datorn får BSOD när ansluten till wifi 6E

Permalänk
Medlem

datorn får BSOD när ansluten till wifi 6E

Gjorde en tråd för någon vecka sedan som handlade om att min nybyggda dator startar om sig vid idle och nu verkar jag se ett mönster. Detta händer bara när jag är ansluten till mitt 6ghz wifi.

Jag har fått ett ersättningsmobo och precis samma sak händer.
Antar att wifi drivrutinerna som tillhandahålls av Gigabyte är defekta och hittar inte någon drivrutin på Realteks hemsida så att jag kan testa äldre eller nyare versioner.

Någon som varit med om liknande och kanske har en lösning?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Bekräfta att det är drivrutinerna först och främst, kör på kabel i minst ett dygn.
Du får lista hårdvara om du vill ha hjälp med att hitta drivrutiner eller annan hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Gjorde en tråd för någon vecka sedan som handlade om att min nybyggda dator startar om sig vid idle och nu verkar jag se ett mönster. Detta händer bara när jag är ansluten till mitt 6ghz wifi.

Jag har fått ett ersättningsmobo och precis samma sak händer.
Antar att wifi drivrutinerna som tillhandahålls av Gigabyte är defekta och hittar inte någon drivrutin på Realteks hemsida så att jag kan testa äldre eller nyare versioner.

Någon som varit med om liknande och kanske har en lösning?

Får du samma felkod som innan (dvs kernel-power och event 41)?
Hade drivarna varit defekta bör du kunna hitta massvis med trådar på nätet om samma problem.

Permalänk
Rekordmedlem

Installerar du drivrutiner separat/manuellt för att de som win uppdate kör in inte fungerar ellrr för att de saknas via win update ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Bekräfta att det är drivrutinerna först och främst, kör på kabel i minst ett dygn.
Du får lista hårdvara om du vill ha hjälp med att hitta drivrutiner eller annan hjälp

Datorn kraschar ganska snabbt efter jag anslutit till 6ghz.
Datorn är stabil på 5ghz, kabel osv.
Realtek 8852.

Skrivet av Shiftypants:

Får du samma felkod som innan (dvs kernel-power och event 41)?
Hade drivarna varit defekta bör du kunna hitta massvis med trådar på nätet om samma problem.

Ja samma koder i loggboken. I whocrashed kan koden skilja lite.
Fast det finns inte så många där ute med Ryzen 9700. Om det spelar roll vet jag inte.

Skrivet av mrqaffe:

Installerar du drivrutiner separat/manuellt för att de som win uppdate kör in inte fungerar ellrr för att de saknas via win update ?

Separat då det saknas i Windows Update.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Ett Intel BE200 verkar kosta runt 300 spänn om den befintliga kretsen sitter i en M.2 och 5 GHz eller kabel inte duger. Det är ju antagligen däromkring du kan begära ersättning av säljaren av moderkortet om du inte tänker häva hela köpet. Summan är dock för låg för ARN, så det finns ingen anledning för säljaren att bry sig om annat än hävning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Ett Intel BE200 verkar kosta runt 300 spänn om den befintliga kretsen sitter i en M.2 och 5 GHz eller kabel inte duger. Det är ju antagligen däromkring du kan begära ersättning av säljaren av moderkortet om du inte tänker häva hela köpet. Summan är dock för låg för ARN, så det finns ingen anledning för säljaren att bry sig om annat än hävning.

Båda korten är på väg tillbaka och Amazon ska ge pengarna tillbaka.
Har beställt ett Asrock. Kommer uppdatera tråden när jag testat det.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

UPDATE:
Med ett nytt moderkort från Asrock funkar nu datorn problemfritt. Helt otroligt att Gigabyte låter en drivrutin som blåskärmar folks datorer ligga kvar på hemsidan.

Visa signatur

Citera för svar.