Bytt från Telenor till Telia bredband men har Telenor fortfarande? Trots det är avstängt, hur?

Permalänk
Medlem

Bytt från Telenor till Telia bredband men har Telenor fortfarande? Trots det är avstängt, hur?

Så mitt Telenor fiber (stadsnät Zitius) gick ut i Fredags 31/1 och jag hade Telia fiber satt till inkoppling samma dag 31/1.
Då jag hade Telenor på morgonen fortfarande så ringde jag Telenor och de sa att det är avstängt ifrån deras sida.
De sa dock även att Zitius inte blockerar andra ISP om något är aktivt så det finns inget som "krockar".

Men whatsmyip etc visar bbcust.telenor.se, bredbandskollen visar Telenor, samt jag får 500/500 och mitt nya Telia är 300/300.

Jag undrar lite hmm, vad har hänt egentligen. Hur kan jag ha Telenor fortfarande när telenor själva säger de stängt av det på deras sida, och även fick det bekräftat att "signalen" är stängd från dom till mig.

Jag provade även release, renew i routern med reboot men fortfarande Telenor.

Just nu kvittar det ju dock, för har ju 500/500 med telenor trots jag betalar för telias billigare så.

Men jag är mest nyfiken på vad som hänt rent tekniskt här.

Permalänk
Medlem

Är det så enkelt att det är den 31/2 som du skriver, och inte 31/1, bytet sker?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Glorious Model O White] [Epos H3PRO]

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av bluppblupp:

Ganska tveksamt va, med tanke på att det inte finns 31 dagar i februari?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Så mitt Telenor fiber (stadsnät Zitius) gick ut i Fredags 31/2 och jag hade Telia fiber satt till inkoppling samma dag 31/2.
Då jag hade Telenor på morgonen fortfarande så ringde jag Telenor och de sa att det är avstängt ifrån deras sida.
De sa dock även att Zitius inte blockerar andra ISP om något är aktivt så det finns inget som "krockar".

Men whatsmyip etc visar bbcust.telenor.se, bredbandskollen visar Telenor, samt jag får 500/500 och mitt nya Telia är 300/300.

Jag undrar lite hmm, vad har hänt egentligen. Hur kan jag ha Telenor fortfarande när telenor själva säger de stängt av det på deras sida, och även fick det bekräftat att "signalen" är stängd från dom till mig.

Jag provade även release, renew i routern med reboot men fortfarande Telenor.

Just nu kvittar det ju dock, för har ju 500/500 med telenor trots jag betalar för telias billigare så.

Men jag är mest nyfiken på vad som hänt rent tekniskt här.

Har du startat om din tjänstefördelare? Att du har gjort release/renew från routern spelar inte så stor roll.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

kan va så att de gjort en miss i inkopplingen och förväxlat dig med någon av dina grannar.

vore inte första gången isf och troligen inte sista heller.

alternativt att det är felkopplat så din fiber sitter på din grannes plats och vise versan så de skickat din telia uppkoppling till din granne som sitter på din plats och du hela tiden kört på din grannes uppkoppling och grannen på din vilket inte det heller vore första gången det händer.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

tror/gissar att de inte gör några in/urkopplingar under helgen så din urkoppling kommer ske i natt.

Då jag själv ska/skulle ha gjort samma operatörsbyte 2/2 , och inget hänt så gissar jag att det kommer inatt

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Ganska tveksamt va, med tanke på att det inte finns 31 dagar i februari?

haha tröttmössa här.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Glorious Model O White] [Epos H3PRO]

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av bluppblupp:

haha tröttmössa här.

Shit happens, vet precis hur det kan vara

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

Oj, 31/1 ska det vara Dvs fredags förra veckan.

Skrivet av nu1mlock:

Har du startat om din tjänstefördelare? Att du har gjort release/renew från routern spelar inte så stor roll.

Har startat om routern, har ingen tjänstefördelare i lägenhet.

Skrivet av stoffe-2k:

tror/gissar att de inte gör några in/urkopplingar under helgen så din urkoppling kommer ske i natt.

Då jag själv ska/skulle ha gjort samma operatörsbyte 2/2 , och inget hänt så gissar jag att det kommer inatt

Intressant, får se om det händer något inatt då

Permalänk
Medlem

4/2 och jag har fortfarande kvar mitt Telenor bredband lol. bbcust.telenor.se

Så har nu gått 4 dagar sedan det enligt dom är avstängt och Telia är aktiverat

Permalänk
Medlem

Kan va två saker, antingen så exakt där du bor så hyr telia tjänster av telenor eller så är det som så att telenor inte har stängt av tjänsten (deras kundtjänst är helt värdelösa och har noll koll) hade liknande problem innan jul och slutade med att jag gick miste om mitt erbjudande med bredband2 bara för att telenor inte klarade av att koppla ur tjänsten på 3 dagar.

nu har vi dock fiber via Fibra och dom blockerar för andra så fort det ligger en aktiv tjänst.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Be supporten på Telenor att gå in på portalen och kolla eller göra ett ärende, den du pratat med har inte kollat i rätt system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Kan va två saker, antingen så exakt där du bor så hyr telia tjänster av telenor eller så är det som så att telenor inte har stängt av tjänsten (deras kundtjänst är helt värdelösa och har noll koll) hade liknande problem innan jul och slutade med att jag gick miste om mitt erbjudande med bredband2 bara för att telenor inte klarade av att koppla ur tjänsten på 3 dagar.

nu har vi dock fiber via Fibra och dom blockerar för andra så fort det ligger en aktiv tjänst.

Skrivet av Petterk:

Be supporten på Telenor att gå in på portalen och kolla eller göra ett ärende, den du pratat med har inte kollat i rätt system.

Jo det känns ju som de missat att faktiskt stänga av min tjänst trots de sagt det.
Jag har haft både Telia och Telenor fiber i denna lägenheten (Byter varje år på BF) och Telia har sitt eget.

Men ja, i slutändan så är det ju inte "mitt" problem. I nuläget har jag ju 500/500 fortfarande istället för Telias 300/300 så känns som jag låter det vara tills de faktiskt stänger av det

Blir intressant att se när det sker dock.

Och som Telenor sa så krockar inte ISP i Zitius nät tydligen så jag antar att jag har Telia aktivt också bakom telenor.

Permalänk
Medlem

Update: 1 vecka senare har jag fortfarande mitt Telenor 500/500 aktivt istället för mitt Telia 300/300 (eller båda aktiva möjligen).

Snåljåpen i mig tänkte "hm skam man säga upp Telia? Gratis internet?!"
Men antagligen kommer de på att det inte är avstängt någon gång, och sen blir de dyrt o teckna nytt då jag har Telia BF erbjudande nu :>>

Permalänk
Medlem

"Gått ut"? Du har uttryckligen sagt upp det eller hur och fått en konfirmation?
Annars kommer de förlänga med ett år vare sig du vill det eller inte och så har du precis åkt på 2 abb som du lär betala.

Permalänk

Det hände mig också vid övergången från Telenor till Telia. Fick ringa Telenors support och påminna, och därefter tog det ca 5 dagar innan Telia kopplade in.

Permalänk
Medlem

jag ringde dom och påpekade här om dagen, då gick bytet igenom efter en timme. *(måste vara strul ...)

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade legat på för att Telenor skulle koppla ur. Vi hade en liknande incident med min svärfar som hade bytt leverantör. I hans fall var problemet att leverantör 1 inte hade kopplat ur eftersom han hade bindningstid vilket han inte hade insett (började bli lite rörig i huvudet). Leverantör 2 kan inte koppla in, men någon hos dem gör en manuell override i kundtjänstsystemet så att det ser ut som att allt är ok. Efter nästan ett år har svärfar blivit sämre och när vi kollar i hans ekonomi så betalar han bredband gånger två. Kundtjänst hos leverantör 2 säger att det är de som levererar. Leverantör 1 säger samma sak. Vi tog det till ARN och fick rätt, men det var ju en del jobb att pussla ihop vad som hänt nästan ett år efter.

Risken är att leverantör 1 som inte har kopplat ur kommer om sex månader och säger att de upptäckt att man använt deras tjänst och att de vill ha betalt. Då sitter man där och ska leta upp dokumentation på att man sagt upp osv osv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Update: 1 vecka senare har jag fortfarande mitt Telenor 500/500 aktivt istället för mitt Telia 300/300 (eller båda aktiva möjligen).

Snåljåpen i mig tänkte "hm skam man säga upp Telia? Gratis internet?!"
Men antagligen kommer de på att det inte är avstängt någon gång, och sen blir de dyrt o teckna nytt då jag har Telia BF erbjudande nu :>>

Se till att dokumentera att du har sagt upp, få på mail att telenor har kopplat ur sitt, betala till telia, och tänk inte mer på det sen.
Du kan givetvis testa att säga upp telia, men det blir svårt att hävda att du inte märkt att du haft internet när du sagt upp båda leverantörerna

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

"Gått ut"? Du har uttryckligen sagt upp det eller hur och fått en konfirmation?
Annars kommer de förlänga med ett år vare sig du vill det eller inte och så har du precis åkt på 2 abb som du lär betala.

Ja självklart uppsagt. Har bekräftelse mail och sista fakturan kom i december.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drinternet:

Det hände mig också vid övergången från Telenor till Telia. Fick ringa Telenors support och påminna, och därefter tog det ca 5 dagar innan Telia kopplade in.

Skrivet av stoffe-2k:

jag ringde dom och påpekade här om dagen, då gick bytet igenom efter en timme. *(måste vara strul ...)

Intressant.
Verkar ju som Telenor har något strul då att koppla bort användare vid avslut av bredband (trots de bekräftade att det är avstängt när jag ringde dom :>)

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag hade legat på för att Telenor skulle koppla ur. Vi hade en liknande incident med min svärfar som hade bytt leverantör. I hans fall var problemet att leverantör 1 inte hade kopplat ur eftersom han hade bindningstid vilket han inte hade insett (började bli lite rörig i huvudet). Leverantör 2 kan inte koppla in, men någon hos dem gör en manuell override i kundtjänstsystemet så att det ser ut som att allt är ok. Efter nästan ett år har svärfar blivit sämre och när vi kollar i hans ekonomi så betalar han bredband gånger två. Kundtjänst hos leverantör 2 säger att det är de som levererar. Leverantör 1 säger samma sak. Vi tog det till ARN och fick rätt, men det var ju en del jobb att pussla ihop vad som hänt nästan ett år efter.

Risken är att leverantör 1 som inte har kopplat ur kommer om sex månader och säger att de upptäckt att man använt deras tjänst och att de vill ha betalt. Då sitter man där och ska leta upp dokumentation på att man sagt upp osv osv.

Det är uppsagt, har bekräftelsemail med uppsägning etc. Och sista fakturan kom i december. Har ingen aktiv tjänst längre på "mina sidor" heller på telenor.se

Permalänk
Medlem

Jag kan med 100% säkerhet säga att det är uppsagt i Telenors system, men inte i Zitius system. Ofta sker detta genom API anrop och ibland går de inte igenom. Då kommer det se ut som det är borttaget ur Telenors system, men ligger kvar i Zitius system.

Telenor kommer inte logga in i Zone som det heter och kolla detta tyvärr, om du inte hamnar hos rätt person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Engann:

Jag kan med 100% säkerhet säga att det är uppsagt i Telenors system, men inte i Zitius system. Ofta sker detta genom API anrop och ibland går de inte igenom. Då kommer det se ut som det är borttaget ur Telenors system, men ligger kvar i Zitius system.

Telenor kommer inte logga in i Zone som det heter och kolla detta tyvärr, om du inte hamnar hos rätt person.

Det kan ju förklara en del då ja. Intressant att se hur länge det finns kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Det kan ju förklara en del då ja. Intressant att se hur länge det finns kvar

Ingen kommer märka detta. Jag har pratat med kunder som trott de haft Bahnhof i 2 år, men surfat via Allente hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Engann:

Ingen kommer märka detta. Jag har pratat med kunder som trott de haft Bahnhof i 2 år, men surfat via Allente hela tiden.

Frågan är väl om man ex säger upp Telia som man har nu så känns det ju som Zitius borde märka det då och stänga av båda så att säga samtidigt.

Kommer ju antagligen inte göra detta ändå men vore intressant att veta hur det funkar om man gjort en sådan sak hur Zitius system hade märkt det typ.

Antar det "funkar" eftersom Zitius inte blockar ISP om man redan har en aktiv, så Telia har ju lyckats aktivera det till Zitius då ex så de stämmer i deras system typ.

Permalänk
Medlem

2 veckor sedan avslutet och har fortfarande kvar Telenor Telia är ju aktivt men det ligger väl där bakom fortfarande hehe.

Såååå sugen på säga upp Telia och hoppas telenor stannar kvar så man har free internet
Men känns som Zitius märker detta då de får ännu en signal att stänga av ett bredband och märker Telenor fortfarande ligger aktivt hos dom och stänger det.

Så står man där utan internet sen och får teckna nytt dyrt abonnemang

Permalänk
Medlem

Låter tokigt att detta kan hända och att det inte är allt för ovanligt. Swec borde lägga in det som en nyhet!.
Det är Telia som du är kund hos du ska kontakta det äger också Zitius förövrigt.

Permalänk
Medlem

Men hur kan du ha Telia aktivt när du har Telenor aktivt? Har du flera uttag som du kan koppla in RJ45-kablar i? Så du kan ha Telia på ett annat uttag?

Som det är nu får väl Zitius betalt från både Telenor och Telia och skrattar hela vägen till banken?

Du vill ju inte hamna i ett läge där du har Telia med bindningstid och dom kräver dig på pengar helt oavsett om dom levererar tjänsten eller inte. Och säger du upp Telia så får du fortfarande betala för de 12 månader du köpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glis:

Men hur kan du ha Telia aktivt när du har Telenor aktivt? Har du flera uttag som du kan koppla in RJ45-kablar i? Så du kan ha Telia på ett annat uttag?

Som det är nu får väl Zitius betalt från både Telenor och Telia och skrattar hela vägen till banken?

Du vill ju inte hamna i ett läge där du har Telia med bindningstid och dom kräver dig på pengar helt oavsett om dom levererar tjänsten eller inte. Och säger du upp Telia så får du fortfarande betala för de 12 månader du köpt.

Man kan ha mer än 1 tjänst "aktiv" i zitius nät, så de krockar inte om man har en annan ISP aktiv typ. Så som jag förstått det. Hos telia står det som aktiverat iaf.
Men det är telenor jag har fortfarande, så kan inte byta mellan dom. Vet ju inte om Telia hade hoppat in direkt om Telenor skulle brytas eller hur det funkar dock.

Zitius får nog inte betalt något. Telenor är ju avstängt från telenor -> Zitius. Sen är de Zitius som ej stäng av signalen till mitt uttag som de ska typ. Som jag förstår det vad personer sagt ovan.

Har ingen bindningstid på Telia så säga upp det är inga konstigheter att säga upp det för den saken.

Mer drygt om zitius märker att det ligger en aktiv signal från telenor som de glömt och stänger av båda. Då får jag teckna nytt annat dyrare bredband utanför kampanjpris