Permalänk
Medlem

Arc B580 X1 Link speed

Hej!
Har precis uppgraderat mitt grafikkort till ett Arc B580 och ser då att jag bara har PCI-1.0 i hastighet, någon som vet hur jag löser det?
Har senaste BIOS och har ett ROG STRIX B450-F Gaming.

Den mesta informationen finns nog i bilden.

Supertacksam för hjälp! <3

Visa signatur

(>^.^)> Datorn: B450 - Ryzen 7 3700X - GTX 1080ti - 16GB 4000MHz <(^.^<)

Permalänk
Medlem

Kan inte svara på varför CPU-Z visar 1.0 men GPU-Z visar "Bus Speed PCIe 8x 4.0 @ 8x 3.0" vilket bör stämma med den gpu'n och det moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Kan inte svara på varför CPU-Z visar 1.0 men GPU-Z visar "Bus Speed PCIe 8x 4.0 @ 8x 3.0" vilket bör stämma med den gpu'n och det moderkortet.

Ja men precis, såg det nu i efterhand. Så det kanske är CPU-Z som inte är riktigt uppdaterat?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schattiz:

Ja men precis, såg det nu i efterhand. Så det kanske är CPU-Z som inte är riktigt uppdaterat?

Det är möjligt att CPU-Z inte läser av korrekt från B580.
Det är ju enkelt testat dock om du kör något benchmark så lär du ju märka direkt om den skulle köra på 8x@1.0 istället för 3.0

Permalänk
Medlem

Så var det för mig också när jag bytte från A750 till B580 men inget att oroa sig över, det är bara CPU-Z som visar fel. HWiNFO64 som jag också använder visar korrekt.

Jag testade köra 3DMark Time Spy som det första föra att lite kolla hur det beter sig, tyckte FPSen hoppade lite aning mycket och var lite lägre än väntat så tänkte kanske behöver ominstallera drivrutinerna och tog avinstallerade med DDU i felsäkert läge och sen pånytt de nyaste drivrutinerna och nu funkade 3DMark Time Spy betydligt bättre, FPSen var högre och stabilare men CPU-Z visade nog fortfarande 1X men på basen av resultaten jag fick visste jag ju att det presterade som det ska och det är CPU-Z som visar fel bara.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Skulle gå på GPU-z där grafikkortet kör i PCI-e 3.0 x8.

Tror att det CPU-z visar är integrerade grafiken som körs via moderkort/CPU.

Visa signatur

||Fractal North XL||
Main system: Asus ROG Crosshair x670E Hero, AMD 9800X3D, 64GB DDR5 CL30, ASUS ROG Astral RTX 5090
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6|| 105 z macro f2.8||

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Det är möjligt att CPU-Z inte läser av korrekt från B580.
Det är ju enkelt testat dock om du kör något benchmark så lär du ju märka direkt om den skulle köra på 8x@1.0 istället för 3.0

Ja det var så. GPU-Z visar PCIE x8 3.0 och det verkar stämma.

Skrivet av RPGWiZaRD:

Så var det för mig också när jag bytte från A750 till B580 men inget att oroa sig över, det är bara CPU-Z som visar fel. HWiNFO64 som jag också använder visar korrekt.

Jag testade köra 3DMark Time Spy som det första föra att lite kolla hur det beter sig, tyckte FPSen hoppade lite aning mycket och var lite lägre än väntat så tänkte kanske behöver ominstallera drivrutinerna och tog avinstallerade med DDU i felsäkert läge och sen pånytt de nyaste drivrutinerna och nu funkade 3DMark Time Spy betydligt bättre, FPSen var högre och stabilare men CPU-Z visade nog fortfarande 1X men på basen av resultaten jag fick visste jag ju att det presterade som det ska och det är CPU-Z som visar fel bara.

Tack för tipset, ska testa att avinstallera med DDU!

Skrivet av Vivace:

Skulle gå på GPU-z där grafikkortet kör i PCI-e 3.0 x8.

Tror att det CPU-z visar är integrerade grafiken som körs via moderkort/CPU.

Ja det verkar som att GPU-Z visar det rätta.

Visa signatur