Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!

NordVPN, ren jävla dynga, vad kan jag juridiskt göra?

Permalänk
Medlem

NordVPN, ren jävla dynga, vad kan jag juridiskt göra?

Jag har nog aldrig varit så missnöjd med en tjänst som NordVPN...

Gick ifrån Mullvad för jag hoppades det skulle vara bättre mot all satans Captcha som triggas tack vare VPN, men icke.

Men det största problemet är att stup i kvarten så orsakar NordVPN packetloss och andra konstiga problem i mitt nätverk, ovanliga problem som man först inte fattar alls vad fan det beror på, men VARJE gång jag har pausat NordVPN har problemen magiskt försvunnit.

Jag var idiotisk nog att köpa på mig tvåårs prenumeration denna Black Friday som var nu i höstas, och jag ångrar det som fan.

Finns det något juridiskt här jag kan åberopa för att få avbryta prenumerationen och få tillbaka pengarna? (minus tiden jag har förbrukat då såklart)

ADD:
Jag har ju självklart hört av mig till deras kundservice och vänligt önskat att få avbryta men de säger direkt att det har gått mer än 30 dagar så det finns inte på kartan.

Permalänk
Medlem

nej du har köpt tjänsten, så det går inte att åberopa nått juridiskt såvidare företaget själv inte har en ånger-rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Men det största problemet är att stup i kvarten så orsakar NordVPN packetloss och andra konstiga problem i mitt nätverk, ovanliga problem som man först inte fattar alls vad fan det beror på, men VARJE gång jag har pausat NordVPN har problemen magiskt försvunnit.

Vad är det för problem mer specifikt? Utan att veta är det svårt att svara på din fråga.

Permalänk
Skrivet av totte1015:

Jag har nog aldrig varit så missnöjd med en tjänst som NordVPN...

Gick ifrån Mullvad för jag hoppades det skulle vara bättre mot all satans Captcha som triggas tack vare VPN, men icke.

Jag var idiotisk nog att köpa på mig tvåårs prenumeration denna Black Friday som var nu i höstas, och jag ångrar det som fan.

Finns det något juridiskt här jag kan åberopa för att få avbryta prenumerationen och få tillbaka pengarna? (minus tiden jag har förbrukat då såklart)

ADD:
Jag har ju självklart hört av mig till deras kundservice och vänligt önskat att få avbryta men de säger direkt att det har gått mer än 30 dagar så det finns inte på kartan.

Har du testat att byta server eller DNS? Jag får inga packet loss med nordvpn...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

nej du har köpt tjänsten, så det går inte att åberopa nått juridiskt såvidare företaget själv inte har en ånger-rätt

Jag påstår att det påståendet är direkt felaktigt.

Det här gäller en digital tjänst som omfattas av kapitel 9 i konsumentköplagen. Man kan alltså reklamera tjänsten som felaktig enligt paragraf 10-12 enligt nämnda kapitel.

Motargument?

(Jo jag erkänner att en VPN-tjänst inte klockrent passar på lagens definition - finns praxis?)

TS: Som vanligt är det två olika saker att ha rätt och att få rätt. Rimligen börjar man med att göra reklamationen skriftligt med rimlig detaljnivå för att redogöra för hur man konstaterat felet. Begär tydligt en åtgärd med stöd av och referens till rätt lagrum. När du blir fortsatt ignorerad kan du ju testa att anmäla till ARN om du kommer över beloppsgränsen. När du vunnit där, med hjälp av bevisen från din reklamation, och blir fortsatt ignorerad så bör det finnas goda chanser att vinna i domstol.

Permalänk
Skrivet av KAD:

Det här gäller en digital tjänst som omfattas av kapitel 9 i konsumentköplagen. Man kan alltså reklamera tjänsten som felaktig enligt paragraf 10-12 enligt nämnda kapitel.

Motargument?

(Jo jag erkänner att en VPN-tjänst inte klockrent passar på lagens definition - finns praxis?)

TS: Som vanligt är det två olika saker att ha rätt och att få rätt. Rimligen börjar man med att göra reklamationen skriftligt med rimlig detaljnivå för att redogöra för hur man konstaterat felet. Begär tydligt en åtgärd med stöd av och referens till rätt lagrum. När du blir fortsatt ignorerad kan du ju testa att anmäla till ARN om du kommer över beloppsgränsen. När du vunnit där, med hjälp av bevisen från din reklamation, och blir fortsatt ignorerad så bör det finnas goda chanser att vinna i domstol.

Han borde väl först försöka felsöka och kommunicera med deras tjänst för att lösa felet?

Jag har samma tjänst och inga problem.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Kör också NordVPN men använder den i stort sett enbart för att komma runt geolocking. Fungerat bra till Usa, UK och Sverige.
Största problemet med dem är att de inte har en standard Wireguard så man är tvungen att använda deras app som inte finns till alla plattformar.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Kan du specificera lite mer om vad som händer? Är det alltid packet loss och nätverksproblem, eller något annat också?

Vilken VPN-protokoll använder du just nu (t.ex. NordLynx, OpenVPN)? Vissa protokoll fungerar bättre beroende på nätverkskonfiguration och enhet.

Jag har själv kört NordVPN i flera år utan problem, så jag rekommenderar att kontakta deras tekniska support. De brukar vara bra på att hjälpa till att lösa liknande frågor. Ett tips är att också dubbelkolla om ditt antivirus eller säkerhetsprogram kan orsaka en konflikt med NordVPN:s Threat Protection.

Permalänk
Medlem

Handhavandefel?

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TT28:

Kan du specificera lite mer om vad som händer? Är det alltid packet loss och nätverksproblem, eller något annat också?

Vilken VPN-protokoll använder du just nu (t.ex. NordLynx, OpenVPN)? Vissa protokoll fungerar bättre beroende på nätverkskonfiguration och enhet.

Jag har själv kört NordVPN i flera år utan problem, så jag rekommenderar att kontakta deras tekniska support. De brukar vara bra på att hjälpa till att lösa liknande frågor. Ett tips är att också dubbelkolla om ditt antivirus eller säkerhetsprogram kan orsaka en konflikt med NordVPN:s Threat Protection.

Alltså såhär, de problemen jag just nu kan specifikt förklara är t.ex när jag startar upp datorn så verkar det vara 50/50 chans att den ansluter korrekt till vald VPN, dvs efter några minuter datorn har fått starta upp och jag öppnar upp chrome, så kan den ge konstiga felsvar från servern som jag aldrig sett innan (har inte sparat det, dumt av mig) men det enda sättet att lösa det då är att starta om datorn. Även ibland längst ner till höger så hittar den inte nätverket.
Sen ett annat typ av problem är också när jag öppnar upp Chrome, så dyker det upp en ruta i mitten av övre delen som ber om loginuppgifter, åter igen idiotiskt av mig att inte ta screenshot av det men då måste jag stänga ner chrome helt, sen öppna upp igen.
Och i spel av olika slag, t.ex War Thunder har packetloss uppnått 50-60% out of thin air mitt i spelandet och först sitter man ju bara och svär lite över deras piss-servrar tills man inser att det verkar bara vara jag som har problemet, och nu är jag uppe i 4 gånger jag har stängt av VPN (pausat) så har packet lossen DIREKT försvunnit och jag har kunnat spela felfritt igen.

Sen är programmet även segt överlag att ansluta, samt att den frågar om mina inloggningsuppgifter helt random vid uppstart även fast jag har sagt att den ska komma ihåg inlogg. Och jag har inte Ccleaner eller något som raderar den typen av information.
Med Mullvad när jag valde t.ex USA så funkade det med netflix och andra streamingtjänster att se de typer av filmer som inte råkar vara tillgängliga i sverige, men med NordVPN blir det ingen skillnad.

Jag ångrar köpet helt enkelt och jag får ta nästa gång och ta screenshot på alla problem och försöka med kundtjänsten men det känns inte som dom vill återbetala mig.
Men vill då rakt inte spendera två år till med detta skräpet, MullvadVPN var HELT felfritt jämfört med NordVPN.
Startade alltid, rakt in på VPN och man märkte aldrig att det var igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Alltså såhär, de problemen jag just nu kan specifikt förklara är t.ex när jag startar upp datorn så verkar det vara 50/50 chans att den ansluter korrekt till vald VPN, dvs efter några minuter datorn har fått starta upp och jag öppnar upp chrome, så kan den ge konstiga felsvar från servern som jag aldrig sett innan (har inte sparat det, dumt av mig) men det enda sättet att lösa det då är att starta om datorn. Även ibland längst ner till höger så hittar den inte nätverket.
Sen ett annat typ av problem är också när jag öppnar upp Chrome, så dyker det upp en ruta i mitten av övre delen som ber om loginuppgifter, åter igen idiotiskt av mig att inte ta screenshot av det men då måste jag stänga ner chrome helt, sen öppna upp igen.
Och i spel av olika slag, t.ex War Thunder har packetloss uppnått 50-60% out of thin air mitt i spelandet och först sitter man ju bara och svär lite över deras piss-servrar tills man inser att det verkar bara vara jag som har problemet, och nu är jag uppe i 4 gånger jag har stängt av VPN (pausat) så har packet lossen DIREKT försvunnit och jag har kunnat spela felfritt igen.

Sen är programmet även segt överlag att ansluta, samt att den frågar om mina inloggningsuppgifter helt random vid uppstart även fast jag har sagt att den ska komma ihåg inlogg. Och jag har inte Ccleaner eller något som raderar den typen av information.
Med Mullvad när jag valde t.ex USA så funkade det med netflix och andra streamingtjänster att se de typer av filmer som inte råkar vara tillgängliga i sverige, men med NordVPN blir det ingen skillnad.

Jag ångrar köpet helt enkelt och jag får ta nästa gång och ta screenshot på alla problem och försöka med kundtjänsten men det känns inte som dom vill återbetala mig.
Men vill då rakt inte spendera två år till med detta skräpet, MullvadVPN var HELT felfritt jämfört med NordVPN.

Jag relaterar så mycket till vad du skriver, köpte med 2 år och ångrar det deluxe, de vägrade att återbetala mig fast det inte hade gått 30 dagar. Kommer aldrig ha nordvpn igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Jag relaterar så mycket till vad du skriver, köpte med 2 år och ångrar det deluxe, de vägrade att återbetala mig fast det inte hade gått 30 dagar. Kommer aldrig ha nordvpn igen.

Men vafan? Inom 30 dagar har du ju ångerrätt enligt konsumentköpslagen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Ja jag borde kanske stått på mig, de vägrade och deras kundtjänst skrev på engelska och var riktigt dåliga på att förstå.. Det har fortfarande inte gått 30 dagar så kanske tar tag i det igen.

Edit: Ger det ett nytt försök och sitter i chatt nu med deras kundtjänst.. får se om det går bättre nu.

Permalänk
Skrivet av totte1015:

Du har uppenbart ställt in det fel... Geolocation fungerar utmärkt med nordvpn. Du har inte sagt vilka protokoll du kör?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låter som konfigurationsfel, vet inte hur du satt upp det men eftersom det saknas detaljer gissar jag att du använder deras egna klient och med OpenVPN protokoll?

Sedan angående geoblocking så kan man inte utgå för att det fungerar då många tjänster har börjat blockera tillgång ifrån VPN-tjänsters IP eller gå via vad som står på kontot, ofta så bryter det även mot avtalet att gå runt.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Inte om du använt tjänsten. Skulle också jizza att du avstått från denna ångerrätt när du ingick avtalet, det brukar vara praxis för mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Inte om du använt tjänsten. Skulle också jizza att du avstått från denna ångerrätt när du ingick avtalet, det brukar vara praxis för mjukvara.

Vad innebära "jizza" ?

De själva säger man får testa tjänsten i 30 dagar så det är konstigt det inte gäller då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Motargument?

nej, han har köpt VPN tjänsten, han har inte blivit tvingad till det, hansjälv har gjort bort sig, man kan inte bara ångra sig när man själv gjort ett medvetet val och sedan "ta det till rätten", det finns 0% chans att nån domstol skulle dömma åt hans fördel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Vad innebära "jizza" ?

De själva säger man får testa tjänsten i 30 dagar så det är konstigt det inte gäller då.

Det betyder att man ejakulerar. Måste ha varit en autokorrigering från mobilen som användaren har lagt in själv.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det betyder att man ejakulerar. Måste ha varit en autokorrigering från mobilen som användaren har lagt in själv.

Så måste det ju vara.

Permalänk
Medlem

Deras support är ren copy&paste dynga och jag kommer varna alla i min krets från att köpa NordVPN skiten.

Skrivet av mechersmith:

Låter som konfigurationsfel, vet inte hur du satt upp det men eftersom det saknas detaljer gissar jag att du använder deras egna klient och med OpenVPN protokoll?

Sedan angående geoblocking så kan man inte utgå för att det fungerar då många tjänster har börjat blockera tillgång ifrån VPN-tjänsters IP eller gå via vad som står på kontot, ofta så bryter det även mot avtalet att gå runt.

Deras support är ren copy&paste dynga och jag kommer varna alla i min krets från att köpa NordVPN skiten.
Försökte förklara problemen för deras support och fick bara ett standardsvar...

Men ja, jag har inte pillat med något förutom att installerat klienten på datorn och satt igång den.
Finns det någon inställning som förklarar detta udda beteendet på internet?

Permalänk
Skrivet av totte1015:

Försökte förklara problemen för deras support och fick bara ett standardsvar...

Men ja, jag har inte pillat med något förutom att installerat klienten på datorn och satt igång den.
Finns det någon inställning som förklarar detta udda beteendet på internet?

Som vi fortsätter fråga vilka protokoll använder du i klienten

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Som vi fortsätter fråga vilka protokoll använder du i klienten

Sorry, well nu när jag kollade så är det inställt på automatiskt, så jag vet inte vilken.
Vilken borde jag ha då??

Permalänk
Skrivet av totte1015:

Sorry, well nu när jag kollade så är det inställt på automatiskt, så jag vet inte vilken.
Vilken borde jag ha då??

Jag kör open vpn men använder den mest för gelokering.
Udp(snabbare) men vet om man har strul måste man testa tcp (stabilare)

Det har även nordlynx(skall vara snabbast) men den är nyare och kan fungera sämre mot vissa saker..

Sen vilket land kör du emot? Kör du alltid mot samma server i det landet?

Men det finns ganska många olika protokoll beroende på behovet.
vet själv knappt vad allt är 😊

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har testat alla olika protokoll nu, exakt samma skit varje gång jag startar datorn:

Spelar ingen roll hur många servrar jag försöker så uppstår samma jävla fel.
Jag börjar överväga att gå med detta till ARN alltså, måste gå att få pengarna tillbaka, för detta är under all kritik.

Så svaret jag fick från deras "support" var detta copy paste:

Hej,

Tack för ditt brev.

OpenVPN är ett mycket populärt och mycket säkert protokoll som används av många VPN-leverantörer. Det körs på antingen TCP- eller UDP-internetprotokollet, tillgängligt på alla operativsystem:

TCP är mer lämpat för webbsurfning – det ger en stabilare anslutning men kan minska hastigheten.
UDP fungerar bättre för streamingtjänster, med möjligen högre anslutningshastighet och viss risk för instabilitet.

Wireguard (NordLynx) är det nyaste och snabbaste tunnlingsprotokollet i hela VPN-branschen och det är också inställt som standardanslutningsprotokoll i våra applikationer. Den använder den senaste kryptografi som överglänser de nuvarande ledarna – OpenVPN och IPSec/IKEv2. Även om det fortfarande är under tung utveckling har vi anpassat Wireguard-protokollet och skapat en NordLynx-teknik, som ger imponerande anslutningshastighet samtidigt som den säkerställer din säkerhet. Tillgänglig på alla operativsystem. Du kan läsa mer om Wireguard här:
https://nordvpn.com/blog/nordlynx-protocol-wireguard/

Om du skulle vilja få mer information om protokollskillnaderna, vänligen se detta blogginlägg:
https://nordvpn.com/blog/protocols/

Som vi kan se har din betalning passerat vår 30 dagars återbetalningspolicy och vi kan inte göra partiella återbetalningar av tjänsten. Vänligen ta en titt på våra >Användarvillkor<, som du har kommit överens om vid köpet.

Ändå är vi här för att hjälpa dig med den fortsatta användningen av NordVPN.

Kan du berätta mer om vilka problem som fick dig att överväga att använda våra tjänster?

Ser fram emot ditt svar.

Permalänk
Medlem

@totte1015

Du skulle kunna prova en annan klient för att se om det fungerar bättre än NordVPN's egna. T.ex. Viscosity

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

@totte1015

Du skulle kunna prova en annan klient för att se om det fungerar bättre än NordVPN's egna. T.ex. Viscosity

Absolut skulle jag kunna det, dock så är det inte just att jag sitter bakom en VPN som är det viktigaste, jag kan sköta mig på nätet, utan det är mitt missnöje hur dåligt det har fungerat som är det största problemet nu.
Jag tänkte jag går tillbaka till MullvadVPN så fort denna prenumeration går ut, men jag raljerar med ChatGPT nu och ber den hjälpa mig läsa igenom användaravtalet om det är något i detta fall som jag kan använda emot dem.

Det viktiga nu är att avbryta tjänsten hos NordVPN

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
Efter att ha använt ChatGPT och granskat deras användarvillkor och den hittade lite till min förmån så skrev jag ett mail och tog upp det, och efter lite om och men så gick dom med på återbetalning och att direkt avsluta tjänsten. Fan så skönt.

Permalänk
Skrivet av totte1015:

Uppdatering:
Efter att ha använt ChatGPT och granskat deras användarvillkor och den hittade lite till min förmån så skrev jag ett mail och tog upp det, och efter lite om och men så gick dom med på återbetalning och att direkt avsluta tjänsten. Fan så skönt.

Jag tror fortfarande felet ligger hos dig för resten av oss har inga problem.... Jag har använt den i 5 år utan strul... Men skönt att det löste sig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag tror fortfarande felet ligger hos dig för resten av oss har inga problem.... Jag har använt den i 5 år utan strul... Men skönt att det löste sig

Well, rätt nyinstallerad Windows 11 med Asus RT-AX92U, inga konstigheter med inställningar och försökt med de tips som supporten gav, ingen skillnad.
Så vet inte mycket mer än om det isåfall är min ISP som hindrar det hela från att fungera felfritt?

Nåväl, blir att återgå till Mullvad, där har jag aldrig stött på liknande problem.