2 st G.Skill minneskit som nu ger minnesfel.

Permalänk
Medlem

2 st G.Skill minneskit som nu ger minnesfel.

Lite bakgrund:
2 helt olika system som byggts vid olika tillfällen.
System 1 har ett ASUS Strix B550-I ITX moderkort med en 5900x
System 2 har ett ASUS Prime X570-Pro moderkort med en 5800x3D.
Båda systemen har ett G.Skill 3600MHz CL16 Trident Z Neo kit som finns med på moderkortens QVL lista.
Inte köpta samtidigt och är tillverkade vid olika tillfällen, långt mellan.
Båda systemen körs (eller snarare kördes) med DOCP.
Båda systemen kördes med minnestest utan fel vid installation.
Resten är orelevant i sammanhanget.

Märkte att vissa saker i system 2 var långsamma, saker som borde vara omedelbara kunde ta en sekund eller två.
Efter diverse normalt felsökande hamnade jag slutligen vid memtest86+.
Som tämligen omgående visade på minnesfel.
Sedvanligt justerande följde såklart, justerandes av spänningar på både CPU och minnen (har kört undervoltat sedan installation, både minnen och cpu).
Minnena klarar inte ens 3200 med 3600 timings längre, sätter jag 3200 manuellt (med de usla timings det ger) så blir det stabilt.

Men här är det märkliga.
Medans jag håller på med system 2 över ett par veckor så börjar även system 1 att krasha helt slumpmässigt.
Och memtest hittar såklart direkt fel.
Och samma justeringar som ovan "löser" problemet.

System 2 har nu fått nya minnen (inte G.Skill den här gången...) och är stabilt i 3600 CL16 igen.

Så vad 17 har hänt?
Bara otur med mina kit eller helt enkelt minnen som speccats att köra snabbare än vad dom egentligen klarar av?
Ev. externa faktorer är ju osannolika då chansen att bara minnena skulle drabbats i 2 helt olika system är extremt liten.

Permalänk
Medlem

Fy skräms! Tänkte ju köpa g-skill till min 9800x3D

Visa signatur

360hz MSI Oled,Fractal Torrent, 7800X3D, Nitro 7900XTX.
Ifi Zen Dac v2, Ifi Zen Can 3, Sennheisser 620S

Permalänk
Medlem

Vad jag skulle börja misstänka om elektronik börjar gå sönder "helt random" till höger och vänster är den ström som de får inte är ren, men eftersom du bara har två fel hittills kanske det är slump eller något helt annat?
Är det samma sorts minneschip i båda minneskiten? Samma agesaversion på BIOSarna på moderkorten? Om så är fallet kanske det ju möjligtvis vara någon obskyr bugg i BIOS eller agesa som gjort att minnena börjat fara illa och degraderats i förtid.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade ett G-SKILL Trident Z 3200Mhz Samsungchip-kit på 16 GB som också satte tofflorna iaf den ena stickan men fick ett nytt som funkar än idag, detta var för sju år sedan iofs, men det verkar ju skumt att dina går sönder. Lär väl inte finnas någon universallösning. Har du inte garanti kvar på dem?

G-SKILL minnen säljs ju rätt många så att de skulle vara kass som märke verkar inte troligt, du verkar ha otur eller något annat som spökar i dina burkar. Surt är det iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Ytterligare en person hade problem med att Asus-moderkort och minnen som gick sönder:

Permalänk
Medlem

Jag har också haft G.Skill minnen (2x32GB DDR4) som lade av efter cirka 1 1/2 år. G.Skill var toppen, deras garanti fungerar, jag gjorde en RMA, fick skicka iväg dem till Holland och fick ett nytt kitt med vändande post.

Edit: G.Skill har ju livstids garanti på sina minnen

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED