Det finns en online repl för Dyalog APL på tryapl.org där man inte behöver en speciell tangentbordslayout. Där kan man använda ` som prefix plus en bokstav eller tab completion, man skriver helt enkelt två tecken som mest liknar den symbol man vill ha och trycker tab. (ii<tab> -> ⍳, i_ / _i<tab> -> ⍸, :- / -:<tab> -> ÷ osv).
I windows kan man enkelt ställa in separata layouter per fönster. Det hänger med en layout där man kommer åt symbolerna via AltGr. Jag använder en helt egen layout med två AltGr tangenter, men det har mer att göra med att jag har ett ganska speciellt tangentbord och använder colemak.
Som språk tycker jag att APL är intressant eftersom det är ett språk som har påverkat hur jag tänker även i andra språk. Jag använder det ofta som ett tanke-hjälpmedel vid t.ex. algoritmdesign. Arrayspråk mappar dessutom bra mot hur hårdvaran faktisk fungerar om det är något man senare vill översätta till vektoriserad kod. En annan fördel är att man kan skriva APL för hand med penna och papper. APL ursprung var ju inte som ett programmeringsspråk utan Iversons försök att förbättra TMN (traditional math notation). Om man tar reduktioner som exempel. Σ och ∏ finns men sen då? Om man vill ha min eller max som dessutom saknar symbol i TMN? I APL skriver man det som +/ ×/ ⌊/ ⌈/.
Om nån läser det här och inte bara tänker wtf hieroglyfer så kan man testa att lösa 10 enkla utmaningar i APL challenge. Allt man behöver kunna om APL beskrivs i varje utmaning.