att sia om din bild är tagen nu, för 1 år sen eller 10 år sen.

Om frågan snarare gäller om sådana bilder tas av en kamera av idag, så säger jag pass.
Men mängden megapixel känns låg. Å andra sidan går det väl att köpa en webkamera i 640x480 fortfarande, speciellt om Wish eller Aliexpress är inblandat.

Och på (icke ställd) fråga, men svarar bara för att, så verkar filen kunna öppnas av allt som läser jpeg-filer, fast filändelsen kanske inte känns igen av programmet. Men man kan tydligen dra in filen i en webläsare, t.ex Edge.

ok tack! bilden skall vara tagen med en modern kamera tror samsung hyffsat ny modell i kväll via en konversation i whattsapp

Permalänk
Medlem

Om det är nån som vill lära känna dig föreslår jag att du blockerar människan innan du blir av med dina pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krake944:

ok tack! bilden skall vara tagen med en modern kamera tror samsung hyffsat ny modell i kväll via en konversation i whattsapp

Då får vi hoppas att Samsung-expertisen kan komma med input ifall det är möjligt att en sådan telefon kan spotta ur sig filer av sådan typ.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Bilder från alla mobiler jag har haft inkl en Galaxy S III använder Exif, inte JFIF, och lär gälla alla moderna också. Exif-taggar är de som tillåter att man lagrar t ex var kortet är taget, exponeringstid och så vidare som alla mobiler gör.

Det är ju dock inget bevis på något då bilden kan vara klippt/redigerad i efterhand och sparat med ett program som använder JFIF istället.
Håller dock med pine-orange, var högst försiktig om det är någon du inte känner som verkar påstridig.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS