Permalänk
Medlem

Två externa skärmar

Tjenare!

Har precis börjat studera programmering på YH och konstaterade att jag behövde en skärm till utöver den jag hade + den som finns på laptopen.
Sagt och gjort, åkte och köpte en USB-C hub och en skärm.
Men när jag kommer hem så upptäcker jag att det inte funkar. det är en MSI laptop som är ca 3år gammal. Det verkar alltså va så att USB-Cn inte stödjer video? trots att uttaget sitter vid HDMI uttaget, är det möjligt?
går det att åtgärda på något vis eller åtminstone ta reda på om så är fallet? Hittar inte specen för datorn och av nån anledning finns inte kvittot på mitt Elgiganten konto heller trots att jag köpte det där..

Permalänk
Rekordmedlem

Ja det är möjligt att usb c inte överför video men det är också möjligt att du bara kan ha 2 skärmar totalt eller nått helt annt problem så att skriva ut vilken grafikkrets datorn har skulle vara bra.
Kolla i enhetshanteraren eller via nått program typ hwinfo.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Grafikkortet är: NVIDIA GeForce RTX 3060 Laptop (GA106M) MSI
"Grafikkortsbuss": PCIe v4.0 x16 (16.0 GT/s) @ x16 (2.5 GT/s)

om det är till någon hjälp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inkazar:

Grafikkortet är: NVIDIA GeForce RTX 3060 Laptop (GA106M) MSI
"Grafikkortsbuss": PCIe v4.0 x16 (16.0 GT/s) @ x16 (2.5 GT/s)

om det är till någon hjälp?

Berätta istället exakt vilken datormodell det är så skall vi slå upp vad som fungerar.
Även om grafikkrets stödjer flera skärmar och typer av kabel så är det helt beroende på tillverkaren av dator vad de kopplat för elektriska banor på moderkortet.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Lyckades hitta det nu:
MSI Katana GF66 11UE

Permalänk
Medlem

Sida 8

https://download.msi.com/archive/mnu_exe/nb/MS-17L1+17L2+1581...

Din USB typ C-port stödjer bara data. Inte extern skärm direkt eller via en docka.

Du skulle kunna använda en USB-docka med Displaylink-teknik men det är inte något jag personligen vill rekommendera.

Visa signatur

Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Sida 8

https://download.msi.com/archive/mnu_exe/nb/MS-17L1+17L2+1581...

Din USB typ C-port stödjer bara data. Inte extern skärm direkt eller via en docka.

Du skulle kunna använda en USB-docka med Displaylink-teknik men det är inte något jag personligen vill rekommendera.

Jahapp. Det var då alldeles förbannat tråkigt.
Men när ja ändå har expertisen på tråden då. Skulle den här funka?

https://www.hp.com/se-sv/shop/product.aspx?id=A18P8EA&opt=UUW...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inkazar:

Jahapp. Det var då alldeles förbannat tråkigt.
Men när ja ändå har expertisen på tråden då. Skulle den här funka?

https://www.hp.com/se-sv/shop/product.aspx?id=A18P8EA&opt=UUW...

Är det så att du undrar om datorn i länk kan hantera extern skärm via USB typ c så är svaret ja.
Först och främst är det Thunderbolt vilket har ett krav på stöd av video via port. Men sedan står dessutom tydligt DisplayPort om båda USB C-portarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Är det så att du undrar om datorn i länk kan hantera extern skärm via USB typ c så är svaret ja.
Först och främst är det Thunderbolt vilket har ett krav på stöd av video via port. Men sedan står dessutom tydligt DisplayPort om båda USB C-portarna.

Jo jag gissade att så var fallet. Men better safe then sorry så ja frågade.