utelåst windows xp pro

Permalänk

utelåst windows xp pro

Hejsan. Har en gammal compaq jag tänkte ta och kika igenom. den är ca 25 år gammal och har windows xp pro installerat.
Det finns ett Administratörkonto där som jag ej kan lösen på.

Hur i hela gör jag för att komma runt det? Jag har ctrl + alt + delete 2ggr så att jag bara ska kunna logga in utan att skriva lösen. men detta fungerar ej.

någon som sitter på vetskapen hur man ska göra?

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2

Permalänk
Medlem

På en sådan gammal burk så borde det gå att läsa ut sam-filen via en USB-sticka med någon typ av Linux på. Finns en del guider för det.
Har själv gjort det back in the days så det fungerar.

Permalänk

Vill minnas att Hiren's BootCD hade verktyg för att lösa det.

Permalänk

får nog kanske kolla upp det.

Men man tycker ju att ett sett inom xp borde finnas.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ByteBitten:

Vill minnas att Hiren's BootCD hade verktyg för att lösa det.

Den har jag aldrig hört om. lät spännande!

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Om den inte är krypterad så är det bara att boota upp den via nått annat medium (kanske en livelinux om man inte har en tomdisk och lägger in win på den) så kommer du åt alla filer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om den inte är krypterad så är det bara att boota upp den via nått annat medium (kanske en livelinux om man inte har en tomdisk och lägger in win på den) så kommer du åt alla filer.

Just det ja, tom disk att installera win på skulle gå ja. får kolla på det allternativet med.

Visa signatur

Permalänk

Men är det någon som har en aning om varför man inte kan logga in på det sätt jag beskrev. trodde det var legit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SplendidPerformance:

Men är det någon som har en aning om varför man inte kan logga in på det sätt jag beskrev. trodde det var legit.

Har du lösen på kontot kan du aldrig lyckas logga in i Windows om du lämnar lösnordsfältet blankt.
Det är att kasta ut all form av säkerhet genom fönstret.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av SplendidPerformance:

Hejsan. Har en gammal compaq jag tänkte ta och kika igenom. den är ca 25 år gammal och har windows xp pro installerat.
Det finns ett Administratörkonto där som jag ej kan lösen på.

Hur i hela gör jag för att komma runt det? Jag har ctrl + alt + delete 2ggr så att jag bara ska kunna logga in utan att skriva lösen. men detta fungerar ej.

någon som sitter på vetskapen hur man ska göra?

Om du inte nöjer dig med att komma åt filerna på disken, utan faktiskt vill bryta dig in i systemet, kan du göra såhär:

- Börja med att kolla så du inte disablat sticky keys helt. Tryck 5 ggr i snabb följd på shift vid loginrutan, du behöver inte vara inloggad. Kommer det upp en ruta som frågar om du vill slå på sticky keys är du good to go. Slå inte på det, tryck bara No.

- Boota upp från annat medium som kan montera NTFS-filsystem med skrivrättigheter, t ex en Linuxbootsticka. Montera Windowsdisken på valfri path. Idén är att du vill ha skrivaccess till filsystemet utan Windows skyddsmekanismer för systemfiler.

- Gör en backup av c:\Windows\System32\sethc.exe. Pathen kommer förstås vara annorlunda om du bootat något annat operativystem, men ja, du fattar.

- Skriv över c:\Windows\System32\sethc.exe med c:\Windows\System32\cmd.exe

- Tillägg: minns du inte vad kontot hade för namn kan du även passa på att kolla underkatalogerna i c:\Documents and Settings, namnen på användarkatalogerna är desamma som användarnamnen.

- Starta om datorn, plocka ur stickan, och låt den boota upp som vanligt tills du kommer till loginrutan.

- Tryck 5 ggr på shift. Nu får du upp en konsol med systemrättigheter istället för frågan om du vill slå på sticky keys.

- Kör kommandot:

net user <användarnamn> <önskat password>

Notera att användarnamnet kan vara case sensitive, minns inte.

- Verifiera genom att logga in. Sedan kan du boota upp på Linuxstickan igen och återställa sethc.exe-backupen om du vill.

Detta knep är i övrigt lite av allmänbildning för Windowsanvändare. Funkar åtminstone upp till W10. Har inte testat det i W11, men skulle förvåna mig om det inte funkade där också

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!