Stödjer Inets DP1.4-kabel 4k@160Hz?

Permalänk
Hedersmedlem

Stödjer Inets DP1.4-kabel 4k@160Hz?

Hej!

Min fru har skaffat sig en ny skärm, nämligen en Acer 32" Predator XB323QKV3 IPS 4K 160 Hz. Skärmen har en upplösning på 3840 x 2160, ett färgbitdjup på 10 bitar/pixel, samt en uppdateringsfrekvens på 160 Hz, men behöver en längre anslutningskabel på 3 meter.

Om jag förstått detta rätt så kräver en sådan signal, om man inte ska använda komprimering, 13,3 Gb/s. Så här har jag räknat:

(3840*2160 pixlar) * (10 bitar / pixel) * (160 Hz) / (10⁹ Gb/b) = 13,3 Gb/s. (Osäker på om det ska vara 10⁹ eller 1024³, men värdet blir ju högre med 10⁹ så det är väl bättre att räkna för mycket än för lite.)

Jag tittar då på en kabel Inet DisplayPort 1.4 ha-ha Svart 3m. Enligt specifikationerna på baksidan av kartongen står det följande:

DisplayPort™-kabel 1.4, Svart, 3 m
DisplayPort hane - DisplayPort Hane
8K@60 Hz | 4K@120 Hz
32.4 Gb/s bandbredd
Display Stream Compression (DSC) 1.2

En bandbredd på 32.4 Gb/s ska ju alltså räcka och bli över för en sån här signal. Samtidigt står det dock på asken att en endast klarar 4K@120 Hz? Vilket verkar sjukt eftersom den också klarar 8K@60 Hz, vilket ju är dubbelt så mycket bandbredd (4 ggr så många pixlar, hälften av uppdateringsfrekvensen = dubbelt så mycket bandbredd).

Min slutsats är att det står fel på Inets kartong, och att kabeln borde stödja den bandbredd jag behöver. Har jag fel?

Permalänk
Hedersmedlem

Du tänker fel på 10 bitar. Det är 10 bitar röd, 10 bitar grön, 10 bitar blå, så 30 bitar per pixel. Alltså är det ganska precis 40 Gb/s.

Men har inte skärmen DSC så att bandbreddskravet minskar rejält? Det verkar så enligt manualen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thomas:

Du tänker fel på 10 bitar. Det är 10 bitar röd, 10 bitar grön, 10 bitar blå, så 30 bitar per pixel. Alltså är det ganska precis 40 Gb/s.

Men har inte skärmen DSC så att bandbreddskravet minskar rejält? Det verkar så enligt manualen.

Tack! Visste att det var något jag missat, en lurig faktor 3 i det här fallet.

Men i så fall står det ändå fel på asken. 4k@120Hz är ungefär vad som skärmen klarar utan DSC alltså. Det blir 29,9 Gb/s vid 10 bitars färgdjup.

Men 8k@60 Hz som kabeln också ska klara blir ju 59,7 Gb/s vid 10 bitars färgdjup utan DSC, vilket kabeln alltså inte kan klara.

Siffran för 8k måste alltså vara med DSC, och 4k vara utan.

Inte ska det vara lätt inte. Men tack, då vet jag, 4k@120 Hz kommer funka utan DSC, och vill man ha mer än så får man köra DSC, och det borde vara lugnt ändå.

Permalänk
Bildexpert 📺

Kablar stödjer inte frekvenser eller upplösningar. Kablar hanterar en viss bandbredd. Bandbredden beror sedan på kombinationen av följande:

• upplösning (1080p, 144p etc.)

• färgdjup (8, 10 bit etc)

• färgsamplingsnivå (RGB, YCbCr 4:2:2 etc.)

• frekvens (144, 240 Hz etc.)

• komprimering av signal, likt DSC

Fast egentligen behöver man inte tänka så värst på detta. För DP är normen idag det tio år gamla HBR3, ca ≈32 Gbps, vilket lite felaktigt ofta kallas "DP 1.4" och kabelnivån som hanterar detta kallas DP8K.

År 2024 är DP8K-kabel och HBR3 fortfarande normen.

För modernare och kommande Displayport finns nu högre bandbredder där korresponderande kabel är DP40, DP54 och DP80 men det finns idag ytterst få konsumentgrafikkort och få konsumentskärmar som använder något annat än HBR3. Även en de skärmar som idag kör 4K/240 klarar sig på HBR3 och når 240 Hz tack vare DSC. Kraven på kabeln är oförändrad. Allt handlar om bandbredd.

Språket på Inets boxen talar rätt språk till stor del. Jag ser inget om DP8K eller HBR3 som egentligen är den relevanta informationen. Fast det som står där är ju kraven som ställs på en DP8K-kabel. Alltså har kabeln förutsättningarna för att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

(3840*2160 pixlar) * (10 bitar / pixel) * (160 Hz) / (10⁹ Gb/b) = 13,3 Gb/s. (Osäker på om det ska vara 10⁹ eller 1024³, men värdet blir ju högre med 10⁹ så det är väl bättre att räkna för mycket än för lite.)

Förutom att det som sagt är tre färgkanaler så innehåller bildsignalen även mer data än bara pixlarna, och den exakta bandbredden som krävs kan variera beroende på vilken timing skärmen använder. Så det kan vara svårt att räkna för hand, men t.ex. Wikipedia har tabeller med de vanligaste upplösningarna och det finns även andra sidor på nätet där man kan mata in siffror själv och få en ungefärlig bandbredd.

DP 1.4 använder även 8b/10b kodning, d.v.s. det är bara 80% av bandbredden som används för att överföra data och resten är för kodningen. Så DP 1.4 (HBR3) har egentligen bara 25,92 Gb/s tillgängligt för bilddatan, vilket precis räcker för 4K@120Hz med 8 bitars färg.