C++ och dess framtid att programmera minnessäkert - Hur går utvecklingen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Vågar du inte utveckla dina tankar

Det tjänar knappt till eftersom du inte tar upp information.

Skrivet av klk:

Hade jag inte berättat lite om min bakgrund hade jag blivit sågad vid fotknölarna för det blir man direkt idag bara man vågar prata alternativa lösningar, det är en mycket trist utveckling och har förstört massor

Jag bryr mig ärligt talat inte om vad du påstår att din bakgrund är, du kläcker ur dig några av de absolut mest korkade sakerna jag hört. Det är faktafel, fel terminologi, logiskt fel och språkligt fel ... vart ska man börja?

Skrivet av klk:

Få vågar käfta emot när "flockens" experter berättar hur man skall göra.

Du käftar emot flocken för att du tycker om att bete dig som en obstinat 14-åring och inte för att du sagt något smart eller sammanhängande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Du käftar emot flocken för att du tycker om att bete dig som en obstinat 14-åring och inte för att du sagt något smart eller sammanhängande.

Eller så handlar det om C/C++, två språk som totalt dominerar sett till vilken typ av maskinkod som körs på datorer. Om det är kanske 90% av all aktiv maskinkod som är kompilerad C/C++ ligger det nog ganska nära sanningen.

Trots dominansen är det få som skriver C/C++ kod. Tar man hela programmeringskollektivet rör det sig säkert om färre än 20% och det beror ofta på att det är en något annorlunda värld jämfört med andra typer av språk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Det är för att du är teoretiker och jag är programmerare.

Jag misstänker att @serafim har praktisk erfarenhet.

Skrivet av klk:

Act! hade i princip en enda tabell de jobbade mot, EN. Samtidigt som de bara hade en enda tabell var det ett av de mest flexibla systemen.
Hur kunde de lagra så mycket med en enda tabell?
Svar: De använde inte en kolumn i tabellen för att koppla samman relaterad data, de använde två kolumner. Om man använder två kolumner behöver man inte massa tabeller för det är bara att skapa en ny "tabelltyp" om ena kolumnen beskriver vilken tabell det är.

Det du sa här är att dom har enbart har en tabell med två kolumner fast kolumnerna innehåller inte data utan referenser till annat... Om man enbart har _EN_ tabell då finns det inget att referera till, dvs du har en trasig beskrivning eller ett logiskt fel.

Skrivet av klk:

När vi byggde systemet så kunde vi generera SQL frågor dynamiskt, vi behövde inte hårdkoda SQL frågor vilket var viktigt för att få ut något snabbt och hantera ändringar.

Du får det att låta som dynamiska frågor är något exceptionellt fastän det är vanligt förekommande. Det är därför det finns en hel rad klienter, libar osv för att hantera SQL-injections via dynamiska frågor när delar av query:n kommer direkt från användarinput.

Skrivet av klk:

Oracle var problem för det tog lång tid innan de supportade JOIN i FROM delen. De joinade tabeller i WHERE delen och det var problem med den logik vi byggt för att bygga SQL dynamiskt.

Detta låter som du 1. inte fattar vad JOIN är och 2. inte känner till hur en SQL-query är strukturerad. FROM, JOIN och WHERE är separata klausuler så JOIN har aldrig tillhört varken FROM eller WHERE. Det går möjligen att argumentera för SELECT * FROM table1,table2 är en implicit cross join och är därför en del av FROM men 1. varför inte bara säga FROM istället för JOIN och 2. vad är i sådana fall en JOIN i WHERE?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Eller så handlar det om C/C++, två språk som totalt dominerar sett till vilken typ av maskinkod som körs på datorer. Om det är kanske 90% av all aktiv maskinkod som är kompilerad C/C++ ligger det nog ganska nära sanningen.

Trots dominansen är det få som skriver C/C++ kod. Tar man hela programmeringskollektivet rör det sig säkert om färre än 20% och det beror ofta på att det är en något annorlunda värld jämfört med andra typer av språk.

Vad har detta att göra med att du beter dig som en obstinat 14-åring när du sitter och käftar emot saker som du har lite till ingen koll om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Vad har detta att göra med att du beter dig som en obstinat 14-åring när du sitter och käftar emot saker som du har lite till ingen koll om?

För att det är en så tråkig utveckling. Äldre arbetskamrater har givit upp, de orkar inte diskutera med personer som precis lärt sig programmera och tror de är världens bästa programmerare.

Det finns inget rätt eller fel inom programmering och det borde alla som pysslat med programmering veta om. Det finns bättre och sämre men vad som är bättre eller sämre beror på massa andra faktorer.

I tråden som handlar om minnessäkerhet, en nybörjare i C eller C++ är farlig för det kommer bli problem. Men det är inte samma sak som att det är problem för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Med Speciellt angående APL avsåg jag att man åtminstone dåförtiden behövde specialtangentbord, gick i o f s att mappa om tangentbordet men det var knöligt. Vore kul att testa igen kanske.
Men nu när ni har väckt intresset igen blir det lite för mycket. Får ta det lite pö om pö...

Det finns en online repl för Dyalog APL på tryapl.org där man inte behöver en speciell tangentbordslayout. Där kan man använda ` som prefix plus en bokstav eller tab completion, man skriver helt enkelt två tecken som mest liknar den symbol man vill ha och trycker tab. (ii<tab> -> ⍳, i_ / _i<tab> -> ⍸, :- / -:<tab> -> ÷ osv).
I windows kan man enkelt ställa in separata layouter per fönster. Det hänger med en layout där man kommer åt symbolerna via AltGr. Jag använder en helt egen layout med två AltGr tangenter, men det har mer att göra med att jag har ett ganska speciellt tangentbord och använder colemak.

Som språk tycker jag att APL är intressant eftersom det är ett språk som har påverkat hur jag tänker även i andra språk. Jag använder det ofta som ett tanke-hjälpmedel vid t.ex. algoritmdesign. Arrayspråk mappar dessutom bra mot hur hårdvaran faktisk fungerar om det är något man senare vill översätta till vektoriserad kod. En annan fördel är att man kan skriva APL för hand med penna och papper. APL ursprung var ju inte som ett programmeringsspråk utan Iversons försök att förbättra TMN (traditional math notation). Om man tar reduktioner som exempel. Σ och ∏ finns men sen då? Om man vill ha min eller max som dessutom saknar symbol i TMN? I APL skriver man det som +/ ×/ ⌊/ ⌈/.

Om nån läser det här och inte bara tänker wtf hieroglyfer så kan man testa att lösa 10 enkla utmaningar i APL challenge. Allt man behöver kunna om APL beskrivs i varje utmaning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Detta låter som du 1. inte fattar vad JOIN är och 2. inte känner till hur en SQL-query är strukturerad. FROM, JOIN och WHERE är separata klausuler så JOIN har aldrig tillhört varken FROM eller WHERE. Det går möjligen att argumentera för SELECT * FROM table1,table2 är en implicit cross join och är därför en del av FROM men 1. varför inte bara säga FROM istället för JOIN och 2. vad är i sådana fall en JOIN i WHERE?

Bad AI skriva ett exempel (orkade inte skriva själv)

-- Method 1: JOIN in FROM clause (Modern ANSI SQL Syntax) SELECT c.customer_name, c.email, o.order_id, o.order_date, o.total_amount FROM customers c INNER JOIN orders o ON c.customer_id = o.customer_id WHERE o.order_date >= '2024-01-01' ORDER BY o.total_amount DESC; -- Method 2: JOIN in WHERE clause (Older Syntax) SELECT c.customer_name, c.email, o.order_id, o.order_date, o.total_amount FROM customers c, orders o WHERE c.customer_id = o.customer_id AND o.order_date >= '2024-01-01' ORDER BY o.total_amount DESC;

Byggs logik för att automatiskt generera och det skall vara enkelt för de som anpassar applikationen ställde det här till mycket mer problem än vad man kanske först kan tycka. Räkna ut vad som skall inkapslas i parenteser mm blev komplicerat

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Jag misstänker att @serafim har praktisk erfarenhet.

Ja, en hel del, både praktisk och teoretisk, som jag sa tidigare (enligt min äldste son) är jag en matematiker som halkat ner i dataträsket. Har hållit på med programspråksteori, undervisat om det, använt det i det praktiska livet (om än ganska lite), programmerat en hemsk massa. Men nu är jag gammal och mycket av kunskaperna har eroderat bort p.g.a. för lite användning, speciellt inom matten. Men databasteknik och databasmatematik sitter fortfarande kvar i huvudet eftersom jag blivit miljöskadad av att använda det så mycket.

hittade stavfel ... igen
Visa signatur

Debian, bara Debian

Permalänk
Medlem

Detta har fortfarande inget med ditt beteende att göra. Du ser att det är fler än jag som tror att du trollar.

Skrivet av klk:

För att det är en så tråkig utveckling.

Nej, det är inte en tråkig utveckling så länge man inte är rädd för utveckling. Varför inte bara gå tillbaka och köra Windows 95 med 56k-modem och det var så bra förr? Du jobbar ju inom fel område om du vill ha en långsam utvecklingstakt.

Skrivet av klk:

Äldre arbetskamrater har givit upp, de orkar inte diskutera med personer som precis lärt sig programmera och tror de är världens bästa programmerare.

Det låter som dom är trötta på dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Men nu är jag gammal och mycket av kunskaperna har eroderat bort p.g.a. för lite användning, speciellt inom matten. Men databasteknik och databasmatematik sitter fortfarande kvar i huvudet eftersom jag blivit miljöskadad av att använda det så mycket.

Jag förstår faktiskt inte varför du kritisera mig isåfall för det tyder på stort databasintresse. Jag tror faktiskt inte det finns mer än en handfull personer i Sverige som jobbat lika mycket med databashanering som jag gjort. Man lär sig och hur man med olika trick kan få till mängder med funktionalitet.

Ser jag någon annan som är duktig på databaser är det intressant och man blir nyfiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Bad AI skriva ett exempel (orkade inte skriva själv)

-- Method 1: JOIN in FROM clause (Modern ANSI SQL Syntax) SELECT c.customer_name, c.email, o.order_id, o.order_date, o.total_amount FROM customers c INNER JOIN orders o ON c.customer_id = o.customer_id WHERE o.order_date >= '2024-01-01' ORDER BY o.total_amount DESC; -- Method 2: JOIN in WHERE clause (Older Syntax) SELECT c.customer_name, c.email, o.order_id, o.order_date, o.total_amount FROM customers c, orders o WHERE c.customer_id = o.customer_id AND o.order_date >= '2024-01-01' ORDER BY o.total_amount DESC;

Byggs logik för att automatiskt generera och det skall vara enkelt för de som anpassar applikationen ställde det här till mycket mer problem än vad man kanske först kan tycka. Räkna ut vad som skall inkapslas i parenteser mm blev komplicerat

Läste du ens mitt inlägg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Nej, det är inte en tråkig utveckling så länge man inte är rädd för utveckling. Varför inte bara gå tillbaka och köra Windows 95 med 56k-modem och det var så bra förr? Du jobbar ju inom fel område om du vill ha en långsam utvecklingstakt.

Om du bara visste hur komplex kod man tvingades skriva för att hantera långsamma uppkopplingar eller replikering.

Säljare som åkte utomlands kunde inte koppla upp sig mot central databas. Men de måste ändå kunna mata in uppgifterna. Det skedde då lokalt och sedan när åkte in på kontoren synkroniserades deras data med central databas, det var så man kunde lösa CRM för resesäljare och andra som reste.

De som gör system idag är inte i närheten av samma komplexitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av jclr:

Det finns en online repl för Dyalog APL på tryapl.org där man inte behöver en speciell tangentbordslayout. Där kan man använda ` som prefix plus en bokstav eller tab completion, man skriver helt enkelt två tecken som mest liknar den symbol man vill ha och trycker tab. (ii<tab> -> ⍳, i_ / _i<tab> -> ⍸, :- / -:<tab> -> ÷ osv).
I windows kan man enkelt ställa in separata layouter per fönster. Det hänger med en layout där man kommer åt symbolerna via AltGr. Jag använder en helt egen layout med två AltGr tangenter, men det har mer att göra med att jag har ett ganska speciellt tangentbord och använder colemak.

Som språk tycker jag att APL är intressant eftersom det är ett språk som har påverkat hur jag tänker även i andra språk. Jag använder det ofta som ett tanke-hjälpmedel vid t.ex. algoritmdesign. Arrayspråk mappar dessutom bra mot hur hårdvaran faktisk fungerar om det är något man senare vill översätta till vektoriserad kod. En annan fördel är att man kan skriva APL för hand med penna och papper. APL ursprung var ju inte som ett programmeringsspråk utan Iversons försök att förbättra TMN (traditional math notation). Om man tar reduktioner som exempel. Σ och ∏ finns men sen då? Om man vill ha min eller max som dessutom saknar symbol i TMN? I APL skriver man det som +/ ×/ ⌊/ ⌈/.

Om nån läser det här och inte bara tänker wtf hieroglyfer så kan man testa att lösa 10 enkla utmaningar i APL challenge. Allt man behöver kunna om APL beskrivs i varje utmaning.

Visst var APL intressant att testa och en del grupper höll på med det på rätt hög nivå, skrev till och med användagränssnitt i APL, såg också att det finns en sida om hur man skapar användargränssnitt i Dyalog APL (men man måste ha ett användarnamn och login och det har jag inte). Jag kanske testar igen men just nu är det mycket annat jag vill testa så APL får troligen vänta ett tag.

Visa signatur

Debian, bara Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Om du bara visste hur komplex kod man tvingades skriva för att hantera långsamma uppkopplingar eller replikering.

Nu jobbar jag inom embedded och då förekommer också långsamma uppkopplingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Vågar du inte utveckla dina tankar

Hade jag inte berättat lite om min bakgrund hade jag blivit sågad vid fotknölarna för det blir man direkt idag bara man vågar prata alternativa lösningar, det är en mycket trist utveckling och har förstört massor

Få vågar käfta emot när flockens "experter" berättar hur man skall göra.

En gnutta självinsikt hade kanske inte skadat. Kan ju även betyda något när ingen, bokstavligen ingen håller med dig. Du är ju knappast ensam om att ha erfarenhet i branschen på ett forum likt detta, med erkänt duktiga personer, Yoshman exempelvis.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

En gnutta självinsikt hade kanske inte skadat. Kan ju även betyda något när ingen, bokstavligen ingen håller med dig. Du är ju knappast ensam om att ha erfarenhet i branschen på ett forum likt detta, med erkänt duktiga personer, Yoshman exempelvis.

Det är ett mycket stort område branschen är, finns mängder av olika områden och att ha erfarenhet inom en något innebär inte på långa vägar att man kan allt.

Det tråden handlar om är kritiken mot minnessäkerhet mot C/C++ även om tråden pratar om en hel del annat och det är kanske inte så konstigt att tråden då samlar personer som inte gillar C/C++. Eller kanske inte lyssnar på C/C++ utvecklare som kommit så långt så de vet hur man skall använda språket.

Du kan koka ner min argumentation till ett enda område och det är brukar idag kallas för data orienterad design. Förstår man hur det skall användas och vad det handlar om så går det inte att slå om det är två likvärdiga som tävlar där ena använder tekniken och de andra inte gör det.

Har använt tekniken för flera olika applikationer jag varit med och tagit fram, går i princip inte att misslyckas.
Det är faktiskt inte ens svårt

Om man blir sur över att få mycket bra tips inom programmering, Hur tänker man då?

Finns flera orsaker till varför DOD är så effektivt, inte bara att det blir snabb kod. Den viktigaste enligt mig är troligen att man inte trasslar in sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Utvecklar lite med ett exempel som kanske ger bra insikt om DOD (skriva kod kring data och system domänen istället för användardomänen).

Stort problem att skriva WIn32 applikationer med dialoger och annat from common controls är att hålla reda på id.

Varje del i en dialog (knapp, editbox, dropdown mm) har ett id men också en "handle". De här ID numren används för att hantera värden, fånga upp knapptryckningar mm.

Hårdkodas värden mot användardomänen, att exempelvis man mappar edit kontroller direkt mot fält i databasen, det är det vanliga men det blir problem när något ändras. Annan logik som att "tömma" (nollställa) fält får göras separat för varje dialog. Större databaser och det blir massor av ID att hålla reda på (man trasslar in sig).

En data orienterad lösning (DOD) kan istället se ut som att lösningen struntar in användar domänen och istället fokuserar på system domänen, Hur fungerar det i operativsystemet.

Då skulle olika typer av kontroller kunna få olika sekvenser. Låt säga att alla edit kontroller får sekvenser mellan 1000 - 1999, knappar sekvenser mellan 2000 - 2999 och så vidare.
Istället för att ha ID nära slumpvis för varje värde går det istället att använda ID och samtidigt veta en del för inte bara att man nu kan bygga återanvändbara metoder (lätt att skriva metoder som alla dialoger använder för att tömma sig eller annat), numret berättar också vad det är för typ av kontroll.

CRM systemet jag var med och gjorde, där använde vi den här tekniken för det var massor av dialoger, men varje dialog hade inte speciellt mycket kod. Programmerarna behövde heller inte lära sig "användardomänen". Beskrivning hur fält mappades med dialoger klarade personer som var kunniga om det (hur programmet skulle fungera) göra.

En ganska simpel lösning som sparade massor med tid och vi slapp trassel

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Det är ett mycket stort område branschen är, finns mängder av olika områden och att ha erfarenhet inom en något innebär inte på långa vägar att man kan allt.

"Det var en gång ..."

Skrivet av klk:

Det tråden handlar om är kritiken mot minnessäkerhet mot C/C++ ...

Nej, tråden handlar inte om kritik. Tråden handlade ursprungligen om utvecklingen av C++ och om det fanns något som tyder på att C++ skulle kunna anses minnessäkert i framtiden.

Det är din hjärna som gjort tolkningen av svaret "nej C++ är inte minnessäkert och det ser inte ut att bli det i närtid" som kritik mot C och C++.

Skrivet av klk:

... även om tråden pratar om en hel del annat och det är kanske inte så konstigt att tråden då samlar personer som inte gillar C/C++. Eller kanske inte lyssnar på C/C++ utvecklare som kommit så långt så de vet hur man skall använda språket.

Det är nog ingen som sagt att dom inte gillar C och jag uppfattar inte att tråden samlat folk som ogillar C++. Min uppfattning är att folk har hittat till tråden eftersom du gör absurda påstående om alla möjliga område som folk (av olika bakgrund) har erfarenhet inom.

Skrivet av klk:

Om man blir sur över att få mycket bra tips inom programmering, Hur tänker man då?

Nu citerade @Dimman ditt svar till mig där du blev kränkt över att jag kritiserade dig, så din fråga riktar du nog bäst till dig själv. Varför blir du sur över tillrättavisning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Utvecklar lite med ett exempel som kanske ger bra insikt om DOD (skriva kod kring data och system domänen istället för användardomänen).
...

Tror ingen bryr sig om ditt DOD-svamlande. Kritiken var att du talar som du är bäst på ett område när du samtidigt gör det uppenbart för läsaren att du inte har särskilt bra koll på området. Det är därför jag och andra anser att du trollar om inte annat så är du ett textboksexempel på Dunning-Kruger-effekten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Tror ingen bryr sig om ditt DOD-svamlande. Kritiken var att du talar som du är bäst på ett område när du samtidigt gör det uppenbart för läsaren att du inte har särskilt bra koll på området. Det är därför jag och andra anser att du trollar om inte annat så är du ett textboksexempel på Dunning-Kruger-effekten.

Eller så är det du som inte förstår

Jag postade tidigare en video och gör det igen, om du tror jag är ensam
Länk till inlägget: #20950484

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Tror ingen bryr sig om ditt DOD-svamlande.

Förr eller senare tror jag man är så illa tvungen. I och med LLM så blir de som lär sig så extremt effektiva samtidigt som LLMer nära nog kan ta över användardomäns programmering.

Påstår inte att det är bra för antalet programmerare som behövs tror jag kommer minska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Eller så är det du som inte förstår

Jag postade tidigare en video och gör det igen, om du tror jag är ensam
Länk till inlägget: #20950484
https://www.youtube.com/watch?v=wo84LFzx5nI

Jag kunde inte bry mig mindre om ditt DOD-svamlande och jag bryr mig inte mycket om Casey Muratori. Varför bryr du dig så mycket om Casey?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Förr eller senare tror jag man är så illa tvungen. I och med LLM så blir de som lär sig så extremt effektiva samtidigt som LLMer nära nog kan ta över användardomäns programmering.

Varför?

Personligen har jag inte sett något som är jätteimponerande gällande LLMer och kodning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Varför?

Personligen har jag inte sett något som är jätteimponerande gällande LLMer och kodning.

Sluta kommentera hans inlägg. Du göder ett troll.
Kolla andra trådar som han lagt sig i, samma sak (nästan) överallt tills ingen orkar svara.

Liten korrigering.
Visa signatur

Debian, bara Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Varför?

LLM är ett verktyg och verktyg kan användas olika. Pröva att förträna LLM med HN får du se, den snappar upp det direkt.

Man blir mycket snabb med LLM men om utvecklaren inte är van att producera välstrukturerad kod kommer utvecklaren bli snabb på att producera skit.
Om utvecklaren däremot vet hur man producerar strukturerad kod kan utvecklaren bli mycket snabb på att producera bättre kvalitet.

Så det som sker nu är att skillnaden mellan senior och junior utvecklare blir större

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Sluta kommentera hans inlägg. Du göder ett troll.
Kolla andra trådar som han lagt sig i, samma sak (nästan) överallt tills ingen orkar svara.

Nu är jag kanske bara aktiv i den här tråden va, mycket sparsamt med inlägg i något annat

Det beror på att det är skilland på praktisk erfarenhet och teoretisk erfarenhet. Har man bara teoretisk erfarenhet så har man bara läst om något, man tror att det man läst är rätt. Det kan vara rätt men det behöver inte vara rätt. Personer med praktisk erfarenhet kan mycket snabbt märka om någon "bara" har teoretisk erfarenhet, man vet liksom vad som är svårt för man har slitit själv med det.

Har du praktisk erfarenhet så vet du, då har du prövat och förstått.

Många som läser tolkar också saker känslomässigt, ingen hinner läsa allt. Skrivs ett längre inlägg så kan eventuellt en läsare snappa upp en liten del. Är det då något i denna del som är negativt brukar det vara det man minns.
Därför kan ibland två som håller med varandra ändå misstolka varandra eftersom de inte läser vad de skriver.

Och för att applicera ovanstående på tråden (praktisk jämfört med teoretisk). Det är många C/C++ programmerare som inte förstår kritiken mot språket eftersom de har praktisk erfarenhet och inte upplever det som ett problem. Minneshantering är bland det första man lär sig, går liksom inte att undvika eftersom det smäller annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Nu är jag kanske bara aktiv i den här tråden va, mycket sparsamt med inlägg i något annat

Det beror på att det är skilland på praktisk erfarenhet och teoretisk erfarenhet. Har man bara teoretisk erfarenhet så har man bara läst om något, man tror att det man läst är rätt. Det kan vara rätt men det behöver inte vara rätt. Personer med praktisk erfarenhet kan mycket snabbt märka om någon "bara" har teoretisk erfarenhet, man vet liksom vad som är svårt för man har slitit själv med det.

Jag tror det är många i den här tråden som har betydligt mer, eller åtminstone lika mycket, praktisk erfarenhet än du har. I synnerhet praktisk erfarenhet av mer saker än bara C++ i Windows-miljö vilket verkar vara nästintill det enda språk och miljö du har erfarenhet av.

Skillnaden är att de dessutom har teoretisk kunskap och formell utbildning vilket det är pinsamt uppenbart att du inte har så mycket av.

Permalänk

Nå, hur skall du ha det? Du är väldigt kritisk mot allt som underlättar minneshanteringen och kommer med påståenden som

Skrivet av klk:

Minneshantering är bland det första man lär sig, går liksom inte att undvika eftersom det smäller annars.

men du använder smart pointers i koden du postar:

Skrivet av klk:

std::unique_ptr<table> ptableLineListLocal = std::make_unique<table>(pcolumnsThread, 10, ptableLineList->get_flags(), 10); //

Vad det inte stödhjul för de mindre erfarna utvecklarna? Smart pointers är väl inget som en riktigt karl använder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Nå, hur skall du ha det? Du är väldigt kritisk mot allt som underlättar minneshanteringen och kommer med påståenden som

men du använder smart pointers i koden du postar:

Vad det inte stödhjul för de mindre erfarna utvecklarna? Smart pointers är väl inget som en riktigt karl använder?

C++ har konstruktorer och destruktorer, normalt raderas allokerade minnesblock i destruktorn. Det gör de flesta och gör man det så är problemet löst med minnesläckor (oftast i alla fall). Tolkar inte som just minnesläckor är problemet för då borde inte rust användas som föredöme eftersom det tydligen är vanligt med minnesläckor där också.

Har jag förstått rätt är det huvudsakliga problemet med att skriva/läsa till områden man inte får läsa/skriva från

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Jag tror det är många i den här tråden som har betydligt mer, eller åtminstone lika mycket, praktisk erfarenhet än du har. I synnerhet praktisk erfarenhet av mer saker än bara C++ i Windows-miljö vilket verkar vara nästintill det enda språk och miljö du har erfarenhet av.

Skillnaden är att de dessutom har teoretisk kunskap och formell utbildning vilket det är pinsamt uppenbart att du inte har så mycket av.

Säkert och när den applikation jag refererat till, när vi skrev den hade jag arbetat med utveckling i drygt 1 år.
Det jag lärde mig på var anställningen innan, min chef där var mycket duktig och vi gjorde ett deklarationsprogram. Det lärde jag mig massor av

Hur länge man programmerat är enligt mig ett dåligt mått.

Ett annat exempel som jag tror jag nämnt i början på tråden om EHPT. EHPT gick egentligen i konkurs men Ericsson svalde dem (3000 anställda). Att de skulle gå i konkurs kände jag till c.a. 2 år innan de gjorde det och hur kunde jag göra det?
En vän till mig arbetade där och beskrev om deras problem i arkitekturen, att den aldrig skulle klara av de krav de hade. Men han vågade inte berätta eftersom han "bara" var kodslav. De hade investerat så mycket pengar i en ny produkt, hur berättar man för chefer och ledning att det inte kommer fungera?

Han bollade alltså bara ideer om hur man skulle kunna förklara för chefer som inte förstod det tekniska. Han gjorde ett försök men det bet inte så det gick som det gick.

Det här förloppet tror jag är jättevanligt med tanke på hur många krashade projekt som finns.