Server för hosting av spelservrar, non profit org.

Permalänk
Medlem

Server för hosting av spelservrar, non profit org.

Hej,

Jag är med i styrelsen i en E-sportsförening och vi har behov av en egen server. Vi får ganska bra med bidrag så det kan komma att löna sig att köra eget istället för att hyra in sig nånstans, men jag vet inte alls var jag skulle börja!

Mål/behov: Att enkelt kunna sätta upp dedikerad spelserver på diverse spel, men exempelvis Minecraft och CS2 till att börja med.

Mjukvara: Nån sorts Linux-dist antar jag är bäst här, men då jag aldrig riktigt pillat med det så behöver jag hjälp med var jag bör börja. Annan mjukvara eller kör man tex Docker-containrar?

Hårdvara: Jag hade väl tänkt mig typ 10-12 kärnor ryzen, 64GB ram eller något? Jag vet inte alls vad som krävs för detta.

Budget: Då det är non profit så ju billigare ju bättre men vi får bidrag på egen hårdvara men ingenting på hyra vilket gör att beroende på pris så lönar det sig under ett par år.

Jag räknar med att servern kommer vara kapabel i 3-5+ år.

Vi har el, 10Gbps nätverk och ett rack (men även vanligt chassi funkar om det blir billigare).

Jag tar all hjälp jag kan få, våra medlemmar behöver kunna utvecklas och de behöver egna servrar för att vi ska kunna hantera saker smidigt och säkert även vid custom games.

Tack på förhand mina vänner!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Gällande hårdvara så köp en fet server ni har budget till, med både mycket ram gärna ECC, ordentligt med disk gärna hotswap, och bygg nån raid pool av det för lite redundans och cpu.
Operativ så kolla på Proxmox, så kan ni ha flera igång samtidigt. Finns även andra alternativ så som unraid osv.

https://datascientest.com/en/introduction-to-proxmox

https://www.proxmox.com/en/proxmox-virtual-environment/get-st...

https://phoenixnap.com/kb/how-to-build-a-server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hansar:

Gällande hårdvara så köp en fet server ni har budget till, med både mycket ram gärna ECC, ordentligt med disk gärna hotswap, och bygg nån raid pool av det för lite redundans och cpu.
Operativ så kolla på Proxmox, så kan ni ha flera igång samtidigt. Finns även andra alternativ så som unraid osv.

https://datascientest.com/en/introduction-to-proxmox

https://www.proxmox.com/en/proxmox-virtual-environment/get-st...

https://phoenixnap.com/kb/how-to-build-a-server

Rekommenderar du OOTB server eller att bygga eget?
Kan man få in detta på en budget på låt oss säga 40k?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej, jag har själv byggt en server som hostar flera olika spel samtidigt (Valheim, Satisfactory, Minecraft och Palworld). I mitt fall så använde jag Proxmox som operativ, och varje spel ligger på en egen virtuell maskin.

LinuxGSM har funkar otroligt bra för att hosta spelen: https://linuxgsm.com/servers/ - de har stöd för webhooks till exempelvis Discord också, ifall man vill ha någon sorts alerting. För övervakning så funkar gratisvarianten (open-source) av https://bleemeo.com/ också ypperligt.

Vet inte vad som krävs för de spel ni har tänkt att köra med, men min lilla server kör med en väldigt enkel AMD 5500GT och 64GB RAM. Skulle säkerligen vara bra att köra med något mer kraftfull ifall ni har tänkt att ha mycket action. Jag hade nog byggt något eget, för att få till någorlunda redundans med diskar utan att det sticker iväg alltför mycket i pris.

Visa signatur

Main Desktop: 7800X3D - 48GB RAM - 7900 XTX
Main Laptop: Framework 13 - 7640U - 32GB RAM
+ en massa servrar, laptops, raspberries osv

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att LinuxGSM funkar på de flesta distar, dock beroende på spel. Jag har hållt mig till Debian och Ubuntu, mest för att det inte är så mycket uppdateringar hela tiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Hej,

Jag är med i styrelsen i en E-sportsförening och vi har behov av en egen server. Vi får ganska bra med bidrag så det kan komma att löna sig att köra eget istället för att hyra in sig nånstans, men jag vet inte alls var jag skulle börja!

Mål/behov: Att enkelt kunna sätta upp dedikerad spelserver på diverse spel, men exempelvis Minecraft och CS2 till att börja med.

Mjukvara: Nån sorts Linux-dist antar jag är bäst här, men då jag aldrig riktigt pillat med det så behöver jag hjälp med var jag bör börja. Annan mjukvara eller kör man tex Docker-containrar?

Hårdvara: Jag hade väl tänkt mig typ 10-12 kärnor ryzen, 64GB ram eller något? Jag vet inte alls vad som krävs för detta.

Budget: Då det är non profit så ju billigare ju bättre men vi får bidrag på egen hårdvara men ingenting på hyra vilket gör att beroende på pris så lönar det sig under ett par år.

Jag räknar med att servern kommer vara kapabel i 3-5+ år.

Vi har el, 10Gbps nätverk och ett rack (men även vanligt chassi funkar om det blir billigare).

Jag tar all hjälp jag kan få, våra medlemmar behöver kunna utvecklas och de behöver egna servrar för att vi ska kunna hantera saker smidigt och säkert även vid custom games.

Tack på förhand mina vänner!

Tillägg 2: Jag personligen hade undvikit serverhårdvara och rack. De brukar låta väldigt mycket, bli varma och kan kosta hur mycket som helst. Det är klart att det finns enterprise-funktionalitet som är användbar, men i slutändan så behöver man fråga sig vad som är värt pengarna. En "vanlig" dator fungerar för det allra mesta, och ett någorlunda bra chassi gör att du kan stoppa in både tillräckligt med diskar och tillräckligt med kylning.

En annan aspekt är att det kan vara värt att bygga en lite enklare dator (för mycket mindre pengar), och om/när den inte räcker till så är det faktiskt inte hela världen att bygga en till. Alla spelservrar är ju ändå virtualiserade och har sin egna IP osv. Att man sitter med två stycken proxmox-system gör detsamma.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaks:

Hej, jag har själv byggt en server som hostar flera olika spel samtidigt (Valheim, Satisfactory, Minecraft och Palworld). I mitt fall så använde jag Proxmox som operativ, och varje spel ligger på en egen virtuell maskin.

LinuxGSM har funkar otroligt bra för att hosta spelen: https://linuxgsm.com/servers/ - de har stöd för webhooks till exempelvis Discord också, ifall man vill ha någon sorts alerting. För övervakning så funkar gratisvarianten (open-source) av https://bleemeo.com/ också ypperligt.

Vet inte vad som krävs för de spel ni har tänkt att köra med, men min lilla server kör med en väldigt enkel AMD 5500GT och 64GB RAM. Skulle säkerligen vara bra att köra med något mer kraftfull ifall ni har tänkt att ha mycket action. Jag hade nog byggt något eget, för att få till någorlunda redundans med diskar utan att det sticker iväg alltför mycket i pris.

Skrivet av kaks:

Kan tillägga att LinuxGSM funkar på de flesta distar, dock beroende på spel. Jag har hållt mig till Debian och Ubuntu, mest för att det inte är så mycket uppdateringar hela tiden.

Då min kunskap av Linux är väldigt limiterad och allt arbete blir volontärt så lät Ubuntu LTS rätt sjyst.
Men det kanske är simpelt att köra proxmox och köra upp en ubuntu LTS för varje "server"?

Jag har inga problem att bygga den själv om jag vet vad för hårdvara som behövs.
Duger mjuvaruraid eller krävs hårdvaruraid för detta?
Ett par större SSDer bör väl duga eller skall man köra SSD för OS och HDD för lagring?

Jag hade väl tänkt mig något som nedan, plus diskar, chassi osv såklart. Är jag helt ute o cyklar och bör istället köpa en färdig? Moderkortet stödjer ECC men vet inte var jag får tag på ECC minnen som passar.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/rZIuAQ8EEDAaQOVPs3pNXvk1cgE/exempel

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Då min kunskap av Linux är väldigt limiterad och allt arbete blir volontärt så lät Ubuntu LTS rätt sjyst.
Men det kanske är simpelt att köra proxmox och köra upp en ubuntu LTS för varje "server"?

Jag har inga problem att bygga den själv om jag vet vad för hårdvara som behövs.
Duger mjuvaruraid eller krävs hårdvaruraid för detta?
Ett par större SSDer bör väl duga eller skall man köra SSD för OS och HDD för lagring?

Jag hade väl tänkt mig något som nedan, plus diskar, chassi osv såklart. Är jag helt ute o cyklar?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/rZIuAQ8EEDAaQOVPs3pNXvk1cgE/exempelhttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/rZIuAQ8EEDAaQOVPs3pNXvk1cgE/exempel

Jag använder Linux på alla mina datorer hemma och på jobbet, så det är väl kanske svårt att uttala sig om hur simpelt Proxmox är. Tror dock inte du skulle ha alltför mycket problem med det, ifall du gav det en chans. Det går såklart att göra allt via en Ubuntu-installation, men frågan är om det inte blir svårare och krångligare än att dela upp det i virtuella maskiner.

I mitt fall kör jag en SSD (utan raid) för Proxmox och alla virtuella maskiner, och daglig backup av maskinerna till en HDD. Men då har jag heller inte särskilt höga krav på redundans.

Tycker att hårdvaran du valt verkar rimlig ur ett prestandaperspektiv. Vågar dock inte uttala mig om vad ni behöver för säkerhet gällande ECC, raid osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det finns flera fördelar med virtuella maskiner. Några exempel:

Om ett spel kraschar servern, då är det bara den maskinen som kraschar.
Om ett spel överbelastar servern, då är det bara den maskinen som blir överbelastad.
Ifall spelen skulle kräva olika versioner av något bibliotek så slipper du ens tänka på det ifall de är på olika maskiner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaks:

Jag använder Linux på alla mina datorer hemma och på jobbet, så det är väl kanske svårt att uttala sig om hur simpelt Proxmox är. Tror dock inte du skulle ha alltför mycket problem med det, ifall du gav det en chans. Det går såklart att göra allt via en Ubuntu-installation, men frågan är om det inte blir svårare och krångligare än att dela upp det i virtuella maskiner.

I mitt fall kör jag en SSD (utan raid) för Proxmox och alla virtuella maskiner, och daglig backup av maskinerna till en HDD. Men då har jag heller inte särskilt höga krav på redundans.

Tycker att hårdvaran du valt verkar rimlig ur ett prestandaperspektiv. Vågar dock inte uttala mig om vad ni behöver för säkerhet gällande ECC, raid osv.

Tänk att det blir in-house och på låg-mellan nivå. Vi ska inte sälja något externt så om det krashar får man ju starta upp servern igen. I värsta fall dra igång en återläsning från backup. Det blir primärt jag som skall sköta det och även om jag jobbar med IT support så har jag inte jobbat så mycket med serversidan av IT. Så själva lärandet och "HUR" löser jag nog rent praktiskt men behöver en skjuts i var jag ska börja.

Virtuella servrar har jag inga problem med. Jag bara tänker vad som körs på de servrarna och om det finns GUI eller bara CLI.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Tänk att det blir in-house och på låg-mellan nivå. Vi ska inte sälja något externt så om det krashar får man ju starta upp servern igen. I värsta fall dra igång en återläsning från backup. Det blir primärt jag som skall sköta det och även om jag jobbar med IT support så har jag inte jobbat så mycket med serversidan av IT. Så själva lärandet och "HUR" löser jag nog.

Virtuella servrar har jag inga problem med. Jag bara tänker vad som körs på de servrarna och om det finns GUI eller bara CLI.

Då hade jag kört på vanlig konsumthårdvara! Med Proxmox så kan du köra med både GUI och CLI, beroende på vad servern har stöd för. Det går att styra både GUI och CLI helt och hållet i webbläsaren. Och prestandan när du kör med GUI är faktiskt helt ok. Med det sagt så är GUI i sig helt överflödigt för själva spelservrarna och klarar du dig utan det så är det bättre. LinuxGSM är relativt enkelt att få igång

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Känner att jag behöver flika in att det är ganska ineffektivt att starta upp virtuella maskiner för respektive spelserver.

Om det är spel som finns via Steam i huvudsak så rekommenderar jag istället starkt att köra containers.
Så man har en container med SteamCMD (eller kanske en per spel beroende på hur man vill att det ska vara redundant bla bla bal) för alla spelservrar. Sedan har du en container per faktisk spelserver.

Jag håller med ovan om att köra med konsumentprylar i första hand OCH (viktigt) kör med redundans och cache-pooler (om du inte kör all-flash (dvs inga snurr-diskar/HDD's).
Lagring brukar inte vara där det tryter när det kommer till spelservrar utan snarare RAM och lagom med CPU.
CPU ska klara att hantera snabba bursts och kanske från flera servrar samtidigt (beroende på hur många som ska hostas).

Frågan är ju hur många spelservrar kommer att köra samtidigt?
Hur många spelare uppskattas det att max finnas på respektive server och totalt?
Matcha rekommenderade krav för spelservrarna mot någon form av övre-mellanväg (oekonomiskt att matcha mot att det 100% av tiden är fullt på alla servrar)

Bena upp lite mer hur de faktiska kraven ser ut, inte hårdvara alltså, så kan man sedan börja titta på vilken lösning och hårdvara som passar bäst för ändamålet.
Du behöver dock inte alls lyssna på mig om detta men det är mina spontana tankar

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Tänk att det blir in-house och på låg-mellan nivå. Vi ska inte sälja något externt så om det krashar får man ju starta upp servern igen. I värsta fall dra igång en återläsning från backup. Det blir primärt jag som skall sköta det och även om jag jobbar med IT support så har jag inte jobbat så mycket med serversidan av IT. Så själva lärandet och "HUR" löser jag nog rent praktiskt men behöver en skjuts i var jag ska börja.

Skrivet av kaks:

Då hade jag kört på vanlig konsumthårdvara! Med Proxmox så kan du köra med både GUI och CLI, beroende på vad servern har stöd för. Det går att styra både GUI och CLI helt och hållet i webbläsaren. Och prestandan när du kör med GUI är faktiskt helt ok. Med det sagt så är GUI i sig helt överflödigt för själva spelservrarna och klarar du dig utan det så är det bättre. LinuxGSM är relativt enkelt att få igång

Gällande GUI / CLI så har många utvecklat hjälpverktyg just för ändamålet att styra spelservrar (för specifika spel).
Så hämta hem de verktyg som verkar bäst för respektive spel och ha dem installerade på en "management maskin" som i detta fallet kan vara en egen virtuell maskin eller en helt fristående dator/laptop som över nätverket ansluter till servrarna.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Känner att jag behöver flika in att det är ganska ineffektivt att starta upp virtuella maskiner för respektive spelserver.

Om det är spel som finns via Steam i huvudsak så rekommenderar jag istället starkt att köra containers.
Så man har en container med SteamCMD (eller kanske en per spel beroende på hur man vill att det ska vara redundant bla bla bal) för alla spelservrar. Sedan har du en container per faktisk spelserver.

Jag håller med ovan om att köra med konsumentprylar i första hand OCH (viktigt) kör med redundans och cache-pooler (om du inte kör all-flash (dvs inga snurr-diskar/HDD's).
Lagring brukar inte vara där det tryter när det kommer till spelservrar utan snarare RAM och lagom med CPU.
CPU ska klara att hantera snabba bursts och kanske från flera servrar samtidigt (beroende på hur många som ska hostas).

Hur många spelare uppskattas det att max finnas på respektive server och totalt?
Matcha rekommenderade krav för spelservrarna mot någon form av övre-mellanväg (oekonomiskt att matcha mot att det 100% av tiden är fullt på alla servrar)

Bena upp lite mer hur de faktiska kraven ser ut, inte hårdvara alltså, så kan man sedan börja titta på vilken lösning och hårdvara som passar bäst för ändamålet.
Du behöver dock inte alls lyssna på mig om detta men det är mina spontana tankar

Det är ju inte speciellt mycket overhead när du kör virtuella maskiner i Proxmox. Du kan ju också överprovisionera den virtualiserade hårdvaran, så att den totala mängden RAM för alla maskiner är mer än vad du har fysiskt Det går ju bra så länge alla maskiner inte används fullt ut hela tiden. Skulle nog tro att det är lättare att hantera spelservrarna på det sättet.

Ska man köra med ett hjälpverktyg som LinuxGSM så har de en artikel om det: https://docs.linuxgsm.com/configuration/multiple-game-servers

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaks:

Toppen! Låter ju bra.

Skrivet av GreyWilk:

Jättebra svar!

Budgeten bör tillåta all flash tänker jag.

Till en början är det bara en eller kanske 2 servrar som skall köras men planen är att det kanske blir upp mot 4-6stycken inom ett par år. Det är redan vid 2-3 servrar det mer eller mindre blir lönsamt för oss att ha egen hårdvara då vi får bidrag på hårdvara men inte ett öre på it-tjänster såsom hyra av server.

Till en start:
CS2 är ju max 12. Två lag ala 5 + ev spectators. Skall kräva 4 CPU och 6GB RAM
Minecraft handlar om max 20 users om vi skulle slänga upp en sådan. Max 2 stycken servrar men de behöver inte stå på 24/7 isåfall. Bör duga med 3-4 CPU och 6GB RAM per server.

Potentiellt en ARK server med ett par users om prestanda finns över. Bör funka med 2-3 CPU och 6GB RAM.

Kan vi även slänga upp typ en Windows server som redundans mot vår nuvarande hade det varit toppen.

Så kraven initialt är ganska låga men ekonomiskt för oss blir det fortfarande förmånligt om priset på maskinen ligger på 40k ex moms vid inköp om vi räknar på 5 år. Allt under den summan blir bara bättre.
Räknar jag då på 9900X som har 24 trådar som alla är starkare än kraven så bör det rulla på fint?

Men föreningen utvecklas konstant och det gör även E-sport i Sverige. Så vilka spel och servrar som behövs kan komma att ändras om ett par år.

Visa signatur

Permalänk

Glöm för tusan inte bort att räkna in backup och supportpersonal i slutpriset.

Många missar den delen när de ser prislappen för att hyra serverplats.

Att hålla en server i drift kommer plötsligt behöva handpåläggning utan förvarning mitt i natten eller när ingen är inne och då kommer den stå i samma läge tills någon gör sagda handpåläggning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Glöm för tusan inte bort att räkna in backup och supportpersonal i slutpriset.

Många missar den delen när de ser prislappen för att hyra serverplats.

Att hålla en server i drift kommer plötsligt behöva handpåläggning utan förvarning mitt i natten eller när ingen är inne och då kommer den stå i samma läge tills någon gör sagda handpåläggning.

Det är jag som är supportpersonal, backup kör vi lokalt isåfall även om 3-2-1 är bäst såklart så har vi inte något sådant idag.
Vi har ingen nuvarande aktivitet mer än mellan 16-21 samt helger men mestadels vardagar.

Visa signatur

Permalänk
Snusfri

Skulle helt klart satsa på en 16-20 cores Xeon Tower-server eller Workstation med 128-256GB RAM och Proxmox i som OS med LXC/VM's för de olika spelservrarna.

Man får en sådan från runt 20k som är något år gammal och är bra mycket säkrare och stabilare än konsumentprodukter som Ryzen eller Core.

Tex en Dell Precision 5820

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Skulle helt klart satsa på en 16-20 cores Xeon Tower-server eller Workstation med 128-256GB RAM och Proxmox i som OS med LXC/VM's för de olika spelservrarna.

Man får en sådan från runt 20k som är något år gammal och är bra mycket säkrare och stabilare än konsumentprodukter som Ryzen eller Core.

Tex en Dell Precision 5820

Det låter ju inte helt fel heller faktiskt. Behöver man några licenser vidare efter ett sådant köp eller är det plug n play efter det?
(just den du länkade har ju inte GPU så antar att man får slänga in en för att få bild men vi har ett antal GTX 970 som vi kan slänga in ett av).

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det låter ju inte helt fel heller faktiskt. Behöver man några licenser vidare efter ett sådant köp eller är det plug n play efter det?
(just den du länkade har ju inte GPU så antar att man får slänga in en för att få bild).

Du ansluter med valfri fjärrstyrning metod bara när den väl är rullande sen behövs ingen bildutgång.

Men vill du kunna ansluta till den fysist så köp nått sketet kort för typ 100:- på blocket å kräng i den behöver ingen grafikaccelerering för spelservrar bara nått att sopa i en skärm i.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

(just den du länkade har ju inte GPU så antar att man får slänga in en för att få bild men vi har ett antal GTX 970 som vi kan slänga in ett av).

De har flera olika på ITA-Store, med GPU också för lite mer pengar.
https://itastore.se/produkt-kategori/pc/workstation/?orderby=...

Du behöver ingen licens, bara att installera Proxmox tex som är gratis och köra från det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar Pterodactyl eller Pelican som är ersättaren när den lämnar beta. De använder sig av Docker vilket gör att man kan isolera samt skala servrarna efter resurserna som behövs, det är användbart för att undvika eventuella laggspikar då lasten kan korsa en annans tråd/kärna.. exempelvis när en moddad Minecraft server startar.

För bästa möjliga prestanda så ska man egentligen köra helt bare metal, dvs ett vanligt OS och LinuxGSM eller liknande, fast med Docker får man nästan identisk prestanda.

Du vill ha hårdvara som är bra på enkeltrådat, så exempelvis en begagnad enterprise server är inte det bästa valet för just detta.. håll dig till konsument i5/i7/i9 (E-cores är lite problematiska här dock.) samt Ryzen 5/7/9.

Jag själv kör på Proxmox som OS/hypervisor och ett par virtuella maskiner som "nodes" i Pterodactyl just nu och har gjort det sen några år tillbaka.

La till ett ord som jag missade..
Permalänk
Snusfri
Skrivet av pg0n:

Jag rekommenderar Pterodactyl eller Pelican som är ersättaren när den lämnar beta. De använder sig Docker vilket gör att man kan isolera samt skala servrarna efter resurserna som behövs, det är användbart för att undvika eventuella laggspikar då lasten kan korsa en annans tråd/kärna.. exempelvis när en moddad Minecraft server startar.

För bästa möjliga prestanda så ska man egentligen köra helt bare metal, dvs ett vanligt OS och LinuxGSM eller liknande, fast med Docker får man nästan identisk prestanda.

Du vill ha hårdvara som är bra på enkeltrådat, så exempelvis en begagnad enterprise server är inte det bästa valet för just detta.. håll dig till konsument i5/i7/i9 (E-cores är lite problematiska här dock.) samt Ryzen 5/7/9.

Jag själv kör på Proxmox som OS/hypervisor och ett par virtuella maskiner som "nodes" i Pterodactyl just nu och har gjort det sen några år tillbaka.

Absolut inte, så galet feltänkt.
Du vill ha serverhårdvara som är stabil istället för att få några få högre fps.
Speciellt om du skall köra flera olika servrar för säg 10 olika spel så vill du inte ha consumer-prylar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Absolut inte, så galet feltänkt.
Du vill ha serverhårdvara som är stabil istället för att få några få högre fps.
Speciellt om du skall köra flera olika servrar för säg 10 olika spel så vill du inte ha consumer-prylar.

Fel. Stabilitet och prestanda är helt olika saker.
Spelservrar är väldigt enkeltrådade och Xeons lämpar sig främst för multitrådade laster, exempelvis databaser.
Vet inte heller varför du drar upp stabiliteten, en dator oavsett om det är konsument eller server/workstation ska inte krascha.

Så du säger alltså att utvecklarna av Squad har fel när de anger detta som krav?
https://www.joinsquad.com/server-licensing-and-administration...

Permalänk
Hedersmedlem

Personligen hade jag sagt att det är bra att satsa på serverhårdvara.

Men inte för att man vill ha "stabiliteten" i en Xeon eller Epyc, eller för att man vill ha ECC-minne. Det är en spelserver. Om den kraschar startar den om och Kalle Gamer får vänta några minuter medan servern startar om. Eller i värsta fall gejma på en annan server eller gå ut och vidröra lite gräs eller något. Det är spelserver, inte bank.

Samma sak, du behöver inte satsa på typ redundant ström, klustring eller liknande. Det är bekvämt med RAID, bara för att det är drygt att behöva återställa från backup om disken skiter ner sig, men övriga komponenter är ju bara att byta om något går snett med.

Backup är mycket viktigare än RAID, och RAID är inte, och kan inte ersätta en backup.

Däremot vill man ha serverhårdvara så att du kan rackmontera den (mycket bättre än att någon PC ska stå någonstans, när ni ändå har ett rack att tillgå) och för att man vill ha en BMC så att man kan administrera servern på distans. Du vill inte behöva sitta kopplad mot din server med tangentbord och mus om du ska göra stora OS-uppdateringar, eller om OS:et hängt sig till den nivå att den behöver startas om. Istället vill du att din server har en BMC som gör att du på distans kan koppla upp dig och starta om serverns ström, eller fjärrstyra tangentbord och mus även i BIOS, så du kan fixa saker utan att behöva åka in mitt i natten, helgen, eller semestern.

Till sist behöver ni ha en plan för vad som händer om servern blir hackad, och hur ni underhåller servern med patchning t.ex. Virtuella maskiner kan vara ett bra sätt att begränsa skadan om en enskild spelserver blir hackad, men det i sig är inte en tillräcklig säkerhetsmekanism.

Permalänk
Medlem

Det beror väl också på vad man har för kvar på uptime osv. Man kan komplicera setupen det till oändligheten för att göra det lättare att supporta, men det ska vara värt investeringen i tid och pengar också.

"Good enough" och göra det enkelt för sig brukar räcka långt. Utan att för den skull sätta upp en Intel Celeron från 2005 i en maskin med publik IP utan brandvägg.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaks:

Det beror väl också på vad man har för kvar på uptime osv. Man kan komplicera setupen det till oändligheten för att göra det lättare att supporta, men det ska vara värt investeringen i tid och pengar också.

"Good enough" och göra det enkelt för sig brukar räcka långt. Utan att för den skull sätta upp en Intel Celeron från 2005 i en maskin med publik IP utan brandvägg.

Säg inte det, att komplicera setupen för mycket kan göra det svårare att supporta. En Linuxinstallation installerad direkt på järn med spelservrarna installerade direkt ovanpå kan vara enklare att förstå än att sätta sig in i hur virtualisering fungerar, t.ex. Och slippa behöva patcha flera servrar.

Men så finns det så klart nackdelar också med att köra allt på en enda stor server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaks:

Skrivet av pv2b:

Säg inte det, att komplicera setupen för mycket kan göra det svårare att supporta. En Linuxinstallation installerad direkt på järn med spelservrarna installerade direkt ovanpå kan vara enklare att förstå än att sätta sig in i hur virtualisering fungerar, t.ex. Och slippa behöva patcha flera servrar.

Men så finns det så klart nackdelar också med att köra allt på en enda stor server.

Jag har till och med månda på mig att ta fram förslag på hårdvaran om det ska komma på 2025 års bidrag. Så det är gärna det jag fokar på i första hand. Fick in förfrågan idag...
Om det är värt med consumer eller om man skall köra på serverhårdvara. Och isåfall vilken som kan tänkas klara av ändamålet i ca 4-5år minimum för att det ska vara värt det.
UPS skall inhandlas också i samband med detta. Förslag? Valfri APC med rätt strömbudget?
Då "serverrummet" ej är i stängd miljö i nuläget så vill jag gärna inte att den låter som en skållat troll om möjligt.*

Jag har inga problem att köra på virtualiserade servrar via tex Proxmox eller dylik mjukvara. LinuxGSM lät smidigt även om jag inte hunnit läsa mig in i det hela.

Går servern ner finns alltid alternativ att lösa tills jag fått upp den igen. Allt arbete sker voluntärt och när tid finns.
Brandvägg finns från Fortinet men jag är inte så insatt i den då det sköts av en annan i föreningen.

Jag tackar enormt för de svar jag fått hittills!

*

I nästa lokal kommer jag se till att det blir låst rum med korrekt kylning och då får den låta hur det vill. Nuvarande skall rivas inom 2 år.

Dold text
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då hade jag undvikit rack-hårdvara, eftersom de tenderar att låta som flygplan.

En workstation kan vara en smidig lösning då du slipper bygga själv, men det är å andra sidan egentligen inget komplicerat bygge om du skulle göra det själv. Att bygga blir bättre prestanda (inte säkert att det spelar någon som helst roll i praktiken för de spel ni hostar) och du får mer flexibilitet med vad gäller diskar och kylning. Plus att det är roligare

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns ju egentligen ingen anledning att krångla till det med tanke på att det ska användas för spelservrar.

Kör på typ en Ryzen 9 9950X, 64-128GB RAM, schysst NVMe-lagring. När det gäller mjukvara så hade jag kört Debian eller Ubuntu och kikat på LinuxGSM. Regelbundna backups är A&O iallafall på den data som är viktig(typ där spelvärldar och sånt sparas).

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz