Permalänk

Streamingproblem med ny router

Hej!

Har nyligen upgraderat router till en ASUS ZenWiFi XT9 från en gammal tp-link.
Har fått problem med att streama från vissa sidor medans andra fungerar.
Antar det är någon inställning i routern men vet inte vad, har testat stänga av brandvägg etc.
Fungerar utan problem med gamla routern och med mobildata men så fort jag kopplar på den nya routern går det inte.
Har probat olika browsers, både android/iphone och dator men blir samma fel så fort routern är med.
Bifogar screenshot från chrome som visar error när jag försöker spela. Den försöker ladda om spelaren flera ggr sen får jag error.
Tacksam för tips på vilken inställning det kan vara!

Permalänk
Medlem

403 forbidden indikerar att servern förvägrade dig att hämta en resurs som fanns tillgänglig (men garanti för det sista finns inte). Jag hade börjat med att titta på om det fanns något felmeddelande i bodyn på 403-svaret - använd nätverksfliken i utvecklarverktyget i webbläsaren.

Routern kan inte påverka innehållet i förfrågan, eftersom trafiken går över HTTPS. Så routern i sig bär knappast skulden.

Ett möjligt scenario är att det är källan för förfrågan (ditt publika IP) som används för att ge access eller inte. Kolla om det blir samma med respektive router. Det här kan vara ett av de där ytterligt sällsynta fallen där det kan vara läge att klona MAC-adressen från gamla till nya routern i hopp om att tilldelas det gamla IP:t.

Får du samma hostnamn och IP på destinationsservern i det fungerande respektive ofungerande scenariot? Hostnamnet ser så slumpmässigt ut att man kan misstänka att det är dynamiskt genererat, likt webbsajter som kan kolla vilken DNS du använder. Eller så är det bara ett slumpmässigt hostnamn som sätts upp av lastanpassningsanledningar.

Man kan fundera på om något förhållande hos klienten kodas in i hostnamnet. Jag kan dock inte komma på något som borde kunna ändras när routern ändras och som en webbläsare kan agera på.

Hade du gett mer än en bild hade jag kanske orkat titta vidare på detaljerna runt hostnamn, URL och IP, men nu kommer jag nog inte orka.

Du får väl höra av dig till islänningarna som äger vad det nu är för fulstreaming-sajt och berätta att det inte funkar? Telefonnummer och adress finns i whois.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bouncybubble:

Hej!

Har nyligen upgraderat router till en ASUS ZenWiFi XT9 från en gammal tp-link.
Har fått problem med att streama från vissa sidor medans andra fungerar.
Antar det är någon inställning i routern men vet inte vad, har testat stänga av brandvägg etc.
Fungerar utan problem med gamla routern och med mobildata men så fort jag kopplar på den nya routern går det inte.
Har probat olika browsers, både android/iphone och dator men blir samma fel så fort routern är med.
Bifogar screenshot från chrome som visar error när jag försöker spela. Den försöker ladda om spelaren flera ggr sen får jag error.
Tacksam för tips på vilken inställning det kan vara!

<Uppladdad bildlänk>

I Asus router kanske du har valt safety dns

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

@KAD
Känns som att det måste vara någon routerinställning då det alltid funkar så fort man kopplar bort det nya routern.
@Swedishchef_90
DNS ser ut såhär så borde inte vara det

Permalänk
Medlem

Kanske är isp som blockerar,var väl på nyheterna att vissa skulle börja blockera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bouncybubble:

@KAD
Känns som att det måste vara någon routerinställning då det alltid funkar så fort man kopplar bort det nya routern.
@Swedishchef_90
DNS ser ut såhär så borde inte vara det

<Uppladdad bildlänk>

Någon anledning Nat etc är på?
Hos mig är upnp av istället
Testa även på DNS server att välja något av alternativen.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

@Swedishchef_90

Haha testade stänga av NAT men då funkade inte internet alls. När jag slog på det igen försvann problemet. Streamar utan konstigheter nu. Fattar inte hur eller varför med är nöjd så länge det funkar. Får se hur länge det håller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bouncybubble:

@Swedishchef_90

Haha testade stänga av NAT men då funkade inte internet alls. När jag slog på det igen försvann problemet. Streamar utan konstigheter nu. Fattar inte hur eller varför med är nöjd så länge det funkar. Får se hur länge det håller

Ibland är det bättre å inte veta varför men felet är borta 😀

Visa signatur

Permalänk

Slutar dock fungera efter ett tag, men stänger man av och på NAT igen så funkar det igen en stund... mycket konstigt 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bouncybubble:

Slutar dock fungera efter ett tag, men stänger man av och på NAT igen så funkar det igen en stund... mycket konstigt 🙃

Då låter det som mottagarens adress inte vill ha dig bakom NAT utan vill se din interna ip?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Då låter det som mottagarens adress inte vill ha dig bakom NAT utan vill se din interna ip?

Jo det låter rimligt, får dock inte internet att fungera utan NAT

Permalänk
Kontot avslutas

Har du CGNat från ISP?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Skrivet av Juggernawt:

Har du CGNat från ISP?

Ingen aning, hur ser jag detta? xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bouncybubble:

Ingen aning, hur ser jag detta? xD

Kolla din routers WAN IP, sen jämför med vad något som https://www.whatismyip.com/ rapporterar. Om de matchar så har du inte CGNAT, om de INTE matchar så sitter du bakom CGNAT.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |