Streaming Max upprepade nätverksfel

Permalänk
Medlem

Streaming Max upprepade nätverksfel

Visste inte riktigt var jag skulle lägga denna tråd, men hoppas det funkar här.

Har bytt både TV och nätverksutrustning nyligen. TV sist. Med den gamla tv'n hade jag den nya nätverksutrustningen och upplevde inget strul, men jag streamade inte lika mycket heller.

Den sista veckan har jag streamat en hel del Max, hittade en serie där jag tittar på, och jag får nätverksfel ganska ofta. Bara med Max. Viaplay och de andra tjänsterna jag har via mitt abonnemang på Allente fungerar och TV är kopplad till nätverk via LAN, inte Wifi.

Ändå får jag upprepade fel om att Max inte kan ansluta. Ingen felkod, bara generiska meddelanden, "kan inte ansluta" "försök igen" typ. Det kan hjälpa att starta om TV., men inte alltid, jag kan alltid växla över till något annat som funkar felfritt.

Mitt nätverk styrs av en Unifi UDM Pro. Jag har ingen aning om var jag skall titta, jag ser att TV tar bandbredd, samt hur mycket den laddar ner, men jag ser inte vilka portar som används (Unifi är nytt för mig) eller om det finns något "tjall på linan". Allt annat, och då menar jag bokstavligen allt annat, fungerar felfritt. Har fiber in, 100/100.

Jag snubblade över något som antydde att banbredden ökar om man kör 4K, men det har jag alltid gjort. Eller i typ 10 år i varje fall. Varför skulle det vara skillnad nu?

Någon som har något tips om vad jag kan leta efter?

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Homdax: Vad har du för tv?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@Homdax: Vad har du för tv?

Samsung

https://www.samsung.com/se/tvs/qled-tv/q60d-43-inch-qled-4k-t...

Glömde nämna att jag både ominstallerat och nyinstallerat max appen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så du kör MAX appen i Samsung teven om jag förstått rätt. Allente har ju en egen box med appar också.
Steg 1 är att kolla på om det fungerar lika dåligt på telefonen.
Det mest troliga är MAX appen i Samsung som strular, MAX har ingen vidare kvalitet på sina appar.
Det kan ju vara den "lokala cachen" (som sitter nånstans, kanske hos Allente) för MAX som har problem, testet med telefon kommer att visa detta.

Själv har jag övergett både LG och Samsung appar och kör allt över Apple TV för att få det stabilt.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Jepp, Max app i Samsung TV. Korrekt. Allenteboxen skall kastas åt fanders om ett par dagar (läs "ansvarsfull återvinning") och ersättas med Telenors "tv-hubb-puck", vad det nu kan innebära, skall tydligen vara nått liknande Chromecast.

Jag skall kolla Max i min Samsung S9 Tablet få se om det kan bli bättre, tänkte inte på det måste jag erkänna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Jepp, Max app i Samsung TV. Korrekt. Allenteboxen skall kastas åt fanders om ett par dagar (läs "ansvarsfull återvinning") och ersättas med Telenors "tv-hubb-puck", vad det nu kan innebära, skall tydligen vara nått liknande Chromecast.

Jag skall kolla Max i min Samsung S9 Tablet få se om det kan bli bättre, tänkte inte på det måste jag erkänna.

Max är väldigt känslig för DNS/vpn är det något du kör med?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Max är väldigt känslig för DNS/vpn är det något du kör med?

Jag kör ingen VPN men däremot använder jag Quad9 som DNS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Jag kör ingen VPN men däremot använder jag Quad9 som DNS.

När jag kör nordvpn dns så strular det, men cloud flare/Google fungerar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Så en DNS som inte är standard ISP kan kanske ställa till det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

njä bara om det är någon som filtrerar järnet ur den. Som tex vissa sidor är inte klassifierade så då blir det dåligt.
Med 8.8.8.8 eller 1.1.1.1 ska det aldrig bråka se testa med det först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Ja. Streamingtjänsternas CDN använder DNS för att styra dig till bästa servern att leverera strömmar ifrån. Om du använder en DNS som råkar befinna sig i ett helt annat nät så tror CDN:et att den bästa servern för dig kanske är i USA nånstans, när det egentligen finns en server i Stockholm.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Jag kör själv med Cloudflare DNS dock med 1.1.1.2 istället och MAX via tv-boxen (telia) och har aldrig upplevt något problem.

Permalänk
Medlem

Hm, jag använder ju Quad9 av säkerhetsskäl, ja det finns en hög andra, men borde kanske se om jag kan hitta en närliggande tjänst. Rent för jefligt att Max skall ha synpunkter på att man försöker skydda sig mot det farliga Internettet.

Jag återkommer, intressant detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

För streaming kan det vara bäst att använda ISP DNS, din ISP har nog bäst koll på vilka servrar den har bra koppling till.
Gjorde lite tester och för play.max.com för Telia fiber (Göteborg) och Telia 4G.
9.9.9.9 skickar mig till Helsingfors för båda.
8.8.8.8 skickar mig till Stockholm för mobil och Köpenhamn för fiber.
Telias DNS ger samma ställen som Google men andra servrar.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Försökte ta reda på vilken dns och vart den ledde men det är ju inte ens synligt i gränssnittet på min UDM... skräp

Men hittade detta: Telenors DNS-servrar är 195.54.122.200 och 195.54.122.204.

Efter att ha satt "auto" på dns i wan verkar det vara lite bättre, men haft en timeout trots det. Vi får se.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Timeout igen flera gånger. Felmeddelande 1K-0033 kopplat till mitt sessions ID, vilket jag kanske får ta med supporten. Men inte lönt just nu då jag byter TV / Streaming leverantör på torsdag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har lyckats naila det till Max appen + min tv. Någon av dem gillar inte den andres sällskap. Supporten är inkopplad och bekräftar.

Max appen funkar felfritt på Telenors ChromeCast variant, Tablet, Desktop, Laptop.

Visa signatur