Microsoft varnar för skränig bugg i Windows 11 24H2

Permalänk
Melding Plague

Microsoft varnar för skränig bugg i Windows 11 24H2

Användare med USB-baserat ljud kan störas av att volymen plötsligt maxas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Och samtidigt spela upp Rick Astley - Never Gonna Give You Up: https://www.youtube.com/watch?v=dQw4w9WgXcQ

Det behövs ett omtag med säkerhetstänket. Det är inte bra att datorn kan spela upp för högt ljud till ens hörlurar oavsett vad, det ska vara spärrat i hörlurarna.

Permalänk

"Störas" borde bytas ut mot "skada sin hörsel permanent" 😂

Visa signatur

| 𝒜𝐼 𝒸𝑜𝓃𝓃𝑜𝒾𝓈𝓈𝑒𝓊𝓇 |
| https://suno.com/@hunt3rseeker | https://civitai.com/user/Hunt3rseeker 🔞|
| RTX 4070 Ti Super 16GB Expert | AMD Ryzen 7 3700x | Gigabyte B550M DS3H | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | EVGA 750 B5 750W | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair 5000D Core Airflow | ASUS ROG Strix Flare MX Red | Logitech G502 Hero |

Permalänk
Medlem

Kanske försöker de fixa buggen i Teams och Windows 11 23H2 där vi knappt hör varandra?

https://www.microsoft.com/teams/latest/r1ckr0ll

Permalänk
Medlem

Varje dag gläds jag innerligt över att jag inte använder Windows 11. 😌

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Varje dag gläds jag innerligt över att jag inte använder Windows 11. 😌

Blev tyvärr påtvingad 11:an på jobbet igår.

Permalänk
Medlem

När jag har kopplat in mina in-ear med usb (hauwei lurar) har jag 2-4% för lagom ljud. Jag skulle få hörselskador om det blev max.

Att de har lyckats få in så otroligt många buggar i 24h2, är det för att de försöker få in AI-styrning i systemen eller vad gör de egentligen? Kommer inte installera 24H2 på mycket länge!

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem

Win 11 24H2 är värdelös i spel. Går mellan 140 fps ner till 1 fps, sedan upp till 10 och sedan ner till 1, samt 10 ping samtidigt som network lost connection i spel. Medans när jag kör Bredbandskollen så får jag 300/300 mbit/s.

Ändrade tillbaka till 23H2 och alla problem försvann.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande Windows 10, hade jag kunnat köra PUBG där så hade det blivit Linux ist för 11 när jag måste.

Och ja jag kopplar i och ur mina lurar lite hipp som happ, oftast innan jag startar datorn dock..

Voicemeter Banana kanske räddar mig dock...

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Huawei GT 27 | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Ytterligare bekräftelse på att det är värt att leva "farligt". Inte nergraderat Windows sen jag installerade det. Var då jag köpte min 7700X, så 2 år sen.
Inga säkerhetspatcher heller, så kanske driver ett botnätverk, men tvivlar.

För alla som blir förskräckta så har jag enbart uppdaterat mitt Windows till senaste ison när man installerar om, vilket inte varit så ofta sen Vista/7.. Så inte varit dess mer up-to-date senaste 15-20 åren. Har klarar mig konstigt nog?

Har nog alltid stängt av automatiska uppdateringar sen de började komma vid xp-tiden?

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Jag kan gå över till win 11 när det slutar vara en alpha version...

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hunt3rseeker:

"Störas" borde bytas ut mot "skada sin hörsel permanent" 😂

Samt få dig vräkt om du har griniga grannar

Permalänk
Medlem

Vad kul det måste vara om det helt plöstligt blir MMAAAAAAXXXXXX VOOOLLLYYYYYYYYYMMMM

Permalänk
Medlem

Hm, kanske den buggen jag råkat ut för med min Creative BT-W5 blåtands dongle. Trodde att det berodde på dongeln eftersom jag inte haft några problem sedan jag bytte till Sennheisers modell. Väldigt störande med maxljud i lurarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

När jag har kopplat in mina in-ear med usb (hauwei lurar) har jag 2-4% för lagom ljud. Jag skulle få hörselskador om det blev max.

Att de har lyckats få in så otroligt många buggar i 24h2, är det för att de försöker få in AI-styrning i systemen eller vad gör de egentligen? Kommer inte installera 24H2 på mycket länge!

2-4% för lagom ljud? Blir det inte nästintill omöjligt att sänka ljudnivån då heh

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem

Tack för varningen. Det får bli headset med 3,5mm-kontakt på jobbdatorn där jag är tvingad att använda Windows.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Har alltid använt 100% windows volym på mina USB devices och sen reglera på hörlursförstärkaren i slutändan. Är väl rekommenderat för dem som det är en möjlighet.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Den här buggen har jag levt med sen Windows 10. Händer lite då och då. Men man vet aldrig när. Blir som att leka rysk roulette med hörseln.

Visa signatur

GeForce 3 > 9800 Pro > X800 > 7800 GTX > 8800 GT > 4870 CF > 6870 CF > 280X > 390 > Vega 56 > 6700 XT

Permalänk
Medlem

Riktigt illa, jag som redan fick tinnitus förra året är extra känslig för höga ljud så den buggen vill jag inte råka ut för. Precis blivit typ 80% bättre, inte rolig upplevelse!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Win 11 24H2 är värdelös i spel. Går mellan 140 fps ner till 1 fps, sedan upp till 10 och sedan ner till 1, samt 10 ping samtidigt som network lost connection i spel. Medans när jag kör Bredbandskollen så får jag 300/300 mbit/s.

Ändrade tillbaka till 23H2 och alla problem försvann.

På nyare AMD-plattformar är 24H2 tvärt om ett rejält lyft i spel. Gäller främst 7000- och 9000-serien, men i vissa fall även 5000-serien.

De tester jag sett på olika Intel-plattformar har som mest visat oförändrad prestanda (förutom i Gears 5, som fått ett klart lyft). Låter underligt att den skulle påverka just din 9700K så extremt, så kan nog vara värt att undersöka saken lite närmare medan du väntar på en eventuell fix. Kan ju bero på någon problematisk drivrutin, microcode eller liknande.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Windows 11, sämsta jävla operativsystemet nånsin, varför någon skulle vilja använda det är ett mysterium.

Bevisar väl bara att reklam faktiskt fungerar, dem bombar dig med falska påståenden tills du är hjärnvättad och köper det.

Permalänk
Medlem

Shit tror jag haft buggen i 3-6 år sen. Trodde det var chassit ellet ljudchippet som var fel på... bytte hörlurar och ett tag var det där borta sen kom det tilbaka..

Permalänk
Medlem

Linux, sämsta jävla operativsystemet nånsin, varför någon skulle vilja använda det är ett mysterium.
macOS, sämsta jävla operativsystemet nånsin, varför någon skulle vilja använda det är ett mysterium.

.............

Fanboys be fanboys.

Nu om man ska återgå till verkligheten så är inget av dem så dåligt. Detta problemet drabbar nog ytterst få, och är väl bra att Microsoft i detta fallet informerar om att de känner till problemet och fixar det. Har stött på allenhanda sura buggar i macOS och Linux också som ibland fått mig att tappa hoppet om mänskligheten, men åter igen, dessa är komplexa OS och allt funkar inte optimalt med allt. Och det mesta fixas och patchas rätt fort också.

När det gäller just denna buggen så har jag inte upplevt det öht, kör 24H2 på både gamingburken och arbetsdatorn, både gamingburken och arbetsdatorn har en Sound BlasterX G5 DAC och gamingburken har också ett par trådlösa Logitech-lurar som är på hela tiden och har inte fått några problem. Prestandaproblemen som Mörksuggan nämner känner jag till och drabbar vissa, har dock inte heller märkt av det, och jag kör med AMD-propp och tycker det flyter på bättre nu än innan.

Sedan finns det givetvis andra problem med Win11, men jag kan nog spendera minst en månad eller två med att lista alla problem med Linux och macOS också så det känns rätt så bortkastad tid att diskutera. Windows är det absolut mest vanliga konsumentOS:et, och hade det varit så dåligt som vissa medlemmar här envisas med att joddla vid varje rapport MS slänger ut så hade det inte varit det mest vanliga konsumentOS:et, och absolut inte vanligast på företag. Så det är inte så dåligt. Sedan att vissa konfigurationer strular, absolut. Och Microsoft testar inte sina patchar lika bra som förut nej, det är ett problem. Men Windows 11 är fullt användbart och problemfritt för de allra flesta faktiskt.

Och oavsett om man hör till Microsoft-gänget, Apples Reality Distortion Field-klubben eller jag-vill-kompilera-min-egen-källkod-gruppen så finns det nog med problem att lösa i alla tre, frågan är bara hur stor tur man har att kunna undvika dem :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

På nyare AMD-plattformar är 24H2 tvärt om ett rejält lyft i spel. Gäller främst 7000- och 9000-serien, men i vissa fall även 5000-serien.

De tester jag sett på olika Intel-plattformar har som mest visat oförändrad prestanda (förutom i Gears 5, som fått ett klart lyft). Låter underligt att den skulle påverka just din 9700K så extremt, så kan nog vara värt att undersöka saken lite närmare medan du väntar på en eventuell fix. Kan ju bero på någon problematisk drivrutin, microcode eller liknande.

Det löste sig efter 23H2. Så jag är nöjd.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Artikeln är otydlig. Måste man ha ett Creative Sound Blaster X G6 för att buggen ö.h.t. ska kunna inträffa? Eller är de tre/fyra nämnda orsakerna helt separata och kan därav inträffa oavsett ljudkort?

"Microsoft skriver att buggen kan visa sitt skräniga tryne om användaren har Creative Sound Blaster X G6, har datorn inställd att gå i vila och vakna på ett schema eller kopplar i och ur USB-ljudenheten då och då. Volymen kan också höjas när användaren ändrar volym och sedan kopplar ur ljudenheten."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Linux, sämsta jävla operativsystemet nånsin, varför någon skulle vilja använda det är ett mysterium.
macOS, sämsta jävla operativsystemet nånsin, varför någon skulle vilja använda det är ett mysterium.

.............

Fanboys be fanboys.

Fanboy? jag har BARA använt windows xD om 2-3 år så finns det för första gången på över 25 år en verklig chans att jag går över till linux.

Menar du att du är nöjd med windows 11 skräpet?
min erfarenhet av windows 95/98/vista/XP/Win 7/Win 10 så kan jag säga att jag har ALDRIG haft min volym helt plötsligt blåsa ut trumhinnorna på mig.

Jag har heller ingen erfarenhet av att mina spel körs 30-80% långsammare i nått av dem.

jag har heller inga ADS i nått av dem, och jag tvivlar starkt på att nått av dem stjäl min data lika hårt som windows 11 gör/försöker göra.

och inget av dem har försökt tvinga mig till att skapa ett online-konto/microsoft konto förutom win 10 där dem snällt frågar om du vill logga in med ditt microsoft konto vid installation...

Men nej nej du har heeeeelt rätt, din "verklighet" är uppenbart mycket mer superior än min verklighet.

Permalänk
Medlem

Apples iPad har haft det här problemet sen jag köpte den för många år sen. Används tillsammans med fyra sony-lurar. Men just iPad os maxar volymen i land när lurarna inte varit kopplade på länge.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

.............

Fanboys be fanboys.

Nu om man ska återgå till verkligheten så är inget av dem så dåligt. Detta problemet drabbar nog ytterst få, och är väl bra att Microsoft i detta fallet informerar om att de känner till problemet och fixar det. Har stött på allenhanda sura buggar i macOS och Linux också som ibland fått mig att tappa hoppet om mänskligheten, men åter igen, dessa är komplexa OS och allt funkar inte optimalt med allt. Och det mesta fixas och patchas rätt fort också.

När det gäller just denna buggen så har jag inte upplevt det öht, kör 24H2 på både gamingburken och arbetsdatorn, både gamingburken och arbetsdatorn har en Sound BlasterX G5 DAC och gamingburken har också ett par trådlösa Logitech-lurar som är på hela tiden och har inte fått några problem. Prestandaproblemen som Mörksuggan nämner känner jag till och drabbar vissa, har dock inte heller märkt av det, och jag kör med AMD-propp och tycker det flyter på bättre nu än innan.

Sedan finns det givetvis andra problem med Win11, men jag kan nog spendera minst en månad eller två med att lista alla problem med Linux och macOS också så det känns rätt så bortkastad tid att diskutera. Windows är det absolut mest vanliga konsumentOS:et, och hade det varit så dåligt som vissa medlemmar här envisas med att joddla vid varje rapport MS slänger ut så hade det inte varit det mest vanliga konsumentOS:et, och absolut inte vanligast på företag. Så det är inte så dåligt. Sedan att vissa konfigurationer strular, absolut. Och Microsoft testar inte sina patchar lika bra som förut nej, det är ett problem. Men Windows 11 är fullt användbart och problemfritt för de allra flesta faktiskt.

Och oavsett om man hör till Microsoft-gänget, Apples Reality Distortion Field-klubben eller jag-vill-kompilera-min-egen-källkod-gruppen så finns det nog med problem att lösa i alla tre, frågan är bara hur stor tur man har att kunna undvika dem :).

Klart att alla OS har brister. Fördelen med Linux är ju att man kan lösa de flesta på egen hand, och lär sig väldigt mycket av att lösa problemen, vilket gör att man löser problemen desto snabbare nästa gång man stöter på ett annat. Dessutom får man inte uppdateringar påtvingade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Fanboy? jag har BARA använt windows xD om 2-3 år så finns det för första gången på över 25 år en verklig chans att jag går över till linux.

Menar du att du är nöjd med windows 11 skräpet?
min erfarenhet av windows 95/98/vista/XP/Win 7/Win 10 så kan jag säga att jag har ALDRIG haft min volym helt plötsligt blåsa ut trumhinnorna på mig.

Jag har heller ingen erfarenhet av att mina spel körs 30-80% långsammare i nått av dem.

jag har heller inga ADS i nått av dem, och jag tvivlar starkt på att nått av dem stjäl min data lika hårt som windows 11 gör/försöker göra.

och inget av dem har försökt tvinga mig till att skapa ett online-konto/microsoft konto förutom win 10 där dem snällt frågar om du vill logga in med ditt microsoft konto vid installation...

Men nej nej du har heeeeelt rätt, din "verklighet" är uppenbart mycket mer superior än min verklighet.

Jag är nöjd med Windows 11 och mina datorer är snabbare med Windows 11 än med Windows 10. Det inkluderar både officiellt supportade och icke supportade datorer. Fungerar utmärkt och gillar 11:an mer än 10:an

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag är nöjd med Windows 11 och mina datorer är snabbare med Windows 11 än med Windows 10. Det inkluderar både officiellt supportade och icke supportade datorer. Fungerar utmärkt och gillar 11:an mer än 10:an

är du inte rädd att microsoft en dag gör det till online-only eller tvingar på dig ett konto för att kunna samla mer info om dig eller bombar dig med reklam i startmenyn, utforskaren, andra ställen?