Vinn nätagg från Seasonic

Att logga in på SweClockers drar igång 30% CPU användning

Permalänk

Att logga in på SweClockers drar igång 30% CPU användning

Hur tänkte ni här SweClockers? Captcha verifieringen tar för mig någonstans mellan 2-5 minuter, men belastar även min CPU löjligt mycket. Mina fläktar som är tempstyrda började tokvarva varpå jag öppnar aktivitetshanteraren och ser att Chromium tar 30% CPU användning i anspråk medans man verifierar sig med captcha hos er. Detta verkar sjukt onormalt. För att inte tala om irriterande.

Tråd flyttad till Feedback, där den trivs mycket bättre - MOD
Permalänk
Medlem

Har du provat en annan webläsare? Det behöver ju inte vara Sweclockers kod som är problemet.

Permalänk

Testade med Edge nu. Momentant går CPU användningen upp till dryga 20% men jag blev mycket snabbare verifierad, kanske för att jag precis nyss verifierat mig. Första webläsaren var degoogled chromium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fd-enjoyer:

Testade med Edge nu. Momentant går CPU användningen upp till dryga 20% men jag blev mycket snabbare verifierad, kanske för att jag precis nyss verifierat mig. Första webläsaren var degoogled chromium.

Vad har du för CPU, har du en äldre dual-core eller liknande med lägre specification är det inte lika konstig, men sitter man på en 7800X3D eller liknande så är det ju värre om den drar så mycket.

Permalänk

Jag har en Ryzen 7 7800X3D..

Permalänk
Snusfri

Problemet är Chrome/Chromium baserad webläsare, testa en riktig istället som Firefox.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

För mig tog det ca 1 sekund att verifiera mig på Sweclockers i Vivaldi.

Har du något plugin som kanske bråkar eller så?

Edit: Har inte loggat in där förut i den webbläsaren.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk

Lagers: Har inga add-ons installerade.

THB: Menar du på allvar att ca 65% av internetsurfare inte använder en "riktig browser"? Verkar vara en rätt extrem take.

Permalänk
Medlem

Jag märker inte av detta vid inlogg på sweclockers. knappen "jag är inte en robot" såg man tog lite extra cpu men inte i närheten av det du upplever.

Permalänk

Nåt galet är det ju, nog för att jag har VPN och kör chrome men 30% CPU användning för att utröna att jag inte är en robot och att det ska ta mellan 2-5 minuter!?

Permalänk
Medlem

Nu kommer vi framåt; från "Allt är Sweclockers fel" till att vi har VPN inblandat också! Rekommenderar också att testa med en icke-chrome-baserad webläsare, vilket jag misslyckades att få fram i min tidigare post. Alla crome-kusinerna har ju samma motor, så de lär uppleva problem på liknande sätt. Alla som försökt hjälpa dig hittills har förmodligen gjort det utan VPN, så låt oss hoppas att någon med VPN kan delge sin upplevelse för att se om det är ett generellt problem med Sweclockers eller något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fd-enjoyer:

Nåt galet är det ju, nog för att jag har VPN och kör chrome men 30% CPU användning för att utröna att jag inte är en robot och att det ska ta mellan 2-5 minuter!?

Jag kör med antingen MS Edge eller Firefox och för mig har det som absolut max tagit 30 sekunder att gå igenom den där "inte är en robot" knapp. Har aldrig varit med om att det tagit flera minuter för mig, och då har jag en del tillägg i Firefox, kör dock ej med VPN

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av fd-enjoyer:

Captcha verifieringen tar för mig någonstans mellan 2-5 minuter, men belastar även min CPU löjligt mycket.

Nu tycker jag dock att Ungoogled Chromium är en smått sönderhackad webbläsare i Windows, såvida du inte har lagt till stöd för avx2, winevine samt diverse codecs.

Föredrar utgåvorna härifrån:
https://chromium.woolyss.com/

Hos mig så går friendlycaptcha i Chrome/Chromium på 1-2 sekunder med en gammal trött i7-8565U i både Linux & Windows.

Är Friendly Captcha lika långsamt här?:
https://global.frcapi.com/api/v2/captcha/demo

Edit:
Såg nu att du kör med VPN, vilket troligtvis är en bidragande faktor. När jag kör med VPN, så tar det hela 5-6 sekunder här.

Permalänk

Ja jag kör degoogled uthåvan från woolsys, den har widevine, all-codecs+ dock inte avx2.. Håller med om att det är rimligt att det tar lite längre tid att bli verifierad med VPN. Men det är konstigt att det tar flera minuter och är så processorhungrigt.

Permalänk
Hedersmedlem

Om man kör specialwebbläsare och VPN är det nog knappast Sweclockers man ska skylla på i första hand.

Jag provade precis att logga in på nytt (med 2FA från app i telefonen) och hela processen med standard Google Chrome, inklusive robotkollen (som i sig tar max 3 sekunder) tar inte ens 10 sekunder totalt. Detta på samma gamla Intel 5820 som jag har i signaturen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

5800X3D , max 5 sekunder.
Firefox med en arme med addons

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Firefox
Mullvad VPN
3-5 sekunder

Chrome skulle jag inte rör med tång..

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk

Funkar tillfredställande klockrent med Librefox iaf, då tog det ca 3 sek, 17% cpu användning. Men FriendlyCaptcha gillar verkligen inte chromium.

Permalänk
Skrivet av fd-enjoyer:

Lagers: Har inga add-ons installerade.

THB: Menar du på allvar att ca 65% av internetsurfare inte använder en "riktig browser"? Verkar vara en rätt extrem take. <Uppladdad bildlänk>

ja det menar han.

den är en ganska vedervärdig internetläsare men den lever på att den är mer känd och ryktet att den var ljusår bättre än Internet Explorer vilket sen några år tillbaka inte riktigt är aktuellt längre iom att den inte äns existerar längre på nyare operativsystem.

idag är ju chrome och Edge som ersatte internet explorer mer eller mindre samma webläsare.

men den har gått ner sig i kvalitet kan man lugnt säga och blir bara värre för varje ny version tycker jag.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Hej! Friendly Captcha använder proof of work för att motverka bottar. Den exakta formeln varför vissa får ett kort eller lång pussel är inget de avslöjar, men gissningsvis har den IP-adress du fick via VPN-tjänsten ett dåligt rykte inom deras nätverk.

Det är dessa pussel eller interaktiva sådana som att välja övergångställen eller dra en slider som finns tillgängliga på marknaden. Det hindrar ingen idag från att lösa dem, utan handlar om att sakta ner dem.

Permalänk

@jreklund tack för bra svar!

Permalänk
Medlem

På min dator ligger LibreWolf på 398% CPU i några sekunder (med min AMD Ryzen 5 5600X) när den gör sin svarta magi. På min telefon med IronFox får jag inte ens komma in... Den står bara där och tänker. Rätt värdelös tjänst kan jag tycka.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Varför hålla på att logga in hela tiden? Jag har nog inte varit utloggad på många år.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Varför hålla på att logga in hela tiden? Jag har nog inte varit utloggad på många år.

För att säkra webbläsare inte kan spara lösenord.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Folk borde sluta spara lösenord i webbläsarna, för det är inte säkert för fem öre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Dåliga webbläsare då. Använd nåt bättre.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Det tog mig 6 minuter att komma förbi den här rutan nedan med IronFox. När jag väl kom förbi den gick det bra att logga in. Använder inte VPN.

Permalänk
Medlem

Kör med Brave och har inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Dåliga webbläsare då. Använd nåt bättre.

Oja. Fy för säkerhet! Vi borde alla skippa lösenord och köra med öppna konton. Säkerhet är ju bara löjligt.

Skrivet av hye:

Det tog mig 6 minuter att komma förbi den här rutan nedan med IronFox. När jag väl kom förbi den gick det bra att logga in. Använder inte VPN.

<Uppladdad bildlänk>

Jag provade igen. Det tog mig ganska precis 30 minuter att logga in... Helt befängt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Oja. Fy för säkerhet! Vi borde alla skippa lösenord och köra med öppna konton. Säkerhet är ju bara löjligt.

Man kan ju också leva i verkligheten och sluta lajva superextrem übersäkerhetsnörd.

Visa signatur