Permalänk
Medlem

dålig fps i cs2 trots bra dator

hej har ett problem som jag ej blir klok på, snittar 150 fps i cs2 trots att jag har riktigt hyffsade grejer. testat alla möjliga olika saker men inget verkar hjälpa. i burken har jag ett rtx 5070ti 16gb, intel i5 12600k, ASUS PRIME B660-PLUS D4, 32gb 3200mhz ram, 2 m2 diskar windows på ena resten på en annan. polaren har betydligt sämre grejer på alla plan men snittar 250 fps. någon som har en ide som kan lösa detta?

Permalänk
Officiell jultomte

Vilken upplösning spelar du i?
Vilka temperaturer har du när du spelar, samt vilken processorkylare?
OS version?

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

OS version?

1280x960
temperaturerna är ok
vattenkylning
windows 11 home 26100.3476

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

OS version?

runt 40 grader på både cpu och gpu

Permalänk

Att kalla 150 FPS dåligt är ju årets skämt, kan bero på att man vill skylla kass lirare bakom spakarna på "dålig FPS"

Då är det ju dumt att fixa "bra" FPS för då har man inget att skylla på längre...

Men vist, var har den där kompisen för sämre grejer då? CS är ju till skillnad mot många andra spel processorintesivt. Man har ingen nytta av många kärnor utan CS vill ha få väldigt bra kärnor och det är nog exakt det din kompis har.

Att man har snabbare diskar eller mer ram är totalt ointressant i det här sammanhanget. Du kan säker få tre FPS mer om du byter till två råsnabba 8GB stickor.

Justja... Man får ju ställa in i settings i spelet. Kör allt på minimum och i 1080p så skall du nog komma upp i mer FPS men tyvärr så kommer du inte märka nån skillnad alls överhuvudtaget.

Sen vet jag att en som kommer och snackar FPS inte vet så mycket för det är ju som tio andra grejer det också handlar om om man nu vill ha en dator som är bäst på CS och det är ju det du vill eller hur

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att Windows 11 är problemet. De flesta får bättre fps i Windows 10.
Windows 10 brukar alltid få bättre fps i dem tester jag har sett. Vad har din kompis för OS?

Tror Windows 10 PRO är bäst just nu för gaming:
https://youtu.be/9NyqknFxtUI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Att kalla 150 FPS dåligt är ju årets skämt, kan bero på att man vill skylla kass lirare bakom spakarna på "dålig FPS"

Då är det ju dumt att fixa "bra" FPS för då har man inget att skylla på längre...

Men vist, var har den där kompisen för sämre grejer då? CS är ju till skillnad mot många andra spel processorintesivt. Man har ingen nytta av många kärnor utan CS vill ha få väldigt bra kärnor och det är nog exakt det din kompis har.

Att man har snabbare diskar eller mer ram är totalt ointressant i det här sammanhanget. Du kan säker få tre FPS mer om du byter till två råsnabba 8GB stickor.

Justja... Man får ju ställa in i settings i spelet. Kör allt på minimum och i 1080p så skall du nog komma upp i mer FPS men tyvärr så kommer du inte märka nån skillnad alls överhuvudtaget.

Sen vet jag att en som kommer och snackar FPS inte vet så mycket för det är ju som tio andra grejer det också handlar om om man nu vill ha en dator som är bäst på CS och det är ju det du vill eller hur

CS2 lider något frukstansvärt av hög frame latency titt som tätt. Du kan få fryslagg i 2-3 sec om du brukar snitta runt 150-200 fps.

Permalänk
Medlem

Prova installera om windows?

Säkert något i bakgrunden som spökar eller så är det inte helt omöjligt att det är schemaläggaren som spökar med P och E cores.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Viking
Skrivet av danne1:

runt 40 grader på både cpu och gpu

Då låter det som att de inte används fullt ut. Du borde ha högre temperatur på processorn.

Skrivet av Modellören:

150 fps är ju väldigt lågt i CS. Eller om det konstant hade legat på 150 hade det väl varit ok, men 150 i genomsnitt innebär garanterat drops under 100.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

rätt stor skillnad i både glädje och flyt i spelet om man snittar 250+ kontra 150, så det har inget med liraren bakom spakarna att göra kompis. sen vet jag att en som svarar en kille som söker hjälp på det här sättet förmodligen inte vet så mycket heller. men tack ändå! ha en trevlig kväll

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Prova installera om windows?

Säkert något i bakgrunden som spökar eller så är det inte helt omöjligt att det är schemaläggaren som spökar med P och E cores.

har gjort det redan, hjälpte tyvärr ej :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Då låter det som att de inte används fullt ut. Du borde ha högre temperatur på processorn.

150 fps är ju väldigt lågt i CS. Eller om det konstant hade legat på 150 hade det väl varit ok, men 150 i genomsnitt innebär garanterat drops under 100.

den ligger runt 47-50 grader när jag är ingame

Permalänk

Har du stött på någon av dessa och trixat med dem?

Vet inte om de är någon poäng att aktivera dessa längre, men jag gör det fortfarande vid varje ominstallation, må hända att det kanske hjälper. För att få fram optimala prestanda behöver du göra som följer: https://www.xda-developers.com/how-enable-windows-ultimate-pe...

Permalänk
Medlem

Körde du DDU när du bytte grafikkort?

Råkat koppla in skärmen i moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne1:

har gjort det redan, hjälpte tyvärr ej :/

Okej ja din cpu kommer vara en rejäl flaskhals oavsätt (för cs två så hade förmodligen en betyderligt äldre gpu typ 3070 och en x3d cpu gjort mycket större skillnad. Men 150 fps är nog lite väl lågt, skulle prova uppdatera bios och se till att verkligen allt är inställt rätt och se till att nyaste drivrutiner osv är installerade.

Sen kan det även vara en bra idé att kolla belastning med aktivitetshanteraren igång (i läget så du ser last per kärna) skulle det va som så att någon/några kärnor ligger på runt 80-100% så är det något med cpun som agerar flaskhals, ligger gpun på 100% så är det säkert Nvidias drivrutiner som är trasiga (skulle inte vara förvånande med tanke på hur enormt mycket problem dom haft senaste tiden)

Har du även kollat så ditt kort inte är defekt?
https://www.sweclockers.com/nyhet/40706-nvidia-bekraftar-till...
Borde inte göra så stor skillnad men tsm med dåliga drivrutiner så vet man aldrig.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Viking

Är XMP aktiverat?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fusiob:

Körde du DDU när du bytte grafikkort?

Råkat koppla in skärmen i moderkortet?

nej men installerat om datorn med det nya nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne1:

1280x960
temperaturerna är ok
vattenkylning
windows 11 home 26100.3476

Med ett 5070 Ti så skulle du sannolikt få högre FPS om du spelade i högre upplösning... Att lira CS2 i den upplösningen med ett sånt grafikkort är som att skjuta en mus med en älgstudsare. Testa iaf att lira i 1920x1080p och se om du får högre FPS.

https://www.reddit.com/r/GlobalOffensive/comments/18fuieq/lowering_resolution_doesnt_seem_to_affect_fps_gain/

Permalänk
Medlem
Skrivet av flygaresset:

Har du stött på någon av dessa och trixat med dem?

<Uppladdad bildlänk>

Vet inte om de är någon poäng att aktivera dessa längre, men jag gör det fortfarande vid varje ominstallation, må hända att det kanske hjälper. För att få fram optimala prestanda behöver du göra som följer: https://www.xda-developers.com/how-enable-windows-ultimate-pe...

yes har varit o grejat där med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

Med ett 5070 Ti så skulle du sannolikt få högre FPS om du spelade i högre upplösning... Att lira CS2 i den upplösningen med ett sånt grafikkort är som att skjuta en mus med en älgstudsare. Testa iaf att lira i 1920x1080p och se om du får högre FPS.

testat både det och andra med samma resultat tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne1:

testat både det och andra med samma resultat tyvärr

Har du 2 skärmar? Alternativt om du aktiverar så Aktivitetshanteraren alltid är överst. Om du går in i fliken för prestanda, hur ser det ut där medans du spelar? Hur mkt % ligger CPU/GPU/etc. på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

Har du 2 skärmar? Alternativt om du aktiverar så Aktivitetshanteraren alltid är överst. Om du går in i fliken för prestanda, hur ser det ut där medans du spelar? Hur mkt % ligger CPU/GPU/etc. på?

CPU 40-50%
GPU 25-30%
RAM 38%

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne1:

hej har ett problem som jag ej blir klok på, snittar 150 fps i cs2 trots att jag har riktigt hyffsade grejer. testat alla möjliga olika saker men inget verkar hjälpa. i burken har jag ett rtx 5070ti 16gb, intel i5 12600k, ASUS PRIME B660-PLUS D4, 32gb 3200mhz ram, 2 m2 diskar windows på ena resten på en annan. polaren har betydligt sämre grejer på alla plan men snittar 250 fps. någon som har en ide som kan lösa detta?

Windows 11 som är problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne1:

CPU 40-50%
GPU 25-30%
RAM 38%

Något är knas. 25-30% på GPU är en otroligt stark indikator på att CPU'n inte hänger med men eftersom CPU'n snittar på "bara" 40-50% så behöver du göra en mer nogran koll och se om vissa kärnor ligger på 80-100% medan andra inte jobbar alls.

Det kan såklart finnas andra orsaker med som att ram inte körs i XMP, energiläge/prestanda i windows är "balanserat" istället för "performance".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Windows 11 som är problemet.

Håller med, windows 11 scheduler för cpu-cores brukar vara kass,

Edit: skrev det tidigare i tråden men det verkade inte synas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Något är knas. 25-30% på GPU är en otroligt stark indikator på att CPU'n inte hänger med men eftersom CPU'n snittar på "bara" 40-50% så behöver du göra en mer nogran koll och se om vissa kärnor ligger på 80-100% medan andra inte jobbar alls.

Det kan såklart finnas andra orsaker med som att ram inte körs i XMP, energiläge/prestanda i windows är "balanserat" istället för "performance".

vart kan jag få översikt på alla kärnor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laven:

får nog bli en ominstallation då

Permalänk
Viking
Skrivet av Laven:

Edit: skrev det tidigare i tråden men det verkade inte synas.

Det finns en inställning i CS2 som gör att spelet bara använder p-cores

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tror Windows 11 käkar cpu kraft.

https://www.youtube.com/watch?v=9xCpggJXQ2Q&t=512s
En annan video fast han kör ju med 9800xd3, bara prestanda kärnor i den cpun men ändå skillnad,

Permalänk
Medlem

Du kan testa att överklocka ram-minnet, vet dock inte om det är en dold flaskhals i detta fallet med ddr4.