Tangentbord fungerar inte första 10 sekunderna vid start.

Permalänk
Medlem

Tangentbord fungerar inte första 10 sekunderna vid start.

Hej,

Jag har under en längre tid haft problem med att mitt tangentbord inte fungerar de första cirka 10 sekunderna efter att jag startar datorn. Problemet uppstod, om jag minns rätt, efter att jag öppnade datorn för att byta RAM-minne. Jag gjorde detta eftersom jag tidigare hade problem med att datorn stängdes av under spelande.

Tidigare problem
Innan detta uppstod hade jag problem med att datorn ibland kraschade medan jag spelade. Skärmen blev svart, och datorn startade om. Jag lyckades lösa detta temporärt genom att uppdatera BIOS.

Åtgärder jag redan har provat:
Uppdaterat BIOS till senaste versionen.
Uppdaterat Windows 11.
Testat andra tangentbord (samma problem kvarstår).
Testat olika USB-portar (samma problem kvarstår).
Återställt datorn (samma problem kvarstår).
Felsökt USB, systemfiler, moderkort, grafikkort och andra komponenter.

Systemspecifikationer:
Operativsystem: Windows 11 Pro, Version 10.0.2263 1
Processor: Intel Core i9-14900KF
Grafikkort: NVIDIA GeForce RTX 4080
Minne: 64 GB (F5-6400J3239G32GX2-TZ5RK)
Nätaggregat: MSI MPG A850G PCIE5
Moderkort: ASUS Z790-H
Lagring: Crucial T700 SSD – 1 TB
Kylning: Corsair iCUE H115i RGB ELITE

Jag har byggt datorn själv och uppskattar all hjälp jag kan få för att lösa detta problem. Tack på förhand! 😊

Tråd flyttad till forumdel där den trivs bättre. - MOD
Permalänk
Medlem

Så jag förstår rätt, är det 10 första sekunderna när datorn bootar (alltså du kan inte komma in i bios) eller 10 första sekunderna i Windows (alltså du måste vänta 10 sek extra att skriva inlogg)?

Titta efter och stäng av "usb selective suspend" i Windows (kanske 'usb selektiv avstängning' på svenska?).

Kan vara på moderkortet, och att nyare bios har ställt till det, vet ej ifall nedgradering är en lösning för dig om nu spel crashar med äldre bios. Alternativt någon bios inställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Så jag förstår rätt, är det 10 första sekunderna när datorn bootar (alltså du kan inte komma in i bios) eller 10 första sekunderna i Windows (alltså du måste vänta 10 sek extra att skriva inlogg)?

Titta efter och stäng av "usb selective suspend" i Windows (kanske 'usb selektiv avstängning' på svenska?).

Kan vara på moderkortet, och att nyare bios har ställt till det, vet ej ifall nedgradering är en lösning för dig om nu spel crashar med äldre bios. Alternativt någon bios inställning.

Jag kan komma in i BIOS. Så det är 10 första sekunderna i Windows.

Permalänk
Skrivet av Albin06:

Jag kan komma in i BIOS. Så det är 10 första sekunderna i Windows.

troligen tillverkarspecifika drivare som initieras då.

under post brukar en generic universaldrivare köras som sedan byts ut till rätt vid uppstarten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

troligen tillverkarspecifika drivare som initieras då.

under post brukar en generic universaldrivare köras som sedan byts ut till rätt vid uppstarten.

Är det något jag kan ändra på?

Permalänk

Pass. Troligen inte mer än att köra tangentbordet på generic drivare även i windows men då kommer ev icke standard iso knappar vara obrukliga om det har sådana.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Pass. Troligen inte mer än att köra tangentbordet på generic drivare även i windows men då kommer ev icke standard iso knappar vara obrukliga om det har sådana.

Hade det hjälpt om jag delar min loggbok från wondows-loggar / system?