Vinn nätagg från Seasonic

Problem med Mini Displayport på såld Mac mini

Permalänk
Medlem

Problem med Mini Displayport på såld Mac mini

Hej! Jag sålde en Mac Mini från omkring 2009.

Han klagar på att mini-displayporten inte fungerar.

Jag har dock haft den inkopplad till monitor med VGA till mini-displayport utan problem. Har inte satt i och tagit bort hela tiden, utan den har suttit i stort sett konstant. Det har inte varit några som helst problem.

Kan det vara något annat? Drivrutin, att det är fel källa t.ex.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Larsp777:

Hej! Jag sålde en Mac Mini från omkring 2009.

Han klagar på att mini-displayporten inte fungerar.

Jag har dock haft den inkopplad till monitor med VGA till mini-displayport utan problem. Har inte satt i och tagit bort hela tiden, utan den har suttit i stort sett konstant. Det har inte varit några som helst problem.

Kan det vara något annat? Drivrutin, att det är fel källa t.ex.

Så fort adaptrar blandas in kan det snabbt bli fel. Så "det fungerar inte" kan vara vad som helst som är orsakerna. Omöjligt att besvara innan man vet följande:
• Vilken källa är det? (Mac Mini ca 2009)
• Vilken skärm är det? (finns ziljoner skärmar med olika krav)
• Vilken anslutning används i skärmen? (finns VGA, HDMI, DP, mDP, USB-C, DVI m.fl)
• Vilken adapter eller omvandlare används? (finns olika sorter för nästan varje scenario).
• Vilka ytterligare faktorer är inblandade? Exempelvis extra kablar etc.

Förresten hade du aldrig någon VGA-till-mini-displayport. Tror inte det finns och du hade heller inte VGA på din Mac Mini.

Däremot hade du säkert en mini-displayport-till-VGA-omvandlare! Riktningen på signalen är från källan till bildskärmen . Så rätt sorts adapter eller omvandlare är kritiskt. En vanlig orsak till frågor runt "...det fungerar inte..." med anslutning av skärmar är att man har just fel riktning på det man försöker åstadkomma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Förresten hade du aldrig någon VGA-till-mini-displayport. Tror inte det finns och du hade heller inte VGA på din Mac Mini.

Däremot hade du säkert en mini-displayport-till-VGA-omvandlare! Riktningen på signalen är från källan till bildskärmen . Så rätt sorts adapter eller omvandlare är kritiskt. En vanlig orsak till frågor runt "...det fungerar inte..." med anslutning av skärmar är att man har just fel riktning på det man försöker åstadkomma.

Du har så klart rätt 🙂. Det är så klart min Mac Mini som var källan.

Hade en annan adapter som jag sålde. Köparen klagade också på den inte fungerade. När jag testade fungerade den.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Får personen någon bild alls från datorn, genom DVI porten tex?

Är det en mini DP till VGA som används eller är det en "ren" mini DP till DP? Om det är DP som körs verkar det finnas sökningar som antyder att Mac mini 2009 kan ha problem med vissa skärmar som kör DP 1.2 eller nyare.

Här tex: https://discussions.apple.com/thread/250513495?sortBy=rank

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikoto:

Får personen någon bild alls från datorn, genom DVI porten tex?

Är det en mini DP till VGA som används eller är det en "ren" mini DP till DP? Om det är DP som körs verkar det finnas sökningar som antyder att Mac mini 2009 kan ha problem med vissa skärmar som kör DP 1.2 eller nyare.

Här tex: https://discussions.apple.com/thread/250513495?sortBy=rank

Vet inte men har inte hört från personen sedan.

Visa signatur