Permalänk

Ubuntu, ny installation

Tänkte prova Ubuntu igen , har haft den innan ett par ggr, svårt med linux, men ger de en chans till, har ju ett par äldre pc som bara står där ändå..

Tanken är:
installera ubuntu senaste, laddar ner den nu
in i en usb och köra in den i en pc..

Har läst att Qobuz ska funka med Ubuntu :), detta måste provas
Kommer enbart ha denna PC till att lyssna på musik via Qobuz.
Sen kommer jag även försöka att få de lira med PulseAudio Equalizer...

Frågor:
kommer till 99% endast användas till att lyssna via qobuz på musik... är det säkert??
och är det säkert att surfa något via chrome eller firefox?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Ja, det är ruskigt säkert att lyssna på musik och surfa med webläsare oavsett vilken, särskilt så som du uppger att du kommer att använda det. Om du vill ha integritet också så byt ut chrome till en annan variant av chromium, Brave t.ex. så blir du inte spårad lika mycket.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk

ok, vid installation av nyaste ubuntu.....

pc:n är en äldre med intel core 2 duo 2.9ghz+Nvidia gt730 grafikkort.
de går väl lägga till drivisar för grafikkortet va?

sen undrar jag vilken wifi adapter jag ska använda???:
1) Netgear A6150 — AC1200 Dual Band WiFi USB Mini Adapter
eller
2) lite äldre :Dlink dwa 140 ( IEEE 802.11b, IEEE 802.11g, IEEE 802.11n (draft)
300 Mbps)

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

så nu är snart dax o köra in ububtu senaste...
ja kör på Netgear A6150 — AC1200 Dual Band WiFi USB Mini Adapter, hoppas den accepterar den

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

ok, vid installation av nyaste ubuntu.....

pc:n är en äldre med intel core 2 duo 2.9ghz+Nvidia gt730 grafikkort.
de går väl lägga till drivisar för grafikkortet va?

sen undrar jag vilken wifi adapter jag ska använda???:
1) Netgear A6150 — AC1200 Dual Band WiFi USB Mini Adapter
eller
2) lite äldre :Dlink dwa 140 ( IEEE 802.11b, IEEE 802.11g, IEEE 802.11n (draft)
300 Mbps)

Jag använder oftast Ubuntu Mate på lite äldre datorer, då den är lite mera lättdriven än senaste Gnome desktopen som annars är default. Finns även Xubuntu med Xfce desktop och Lubuntu med LXQt desktop, som båda är lättare versioner av Ubuntu som passar äldre datorer. Ladda ner och testa. Alla bör kunna bootas från usb i live mode för att testa innan installation.

Har inte koll på de specifika nätverkskorten, men mycket fungerar out-of-the-box. Testa med live-boot.

Nvidia GPUn borde inte vara något problem. Finns både en open source drivrutin som nog installeras per default, men det går att byta till en properitär binary från Nvidia. Dottern har något GT-grafikkort och hade en del krascher med opensource drivaren, men har varit stabil sedan vi bytte till Nvidias drivrutin.

Permalänk

problem med Ubuntus senaste, allt gått bra, update och upgrade, ladda ner Qobuz appen , installera den, allt gick bra, men kan ej öppna den? några tips? klickar på den ingen händer mer att en ny sida kommer upp och bara står där, alltså inget händer, startar om o provat fler ggr, alltså varför kan man inte starta en app, funka ju i den andra datorn med samma ubuntu igår, men ej i denn lite snabbare datorn... tips?

Visa signatur

Permalänk

nu funka Qobuz att starta, var wifi som lagt av, fick klicka igång de igen, sen fick jag ställa in hdmi ljudet igen, för de satte sig på headphones av sig själv... mycket småstrul

oavsett, de funkar, spelar musik, dock en liten sak; varför bara 48khz? bekräftat detta på 2 setuper i 2 olika receivers.. de ska ju klara upp till 192khz i 2 kanals ..... jag har ställt in kvaliten på de högsta i Qobuz appen 192khz..

Visa signatur

Permalänk

fortfarande inte hittat nån lösning så man kan få högre än 48khz i Qobuz.

Visa signatur