Datorkampen rond 6 – Inet vinner allmän prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jo de kör ju ett test med blender men gissar de körde CPU-only med tanke på att sharkgamings kom sist?
Konstigt anklagande ton: på vilket sätt vill Sweclockers lura okunniga?

Håller med det vore intressant att jämföra med märkesdator dock! Intrycket jag fått av dem från tex Gamersnexus tester är inte speciellt gott, men för en mer midrange-dator så kanske deras chassin och kyllösningar osv funkar lite bättre.

När du köper en speldator viktar du spelprestandan till 1/7 och resten är hårklyverier som kabeldragning samt vilka program som kommer förinstallerade?

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

När du köper en speldator viktar du spelprestandan till 1/7 och resten är hårklyverier som kabeldragning samt vilka program som kommer förinstallerade?

Just hur man viktar resultaten i de olika delmomenten måste väl ändå vara baserat på egna preferenser, inklusive då vad man ska använda datorn till?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Just hur man viktar resultaten i de olika delmomenten måste väl ändå vara baserat på egna preferenser, inklusive då vad man ska använda datorn till?

Och byggkvalitet, pålitlighet, ljudnivå osv. är ju helt rimliga saker att testa.

Om man själv skiter fullständigt i allt sånt så är det ju bara att titta på spelprestandan och ignorera resten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

Jag förstår inte, på vilket sätt lurar Sweclockers okunniga genom att göra en hyfsat detaljerad genomgång av dessa datorer uppdelad i (än så länge) sju delar?
De har väl inte sagt något om vilken del som är viktigast? Den prioriteringen får man väl göra själv? (som redan nämnts här ovan)
Alla delar har ju olika värde för olika köpare.

På vilket sätt försöker Swec luras och med vilket motiv?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

Tycker titeln är vilseledande, t ex blender går väl på gpu också? Cpu benchmarks är en mer passande titel... Sen borde ni jämföra med nåt prebuilt från t ex Lenovo, förstår att inet/komplett är stora sponsorer dock och att ni vill lura okunniga

Fast från Klarna får jag både mail och notiser i telefonen från appen och jag skulle tro påminnelse i pappersform om jag missar. Jag fick ingenting tills inkasso dök upp från Qliro, båda gångerna.
Kanske skulle ha skrivit att det var inkasso?

Grejen var den att jag hade aldrig handlat med Qliro innan. Jag trodde det var likt andra ställen när man väljer faktura, att pappersfaktura/E-mail är standard tills användaren väljer att skapa ett konto i deras verksamhet. Jag köpte via Komplett(kanske?) eller annan firma som hade något liknande i ungefär samma veva, de kunde då skicka faktura via papper/mail (minns inte vilket).

Det bör ju vara tydligt om det krävs en app för att kunna hantera betalningarna, även om det känns på gränsen till lagligt.

Skrivet av Klappkossa5000:

Du kan ju köra Klarna-kortet om du gillar Klarna bättre, eller valfritt kreditkort.

Jag har kreditkort. Minnena och NVME inhandlades på Inet via det denna sväng (9800X3D upgrade). Jag hade bara föredragit om de hade en seriösare aktör som hanterade köp via faktura åt dem.

Nu går det att få Inet att skicka fakturorna självt om man så snällt ber, av erfarenhet. Men det är knappast något man kan utnyttja köp efter köp.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Fast från Klarna får jag både mail och notiser i telefonen från appen och jag skulle tro påminnelse i pappersform om jag missar.

För mig har Klarna bara skickat ut någon som helst påminnelse först efter att det blivit påminnelseavgift osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

För mig har Klarna bara skickat ut någon som helst påminnelse först efter att det blivit påminnelseavgift osv.

Selektiv förpestning alltså!

Våra erfarenheter må skilja. Jag handlar inte via Qliro igen.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag förstår inte, på vilket sätt lurar Sweclockers okunniga genom att göra en hyfsat detaljerad genomgång av dessa datorer uppdelad i (än så länge) sju delar?
De har väl inte sagt något om vilken del som är viktigast? Den prioriteringen får man väl göra själv? (som redan nämnts här ovan)
Alla delar har ju olika värde för olika köpare.

På vilket sätt försöker Swec luras och med vilket motiv?

Göra Inet/komplett nöjda som handlar upp x antal reklamartiklar? Att de segar med att behandla det viktigaste sist och dela ut priser på vägen är inte betald marknadsföring?

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av femkantig:

Göra Inet/komplett nöjda som handlar upp x antal reklamartiklar? Att de segar med att behandla det viktigaste sist och dela ut priser på vägen är inte betald marknadsföring?

Men snälla.
Vi gör en helhetsbedömning av alla delar av datorn. Vi har mig veterligen inte utsett en vinnare ännu? Därtill är det inte riktigt så enkelt att vi kan utse en vinnare enbart baserat på vilken som vunnit flest ronder. Vår plan är att försöka vara något mer nyanserade än så då det hör och häpna finns olika människor som prioriterar olika saker. Skulle vi basera ett helt omdöme på enbart spelprestanda hade vi aldrig behövt testa datorerna då vi vet från början att RTX 4070 är snabbare än RTX 4060.

Om betald marknadsföring innebär att vi har betalat för datorerna är det en jävligt dålig deal. Därtill är det såklart totalt felaktigt. Vilka som annonserar på SweClockers.com är totalt frånkopplat vår testverksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Men snälla.
Vi gör en helhetsbedömning av alla delar av datorn. Vi har mig veterligen inte utsett en vinnare ännu? Därtill är det inte riktigt så enkelt att vi kan utse en vinnare enbart baserat på vilken som vunnit flest ronder. Vår plan är att försöka vara något mer nyanserade än så då det hör och häpna finns olika människor som prioriterar olika saker. Skulle vi basera ett helt omdöme på enbart spelprestanda hade vi aldrig behövt testa datorerna då vi vet från början att RTX 4070 är snabbare än RTX 4060.

Om betald marknadsföring innebär att vi har betalat för datorerna är det en jävligt dålig deal. Därtill är det såklart totalt felaktigt. Vilka som annonserar på SweClockers.com är totalt frånkopplat vår testverksamhet.

Spoken like true PR. Föga förvånande vann Inet datorn. Den som köper en färdigbyggd speldator kommer antagligen inte att spela på den utan ha isär den det första för att beundra kabeldragningen och köra diverse benchmarks för att eventuellt uppgradera till en 14900k likt en sweclockersbloggare/marknadsförare...

Visa signatur