Permalänk
Medlem

Framework 16

Nu när det är dags att införskaffa en ny bärbar till företaget.
Jag fuunderade lite på en framework, vad tror ni om detta?

Tanken är att ha en hög med virtuella maskinen med windows i med de specifika automationsprogrammen/versioner i(separata från varandra), kommer troligen köra 1-2 samtidigt.
GrundOS hade jag nog tänkt köra Debian Cinnamon eller Budgie.

Nuvarande arbetsdator är en HP zBook G5 "släpbar".

Permalänk
Sötast

Där snackar vi biff till dator!

Personligen gillar jag dock att separera på mina laster.
Jobbar på en macbook som ansluter till min server som kör alla virtuella / containers. Kan vara ett workflow man kan tänka på. Samtliga av mina servrar är towers så inget högljutt. Och all data minst redundant.

Men datorn du presenterat är som sagt helt klart en biff, ser ut att kunna köra mer än skapliga laster och är garanterat tillräcklig prestanda för det scenario du målat.

Permalänk
Medlem

@Allexz. Jo, oxbiff i det här fallet verkar det som.
Tyvärr så kan jag så mitt ute i ingenstans utan internet, så jag måste ha allt lokalt på burken

Permalänk
Medlem

Du behöver mycket ram och du har en dator med mycket ram där. Är inte med på vad du behöver för feedback.

Permalänk
Medlem

Vet att 16-tummaren har bättre kylning än 13-tummaren, men min 13-tummare blir löjligt högljudd utan extrem underklockning, även vid låga laster. Med 2.2 GHz som maxfrekvens (istället för 4.9 GHz) så går den tyst.

Ifall ljudnivån spelar roll för dig så kan det vara bra att kolla upp.

Visa signatur

Main Desktop: 7800X3D - 48GB RAM - 7900 XTX
Main Laptop: Framework 13 - 7640U - 32GB RAM
+ en massa servrar, laptops, raspberries osv

Permalänk
Sötast
Skrivet av VinterSolen:

@Allexz. Jo, oxbiff i det här fallet verkar det som.
Tyvärr så kan jag så mitt ute i ingenstans utan internet, så jag måste ha allt lokalt på burken

Go for it, i'd say!

Dock så hade jag kört minst 2 diskar i mirror. Tänk dagen SSDn bara tokvurpar och all data på hela datorn är putsväck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaks:

Vet att 16-tummaren har bättre kylning än 13-tummaren, men min 13-tummare blir löjligt högljudd utan extrem underklockning, även vid låga laster. Med 2.2 GHz som maxfrekvens (istället för 4.9 GHz) så går den tyst.

Ifall ljudnivån spelar roll för dig så kan det vara bra att kolla upp.

Hur högt är det? Har idag en typ 5 år gammal HP zBook G5. Låter inte så mycket när jag arbetar
Låter den mer "än normalt" mot en liknande bärbar arbetsdator?

Skrivet av Allexz:

Go for it, i'd say!

Dock så hade jag kört minst 2 diskar i mirror. Tänk dagen SSDn bara tokvurpar och all data på hela datorn är putsväck.

Backup i sig är inte jättenödvändigt för VM:arna, kommer ändå bli lite arbeta att spara/exportera projekten, och då åker det ut i host-datorn där jag har tailscale + smb mount till min server som har backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Hur högt är det? Har idag en typ 5 år gammal HP zBook G5. Låter inte så mycket när jag arbetar
Låter den mer "än normalt" mot en liknande bärbar arbetsdator?

Det är tveklöst den mest högljudda laptop jag haft i standardläget, och finns inte särskilt mycket inställningar i BIOS för att lösa det. Går dock bra att ställa in max cpu frequency i Linux (och gissningsvis även i Windows), och behöver du inte hög boost-frekvens så går den att få tyst.

Negativt:
* Kass kylning (men tror som sagt att det är något bättre kylning i 16-tummaren)
* Väldigt få inställningar i BIOS

Positivt:
* Touchpad
* Skärm
* Tangentbord - jag kör med de transparenta tangenterna, och då de kommer i en mjukare plast ger det en ganska unik och bekväm känsla när man skriver. Men det är såklart oerhört subjektivt vad man gillar.
* Expansionskorten ger grym flexibilitet. Jag kör exempelvis med två stycken 250GB SSD-diskar, och det är inga som helst problem att köra operativsystem direkt från dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaks:

Det är tveklöst den mest högljudda laptop jag haft i standardläget, och finns inte särskilt mycket inställningar i BIOS för att lösa det. Går dock bra att ställa in max cpu frequency i Linux (och gissningsvis även i Windows), och behöver du inte hög boost-frekvens så går den att få tyst.

Negativt:
* Kass kylning (men tror som sagt att det är något bättre kylning i 16-tummaren)
* Väldigt få inställningar i BIOS

Positivt:
* Touchpad
* Skärm
* Tangentbord - jag kör med de transparenta tangenterna, och då de kommer i en mjukare plast ger det en ganska unik och bekväm känsla när man skriver. Men det är såklart oerhört subjektivt vad man gillar.
* Expansionskorten ger grym flexibilitet. Jag kör exempelvis med två stycken 250GB SSD-diskar, och det är inga som helst problem att köra operativsystem direkt från dem.

Googlinerade lite (på kagi), hittade den här tråden, sätta en tejpbit mot mitten verkar sänka volymen på fläktljuden enligt de sista inläggen.. får fundera någon dag eller två.. Undrar om FW har någon black friday.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Googlinerade lite (på kagi), hittade den här tråden, sätta en tejpbit mot mitten verkar sänka volymen på fläktljuden enligt de sista inläggen.. får fundera någon dag eller två.. Undrar om FW har någon black friday.

Det är riktigt synd att kylningen är så kass när det finns så mycket annat bra med den. När jag köpte min FW så funderade jag även på en dator från https://www.tuxedocomputers.com. Kan vara värt att kolla på. Det är såkallade white label-datorer, men 14-tummaren jag plockade upp för någon vecka sedan hade förvånansvärt bra byggkvalitet. De har också rätt bra konfigurationsmöjligheter, och många av dem har plats för två diskar på moderkortet. Dock var det samma tråkiga BIOS på 14-tummaren som fanns på min FW.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaks:

Det är riktigt synd att kylningen är så kass när det finns så mycket annat bra med den. När jag köpte min FW så funderade jag även på en dator från https://www.tuxedocomputers.com. Kan vara värt att kolla på. Det är såkallade white label-datorer, men 14-tummaren jag plockade upp för någon vecka sedan hade förvånansvärt bra byggkvalitet. De har också rätt bra konfigurationsmöjligheter, och många av dem har plats för två diskar på moderkortet. Dock var det samma tråkiga BIOS på 14-tummaren som fanns på min FW.

Ser rätt så intressant ut, rätt så maxxad för runt halva priset på https://www.tuxedocomputers.com/en/TUXEDO-Gemini-17-Gen3-AMD....

Rätt så udda med Displayport MINI, har nog aldrig IRL mött någon som använder/tvungen att använda mini-varianten.

Permalänk
Medlem

Om det finns möjlighet så kan det ju vara värt o köra med ryzen 9 ai cpu eller lunar lake intel.

Men osäker om man kan ha dom än som val på tuxedo eller framework.

Fast intel lunar lake maxar 32gb iofs så är nog ej ett val.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb