Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

Framtidssäker spelburk (30k)

Hej

Sitter och försöker klicka ihop ett bygge men det är så himla många val, termer och benämningar som inte är helt lätt att förstå..
så då vänder jag mig till proffsen istället!

Mina preferenser och förutsättningar:
-1440-skärm för tillfället (eventuellt 4k i framtiden fast det lär nog dröja ett par år)
-Vill kunna maxa AAA-spel som exempelvis black myth wukong
-Prioriterar låg ljudnivå då jag kommer ha datorn på skrivbordet
-PSU och RAM redan inhandlade men tog med dem för att kunna ta hänsyn till kompatibilitet
-Inget behov av RGB-lösningar men utesluter inte heller dem om det finns rimliga argument

Frågor som uppstått:
-Ska man titta på ett annat MOBO som har PCIe GEN5 och stöd för WIFI7 eller är det pengar i sjön?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13931106&expand=offers&...

-Ska man byta ut M.2 mot en GEN5 istället eller räcker det med den jag valt (samsung pro 990 )?

-Något annat jag missat?

https://komponentkoll.se/bygg/NxWsU

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hade personligen satsat på ett bygge med bättre prestanda per krona och sparat pengar till framtida uppgraderingar. Hela bygget blir ca 25 % dyrare med 9800X3D jämfört med 7600 och 9800X3D presterade knappt 12 % bättre i 1440p med ett 4090 i speltesterna som TechPowerUp gjorde. Det gör att 9800X3D kostar mer än det smakar i mitt tycke.

Om du har köpt RAM med 5 200 MHz och CL40 skulle jag returnera dem och beställa nya med 6 000 MHz och CL30.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Hade personligen satsat på ett bygge med bättre prestanda per krona och sparat pengar till framtida uppgraderingar. Hela bygget blir ca 25 % dyrare med 9800X3D jämfört med 7600 och 9800X3D presterade knappt 12 % bättre i 1440p med ett 4090 i speltesterna som TechPowerUp gjorde. Det gör att 9800X3D kostar mer än det smakar i mitt tycke.

https://komponentkoll.se/bild/dMaec.png

Om du har köpt RAM med 5 200 MHz och CL40 skulle jag returnera dem och beställa nya med 6 000 MHz och CL30.

tack för svar! Bra tips där med RAM och SSD, det ska jag ta med mig. Verkar vara ganska prisvärt utan att behöva gå ner i prestanda.
Frågor på MOBO, valde du specifikt den för att du bytte CPU? Om man nu ändå väljer att fortsätta med 9800X3D, hade du valt någon annan då?

Skulle du även kunna förklara ditt val av datorchassit? Är den tystare generellt och har bättre luftflöde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ooink:

tack för svar! Bra tips där med RAM och SSD, det ska jag ta med mig. Verkar vara ganska prisvärt utan att behöva gå ner i prestanda.
Frågor på MOBO, valde du specifikt den för att du bytte CPU? Om man nu ändå väljer att fortsätta med 9800X3D, hade du valt någon annan då?

Skulle du även kunna förklara ditt val av datorchassit? Är den tystare generellt och har bättre luftflöde?

Eagle är ett riktigt kraftigt moderkort som klarar betydligt mer strömtörstiga processorer än 7600 och 9800X3D.

Chassit jag valt har riktigt bra luftflöde men det är möjligt att det finns tystare chassin i samma prisklass.