Permalänk
Medlem

Superlim på L1-bryggan

Jag klantade nyss till det ordentligt.
Jag hade tejpat över metallpolerna på L1-bryggan och bara lämnat en smal kanal i mitten över groparna. Sedan på med lite superlim och så ta bort tejpen. Men vad händer? Limmet flyter ut en aning och lägger sig över metallpolerna! Snabbhärdande skit också (Loctite Super attack). Var inne på Loctites hemsida och letade efter något lösningsmedel, dock utan framgång.
Finns det något lösningsmedel och finns det något annat sätt att låsa upp L1-bryggan?

Permalänk
Medlem

För det första ska du vänta minst tio minuter innan du tar bort tejpen. Sen kan du - om du är otroligt försiktig - skrapa bort limmet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flaskis
För det första ska du vänta minst tio minuter innan du tar bort tejpen. Sen kan du - om du är otroligt försiktig - skrapa bort limmet.

Jag väntade över tio minuter första gången, men limmet i mitten följde då med tejpbitarna upp. Min nya plan blev då att rycka tejpen innan limmet stelnat, men det funkade ju inte så bra det heller.

Permalänk
Medlem

Då väntar man ett dygn på att limmet torkar

Hur gammal var limmet?
Vanligt cyano-acrylatlim ska förvaras kallt och kan då hålla i upp till ett halvår. Om den förvaras i rumstemperatur så håller den kanske en månad, sen kommer den vara seg och dålig på att torka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flaskis
Då väntar man ett dygn på att limmet torkar

Hur gammal var limmet?
Vanligt cyano-acrylatlim ska förvaras kallt och kan då hålla i upp till ett halvår. Om den förvaras i rumstemperatur så håller den kanske en månad, sen kommer den vara seg och dålig på att torka.

Köpt för någon vecka sedan, men den stod i rumstemperatur i butiken..
Jag antar att du menar från öppnad förpackning.
En kompis föreslog aceton... Jag är skeptisk, men har kladdat på lite lim på ett gammalt skräp-kort och ska testa iaf...

EDIT: Det fungerade inte med aceton. Inte det minsta...

Permalänk
Medlem

Nej, det är där dom flesta superlim förstörs. I hyllan på en livsmedelsbutik i några månader. Även andra butiker som clas-ohlsson förvarar dom dåligt. Hobbybutiker brukar förvara dom i kylskåp, och eftersom dom som köper saker där har stor användning av superlim så är deras lager alltid färskt.

Permalänk
Medlem

Superlim är ingen höjdare, jag använde transparent nagellack. Det kan du prova nästa gång

Visa signatur

RedHat <3 CentOS <3 OpenSuse <3 FreeBSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DuckMuck
Superlim är ingen höjdare, jag använde transparent nagellack. Det kan du prova nästa gång

Coolt och otroligt smart.. Får jag prova ochså