Hjälp med att bygga dator, budget runt 10k

Permalänk
Medlem

Hjälp med att bygga dator, budget runt 10k

Hej kära proffs clockers, Jag själv är inte så duktig på datorer, hur man bygger, vad som funkar med vad osv. Så därför ber jag er om hjälp så man kan få en hyfsad dator för ett hyfsat pris!

Jag tänker att budgeten ligger runt 10000kr sen +/- 0 spelar ingen större roll!
Det är gamingdator jag söker, som gärna får klara av cs2 väldigt bra men även så man kan testa lite nyare och andra spel, dock inget krav på att den ska klara allt på högsta grafiken eller dyligt, bara att det flyter på hyfsat bra och att man inte ligger på några tråkiga 30-60fps in game. Den får gärna hålla i ett par år så man slipper köpa nytt direkt!

Chassi behöver absolut inte vara en ljusshow, men antar att det inte gör så mycket heller!

Tar gärna lite tips oxå på en prisvärd 144hz skärm!

Mvh

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack för tipset!
Hoppas det kan komma in lite fler tips så man kan jämföra och kolla lite själv, eventuellt fråga någon mer kunnig polare vad han tycker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackek:

Tack för tipset!
Hoppas det kan komma in lite fler tips så man kan jämföra och kolla lite själv, eventuellt fråga någon mer kunnig polare vad han tycker!

Kanske denna skärm?

https://www.amazon.se/dp/B0C6Y5MB4Y/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Intressant!
Där snackar vi iallafall ett skönt pris! Lär vara en jävla uppgradering ifrån min gamla Acer gd245hq skärm!

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Lite dyrare men tycker du får meyclet dator för pengarna.

Skärm
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/skarmar-till...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Tack så mycket för tipset!

då undrar jag lite vad är de för skillnad på dator du länka och med dator som en person över länkande? Ser ju att det tillexempel är skillnad på grafikkortet och så!

Har verkligen ingen anning därför jag frågar

Permalänk
Medlem

Vad spelar du för spel?
Vad för upplösning spelar du/vill spela i med din nya skärm?

Jag personligen kommer aldrig kunna spela spel igen (bortsett Counter-strike) i lägre upplösning än 1440p efter att jag köpte en bra skärm för flera år sen. Med det sagt, för att spela nya eller relativt krävande spel nu och i nära framtid så är det svårt att bygga en tillräckligt stark och framtidssäker gamingdator för runt 10000kr idag.
Möjligen lite lägre om en lyckas hitta komponenterna man vill ha i datorn under t.ex. Black Week.
Kring den budgeten får du då också ett system som är enklare att uppgradera i framtiden.
Högst personligt såklart, jag hade i alla fall rekommenderat på att försöka få ihop en lite högre budget och skaffat eller planerat för att skaffa en hyfsad 1440p skärm. Annars är förslaget här ovan i tråden super att utgå ifrån.
Obs! Kommer ny generation grafikkort om ett par veckor, kan vara värt att avvakta lite tills dess och invänta tester och se hur de ligger i pris.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackek:

Tack så mycket för tipset!

då undrar jag lite vad är de för skillnad på dator du länka och med dator som en person över länkande? Ser ju att det tillexempel är skillnad på grafikkortet och så!

Har verkligen ingen anning därför jag frågar

Den datorn den andre herren visar är ett betydligt kraftigare grafikkort, medan mitt är ett sämre grafikkort men bättre processor.

Båda funkar bra i olika scenarios beroende på typ av spel. Vissa kräver mer cpu, andra mer gpu. CS2 som du nämner ä ett typiskt CPU krävande spel. Samma sak med typ world of warcraft.

Kolla SweClockers prestandaindex för GPU och CPU och avgör vad du är ute efter.

CPU
https://www.sweclockers.com/test/38255-amd-ryzen-7-5700x3d-br...

GPU
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/30031?key=015060e...
Obs. 6750XT är cirka 5-7% kraftigare än 6700XT.

Permalänk
Medlem

Här kommer mitt bidrag. Lite klenare grafikkort men ett som fungerar fint att spela på, med rätt inställning kommer du kunna prova alla nya spel.
Valde am5 och ett ok moderkort så kan du i framtiden uppgradera cpu i framtiden om de behövs.

Chassi väljer du själv efter smak men ka in samma för jämförelse.

Kan vara värt att vänta och se om priserna går ner på grafikkorten som föreslagits här nu när nya släpps snart.

Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbish:

Vad spelar du för spel?
Vad för upplösning spelar du/vill spela i med din nya skärm?

Jag personligen kommer aldrig kunna spela spel igen (bortsett Counter-strike) i lägre upplösning än 1440p efter att jag köpte en bra skärm för flera år sen. Med det sagt, för att spela nya eller relativt krävande spel nu och i nära framtid så är det svårt att bygga en tillräckligt stark och framtidssäker gamingdator för runt 10000kr idag.
Möjligen lite lägre om en lyckas hitta komponenterna man vill ha i datorn under t.ex. Black Week.
Kring den budgeten får du då också ett system som är enklare att uppgradera i framtiden.
Högst personligt såklart, jag hade i alla fall rekommenderat på att försöka få ihop en lite högre budget och skaffat eller planerat för att skaffa en hyfsad 1440p skärm. Annars är förslaget här ovan i tråden super att utgå ifrån.
Obs! Kommer ny generation grafikkort om ett par veckor, kan vara värt att avvakta lite tills dess och invänta tester och se hur de ligger i pris.

Just nu behövs det ingen super dator för spelen jag spelar, spelar mestadels cs2 och wow, men ibland hoppar jag in på andra spel så som Hell let loose, dota 2 , overwatch , marvel heroes osv. Och dator jag skaffar nu behöver inte som sagt klara alla nyare spel på högsta grafik elle så bara att man inte behöver lira på lägsta grafiken men fortfarande en del FPS kvar i spelen om jag nu vill testa ett nytt spel. I dags läget är det inte ens alternativ på datorn jag sitter på. då går gränserna till att wow funkar bra, cs ligger jag allt på mellan 50-120 fps (VILKET ÄR EXTREMT JOBBIGT), hell leet loose har typ 10 fps så inget spelbart alls, marvel hearos går inte ens starta på min 10åriga gamla burk.

Skärm är inte lika viktigt känner jag, då jag är van med min gamla gamla Acer gd245hq, så vad jag än skaffar kommer vara en STOR jävla skillnad här. Är lite inne på att skaffa en "MSI G2712F" för 1990kr

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Den datorn den andre herren visar är ett betydligt kraftigare grafikkort, medan mitt är ett sämre grafikkort men bättre processor.

Båda funkar bra i olika scenarios beroende på typ av spel. Vissa kräver mer cpu, andra mer gpu. CS2 som du nämner ä ett typiskt CPU krävande spel. Samma sak med typ world of warcraft.

Kolla SweClockers prestandaindex för GPU och CPU och avgör vad du är ute efter.

CPU
https://www.sweclockers.com/test/38255-amd-ryzen-7-5700x3d-br...

GPU
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/30031?key=015060e...
Obs. 6750XT är cirka 5-7% kraftigare än 6700XT.

Amen det har jag oxå förstått att cs är mer krävande på CPU! Kanske är värt att vänta ett par veckor tills då tydligen kommit nytt grafikkort snart så man kanske kan få ett bättre för en skön peng!
Men låter nog smart att jag ska lägga lite mer vikt i CPU istället för grafikkortet för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Här kommer mitt bidrag. Lite klenare grafikkort men ett som fungerar fint att spela på, med rätt inställning kommer du kunna prova alla nya spel.
Valde am5 och ett ok moderkort så kan du i framtiden uppgradera cpu i framtiden om de behövs.

https://komponentkoll.se/bild/hKsmc.png

Chassi väljer du själv efter smak men ka in samma för jämförelse.

Kan vara värt att vänta och se om priserna går ner på grafikkorten som föreslagits här nu när nya släpps snart.

Mvh Thomas

Många som sagt de till mig nu, att eventuellt vänta lite då grafikkorten kommer gå ner i pris när dom nya släpps så kanske är JÄVLIGT värt de för mig.

Vet inte om det är så viktigt för mig att man kan uppgradera datorn, även om det kanske är smartast så! men gammal erfarenhet så har jag bara köttat på datorn tills den mer elle mindre inte är något att ha längre! kanske får börja tänka om här och faktiskt va beredd att byta ut en del elle två efter något år elle två!

Tackar hjärtligt för tipset!

Permalänk
Medlem

Lite fin puts på min lista.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackek:

Amen det har jag oxå förstått att cs är mer krävande på CPU! Kanske är värt att vänta ett par veckor tills då tydligen kommit nytt grafikkort snart så man kanske kan få ett bättre för en skön peng!
Men låter nog smart att jag ska lägga lite mer vikt i CPU istället för grafikkortet för min del.

7800 XT är är ca 82 % snabbare än 7600 XT i CS2 i 1080p. Det är mycket större skillnad än mellan 5600 och 5700X3D.

7800 XT snittar 287 FPS.

https://www.techpowerup.com/review/counter-strike-2-benchmark...

7600 XT snittar 158 FPS.

https://www.techpowerup.com/review/sapphire-radeon-rx-7600-xt...

Permalänk
Medlem

7800 XT är är ca 82 % snabbare än 7600 XT i CS2 i 1080p. Det är mycket större skillnad än mellan 5600 och 5700X3D.

7800 XT snittar 287 FPS.

7600 XT snittar 158 FPS.

https://www.techpowerup.com/review/sapphire-radeon-rx-7600-xt...

Vet inte om man kan jämföra så då dom använder i9 13900k och i9 14900k i dom systemen, är inte cs2 cpu krävande och då bör en 5600 hålla tillbaka ett mycket starkare grafikkort.
Men ditt förslag är klart mycket bättre i spel än mitt då den kommer ge mer fps per kr.
Jag själv hade vart helt ok med lite svagare gpu än cpu då jag inte gillar system som har cpu som flaskhals, tycker det blir mycket mer störande i spel då man lätt kan ställa ner inställningen lite och få bra flyt med en stark cpu.
Mvh Thomas

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Vet inte om man kan jämföra så då dom använder i9 13900k och i9 14900k i dom systemen, är inte cs2 cpu krävande och då bör en 5600 hålla tillbaka ett mycket starkare grafikkort.
Men ditt förslag är klart mycket bättre i spel än mitt då den kommer ge mer fps per kr.
Jag själv hade vart helt ok med lite svagare gpu än cpu då jag inte gillar system som har cpu som flaskhals, tycker det blir mycket mer störande i spel då man lätt kan ställa ner inställningen lite och få bra flyt med en stark cpu.
Mvh Thomas

Till och med 5900X som är en något äldre CPU fixar 500 FPS i 1080p med ett 4090. 5600 finns inte med men brukar inte vara mycket långsammare än 5900X i spel.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-9800x3d/18.htm...

Permalänk
Medlem

Till och med 5900X som är en något äldre CPU fixar 500 FPS i 1080p med ett 4090. 5600 finns inte med men brukar inte vara mycket långsammare än 5900X i spel.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-9800x3d/18.htm...

Man lär sig något nytt hela tiden 👍

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Just nu tror jag att jag avvaktar lite med datorköp, väntar in att dom nya grafikkorten släppts, sen om jag väljer att köpa en av dom nya grafikkorten elle om dom som redan finns går ner i pris det har jag inte bestämt mig för än! Men kan jag spara en peng så är det alltid mycket trevligt elle få en mycket bättre grafikkort för en inte allt för dyr peng.

Tackar enormt mycket för alla tips!

Permalänk
Medlem

Otålig herre här, är så jävla sugen på köpa ny dator… är de värt att vänta på nya grafikkort så gamla går ner i pris?
Hur mycket går dom ner ish isåfall?

Annars bump på tråden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackek:

Otålig herre här, är så jävla sugen på köpa ny dator… är de värt att vänta på nya grafikkort så gamla går ner i pris?
Hur mycket går dom ner ish isåfall?

Annars bump på tråden!

Det här ger galen spelprestanda för knappt 11 000 kr.

Permalänk
Medlem

Som Bobbish skrev så kan jag också intyga att 1440p är grymt stor skillnad mot 1080p. Trodde inte heller det var en stor skillnad , men sen var jag på lan med några kompisar och en körde i 1440p. Sparade sen ihop till 1440p dator + skärm och jag kommer nog aldrig heller gå tillbaka.

Kan vara värt att spara till.

Mvh Calle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle L:

Som Bobbish skrev så kan jag också intyga att 1440p är grymt stor skillnad mot 1080p. Trodde inte heller det var en stor skillnad , men sen var jag på lan med några kompisar och en körde i 1440p. Sparade sen ihop till 1440p dator + skärm och jag kommer nog aldrig heller gå tillbaka.

Kan vara värt att spara till.

Mvh Calle

Har redan införskaffat mig i en LG 27gs85q 180hz 1440p
Vad är det för grafikkort som krävs för 1440 då? Gör dom flesta det? Köpte en LG 180hz 1440p skärm nyss, måste jag ha grafikkort som stöder det då? Exempel dom som länkat olika datorer ovan, tillåter dom grafikkorten det?

Vill vara idiotsäker så ställer kanske idiot frågor 😀

Mvh

Permalänk
Medlem

Det här ger galen spelprestanda för knappt 11 000 kr.

https://komponentkoll.se/bild/lJSEQ.png

Mycket intressant! Vad är det som gör så galen bra spelprestanda? Utveckla gärna tack!

Köpte precis en skärm Lg 27gs85q 180hz 1440p, stöder detta grafikkort det antar jag?

Är cpu tillräckligt bra? (Har otroligt dålig jävla koll) spelar mestadels spel som cs och wow!

Och chassit du valt, vad annat kan jag byta till, antar det kan va olika skruvhål o grejer typ, ingå olika fläktar osv som det gör på den du valt, elle ska jag bara köra på den du valt?

Tror du detta grafikkort går ner en del i pris när tester kommer på dom nya grafikkorten?

Många frågar haha, uppskattar alla dina svar jag kan få

Mvh
Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackek:

Mycket intressant! Vad är det som gör så galen bra spelprestanda? Utveckla gärna tack!

Köpte precis en skärm Lg 27gs85q 180hz 1440p, stöder detta grafikkort det antar jag?

Är cpu tillräckligt bra? (Har otroligt dålig jävla koll) spelar mestadels spel som cs och wow!

Och chassit du valt, vad annat kan jag byta till, antar det kan va olika skruvhål o grejer typ, ingå olika fläktar osv som det gör på den du valt, elle ska jag bara köra på den du valt?

Tror du detta grafikkort går ner en del i pris när tester kommer på dom nya grafikkorten?

Många frågar haha, uppskattar alla dina svar jag kan få

Mvh
Jacob

7800 XT ger riktigt bra spelprestanda för pengarna. Det snittade 200 FPS i CS2 i 1440p.

Visst är t.ex. 4070 något starkare i CS2 och WoW men kostar också nästan 2 000 kr mer.

CPU:n bör räcka för åtminstone ca 350 FPS (mer än vad som krävs alltså då GPU:n kommer upp i 200) då 12700K hade 409 FPS i 1440p med ett 4090.

Ja, du kan byta chassi. Komponentkoll är bra att använda för att se att chassit är tillräckligt stort för grafikkortet t.ex. Många chassin inkluderar redan tre fläktar eller fler och då behöver man inte några extra.

Svårt att tro att 7800 XT kommer gå ner i pris då det är i en helt annan prisklass än 5080 och 5090. AMD:s kort dröjer ända till mars.

Permalänk
Medlem

[quote postid="20741720" userid="362144" name="jackek"
Vad är det för grafikkort som krävs för 1440 då? Gör dom flesta det? Köpte en LG 180hz 1440p skärm nyss, måste jag ha grafikkort som stöder det då? Exempel dom som länkat olika datorer ovan, tillåter dom grafikkorten det?

Vill vara idiotsäker så ställer kanske idiot frågor 😀

Mvh
[/quote]

Så med andra ord lika gärna bra att köpa nu om jag finner delarna du satt ihop godkända, vilket jag inte förstår varför jag inte skulle göra! Kommer nog inom det närmaste försöka klippa hem datorn du skicka till mig! Ska bara diskutera och google lite själv och läsa lite för att se om jag förstår något mer!

Permalänk
Medlem

7800 XT ger riktigt bra spelprestanda för pengarna. Det snittade 200 FPS i CS2 i 1440p.

Visst är t.ex. 4070 något starkare i CS2 och WoW men kostar också nästan 2 000 kr mer.

CPU:n bör räcka för åtminstone ca 350 FPS (mer än vad som krävs alltså då GPU:n kommer upp i 200) då 12700K hade 409 FPS i 1440p med ett 4090.

Ja, du kan byta chassi. Komponentkoll är bra att använda för att se att chassit är tillräckligt stort för grafikkortet t.ex. Många chassin inkluderar redan tre fläktar eller fler och då behöver man inte några extra.

Svårt att tro att 7800 XT kommer gå ner i pris då det är i en helt annan prisklass än 5080 och 5090. AMD:s kort dröjer ända till mars.

Så med andra ord lika gärna bra att köpa nu om jag finner delarna du satt ihop godkända, vilket jag inte förstår varför jag inte skulle göra! Kommer nog inom det närmaste försöka klippa hem datorn du skicka till mig! Ska bara diskutera och google lite själv och läsa lite för att se om jag förstår något mer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackek:

Jag upptäcker att på ena datorn har du lagt till CPU: AMD Ryzen 5 5600 och på den andra Intel core i5 12400, vad är skillnaden på dessa två? Är något bättre på den ena ? eller är det typ samma sak? skilldes ju bara 200kr pris

Mvh